آنچه از تاریخچه ی دریل باید بدانید.

تاریخچه دریل

آنچه از تاریخچه ی دریل باید بدانید.

تاریخچه ی دریل، نیازها همیشه بزرگترین عامل در تولید و اختراعات بوده اند. اهمیت انجام شدن کار در یک شرایط بهتر باعث شده است که متناسب با نیاز تولیدات جدیدی در زمینه تجهیزات تهیه و تولید شود. تاریخچه دریل نشان دهنده داستان یکی از این تغییرات خاص می باشد. در ابتدا انسانها برای سوراخ کردن و تخریب سنگ ها از چوب های نوک تیز و سنگهایی که به نوعی ابزار کار آنها محسوب می شد برای این فعالیت ها استفاده می کردند. قدمت شکلهای اولیه مته و دریل به 3500 سال قبل باز می گردد. اما زمان تولید دریل ها به شکلهای امروزی سال 1780 تا 1790 در انگلستان بوده است. دریل های اولیه برای سوراخ کردن قطعات چوبی استفاده می شدند. با گذشت زمان و نیاز بشر به ابزاری که بتواند در بخش های مختلف کار کند ابزاری مانند دریل نیز دستخوش تغییر شد. امکان ایجاد شرایطی برای استفاده راحت تر کاربران فنی و نجارهایی که کار با چوب را انجام می دادند باعث شد تا صنعتگران به فکر تولید دریل هایی برای کار در فلز باشند. همزمان با تولید دریل ها مته ها نیز که بخش اصلی این ماشین آلات بودند تغییرات زیادی پیدا کردند. با مطالعه تاریخچه ی دریل دسته بندی های زیر برای انواع دریل در نظر گرفته می شود :

 

1- دریل کمانی

همانطور که از نام آنها پیداست این نوع دریل ها به شکل کمان می باشند و سابقه تولید آن به 10 هزار سال قبل برمی گردد. با حرکت کمان به دور اهرم دستی به صورت حرکت رفت و برگشت، سوراخی در سنگ و چوب استفاده ایجاد می شد. کار با این نوع دریل احتیاج به انرژی بسیار زیادی داشت و پس از گذشت سالهای هنوز هم از این نمونه های ابتدایی برای سوراخ کردن اجسام استفاده می شود

دریل کمانی

2- دریل دستی

در سال 1877  اولین تغییرات در دریل ها به وجود آمد. شکل ظاهری آنها مانند رکاب دوچرخه می باشد و شکل کار آن به گونه است که با چرخش دسته و اعمال نیرو مته شروع به سوراخ کردن فلز یا چوب می نمود. تولید این نمونه از دریل ها تحول بزرگی در تولید مته ها بوجود آورد.

 

 3- دریل شتر گلو

این نمونه از دریل ها با نام اصلی Brace شناخته می شوند. بیشترین استفاده از آنها در صنعت نجاری می باشد و برای سوراخکاری در فلز به کار می رود.

4– دریل های الکتریکی

سال 1889 میلادی مخترعی به نام آرتور جیمز آرنات استرالیایی اولین نمونه از دریل های الکتریکی را تولید کرد. مشکل اساسی این نمونه از دریل ها وزن سنگین آن بود و کمتر کسی توانایی کار با آن را برای مدت طولانی داشت. برای حل این مشکل برادران فین در شرکت خود در اشتوتگارت آلمان بوسیله یک موتور الکتریکی و ابزار های دستی نمونه اولیه دریل های الکتریکی را تولید کردند. مزیت این نوع از دریل قابل حمل بودن آن بود اما هنوز هم سرعت کار با آن پایین بود. در تاریخچه ی دریل ها برادران فین سهم بزرگی در تولید نمونه های امروزی داشته اند.

 

5– دریل های مدرن و امروزی

در سال 1916 شرکت بلک اند کر که توسط دو جوان آمریکایی به نام های دانکن بلک و آلونز دکر در ایالت مریلند تاسیس شد که نمونه های تولید شده توسط برادران فین را بهبود بخشیدند. تاریخچه ی دریل ها نشان دهنده این است که این تجهیزات ایده های متفاوتی را با خود همراه داشته است. دریل های امروزی به گونه ای ساخته شده است که به راحتی برای کار در ارتفاعات می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

با توجه به تاریخچه ی دریل چه دلایلی باعث تغییر در این ابزار شده است؟

پیشرفت بشر و نیاز به استفاده راحت تر از ابزار باعث شده است که تغییرات زیادی در طول سالها در شکل و نوع ابزار بوجود بیاید. از جمله دلایلی که در تاریخچه ی دریل  برای تغییرات دریل ها ذکر می شود می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- نیاز به استفاده راحتتر از ابزار

2- پیچیدگی کارهای فنی در گذر زمان

3- استفاده از متریال های متفاوت برای تولید محصولات و نیاز به ابزار خاص

4- نیاز به افزایش سرعت در انجام کارها

 

 

تاریخچه ی دریل های خاص

تنوع نوع کار با دریل ها باعث شد تا شاهد تولید انواع متفاوتی از دریل ها  که بر اساس شکل هندسی متفاوتی  تولید شده اند در صنعت باشیم، از جمله:

 1- دریل های ساقه گرد

 اگر نیازمند تجهیزاتی باشید که بتوانند به راحتی روی فلز کار کنند و عملیات سوراخکاری را انجام دهند بهترین دریل ها انواع ساقه گرد می باشد.

2-دریل های شیار دار

در اواخر قرن هجدهم میلادی نمونه ای از دریل ها با نام دریل های شیاری تولید و طراحی شدند. این نمونه از دریل ها به دو نمونه چهار و پنج شیار موجود می باشند که با تغییراتی در نوک مته آنها توانسته اند این تجهیزات فنی را به وسیله ای حرفه ای با سرعت مورد نیاز تبدیل کنند.

دریل

تقسیمات دریل ها بر اساس شکل هندسی

 

دریل چکشی

دریل سرکج

دریل همزن

دریل مگنتی

دریل گیربکسی

دریل شارژی

دریل ستونی

این نمونه از دریل ها علاوه بر تفاوت در ظاهر در کاربرد فنی خود تفاوتهایی در نوع حرکت دارند.

 

 

نکات مهمی که در خرید انواع دریل باید مورد توجه قرار بگیرد

1- خرید دریل با سیم یا بدون سیم

با توجه به نوع کاری که شما می خواهید انجام دهید می توانید نوع دریل را انتخاب کنید. دریل های بدون سیم یا شارژی در هر فضایی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. دریل های بدون سیم برای کارهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که انواع سیمی آن برای کارهایی مانند سوراخ کردن و ایجاد حفره در متریال هایی مانند سنگ و بتن استفاده می شود.

 

2– برای انجام چه فعالیتی نیاز به خرید دریل دارید

نوع فعالیت شما تعیین کننده میزان توانایی دریل در انجام کار مورد نظر دارد

 

3- قدرت و توان دریل

 

4- سرعت دریل

بیشتر دریل ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند روی سرعت های متفاوت تنظیم شوند، دلیل طراحی دریل با سرعت های متفاوت گسترش فعالیت دریل ها بوده است

 

5– بخش تغذیه وسیله

توجه به منبع ذخیره در دریل ها از ان جهت دارای اهمیت می باشد که قدرت دریل ها به این بخش از ابزار بستگی دارد

 

6– کیفیت دریل و قطعات آن

مسلما استفاده از برندهای معتبر و تجهیزات مناسب ضامن کار بدون دردسر می باشد.

 

7- به سایز مته های مورد استفاده و نوع دریل خود توجه کنید

 

 

8- با توجه به نوع بخش کارگیر دریل نوع مته را انتخاب کنید

 

 

9- هزینه نگهداری را بر اساس نوع دریل مورد توجه قرار دهید.

دریل های شارژی نیاز دارند تا پس از مدتی شما اقدام به خرید باتری های جدید نمایید که همین مورد یک هزینه اضافه در نگهداری دریل به کاربر وارد می کند.

 

 

10- بخش های مختلف دریل را مورد بررسی قرار دهید

 در کنار تمام این موارد مهمترین نکته نگهداری صحیح و مناسب از دریل ها و تجهیزات می باشد.تاریخچه ی دریل ها نشان داده است که ابزارهایی قابل اعتماد بوده اند که بر اساس نیازهای روز بشر ساخته و طراحی شده اند. تغییرات گسترده در طراحی در نتیجه فکر و ذهن خلاق افرادی بود که نیازهای بشر را به فرصت های مناسب برای پیشرفت تجهیزات تبدیل نموده اند.

mojtaba
دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
ارسال دیدگاه