دریل چکشی چیست؟ معرفی جامع و کامل دریل چکشی

دریل چکشی

دریل چکشی چیست؟معرفی جامع دریل چکشی.

دریل چکشی یکی دیگر از انواع دریل می باشد که علاوه بر اینکه حالت گردشی دارد قدرت بالایی در ضربه زدن به جسم نیز دارد. دریل چکشی از دریل های بسیار مهم و اساسی در سوراخکاری می باشد و از این دریل می توانید در خانه و صنعت استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از این دستگاه استفاده کنید باید با اصول استفاده از آن آشنا باشید.

 نحوه ی عملکرد دریل چکشی چگونه می باشد؟

 دریل چکشی به مته ضربه وارد می‌کند یعنی علاوه بر اینکه حالت چرخشی دارد با ضربه های پی در پی به مته عمل پیشروی در سوراخکاری دیوار را آسان‌تر می‌کند. در عملیات چکش زنی و ضربات مداوم قدرت نفوذ افزایش می‌یابد و عمل سوراخکاری بسیار آسان تر خواهد شد. دریل چکشی با استفاده از نیروی برق شهری یعنی( ۲۲۰ ولت) کار می کند. البته بعضی از نمونه‌ها وجود دارند که با باتری و بدون سیم کار می‌کنند.

چند نوع دریل چکشی داریم؟

 دریل چکشی دارای انواع برقی و شارژی باشد. نوع برقی خود به دو نوع تقسی می شود.

این دریل برای کار کردن به چه چیزی نیاز دارد؟

این دستگاه برای کار کردن به یک منبع انرژی الکتریکی نیاز دارد،مثلا نوع برقی با استفاده از برق شهر و شارژی با استفاده از باتری به صورت شارژی کار می کند. باتری باید به صورت جداگانه شارژ شود و پس از شارژ کامل باتری بر روی دریل متصل شود.

دریل چکشی
دریل چکشی شارژی

دریل های شارژی چند نوع باتری دارند؟

دریل های شارژی دارای دو نوع باتری می باشند که باتری دیگر نقش زاپاس را ایفا می‌کند. در صورتی که شارژ باتری اصلی تمام شد، می‌توانید از باتری زاپاس برای دریل استفاده کنید و دیگر معطل شارژ شدن باتری اصلی نشوید. شما در مورد دریل های شارژی و باتری آنها می توانید مقاله های زیر را مطالعه کنید .

راهنمای انواع باتری ابزار شارژی

 نکته مهم در دریل شارژی

 لازم به ذکر است که قدرت دریل برقی بیشتر از دریل شارژی می باشد.

اجزای تشکیل دهنده در دریل چکشی

1-کلید تنظیم سرعت چرخش

2-کلید فعال و غیرفعال کردن حالت چکشی

3-کلید روشن و خاموش

4-کلید قفل برای نگه داشتن دریل

5-تعویض جهت چرخش (راست گرد و چپ گرد)

6-عمق سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر

7-سه نظام

8-دسته نگهدارنده

کدام یک از اجزا در دستگاه نقش مهمی را ایفا می کنند؟

موتور یکی از مهمترین و اصلی‌ ترین قطعات موجود در ابزار برقی می باشد. موتور با قدرت و سرعت دریل چکشی را تعیین می کند. بعضی از موتور های مورد استفاده در دریل ساده طراحی شده است و بعضی از موتورهای دیگر خاصیت گیربکسی دارند. موتور گیربکسی خاصیت‌های مانند تنظیم سرعت، تغییر گشتاور و جهت چرخش را به دریل اضافه کرده است. برای فهمیدن فرق دریل گیربکسی با چکشی می توانید مقاله مطالعه کنید .

تفاوت بتن کن با چکش تخریب در چیست ؟

 

سه نظام یکی دیگر از اجزای مهم در دریل ها

یکی دیگر از اجزای مهم در دریل چکشی که نقش بسیار مهمی در انتقال نیروی موتور دارد سه نظام می‌باشد. وظیفه دیگر سه نظام نگه داشتن مته می باشد. در اصل سه نطام ها به دو نوع اتوماتیک و آچاری تقسیم می شوند در سه نظام های اتوماتیک شما به راحتی با چرخاندن سه نطام می توانید مته را تعویض کنید اما در سه نظام های آچاری که قدرت بیتشری دارند شما نیاز به یک آچار مخصوص دارید تا بتوانید به وسیله آن سه نظام را باز و بسته کرده و مته را تعویض کنید.

دریل چکشی
دریل دارای سه نظام آچاری

کاربرد دریل چکشی چیست؟

از این دستگاه برای مکان هایی استفاده می کنند که دارای سختی های زیادی می باشد و از آن برای نفوذ و سوراخکاری در بتن استفاده می‌کنند، همچنین می‌توان از این چکش برای مصالح سخت ساختمان سازی نیز استفاده کرد.

 

هنگام کار با این دستگاه باید به چه نکاتی توجه کرد.

نحوه استفاده از دریل چکشی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر با نحوه ی عملکرد و استفاده از آن تجربه کافی نداشته باشید دچار مشکلات فراوانی خواهید شد.

الف-نکات ایمنی

1- قبل از اینکه شروع به کار با دریل کنید به طول کابل دقت ویژه داشته باشید. حتی اگر کابل کوتاه بود می توانید از کابل سیار استفاده کنید. اگر از دریل چکشی شارژی استفاده می‌کنید حتماً از پر بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

2- جنس و کیفیت سطح مورد نظر را به خوبی بشناسید، از مته مناسب با سطح استفاده کنید. برای استفاده از سطح های چوبی، پلاستیکی و فلزی باید از مته فولادی استفاده شود. برای استفاده از سطح های گچی، بتنی و سیمانی از مته الماسه استفاده می شود.

3- اگر از مته مناسب استفاده نکنید، مته کند می‌شود و کیفیت اصلی خود را به طور کلی از دست می دهد به اصطلاح می گویند مته سوخته است.

4- در صورتی که از مته سوخته استفاده کنید به دستگاه فشار بسیار زیادی وارد خواهد شد و این امر باعث خرابی دریل می شود.

5- حتماً از محکم بودن سطح دریل کاری اطمینان حاصل کنید.

6- برای نگهداری قطعات کوچک از گیره استفاده کنید.

7- بهتر است قبل از استفاده از ابزار برقی مقاله زیر را مطالعه کنید و در مورد ایمنی در هنگام کار اطلاعات کافی را داشته باشید.

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

نحوه استفاده

برای اینکه بتوانید به درستی از دریل چکشی استفاده کنید، سعی کنید دریل را ثابت و محکم نگه دارید. برای اینکه بتوانید سطوح را به درستی سوراخ کنید نیازی به وارد کردن فشار زیاد نیست.

اگر از مته مناسب برای سوراخ کردن استفاده کنید با فشار ملایم و ثابت دریل به خوبی کار خواهد کرد. اگر فشار زیادی به دریل وارد کنید دستگاه آسیب می‌بیند و عمر آن کاهش می‌یابد و سر مته کند می‌شود. در صورتی که قصد دارید دیوار گچی را سوراخ کنید به هیچ وجه فشار زیادی به دیوار وارد نکنید، زیرا امکان دارد دیوار تو خالی یا نرم باشد و دریل از کنترل شما خارج شود. همچنین امکان دارد فشار بیش از حد به دریل باعث ترک برداشتن دیوار شود.

قبل از اینکه دریل را روشن کنید حتماً از قرارگیری صحیح مته در سه نظام اطمینان حاصل کنید. هنگامی که با دریل کار می کنید سر مته به شدت گرم خواهد شد در این حالت به هیچ وجه به نوک مته دست نزنید.

 

نکات مهم قبل از سوراخکاری دیوار

1-قبل از اینکه سوراخکاری دیوار یا سطوح دیگری را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که کابل برق یا لوله از دیوار عبور نکرده باشد.

2-از ایمنی کامل دستگاه نیز مطمئن باشید.

 

آیا تعداد ضربه در دریل چکشی متفاوت است؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که بله! تعداد ضربه در دریل می‌تواند از 1000 ضربه تا 10000 ضربه متغیر باشد. مدل هایی از این دستگاه وجود دارد که در آن امکان کنترل تعداد ضربات توسط کاربر وجود دارد و کاربر تعیین می کند که دریل چه تعداد ضربه به دیوار وارد کند.

دریل چکشی

قدرت دریل چکشی به چه عواملی بستگی دارد؟

قدرت دریل  با موتور و سیستم انتقال قدرت رابطه مستقیم دارد. عامل تعیین کننده سرعت و نیروی چرخشی، موتور میباشد. با بالا رفتن سرعت تعداد ضربه نیز بالا می‌رود. در این دستگاه نمی توانید میزان قدرت ضربه را تنظیم کنید.

 

در آخر باید بدانید که دریل چکشی یکی از ابزار های پر استفاده در دنیایی صنعت امروزی می باشد و به علت قدرت زیادی که نسبت به باقی دریل ها دارد در کارهای سخت مورد استفاده می گیرد.

mojtaba
دیدگاه کاربران
13 دیدگاه
ارسال دیدگاه