کاربرد های مهم و خاص مته را بشناسید.

مته ها

کاربردهای مهم و خاص مته را بشناسید.

 

کاربرد انواع مته، دریل ها بخش مهمی از کارهای فنی را در سالهای اخیر پوشش می دهند. متناسب با انواع دریل بخش های جانبی آنها نیز پیشرفت های گسترده ای داشته است. تنوع انواع مته کاربردهای متفاوتی را در اختیار کاربران قرار داده است. آشنایی با کاربرد انواع مته به شما کمک می کند تا ابزار متناسب با کار خود را به راحتی انتخاب کنید. انتخاب درست و صحیح ابزارها کمک می کند تا کار بهتر انجام شود. مته بخش مهمی از دریل را تشکیل می دهد و به دلیل تنوع کار دریل ها نیاز است تا در نوع این بخش از دریل نیز تنوع وجود داشته باشد. در انتخاب مته باید سطح و نوع حفره ای که باید ایجاد شود در نظر گرفته شود تا انتخاب مناسبتری داشته باشیم. نیاز ما به ابزار کارآمد در دنیای امروز باعث می شود تا  تنوع بسیاری در صنعت تولید ابزار و لوازم جانبی آنها داشته باشیم.

مته

کاربرد انواع مته

 

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای مته بهتر است در ابتدا با انواع آن آشنا شویم:

1– مته چوب

یکی از مهمترین موادی که در زندگی ما کاربرد فراوان دارد چوب می باشد، این ماده اولیه در طراحی داخلی  ساختمان ها و منازل بسیار به چشم می خورد و برای کار با آنها باید از ابزار ویژه ای استفاده کنیم. مته هایی که برای کار روی چوب مورد استفاده قرار می گیرد باید با توجه به نوع کار انتخاب شود. کاربرد انواع مته چوب را می توانیم به صورت زیر دسته بندی کنیم:

 

مته الیت

این نوع مته ها شیاردار هستند و از یک بخش نوک تیز تشکیل شده است که کمک می کند تا از لغزش مته در زمان کار جلوگیری کند. استفاده از این نوع مته ها در کار با چوب باعث می شود تا از لب پریدگی حفره هایی که در زمان کار با چوب ایجاد می شود جلوگیری شود. این نوع مته ها مناسب کارهای حساس با چوب هستند.

 مته مارپیچ

هنگامی که نیاز به یک ابزار جانبی پرکاربرد برای سوراخکاری روی انواع سطوح باشد مته مارپیج بهترین انتخاب می باشد. این نوع مته های به مته های فلز نیز معروف هستند

مته

2– مته خزبنه

گاهی اوقات لازم است که حفره هایی داخل سطح برای قرار دادن پیچ ایجاد شود. یکی از کاربرد انواع مته در صنعت کابینت سازی و ام دی اف استفاده از مته خزینه می باشد. یک نمونه از این مته ها به نام مته خزینه دار موجود می باشد که برای سطح های شیبدار استفاده می شود.

 

3– مته گازور یا جاقفلی

هنگامی که برای ایجاد سوراخ های بزرگتر از 12 میلی متر به تجهیزاتی نیاز باشد شما می توانید از این نمونه مته روی دریل استفاده کنید. مته گازور در صنعت کمد و کابینت سازی برای درست کردن مکان لولاهای مخفی استفاده می شود

 

4– مته برگی

انتخاب نوع بسیاری از تجهیزاتی که ما داریم با توجه به جنس مواد اولیه ای که داریم انتخاب می شود. از این نمونه از مته ها برای کا روی چوب های سخت و برای ایجاد محل های عبور کابل و سیم استفاده می شود.

 

5– مته سنباده

از مته سنباده برای طراحی اشکال نا منظم روی سطح استفاده می شود و در ایجاد حفره و سوراخ کاربردی ندارد.

 

6- مته گرد بر

کاربرد انواع مته گرد بر به دو بخش مته گردبر ساده و متغیر تقسیم می شود. با این نمونه مته به راحتی میتوانید سوراخ های بزرگی روی انواع سطوح مختلف ایجاد کنید.

 

7- مته کاجی یا مخروطی

فلزات معمولا سخت ترین مواد اولیه ای هستند که با آنها سرو کار داریم. استفاده از وسیله مناسبی که بتواند بدون ایجاد خرابی و آسیب دیدگی کار مورد نظر ما را انجام دهد دارای اهمیت فراوانی می باشد. مته کاجی این امکان را فراهم آورده است که با توجه به تفاوت سایز و اندازه خود ما بتوانیم حفره ها و سوراخ های مورد نظر کار را در فلزات ایجاد کنیم.

مته ها

8– مته گرانیت

سخت ترین ماده ای که می تواند در اطراف ما وجود داشته باشد سنگ و گرانیت می باشد. به همین دلیل برای ایجاد حفره و سوراخ بهتر است مته متناسب با آن انتخاب شود. مته های گرانیتی می توانند در زمان کار با دریل روی اجسام سختی مانند سنگ بسیار کارساز باشند.

 

9- مته مرغک

بخشی از تجهیزات صنعتی مانند شفت ها به نوع خاصی از ابزار برای ایجاد حفره وسوراخ نیاز دارند که مته مرغک از نمونه های پرکاربرد آن می باشد.

 

10- مته الماسه

 در میان کاربرد انواع مته برای کار روی فلزات یکی از پرکاربردترین آنها مته الماسه می باشد. جنس این نوع از مته ها از فولاد سخت می باشد و می تواند برای سوراخکاری روی بتن، سنگ، کاشی، سرامیک و فلز استفاده شود.

 

11- مته سوراخ پاکتی

برای ایجاد سوراخ های کوچک در سطح چوب یکی از بهترین نمونه های موجود در ابزار صنعتی این نمونه مته می باشد.

 

12- مته کونیک

یکی از انواع مته هایی است که برای کار روی فلزات در دستگاه تراش مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام کار با فزات به دلیل ایجاد حرارت بالا در دریل حتما باید از تجهیزات خنک کننده نیز استفاده کرد.

مته مناسب

نکات مهمی که در خرید انواع مته باید مورد توجه قرار بگیرد.

توجه به این نکته که چه نوع مته ای برای چه کاری مهم است یک کار فنی و تخصصی می باشد. مهمترین بخش در انتخاب یک مته شناسایی کاربرد انواع مته می باشد. از جمله این نکات مهم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1-نحوه کار با مته

2- پوشش مته

پوششی که روی مته ها قرار می گیرد با توجه به کاربرد در نظر گرفته می شود که همین موارد بر روی طول عمر و قیمت مته نیز تاثیر گذار می باشد. برای مثال مته های با پوشش کبالت و کاربید کیفیت بالاتری دارند و در عوض مته هایی با پوشش تیتانیوم سخت و بادوام هستند.

3– توجه به اندازه و نوع حفره ای که قرار است ایجاد شود

4- استفاده از مایع برش مناسب با مته

5- استفاده از سایز صحیح مته

6- انتخاب تجهیزات مناسب

 

روش های نگهداری و حفظ انواع مته

در کنار انتخاب صحیح ابزار نحوه نگهداری مته ها نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد، چون مستقیما با طول عمر آنها رابطه دارد.

1- تمیز کردن مته با برس های مناسب آن

ابن برس ها فلزی هستند  و به راحتی شیارها و بخش های مختلف مته را تمیز می کنند.

2- استفاده از روان کار مناسب

3- استفاده از روغن برش در هنگام کار با مته برای جلوگیری از افزایش حرارت آن

4- تیز کردن مته در زمان مناسب

مته ها در اثر گذشت زمان و بر اثر سایش و سوراخکاری کند می شوند و ممکن است بخش هایی از آن کنده شود. با استفاده از دستگاه مته تیز کن می توانیم مته کند شده را تیز کنیم

5- بررسی مته ها پس از هر  بار استفاده

6- استفاده از مته بر اساس کاربرد آن

7- مراقبت و نگهداری از قطعه پس از تعویض

در بسیاری از مواقع ممکن است مته شما در حین کار دچار خرابی یا شکستگی شود. این ایرادات ممکن است در اثر استفاده نادرست از ابزار نیز باشد. به همین دلیل در کنار انتخاب یک قطعه مناسب حتما کاربر و تکنسین با تجربه با دستگاه کار کند

8- تمیز نگه داشتن قطعه

9- استفاده از دفترچه راهنمای ابزار مورد استفاده شما برای نگهداری اصلی تر از تجهیزات

  یک ابزار خوب مثل سرمایه است و برای حفظ این سرمایه باید نهایت دقت و توجه انجام شود. نگهداری صحیح و اصولی از هر وسیله و ابزاری در حفظ این سرمایه به شما کمک خواهد کرد.

 

 

مته در کار
mojtaba
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه