تفاوت دریل چکشی با گیربکسی

تفاوت دریل چکشی با گیربکسی

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی آشنا کنیم. در این مقاله شما متوجه خواهید شد که چه تفاوت ها یا چه شباهت هایی بین این دو دریل وجود دارد و از آنها برای انجام چه کاری استفاده می کنند. با ما همراه باشید تا این دو دریل را به شما معرفی کنیم.

 

تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی در چیست؟

 

از دریل چکشی برای سوراخ کردن سطوحی که سخت و محکم می باشند مانند سنگ، بتن و سیمان استفاده می‌کنند. اما دریل گیربکسی را به منظور باز و بسته کردن پیچ های بزرگ و بلندی که در سطوح سخت قرار دارند استفاده می کنند. دریل گیربکسی در مقابل دریل پیچ گوشتی از قدرت و عملکرد بیشتر و بهتری برخوردار است.

 یکی از تفاوت‌هایی که بین این دو دریل وجود دارد در نوع مته آنها می باشد. دریل چکشی کاربرد وسیع تری نسبت به دریل های دیگر دارد.

 

سه نظام دریل چکشی با دریل گیربکسی چه تفاوتی دارد؟

سه نظام دریل چکشی را به گونه ای طراحی کرده اند که هر دو نوع سر مته که شامل مته گرد و شش سر می شود را بتوان به سه نظام آن متصل کرد. سه نظام گیربکسی فقط سوکت قفل دارد و تنها مته هایی به آنها متصل می‌شوند که شش سر می باشند.

 

از دریل گیربکسی استفاده کنیم یا دریل معمولی؟

در بعضی از مواقع استفاده از دریل معمولی باعث بروز مشکلاتی می شود. این امر به علت فشار بیش از حد به دریل اتفاق می افتد. به علت فشار بیش از حدی که به دریل وارد می شود سه نظام نمی‌تواند کنترل لازم را بر روی مته داشته باشد. هم چنین امکان دارد دریل معمولی قدرت کافی را برای پیچ کردن و دریل کردن نداشته باشد.

لازم به ذکر است که هنگام استفاده از دریل گیربکسی با این مشکلات مواجه نخواهید شد. همچنین دریل گیربکسی دارای ویژگی های خاصی است که ما در مقاله زیر به توضیح آن پرداخته ایم.

ویژگی های خاص دریل گیربکسی

 

نحوه عمکرد دریل چکشی و دریل گیربکسی به چه شکل می باشد؟

استفاده از دریل شارژی
استفاده از دریل

دریل معمولی دارای دو ویژگی می باشد که عبارتند از:

سوراخ کردن

حرکت چپ گرد و راست گرد جهت باز و بسته کردن پیچ

 

اما دریل چکشی دارای ویژگی هایی می باشد که عبارتند از:

حرکت چرخشی برای ایجاد سوراخ

حرکت چکشی برای ایجاد ضربه

نحوه عملکرد دریل چکشی شباهت بسیار زیادی به چکش دارد. هنگامی که قصد دارید سطوح سختی مانند بتن و سیمان را سوراخ کنید حرکات ضربه ای چکش را به خوبی احساس خواهید کرد.

بیشتر دریل های چکشی تنظیماتی دارند که با روشن کردن آن شما می توانید حالت ضربه‌ای یا چکشی را در دریل فعال کنید. اگر بخواهید برای سوراخ کردن سطوح سخت به جای استفاده از دریل معمولی از دریل چکشی استفاده کنید، دیگر با مشکلاتی نظیر شکستن مته مواجه نخواهید شد و می توانید سوراخ دقیق‌تری بر روی سطوح سخت ایجاد کنید.

 

پیشنهاد خواندن:آنچه از تاریخچه ی دریل باید بدانید.

 

نحوه عملکرد دریل گیربکسی به چه شکل است؟

دریل گیربکسی حالت چرخشی دارد و از قسمت بالا و پایین هیچ نیرویی بر روی مته وارد نمی شود. دریل گیربکسی این توانایی را دارد که انواع پیچ ها را در سطوح مختلف باز و بسته کند. اما در واقع برای پیچ های بزرگ و بلندی که در محیط‌های تنگ با دسترسی سخت قرار گرفته اند طراحی شده است.

دریل گیربکسی نیروی چرخشی وارد می کند و این امر می‌تواند پیچ های سفت شده را به آسانی و به راحتی باز کند. به همین دلیل از مته دریل گیربکسی بیشتر برای باز و بسته کردن پیچ های سخت و محکم استفاده می‌کنند.

البته قدرت این دریل بسیار بیشتر از پیچ گوشتی معمولی می باشد. از جمله مواردی که می توان از دریل گیربکسی استفاده کرد، بستن پیچ های قوی بر پایه کابینت های دیواری می باشد. گشتاور و نیرویی که این دریل بر سر پیچ وارد می کند از دریل های پیچ گوشتی بسیار بیشتر است.

نکته مهم در خصوص دریل گیربکسی

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اندازه و ابعاد دریل گیربکسی بسیار کوچکتر از دریل معمولی و چکشی می باشد. این دریل از سه نظام بزرگ و قطور تشکیل نشده است.

همچنین کنترل دریل گیربکسی در محیطی که تنگ باشند بسیار آسان است. از آنجایی که گشتاور دریل گیربکسی به صورت چرخشی می با‌شد نیرو را مانند دریل چکشی به دست یا مچ وارد نمی کند. به همین دلیل کار کردن طولانی مدت با این نمونه از ابزار برقی خسته کننده نخواهد بود.

آیا می توان از دریل معمولی به جای دریل چکشی و گیربکسی استفاده کرد؟

بسیاری از افراد برای انجام بعضی از کارها مانند سوراخ کردن و باز و بسته کردن پیچ های بزرگ از دریل معمولی استفاده می کنند. اما این امر باعث بروز مشکلاتی مانند سوختن دستگاه یا شکستن مته، کج شدن پیچ و هرز شدن سر پیچ می ‌شود به همین دلیل باید از دریل مناسب استفاده کنیم.

 اگر از دریل مناسب استفاده کنیم فشار کمتری به دریل وارد می شود؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که بله! در صورتی که برای هر کاری از دریل مناسب خود استفاده کنید، عمر مفید دستگاه دریل افزایش می یابد. برای مثال اگر از دریل گیربکسی یا دریل چکشی به درستی استفاده کنید و نیروی وارد شده بر آنها را با نیرویی که به دریل معمولی وارد می کردید مقایسه کنید، در می یابید که از دریل نامناسب استفاده می کردید.

استفاده نادرست از دریل باعث بروز مشکلاتی خواهند شد که عبارتند از:

کاهش عمر مفید ابزار

افزایش هزینه

حوادث هنگام کار

بنابراین در انتخاب دریل مناسب توجه ویژه داشته باشید.

 

دریل چکشی بخرم یا گیربکسی؟

نمونه های مختلف دریل
نمونه های مختلف دریل

قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم که شما باید نوع مصرف و پروژه خود را در نظر بگیرید و مطابق با آن نوع دریل را تعیین کنید و دریل مورد نظر خود را خریداری کنید.

طراحی بعضی از دریل ها به شکلی است که آنها می توانند در قالب یک ابزار، عملکردی که دریل گیربکسی و چکشی جداگانه ارائه می دهند را را با هم ارائه ‌دهند. از طرفی ممکن است اصلا شما نیاز به دریل گیربکسی یا چکشی نداشته باشید و بتوانید با یک دریل شارژی کار خود را انجام دهید.

نکته) این دریل ها امکان دارد از نظر عملکرد مانند دریل معمولی عمل کنند، اما با تفاوت هایی که در این دریل ها وجود دارد باعث شده است که عملکرد دریل ها بسیار دقیق شود.

 

آیا میتوان از دریل چکشی و گیربکسی در مصارف خانگی استفاده کرد؟

 در جواب این سوال باید بگویم که بله! استفاده از دریل گیربکسی و چکشی تنها محدود به صنعت نیست و شما می توانید طبق نیاز خود از این دریل ها در مصارف خانگی نیز استفاده کنید. اما در هنگام استفاده از این دریل ها حتما موارد ایمنی را رعایت کنید تا از حوادث دور بمانید. برای جلوگیری از حوادث و رعایت موارد ایمنی مقاله زیر را مطالعه کنید.

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

در آخر شما از تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی مطلع شدید و باید بدانید که هر کدام از این ابزار باید در محل و برای کار مخصوص خود استفاده شوند تا آسیب نبینند و باعث راحتی کار شما نیز بشوند.

دریل گیربکسی
دریل گیربکسی
mojtaba
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه