ساخت پله چوبی در سه مرحله

ساخت پله چوبی

ساخت پله چوبی در سه مرحله

ساخت پله چوبی یکی از انواع مهارت هایی است که در سالهای اخیرر مورد توجه بسیاری از سازندگان وطراحان داخلی ساختمان قرار گرفته است. با انجام چند نکته و توصیه مهم شما می توانید به خوبی  از عهده انجام دادن این کار بر بیایید. از نظر فنی ساخت پله چوبی کار خاصی ندارد بلکه جزوئیاتی دارد که باید بسیار به آن توجه کنید. هر فردی با کمی مهارت نجاری می تواند به راحتی قطعات را برش دهد و به ساخت پله چوبی بپردازد. در ادامه  چگونگی ساخت پله های چوبی برای شما توضیح داده خواهد شد. پله ها باید از قوانین ساختمانی و دقیق و مطابق با اصول ایمنی و راحتی برای بالا رفتن برخوردار باشند. پله های بلند بالا رفتن را سخت می کنند و پله های کم عمق ناراحت کننده و خطرناک هستند. از آنجا که وجود خطا بسیار در امنیت پله اهمیت دارد. باید ساخت پله چوبی بر اساس چیدمان دقیق و برخی محاسبات مناسب باشد. شروع به کار برای ساخت پله چوبی بهتر است با مشورت با بخش هایی که در کار ساخت و ساز تلاش می کنند باشد تا  شما به راحتی با تهیه کدها و دستورالعمل ها بتوانید ساخت پله چوبی به بهترین شکل انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

ساخت پله چوبی

بخش های اصلی ساخت پله چوبی

 

1- نمودار

2- نقشه فنی

3- نقشه سبک و طراحی پله چوبی

 

اما به طور کلی سه بخش مهم در ساخت پله چوبی وجود دارد:

1– استرینگرها

به طور معمول این بخش به اندازه2x12s بریده می شود. تخته های زاویه دار هستند که از عرشه به سمت پایین کشیده می شوند. آنها از سایر اجزای  پله پشتیبانی می کنند و وزن افرادی که روی پله  راه می روند حمل می کنند. فاصله استرینگرها با مرکز 16 اینچ می باشد و بیشتر راه پله ها حداقل دارای سه سیم می باشد. هنگام تعیین عرض  راه پله باید توجه داشته باشید که عرض گسترده تر بهتر می باشد. پله های عرضه و ایوان بندرت کمتر از 4 فوت عرض دارند. 

2– آج ها

سطح بالایی افقی را در هر مرحله تشکیل می دهند

3– بالابرها

این بخش مستقیما زیر لب آج نصب می شوند. راه پله های عرشه  همیشه دارای بالابر نیستند اما بهتر است آنها را نصب کنید زیرا از بخش انتهایی در بخش های بریده محافظت می کند و کمک می کند تا از ترک خوردن پله ها جلوگیری کند. رشته های هر راه پله، عرضه و ایوان تقریبا همیشه از الوارهای تحت فضا مقاوم در برابر هوا ساخته شده اند. آج ها و بالابرها را می توانیم از الوارهای آماده نیز برش داد. اما در بیشتر موارد از هر ماده ای برای کف سازی استفاده می شود مانند سرو، چوب قرمز، الوار کامپوزیت، تخته های پی وی سی یا چوب های سخت و محکم.

 

برخی از مواردی که در ساخت پله چوبی باید در نظر گرفته شود

1- اره مرکب

2-اره برقی سیم دار 5 آمپر

3-دریل، درایور 20 ولت

4- سنباده دستی نیمکت

5- اره دستی 20 اینچی

6-  قاب آلومینیومی 16 اینچ

7- ابزار

8- چوب

 

مراحل ساخت پله چوبی

1- بخش های مختلف برای ساخت پله را محاسبه کنید.

اولین قدم برای ساختن پله ها پیدا کردن اندازه های ارتفاع عمودی پله می باشد. یک سطح بلند  یا تخته را روی سطح بالای عرشه بگذارید و بگذارید از لبه چند اینچ بیرون بیاید. سپس تا زمین یا محل فرود اندازه بگیرید. بیایید بگوییم  افزایش کل 57 اینچ است. با مشخص شدن این بخش می توانیم اندازه ای که در مراحل بعدی باید در نظر بگیریم را محاسبه کنیم. برای مثال 57 را بر 7 تقسیم می کنیم( اندازه معمول در هر مرحله) تا عدد 14/8 به دست بیاید. سپس برای به دست آوردن مراحل متفاوت اندازه گیری 57 را بر 8 اینچ تقسیم کنید تا عدد 7/8  برای ورودی هر مرحله به دست بیاید. اکنون مسیر کلی راه پله را پیدا کنید یعنی همان فاصله افقی  که پلکان از پله پایین تا عرشه تست خواهد کرد. به سادگی تعداد مراحل را در عمق افقی هر مرحله ضرب کنید. عمق مطلوب برای مراحل مختلف عرشه و ایوان 10 اینچ است و فضای کافی برای نصب دو آج 2×6 است. به عنوان مثال راه پله هشت پله عمیق 10 اینچ دارد بنابراین  کل مسیر 80 اینچ است. اگر در حال ساخت راه پله برای  یک عرشه بلند هستید بهتر است پس از هفت یا هشت پله یک پاگرد مناسب طراحی کنید. برای اطلاع بیشتر با متخصصان طراحی پله ها مشورت کنید. راه پله با توجه به اندازه گیری قابل قبول در افزایش و اجرا در زمان نیاز به فرود دارای کدهای مشخصی در طراحی ساختمان است.

 

2- استرینگرها را برش دهید

قبل از قرار دادن پله ها تصمیم بگیرید که  چگونه آنها را روی عرشه قرار دهید یا اینکه آنها را مستقیما به تیرچه لبه متصل کنید. بنابراین مرحله بالا را با کفپوش همتراز کنید. هنگامی که عرشه  نصب می شوند یا به بخش مسدود کننده ای که بین تیرچه قرار داده می شود متصل می شوند باید از تکنیک هایی برای بریدن ریشه ها  استفاده شود تا به قاب اصلی پله برسند. با استفاده از یک بخش  که مجهز به سنجش پله است برش های آج را علامتگذاری کنید و چندین بریدگی آسان را فراهم نمایید. مستقیما بعد از بالا آمدن یک پله بخش های مختلف را اندازه گیری کنید. سپس با اندازه گیری فشار روی لبه تخته آج و بالابر را مشخص کنید. بخش های برش داده شده  در ساخت پله چوبی را  با یکدیگر هم تراز کنید. سپس  با استفاده از اره گرد و قابل حمل برش های چوب را تنظیم کنید. پس از برش دادن خطوط مداد تکه هایی را با سیم پیچ به هم متصل کنید. با استفاده از اره برقی تکه های آخر چوب را برش دهید تا بخش های اضافی از آن جدا شود. سپس پایین سیم پیچ را به اندازه  ضخامت آج اصلاح کنید. برای مثال آج های 2X6 را نصب کنید . 2/1 سانتی متر از پایین سیم برش دهید. پس از اتمام برش اولیه از آن به عنوان الگویی برای علامتگذاری بخش های باقیمانده استفاده کنید. این کار باعث می شود که هر رشته از پله ها به یک اندازه باشد. روی این عرشه ها از پیچ و مهره های گالوانیزه استفاده می شود تا بتوانیم بلوک ها پله ها را در قاب قرار دهیم. پیچ و مهره های حمل و نقل از لگ ها قوی تر هستند و هر گونه احتمال تقسیم قاب را از بین می برند. توجه داشته باشید که قسمت زیرین استرینگرها در بالای یک تخته سنگ آبی قرار دارندکه پشتیبانی  سنگ را ایجاد می کند. همچنین استرینگرها در برابر رطوبت زمین  و آسیب آب از پله های چوبی محافظت می کنند. هرگز در ساخت پله چوبی رشته های پله ها را مستقیم روی زمین قرار ندهید. میتوانید یک بخش بتنی زیر آن ریخته و سپس تخته سنگ را روی آن قرار دهید. بعد از قرار دادن سیم ها در جای خود از یک سطح بلند برای تراز کردن همه بخش ها استفاده کنید. اگر پس از نصب روی پله ها لکه ای مشاهده کردید حتما با خراشیدن آنها را کم رنگ کنید.

ساخت پله چوبی

3- وصل کردن بخش های مختلفی که برای ساخت پله چوبی استفاده شده است

برای سرعت بخشیدن به کارها از اره برقی استفاده کنید، هر کدام از بخش های پله را که با سیم محکم کرده اید با پیچ های  مخصوص تزئین  سرهای ریزی هستند در زیر سطح فرو رفته اند. توجه داشته باشید که آج ها برش زده شده اند. یک تخته تزئینی1X12 به سیم میخ می شود و جلوه ای کاملتر به راه پله ها می دهد.اگر تخته های تزئینی نصب نمی کنید آج ها را برش بزنید تا سیم 2/1 اینچی دور آن قرار گیرد. پس از نصب دیگر بخش ها آج ها را محکم کنید. پیچ هایی که برای اصلاح کار استفاده می شود را در جای خود قرار دهید و از راه پله ها بالا روید تا استحکام آن را امتحان کنید. از پایه های4×4 برای پشتیبانی از نرده راه پله های در هنگام ساخت پله چوبی استفاده کنید. اغلب  قبل از نصب آج ها به سیم پیچ ها پیچ می شوند. با اینجال ابتدا پله ها را تکمیل کنید و سپس ستون ها را وصل کنید و نرده ها را نیز بر اساس کدهای استاندارد بسازید. در مرحله آخر از یک پوشش برای سطح خارجی که شامل مواد نگهدارنده ای   برای چوب های شفاف یا پله های عرشه هستند استفاده می شود، معمولا این موارد رنگ آکریلیک یا لاتکس که برای ایوان ها نیز می تواند استفاده شود.   

ساخت پله چوبی
mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه