آموزش کار با دریل

آموزش کار با دریل

همه چیز درباره آموزش کار با دریل

آموزش کار با دریل امری بسیار مهم و اصولی است. هر فردی که با ابزار برقی سر و کار دارد باید به طور کامل آموزش کار با دریل را فرا بگیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با آموزش کار با دریل و نحوه استفاده از آنها آشنا کنیم.

 

نحوه آموزش کار با دریل چگونه است؟

در اولین قدم از آموزش کار با دریل قصد داریم شما را با نحوه کار با دریل آشنا کنیم.

در صورتی که با نحوه استفاده از دریل آشنا نباشید، این ابزار می تواند به یک ابزار بسیارخطرناکی تبدیل شود و کار شما را بسیار سخت کند. حتی امکان دارد که از نظر جسمی به شما آسیب برساند.

وجود یک دریل برقی الکتریکی در هر خانه‌ای لازم است. از دریل برای سوراخکاری تا باز و بست کردن پیچ استفاده می شود. استفاده از دریل برای یک شخص تازه کار بسیار سخت و کمی گیج کننده است.

 

چگونه دریل را راه اندازی می کنند؟

در آموزش کار با دریل راه اندازی دریل بسیار مهم است و یک فاکتور مهم محسوب می‌شود. بنابراین قبل از اینکه از دریل استفاده کنید، هدف خود را مشخص و مته مناسب را انتخاب کنید تا کار شما بدون مشکل باشد.

سرعت مناسب را پیدا کنید. تنظیم سرعت مناسب در دریل هنگامی که می خواهید با دریل کار کنید بسیار مهم است. این نکته را هنگام آموزش کار با دریل در نظر داشته باشید که سرعت دریل متفاوت است و از کم تا زیاد متغیر است. شما می توانید سرعت مد نظرتان را تنظیم کنید.

یک نمونه دریل برقی
یک نمونه دریل برقی

سرعت دریل به کاری بستگی دارد که قصد انجام آن را دارید. برای سوراخکاری معمولاً سرعت زیاد و برای باز و بست پیچ سرعت کم را انتخاب می‌کنند. نکته دیگری که باید در تنظیم سرعت مناسب در دریل به یاد داشته باشید، این است که سرعت دریل را به هیچ وجه به طور ناگهانی تغییر ندهید. زیرا ممکن است باعث بروز حوادث خطرناک و جبران‌ناپذیری شود.

 با فشردن دکمه جلو دریل به سمت جلو حرکت می کند و با فشردن دکمه عقب به سمت عقب باز میگردد این تعویض مسیر حرکت به وسیله دکمه چپ گرد و راست گرد بالا سر کلید انجام می شود.

 تصور کنید که شما به یک سوراخ عمیق نیاز دارید بنابراین ابتدا دکمه حرکت رو به جلو را فشار می دهید و هنگامی که کار شما به پایان رسید، دکمه حرکت به سمت عقب را فشار می دهید و دریل خارج می‌شود.

در آموزش کار با دریل یادگیری تنظیم کلاچ دریل را فراموش نکنید!

تنظیم کلاچ در آموزش کار با دریل بسیار مهم است. تنظیم کلاچ باعث افزایش توانایی کنترل بر روی مقدار گشتاور مورد نیاز در پیچ می شود.

دریل دارای حالت های مختلف کلاچ می باشد و تنظیم صحیح آن مهم ترین کاری است که شما باید در هنگام کار با دریل انجام دهید. کلاچ از 1 تا 10 درجه بندی شده و فلشی برای چرخش روی هر کدام قرار دارد. برای تنظیم کلاچ ابتدا باید فلش را بچرخانید و روی عدد مورد نظر قرار دهید. عدد بالاتر یعنی امکان چرخش بیشتر و بستن موارد بزرگتر، بالاتر میرود.

 

آموزش کار با دریل و تنظیم گیره سه نظام اتوماتیک در دریل

باز و بسته کردن سه نظام اتوماتیک
باز و بسته کردن سه نظام اتوماتیک

گیره سه نظام قسمتی است که باعث اتصال مته به دریل می شود. در مته گذاری ابتدا باید گیره سه نظام را به حالت پادساعتگرد بچرخانید، تا دندانه ‌های آن باز شود. سپس مته 2 تا ۳ اینچی را بین دندانه های سه نظام قرار دهید و آن قدر بچرخانید تا گیره محکم شود. از محکم شدن گیره سه نظام اطمینان حاصل کنید در غیر این‌صورت امکان دارد هنگام سوراخکاری یا بستن پیچ مته از جای خود خارج شود.

گیره ها دارای گزینه های زیادی می باشند و از 1/4 اینچ تا 1/2 اینچ حتی تا ۳/8 اینچ وجود دارند. گیره 1/2 اینچ برای کارهایی که سنگین می باشند و گیره  ۳/8 اینچ برای کارهای چند منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نکته مهم در آموزش کار با دریل:

دریل را مستقیم نگه دارید!

مهم ترین نکته در آموزش کار با دریل این است که دریل را به هیچ وجه خم نکنید و آن را مستقیم نگه دارید. مطمئن شوید دریل را عمود به صفحه کار نگه داشته‌اید. این کار باعث تمیز شدن کار می شود و باعث می شود بتوانید تسلط کامل بر روی دریل داشته باشید.

 

چگونه سوراخ کاری کنیم؟

یکی از کارهای بسیار مهم با دریل سوراخکاری می باشد. دانستن روش صحیح سوراخکاری برای کسانی که تا به حال تجربه کار با دریل را نداشته اند امری بسیار مهم می باشد.

دریل برقی جزو پر فروش ترین ابزارها جهت سوراخکاری می باشد. در واقع در دریل برای مصارف خانگی، کارگاه‌ های کوچک و بزرگ استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای بسیار مهم در دریل سوراخ کردن دیوار می باشد. با استفاده از دریل می توانیم پرده، تابلو، کابینت، روشویی، لوستر و لامپ های آویز و دیواری را نصب کنیم.

 

پیشنهاد خواندن: ایجاد سوراخ بدون استفاده از دریل

 

چه وسیله های را باید برای سوراخکاری تهیه کنیم؟

دریل شارژی
یک نمونه دریل شارژی

 قبل از سوراخ کاری باید مته و دریل مناسب را تهیه کنید و از قبل و باید از جنس متریالی که قصد سوراخ کردن آن را دارید مطلع باشید.

با توجه به معماری که در ایران وجود دارد، جنس دیوارها معمولا ترکیبی از آجر و سیمان و کاشی می باشد. در واقع کمتر با متریال های چوبی سر و کار داریم. برای سوراخ کردن دیوار دریل بهترین گزینه می باشد که در توان، اندازه و کاربردهای مختلف با آپشنهای متفاوتی در بازار وجود دارد.

 

برای سوراخ کردن دیوار دریل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

برای سوراخ کردن دیوار دریل باید دارای دو قابلیت بسیار مهم برای سوراخ کردن دیوار باشد. این دو قابلیت مهم عبارتند از:

1- قابلیت چکشی بودن دریل

2- کنترل دور

در آموزش کار با دریل بهتر است بدانید که برای سوراخکاری بهتر باید از دریل های چکشی استفاده کنید. برای سوراخ کردن دیوارهای بتنی یا جنس هایی مانند آن دریل چکشی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در واقع دریل چکشی این آپشن را دارد که همزمان هم می چرخد و هم ضربه می زند. با ضربه های متوالی که دریل چکشی به دیوار وارد می‌کند، ایجاد سوراخ و نفوذ در دیوار امری راحت تر و سریع تر خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که چکشی بودن از حالت آپشن خارج شده و امروزه کمتر به آن نیاز داریم. این در حالی است که کنترل دور یک آپشن بسیار خوب در دریل به شمار میرود. شما باید توانایی کنترل دور دریل را داشته باشید.

چرا کنترل دور از اهمیت بالایی برخوردار است؟

در دریل دو نوع کنترل دور وجود دارد.

1- نوع دیمردار که به وسیله ولوم های چرخشی که روی دریل قرار دارد تنظیم می شود.

2- نوع گازی که مانند پدال گاز خودرو می باشد، شاستی دریل علاوه بر خاموش و روشن کردن دستگاه دارای تابع فشار نیز می باشد و از راه دور نیز توانایی کنترل دریل وجود دارد.

 

آیا چپ گرد و راست گرد بودن در دریل مزیت محسوب می شود؟

چپ گرد و راست گرد بودن دریل جزو آپشن های مهم در سوراخکاری با دریل محسوب می شود. در آموزش کار با دریل توجه داشته باشید که سوراخ کاری و نفوذ مته در حالت راست گرد صورت می‌گیرد. در صورتی که با چرخش مته نفوذ و سوراخ انجام نگیرد، حتماً باید این گزینه را مورد بررسی قرار دهید. سوراخکاری در حالت چپ گرد بدون شک باعث آسیب جدی به دستگاه و سوختن مته خواهد شد.

 

آیا برای سوراخکاری دریل برقی انتخاب مناسبی است یا دریل شارژی؟

در آموزش کار با دریل، دریل برقی را به عنوان انتخاب مناسبی برای سوراخکاری به شما معرفی میکنند. هر یک از دریل ها ویژگی خاص خود را دارند. اما برای کاربرد خانگی بهترین گزینه دریل برقی می باشد که از قیمت بسیار مناسب تری نسبت به دریل شارژی برخوردار است. ما در دو مقاله زیر برای کار در خانه شما را راهنمایی می کنیم . که می توانید با خواندن آنها اطلاعاتی را کسب کنید و به کار بگیرید .

دریل های شارژی مناسب برای کار در خانه چه ویژگی های دارند؟

ده استفاده کاربردی از دریل

 

در آخر باید گفت دریل ها یکی از ابزار برقی پر استفاده هستند که شما باید به روش صحیح از آن استفاده کنید و برای هر کاری دریل مناسب آنرا تهیه و استفاده کنید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
7 دیدگاه
ارسال دیدگاه