نکات مهم در مورد دریل چوب و ام دی اف

دریل چوب و ام دی اف

نکات مهمی که در مورد دریل چوب و ام دی اف باید بدانید.

 

 دریل چوب و ام دی اف از نمونه های پرکاربرد و خاص دریل است که بیشترین کاربرد آن در نجاری و کار با چوب می باشد. از آنجا که چوب و ام دی اف قطعات حساسی هستند باید از ابزارهای مناسبی برای کار با ان استفاده کرد تا کمترین آسیب به آنها برسد. دریل ها با توجه به کاربرد و نوع متریالی که باید روی آن کار شود دسته بندی می شوند. برای کار روی چوب نمی توانیم از مته ای استفاده کنیم که به وسیله آن سنگ و بتن را سوراخ می کنیم. دریل چوب و ام دی اف در صنعت چوب و نجاری برای سوراخ کاری و بستن پیچ ها استفاده می شود. در سالهای اخیر استفاده از چوب و ام دی اف در دکوراسیون بیشتر فضاهای اداری و مسکونی به چشم می خورد و انجام طراحی و اجرای آن به شکل صحیح نیاز به ابزارهای ویژه ای دارد. برای استفاده از دریل چوب و ام دی اف توجه به نوع مته ای که برای کار با چوب استفاده می شود با مته مورد استفاده برای آن باید همخوانی داشته باشد. مته های مورد استفاده برای کار در چوب با توجه به نوع کار انتخاب می شوند و در انواع متفاوتی تولید و در اختیار کاربران قرار دارد.

استفاده از دریل شارژی بر روی چوب

انواع مته مورد استفاده در کار دریل چوب و ام دی اف

 

1– مته الیت

این نمونه از مته ها شیاردار و نوک تیز هستند، طراحی آن به این شکل کمک می کند تا در زمان انجام کار مته به خوبی در چوب فرو رود. از مزیت های دیگر استفاده از این نمونه مته ها برای دریل چوب و ام دی اف میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

جلوگیری از لب پریدگی سوراخ های ایجاد شده

کاهش دور ریز چوب

افزایش دقت و سرعت

 

2– مته خزینه

اگر قصد استفاده از گل پیچ داخل یک سطح داشته باشید باید از این نمونه مته ها استفاده کنید. مته خزینه در صنعت کابینت سازی و ام دی اف کاری  و سوراخ کردن چوب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

3-مته خزینه زبانه دار

اگر قرار باشد تا کار در یک سطح شیبدار انجام شود بهترین وسیله برای این کار استفاده از این نوع مته ها میباشد.

 

4– مته گازور یا جاقفل

بوجود آوردن سوراخ دقیق و عمیق در چوب  که بزرگتر از 12.5 میلی متر باشد فقط بوسیله استفاده از این مته روی دریل استفاده می شود.

 

5– مته برگی

اگر قرار باشد تا چوب و ام دی اف به شکلی سوراخ شوند که سیم و کابل از آنها رد شود می توانید با نصب این نوع مته روی سر دریل حفره های مناسبی روی چوب به وجود آورد.

 

6–  مته سنباده

گاهی اوقات ممکن است علاقمند به ایجاد شکل های نامنظم با سرعت بالا باشید، یکی از بهترین ابزار برای این کار در دریل چوب و ام دی اف استفاده از مته سنباده می باشد.

 

7– مته گرد بر ساده و متغیر

این نوع از مته ها برای ایجاد برش های دایره ای یا سوراخ های بزرگ استفاده می شوند. در نمونه هایی که مخصوص کار با ام دی اف می باشد ابعاد و اندازه های متفاوتی از مته وجود دارد تا سوراخ هایی با اندازه های متفاوت بوجود بیاورند. استفاده از الماس روی دندانه های مته باعث استحکام،نفوذ و طول عمربیشتر مته میشود. اگر دوست دارید بیشتر با انواع مته ها آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید .

کاربرد های مهم و خاص مته را بشناسید.

مته ها

دلیل انتخاب دریل چوب و ام دی اف برای کار چیست؟

دریل ها از ابزارهای پرکاربردی هستند که برای کارهایی از جمله سوراخ کردن، بریدن و تراشیدن می توانیم از آنها استفاده کنیم. کار روی چوب و ام دی اف حساسیت ها و ظرافت های خاص خود را دارد. استفاده از ابزارهایی که علاوه بر انجام کار به بهترین شکل آسیب و خرابی نیز به بار نیاورد بسیار مهم می باشد. دریل از جمله ابزارها پر قدرتی است که براحتی برای کار روی چوب و ام دی اف می توانیم از آن استفاده کنیم. از دلایل مهم و اساسی انتخاب دریل برای کار روی چوب و ام دی اف می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1– سرعت بالای انجام کار

2- دقت بالای کار

3- تنوع در کار

شما با استفاده از دریل می توانید انواع حفره ها با ضخامت و عمق های متفاوت را به وجود بیاورید و از آنها برای کارهای متفاوت استفاده کنید. انجام این موارد بر روی چوب و ام دی اف با هیچ ابزار دیگری به دقت دریل نمی تواند انجام شود.

دریل چوب و ام دی اف

انواع دریل مناسب برای کار روی چوب و ام دی اف

 

بهترین نمونه های دریل مورد استفاده در کار روی چوب را باید از نظر کاربری و توان و قدرت آن مورد توجه قرار دهید. از انواع دریل مناسب کار نجاری و کار با چوب می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

1- دریل دستی

این نوع از ابزار از قدیمی ترین نمونه های مورد استفاده در کار با چوب می باشد، بوسیله این نمونه دریل کارهای سوراخکاری با سرعت پایین استفاده می شود. نمونه های امروز این آن به ابزارهایی مجهز شده اند که سرعت و گشتاور کار آن را افزایش داده است. قدمت این دریل ها به 3500 سال قبل باز می گردد. در انجام بسیاری از کارهای هنری و تجسمی روی چوب از این نمونه دریل استفاده می شود 

 

2–  دریل برقی ساده

این نمونه از دریل ها با استفاده از نیروی برق کار می کنند و بیشتر برای مصارف خانگی کار با چوب و ام دی اف استفاده می شوند.

 

3- دریل چکشی

 این نمونه از دریل چوب و ام دی اف همان دریل ساده می باشد که شرایط و امکانات چکشی نیز به آن اضافه شده است. البته با توجه به بافت چوب و ام دی اف ممکن است کمتر به حالت چکشی این نوع از دریل ها نیاز داشته باشید.

 

4- دریل گیربکسی

در بسیاری موارد کار با دریل چوب و ام دی اف نیازمند آن هستیم که در برخی مواقع سرعت حرکت دریل در هنگام کار قابل تنظیم باشد. دریل های گیربکسی به راحتی می توانند این امکان را برای کاربر فراهم آورند. این دریل با دریل چکشی تفاوت های داررد که می توانید در مقاله زیر مطالعه کنید .

تفاوت دریل چکشی با گیربکسی

 

5– دریل و پیچ بند شارژی

راحتی در جابه جایی و حمل و نقل یکی از خصوصیات مهمی است که در این نوع دریل ها می توانیم از آن استفاده کنیم.این نوع دریل یکی از ابزار مناسب برای کار در خانه است .

 

6– دریل ایستاده و ستونی

این نمونه از دریل چوب و ام دی اف بیشتر کاربرد کارگاهی دارد و از دقت بالایی در سوراخکاری انواع چوب و ام دی اف برخوردار می باشد. یکی از کاربردهایی این نمونه از دریل ها در کارگاههای چوب و ام دی اف امکان ایجاد و خالی کردن بخش هایی از چوب برای خارج کردن لوله های گاز می باشد.

 

دریل شارژی

در خرید دریل چوب و ام دی اف به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1- میزان استفاده شما از دریل تا چه اندازه می باشد.

تعداد ساعاتی که در یک روز و یا یک هفته از این وسیله استفاده می کنید بسیار اهمیت دارد. چون بر این اساس توانایی دریل در نظر گرفته می شود.

 

2- هزینه ای که برای خرید دریل در نظر گرفته اید چقدر است.

مسلما یک دریل چوب و ام دی اف حرفه ای از قیمت بالاتری نسبت به نمونه های معمولی برخوردار می باشد.

 

3- برندی که قصد خرید آن را دارید در نظر داشته باشید.

 

4- می خواهید از دریل شارژی استفاده کنید یا نمونه های برقی آن.

 

5- توجه به قابلیت های دریل چوب و ام دی اف انتخاب شده.

 

6-  داشتن ایمنی لازم و رعایت کردن ایمنی در هنگام کار .

 

mojtaba
ارسال دیدگاه