چگونه یک اسپری رنگ کار می کند؟

اسپری رنگ

چگونه یک اسپری رنگ کار می کند؟

اسپری رنگ یکی از پرکاربردترین تجهیزات رنگ آمیزی می باشد که در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در رنگ آمیزی شما به دنبال شادابی و ایجاد فضای متناسب با خود و خانه خود هستید و می خواهید این کار را با دردسرکمتری انجام دهید. همسر شما به این فکر می کند که برای کرکره چه رنگی بهتر است و یا اینکه می خواهید برای کودکی یک تابلو لیموناد درست کنید. خوشبختانه همه این موارد راه حل ساده ای دارد، اسپری رنگ یک راه حل ساده برای حل مشکلات فراوان شما در رنگ آمیزی می باشد. اسپری رنگ که به آن رنگ آئروسل نیز می گویند رنگی است که در ظرف تحت فشار ذخیره می شود و با استفاده از یک شیر توزیع پخش می شود تا مخلوطی از رنگ و پیشرانه را که معمولا این پیشرانه گاز تحت فشار یا هوای فشرده است روی سطح مورد نظر قرار گیرد. نتیجه کار یک لایه نازک و غبارآلود از رنگ است که به راحتی روی هر سطحی قرار می گیرد. در رنگ آمیزی اسپری رنگ می توانیم از برس یا غلتک نیز استفاده کنیم. یکی از سه روش اصلی برای استفاده از رنگ و دستیابی به پوشش یک دست و یکنواخت و همچنین رنگ آمیزی سریعتر و آسان تر میباشد.

 

 

اسپری رنگ

آغاز استفاده از اسپری رنگ به چه زمانی باز می گردد

اسپری رنگ را فرانسیس دیویس میلت هنرمند آمریکایی با استفاده از مخلوطی از روغن و سرب بوجود آورد و برای سرعت بخشیدن در نمایشگاههای شیکاگو مورد استفاده قرار داد و تبدیل به یک دوست ثابت برای انجام کارهای شخصی شد. اما ادوارد سیمور از اسپری آئروسل برای پخش رنگ استفاده کرد. در سال 1949 او رنگ آلومینیومی جدیدی را نشان داد که برای کارهایی در مقیاس بزرگ طراحی شده بود. قوطی های اسپری آئروسل از زمان اختراع توسط اولین مهندس نروژی اریک روتیم در سال 1931 وجود داشت و سیمور از این نوآوری به عنوان راهی برای به نمایش گذاشتن محصول خودش به سادگی استفاده کرد. در همان زمان سیمور در حال کار روی روش هایی برای مشارکت خود در استفاده از اسپری رنگ  با شرکت های Krylon, Crown Holdings Inc  بود. این کار در نهایت باعث بوجود آمدن استوانه های فلزی شد که امروزه از آنها استفاده می کنیم. آنها کوچکتر، سبک تر و تمیزتر بودند و سریعتر از یک برس یا غلتک می توانستند کار را به صورت یکنواخت انجام دهند. اسپری رنگ وسیله ای مناسب برای رنگ آمیزی خانه بودند و هنگامی که صنعت تولید مزایای آن را کشف کرد، اسپری رنگ از یک اختراع مفید به یک نعمت تبدیل شد. امروزه رنگ اسپری دارای لعاب، لکه ، تخت و براق هستند و در نمونه های متفاوت برای چوب، فلز، شیشه، پلاستیک و سنگ تراشی تولید شده اند. به عبارت دیگر اگر بخواهیم وسیله ای را رنگ آمیزی کنیم حتما اسپری رنگی وجود دارد که این کار را انجام دهد. در ادامه به بررسی دقیقتر اسپری رنگ می پردازیم.


علم رنگ پاششی 

برای بررسی دقیق تر اسپری رنگ بهتر است علم رنگ پاششی را مورد توجه قرار دهیم. از اسپری رنگ استفاده های گسترده ای می شود. این قوطی های رنگ که در همه جا حاضر هستند و می توانید زمانی که در اطراف یک گاراژ نشسته اید اقدام به یک طراحی کاملا ساده داشته باشید. قوطی های اسپری معمولا از فولاد سبک یا آلومینیوم ساخته می شوند و شامل یک سوپاپ یا یک لوله برای فرو بردن داخل رنگ و انتقال آن به بیرون هستند. روش کار اسپری رنگ به  این شکل می باشد که در واقع ترکیبی از رنگ و یک پیشرانه می باشد و در طی مراحل ساخت قوطی ها ابتدا با رنگ پر می شود و سپس پیشرانه گاز به آن تزریق می شود. دریچه آن چین خورده و ترکیب بسیار فشرده ای را در محدوده قوطی به دام می اندازد و این نهایت نوآوری در تولید اسپری رنگ می باشد. کلروفلوئور کربن ها تا سال 1978 پیشرانه های انتخابی برای اکثر محصولات تولید شده توسط آئروسل ها از جمله اسپری رنگ بوده اند، که بعد از کشف اینکه عامل تخریب لایه اوزون هستند استفاده از آن ممنوع شد. بنابراین صنعت از هیدروکربن هایی شامل ترکیبات آلی شامل هیدروژن و کربن را استفاده کرد تا زمانی که مشخص شد آنها نیز باعث ایجاد مه و دود می شوند استفاده از آنها را محدودتر کرد. اکثر آئروسل ها از هیدروژن، فلوئور و کربن تشکیل شده اند که خطر بسیار کمتری برای محیط زیست به وجود می آورند زیرا حاوی عناصر بالقوه مضر مانند کلر نیستند.


چگونه اجزای اسپری رنگ با هم کار می کنند ؟

زمانی که نازل فشار داده می شود در واکنش به تغییر ناگهانی فشار باعث انبساط پیشرانه گاز در قوطی می شود و مخلوط رنگ و پیشرانه از طریق لوله و نازل خارج می شود. لوله غوطه وری مانند نی عمل می کند. یک انتهای آن به شیر متصل می شود و سر دیگر آن نزدیک به پایین قوطی است. پس از عبور از لوله و فرو بردن نازل ، قوطی تحت فشار پیشرانه را منبسط می کند و رنگ به صورت ریز و حتی غبار اتم می شود. این ذرات ریز  به طور یکنواخت توزیع می شود زیرا دارای بار مثبت هستند و هنگام خروج از قوطی یکدیگر را دفع می کنند. رنگ اسپری به سطح می چسبد و می توان آن را در لایه های صاف و حتی دارای ضایعات نیز اسپری کرد. بخش های مختلف اسپری شامل یاتاقان ساچمه ای فلزی، مخلوط رنگ و پیشرانه درون قوطی حفظ میشود و با تکان دادن قوطی مخلوط تحریک می شود. بنابراین می توانید از ترکیب صحیح دو ماده مطمئن شوید. این جایی است که رنگ اسپری اجازه نشست روی سطح را پیدا می کند و اگر به درستی نتواند خارج شود به شکل ناموزونی روی سطح نشست پیدا می کند. این ترکیب مکانیک، شیمی و فیزیک و رنگ اسپری را به یکی از مفیدترین ابزارها برای بهبود خانه تبدیل کرده است. اما فواید آن فقط به استفاده در منازل محدود نمی شود و برای بسیاری از کارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی با اسپری رنگ

آیا اسپری رنگ سمی است؟

دلیل چسبناک بودن رنگ این است که حاوی یک حلال می باشد. معمولا هیدروکربن تولوئن که در دمای اتاق به سرعت تبخیر می شود دو حالت را به وجود می آورد:

رنگ خشک می شود و بخارات شیمیایی آزاد می شوند

این بخارات در صورت استنشاق  می توانند اثرات مست کننده و حتی توهمی داشته باشند. علاوه بر حلال رنگ های اسپری حاوی آئروسل هستند که مواد شیمیایی مضر نیز آزاد می کنند . شرایط دسترسی آسان باعث میشود رنگ اسپری محصول مورد علاقه افرادی باشد که به دنبال ترکیبات خاص برای استفاده های خاص میباشند.

 

توضیحاتی در مورد پوشش های پودری و اسپری رنگ

پوشش پودری که گاهی اوقات به عنوان رنگ آمیزی اسپری الکترواستاتیک نیز شناخته می شود. روشی برای استفاده از رنگ خشک روی سطح می باشد. مانند مخلوط مواد سوخت – کشنده درون یک قوطی اسپری، از هوای فشرده برای هوای ذرات استفاده می شود. این ذرات بسیار ریز هستند و شبیه گرد و غبار یا پودر هستند و دقیقا مانند قوطی آئروسل با ذرات اصطکاک ایجاد می کنند و هنگام عبور از نازل اسپری بار الکتریکی ایجاد میکنند. از آنجا که ذرات باردار مثبت یکدیگر را دفع می کنند. همچنین پوشش پودری گاهی اوقات به عنوان رنگ آمیزی اسپری الکترواستاتیک نیز شناخته می شود که روشی برای استفاده از رنگ خشک روی سطح میباشد. مانند مخلوط مواد سوخت- کشنده درون یک قوطی اسپری که از هوای فشرده برای هدایت ذرات اتمی رنگ از تفنگ اسپری به سمت هدف شلیک می کند. این ذرات بسیار ریز هستند و شبیه گرد و غبار یا پودر می باشند و دقیقا مانند قوطی آئروسل ذرات با اصطکاک ایجاد شده هنگام عبور از نازل اسپری بار الکتریکی به دست می آورند. از آنجا که ذرات باردار مثبت یکدیگر را دفع می کنند قبل از تماس با شی رنگ آمیزی شده خود را به طور مساوی توزیع می کنند. شرکت ها برای اعمال رنگ با پایه آب بر روی اشیا که پوشش های بسیار نازک نیاز دارند به پوشش خلاء روی می آورند. در این روش شی رنگ آمیزی شده در محفظه ای یا مخزن رنگ قرار می گیرد. جایی که کل سطح آن در یک محلول رنگ غوطه ور می شود یا با نازل پاشیده می شوند. رنگ در همان حجم به طور یکنواخت در اطراف جسم اعمال می شود. بنابراین کل قطعه پوشانده می شود. سرانجام جسم از محفظه برداشته می شود و در معرض نور بسیار زیاد فرابنفش قرار می گیرد. این فرآیند فتوشیمیایی موسوم به پخت فرابنفش به جای گرما از نور استفاده می کند و قادر است اجسام را در چند ثانیه خشک کند. در نهایت پاشش رنگ توسط اسپری رنگ یکی از محبوبترین روش های رنگ آمیزی مواد است که به مقدار زیاد تولید می شود. اجناس کوچک با ضخامت کمتر از 4 اینچ روی یک خط مونتاژ وارد دستگاهی می شوند که مخصوص آن قسمت طراحی شده است. رنگ توسط اسلحه های اسپری برنامه ریزی می شود و برای تکمیل یک سری حرکات برای اطمینان از پوشاندن کل قطعه اعمال می شود. اما رنگ اسپری همه موارد بهبود و ساخت و ساز در خانه نیست. در ادامه به جذابیت های دیگر استفاده از اسپری رنگ در ساختمان های پوسیده اشاره می کنیم.

 

طراحی با اسپری رنگ

استفاده های کاربردی از اسپری رنگ

نقاشی با اسپری همچنین دنیای دباغی، لوازم آرایشی و فرهنگ پاپ را زیر و رو کرده است. ودلیل آن ارتباط اشعه فرابنفش و برنزه کردن در زیر نور خورشید با بیماری سرطان می باشد. حال به چند کاربرد مهم از اسپری رنگ دقت کنید.

 

1– برنزه کردن پوست

برنزه شدن بدون آفتاب سالهاست که محبوبیت زیادی دارد. سالن هایی که گزینه های برنزه کننده با اسپری را ارائه می دهند از روش های مشابه تولید کنندگان استفاده می کنند. یک عاشق آفتاب احتمالا به یک غرفه کوچک قدم می گذارد و صاحبان غرفه با اسپری رنگ دستی یا ثابت از هوای فشرده استفاده می کنند تا محلول شیمیایی را روی پوست مشتری بمالند. این رنگ نیست که باعث قهوه ای شدن پوست می شود بلکه قندی است به نام دی هیدروکسی استونDHA است. وقتی این ترکیب پوست را لمس می کند واکنشی اتفاق می افتد که برای یک هفته پوست به طور موقت قهوه ای می شود.

 

2– استفاده در هنر گریم

هنرمندان گریم برای استفاده شخصی لوازم آرایشی ، برس های مو، ابزار کوچک مجهز به هوا را به کار گرفته اند. ایربراش ها از هوای فشرده شده برای اتمی سازی آرایش مایع استفاده می کنند، تقریبا همانگونه که پیشرانه  موجود در قوطی رنگ اسپری رنگی را که با آن مخلوط شده است اتمی می کند. در نتیجه این لایه نازک به طور مساوی توزیع شده و بسیار نرم تر از استفاده از برس روی پوست پخش میشود. ظهور تلویزیون های با کیفیت بالا جایی که دوربین ها هر نقصی را نشان می دهند به محبوبیت این روش از آرایش کمک بزرگی کرده است. احتمالا به طرز چشمگیری هنرمندان گرافیک از راحتی رنگ اسپری به عنوان ماده مورد علاقه خود استقبال کرده اند. در دهه 1960 و 1970 این فرم از کار در فیلادلفیا و شهر نیویورک بسیار مورد استفاده قرار گرفت. زیرا هنرمندان بسیاری شروع به ایجاد نقاشی های دیواری رنگارنگ و موضوعی در مکان های عمومی به ویژه داخل اتومبیل های مترو به عنوان راهی  برای ایجاد سرو صدا برای نشان دادن تلاش های خود کردند. از آنجا که  اکثر هنرمندان خیابانی  خارج از قانون فعالیت می کنند، سبک و قابل حمل بودن قوطی های اسپری آن را به ابزاری ایده آل تبدیل کرده است. زیرا تقریبا به هر سطحی می چسبد و در مدت زمان کوتاهی می تواند پوشش خوبی ایجاد کند. نقاشی های دیواری با اسپری رنگ یک بار نماد قانون گریزی هستند و یک بار یک شکل هنری شیک که شامل نمایش های گالری، قطعات گران قیمت و حتی هنرمندان رنج کشیده مانند ژان میشل باسکویای مشهور هستند که آثار او در موزه های جهان نشان داده شده است. حتی شرکت های رنگ آمیزی اسپری با اهدای محصول  برای پروژه های قانونی و مقیاس بزرگ به ارتقاء هنر خیابانی کمک کرده اند. اسپری رنگ از آغاز کار به عنوان راهی برای انجام سریعتر کار رنگ آمیزی و استفاده  از آن برای پوشاندن نقص ها یا اظهار نظر هنری در فرهنگ پاپ جهانی معرفی شده است.

کار با اسپری رنگ
mojtaba
ارسال دیدگاه