ذغال دریل چیست؟|نحوه تعویض+نکات مهم آن

ذغال دریل چیست؟
ذغال دریل چیست؟ از مهمترین قطعات در دریل ها که توجه به آن باعث عملکرد بهتر دستگاه در هنگام کار می شود ذغال است. این قطعه وظیفه رساندن جریان برق به موتور دستگاه را دارد که آسیب دیدن آن باعث اختلال در عملکرد دستگاه می شود و این اختلال ممکن است باعث آسیب دیدن موتور دریل شود.

ذغال یک قطعه مهم در ابزار برقی

نمونه ذغال ابزار برقی
نمونه ذغال ابزار برقی

امروزه یکی از پر استفاده ترین ابزار در کار های صنعتی و خانگی ابزار برقی می باشد این ابزار با استفاده از نیروی الکتریکی (برق) کار می کنند و باعث انجام بسیاری از فعالیت های انسان می شوند. ابزار برقی مانند دیگر ابزار توسط قطعات کوچکتری ساخته شده اند که آسیب دیدن آن قطعات باعث اختلال در عملکرد دستگاه می شود.

ذغال ابزار برقی از مهمترین قطعات در ابزار برقی و صنعتی است که ارتباط مستقیم با موتور دستگاه دارد این قطعه در ابزاری مانند دریل باعث رساندن جریان برق به موتور دستگاه می شود.

اندازه ذغال ابزار برقی حدود یک بند انگشت است که این اندازه با توجه به ابزار شما ممکن است متفاوت باشد باید توجه داشت که ذغال یک دستگاه را نمی توان بر روی دستگاه دیگر متصل کرد و این به علت اندازه متفاوت آن است.

ذغال دریل چیست؟

محل قرار گیری ذغال دریل
محل قرار گیری ذغال دریل

دریل ها یکی از ابزار پر استفاده در ابزار برقی هستند. این ابزار با استفاده از نیروی برق کار می کنند نیروی برق با استفاده از کابل وارد دستگاه می شود و به وسیله کلید این نیرو به بالشتک می رسد، و پس از آن این نیرو توسط ذغال دریل به سر کلکتور یا موتور دریل می رسد و باعث به وجود آمدن جریان و حرکت موتور می شود.

این قطعه کوچک از کربن و گرافیت درست شده که رسانای غیر فلز است. ذغال ها در دریل، در مکانی مخصوص قرار می گیرند. در پشت ذغال یک فنر وجود دارد که به وسیله فشار آن ذغال با کلکتور برخورد می کند و باعث حرکت موتور می شود.

از آنجای که ذغال ها به یک قطعه مهم و دارای اهمیت در دریل ها و ابزار برقی شناخته می شوند هر چقدر وضعیت و کیفیت آنها مناسب تر باشد، عملکرد و بازدهی موتور دستگاه بیشتر و بهتر است. برای همین شما باید به ذغال دریل و یا دستگاه خود اهمیت دهید و در زمان نیاز آن را تعویض و سرویس کنید.

جالب است بدانید در سال های اخیر برای تعدادی از ابزار برقی موتور های براشلس تولید شده است که این موتور ها بدون ذغال می باشند، و انرژی الکتریکی را از طریق آهنربا به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.

انواع ذغال دریل

حالا که متوجه شدید ذغال دریل چیست؟ و چه کاربردی دارد باید بدانید که ذغال ابزار برقی دارای انواع مختلفی می شوند. و بر اساس نوع جنس و سایز خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مثلا شما نمی توانید ذغال یک سنگ فرز را بر روی یک دریل وصل کنید. این ابزار با توجه به ساخت شرکت خود دارای ذغالی با اندازه متفاوت هستند که شما در زمان تهیه آن باید توجه کنید.

به طور کلی ذغال ها به چند دسته تقسیم می شوند که ما به آن اشاره می کنید.

1-ذغال کربنی ساده: اولین و قدیمی ترین گروه ذغال دریل و دیگر ابزار این ذغال ها هستند. این ذغال ها از جنس کربن سخت و محکم ساخته شده اند اما به دلیل اصطکاک بالا با کلکتور سریع خورد می شوند و دوام زیادی ندارند همچنین این نوع ذغال ها به علت کیفیت ضعیف باعث آسیب رساندن به کلکتور نیز می شوند برای همین دیگر کارایی قدیم را ندارند.

  2-ذغال صنعتی: ذغال های صنعتی نوع پیشرفته ذغال های کربنی هستند. این ذغال ها که در دریل، سنگ فرز، جارو برقی و اکثر ابزار برقی مورد استفاده قرار می گیرد از جنس کربن و گرافیت درست شده است. این ذغال ها دارای کیفیت بالایی هستند و باعث عدم آسیب به کلکتور دستگاه در زمان کار می شوند.

ذغال های صنعتی خود به چهار گروه تقسیم می شند که عبارت است از:

الف) ذغال گرافیتی: این نمونه ذغال درصد خالص تری از کربن و گرافیت نسبت به دیگر نمونه ها دارند. از این ذغال بیشتر در موتور های قدیمی با چرخش کم استفاده می شود. به دلیل اصطکاک زیاد ساخته شده در این ذغال، برای کلید های مدرن مناسب نیست.

ب)ذغال رزین دار: این نوع از ذغال از ترکیب گرافیت با رزین تولید شده و و دارای ظاهری صابونی و روغنی است. ذغال رزین مقاوت بالایی در برابر جریان الکتریکی و قدرت فیزیکی بالایی دارد.

ج)ذغال الکترولیتی: این ذغال معمولا در وسایل برقی قدیمی یافت می شود. این نمونه برای موتور های با سرعت چرخش کم، چگالی جریان کم و ولتاژ پایین مناسب است.

د)ذغال فلزی: در این ذغال در کنار کربن و گرافیت از فلز نیز استفاده می شود که باعث می شود جریان برق بیشتری را منتقل کند. مقاومت الکتریکی ذغال فلزی زیاد است و از آن در موارد صنعتی و موتور های با قدرت بالا استفاده می شود.

 

علت جرقه زدن ذغال دریل و کلکتور

جرقه زدن ذغال دریل
جرقه زدن ذغال دریل

گاهی در زمان استفاده از دریل متوجه می شویم که قسمت ذغال و کلکتور جرقه می زند که ممکن است این جرقه زدن به دریل آسیب بزند. این کار می تواند دارای علت های باشد که مهمترین آن عدم اتصال کامل ذغال با کلکتور است. اما برای رفع این مشکل باید بدانید که به چه علت این اتفاق رخ می دهد.

1- خرابی سطح کلکتور: یکی از عواملی که باعث ایجاد جرقه می شود خرابی یا سایش کلکتور است که باعث عدم اتصال درست می شود. این اتفاق به دلیل استفاده از ذغال خراب یا بی کیفیت و فرسودگی کلکتور رخ می دهد که نیاز است در زمان رخ دادن آن کلکتور دستگاه تعویض گردد.

2-خرابی و جابجایی جا ذغالی: در دریل ها و دیگر ابزار برقی ذغال در مکانی قرار می گیرد که به آن جا ذغالی می گویند. اگر جا ذغالی های دستگاه شل یا خراب شوند باعث عدم اتصال درست ذغال با کلکتور می شود و ایجاد جرقه می کند.

3- کم شدن فشار فنر: فنر در ذغال باعث می شود به ذغال فشار وارد شود و آن به کلکلتور بچسبد و اگر فنر آسیب ببیند و اتصال ذغال وکلکتور درست نباشد باعث ایجاد جرقه می شود که باید برای رفع آن ذغال دستگاه را عوض کرد.

4- آلودگی سطح کلکتور: از دیگر موارد که باعث جرقه زدن ذغال دریل و کلکتور می شود آلودگی سطح کلکتور است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شما از یک ذغال بی کیفیت استفاده کنید و یا سطح کلکتور را خاک بگیرد که برای رفع آن نیاز است شما با یک دستمال خشک سطح کلکتور راتمیز کنید.

نکته: در بعضی مواقع ذغال های نو و تازه نیز جرقه می زنند که این کاملا طبیعی است. و باید ذغال آب بندی شود یعنی با سطح کلکتور یکسان شود تا از این عمل جلو گیری شود.

 

چه زمانی باید ذغال دریل تعویض گردد؟؟

نحوه تعویض ذغال
نحوه تعویض ذغال

مانند تمامی قطعات ابزار برقی ذغال دریل یا دیگر ابزار برقی نیز در زمانی که نیازمند تعویض مجدد باشد نشانه های دارد که شما باید بلافاصله پس از مشاهده آنها ذغال دستگاه را تعویض کنید. این نشانه ها به شرح زیر می باشد:

1-قسمت ابتدایی موتور شروع به جرقه زدن می کند، این عمل از جمله موارد است که اکثر مواقع باعث ایجاد دود نیز می شود و نشان دهنده اتمام ذغال ابزار برقی و کشیده شدن فنر بر روی کلکتور است و باعث آسیب دیدن کلکتور می شود.

2خاموش شدن دستگاه، ممکن است در هنگام کار بدون دلیل موجه یا دلیل خاصی دستگاه خاموش شود که ممکن است نشان دهنده اتمام ذغال باشد و بهتر است ذغال دریل را چک کنید زیرا پس از اتمام ذغال جریان برق دیگر به موتور نمی رسد و باعث خاموشی دستگاه می شود.

3-کاهش قدرت و سرعت موتور
، یکی از مواردی که بر روی قدرت موتور تاثیر دارد ذغال ابزار می باشد که اتمام آن باعث کاهش سرعت و قدرت موتور است پس هر زمانی که قدرت موتور شما کاهش پیدا کرد ذغال دستگاه را چک کنید . البته این مورد می تواند علل دیگر نیز داشته باشد.

4-صدای دستگاه، مثل انسان که در زمان مریضی صدای آن بسیار تفاوت پیدا می کند اتمام ذغال ابزار برقی نیز ممکن است باعث ایجاد صدای خش خش در دستگاه شود که به شما زمان تعویض ذغال را نشان می دهد.

5– از جمله مواردی که شما باید ذغال دریل را عوض کنید می تواند ذغال بی کیفیت باشد که ممکن است در دستگاه خرد شود. یا حتی خرابی و آسیب دیدن فنر ذغال از مواردی است که باید ذغال ابزار برقی را تعویض کنید.

حالا وقتی که دستگاه شما یک یا چند نمونه از این علامت ها را نشان داد شما باید ذغال دستگاه را چک کنید. جا ذغالی بیشتر ابزار به نحوه ای قرار داده شده است که شما بدون نیاز به بازکردن کل دستگاه می توانید به آن دسترسی داشته باشید. درب جا ذغالی بر روی پوسته دستگاه مشخص است که شما با یک پیچ گوشتی می توانید آنرا باز کرده و ذغال دستگاه را چک کنید اگر ذغال دستگاه به یک چهارم اندازه اولیه رسیده بود زمان تعویض آن است.

 

 

چگونه ذغال دریل را تعویض کنیم؟

 

 

برای تعویض ذغال اگر دسترسی به جا ذغالی از بیرون ممکن باشد راحت است اما اگر نیاز به بازکردن پوسته داشته باشد سخت است، اما در حالت کلی پس از باز کردن درب جا ذغالی و چک کردن ذغال ابزار برقی باید آن را پیش فروشگاه های ابزار برقی ببرید و یک جفت از آن را خریداری کنید.

ذغال ها دارای کد های هستند که شما می توانید با خواندن آن کد برای فروشنده یا نوع دستگاهی که دارید ذغال را تهیه کنید.

می توانید پس از آن ذغال را به نحوه صحیح در جا ذغالی قرار دهید و درب جا ذغالی را به نحوه ای که بر روی فنر فشار وارد کند ببندید تا به این نحوه ذغال دستگاه در بهترین مکان خود قرار گیرد.

اگر نمی توانید خودتان ذغال دریل یا ابزار برقی خود را تعویض کنید بهتر است دستگاه خود را پیش یک تعمیر کار ببرید تا او این کار را برای شما انجام دهد.

در آخر ذغال دریل یا دیگر ابزار برقی از مهمترین قطعات ابزار می باشند که توجه به آنها بسیار مهم است . ذغال ابزار صنعتی باعث رساندن جریان برق در دستگاه می شوند و نشانه های دارند که خرابی آن را نمایش می دهد همچنین توجه به آنها بسیار مهم می باشد و در زمان نیاز حتما باید ذغال دستگاه تعویض شود.

mojtaba
ارسال دیدگاه