انواع پیستوله رنگ و کاربرد آن

انواع پیستوله

انواع پیستوله و کاربردهای آن

پیستوله یکی از تجهیزات کاربردی برای افرادی است که قصد دارند بخش بزرگی از یک پروژه را رنگ آمیزی کنند و نیاز به وسایلی دارند که سرعت این کار را برای آنها افزایش دهد. پیستوله علاوه بر بالا بردن سرعت رنگ آمیزی در یک پروژه رنگ آمیزی کمک بسیار بزرگی برای دستیابی به یک رنگ آمیزی یک دست می باشد.

آیا سطح زیادی برای رنگ آمیزی دارید؟ شاید شما بخواهید از ضربه های ناخوشایند برس که در هنگام خشک شدن در قسمت انتهایی آن قرار می گیرند جلوگیری کنید. شاید لازم باشد کار رنگ آمیزی را سریع به پایان برسانید و وقت کافی برای چندین بار رنگ آمیزی نداشته باشید. در این حالت شما به یک دستگاه پیستوله نیاز دارید از طرفی قلم مو نمی تواند فعالیتی به وسعت پیستوله انجام دهد.

انواع رنگ پاش های موجود در بازار وجود دارند  و اینکه بدانید کدامیک بهتر است برای شما کمی گیج کننده می باشد. بنابراین بدون هیچ زحمتی به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید که پیستوله برای شما مناسب است یا خیر؟

 

معرفی سه نوع پیستوله

انواع پیستوله و کاربرد آن
پیستوله و رنگ آمیزی

از نمونه های مهمی که برای رنگ آمیزی استفاده می شود دستگاههای هوای فشرده و HVLP می باشد. نوع دستگاه مورد استفاده به  شغل و سطح رنگ آمیزی بستگی دارد. هر نوع از این دستگاه ها شامل مخزن رنگ برای رنگهای انتخابی توسط شما می باشد و همچنین روشی برای بیرون کشیدن مایع از ظرف و از طریق نوک رنگ پاش می باشد.

 

پیشنهاد خواندن:پاک کردن اشتباهات رنگ کاری

 

1 -پیستوله بدون هوا

پیستوله

این نوع از اسپری ها بدون هوا و با استفاده از پمپ برقی از طریق نوک اسپری رنگ کاربرد دارند و فشار فوق العاده زیادی به مخزن رنگ وارد می کنند تا رنگ را از نوک رنگ پاش دستگاه به بیرون و روی سطح هدایت کنند. در نهایت شما یک سطح صاف و شیشه ای به دست خواهید آورد.

جزئیات مهمی در مورد استفاده از این نمونه از پیستوله موجود می باشد که عبارتند از:

لکه چوب

لاک الکل زدن

لاک الکل

مایعات چسبناک مانند چسب لاتکس

مانند تمام  پیستوله هنگام استفاده از سیستم های بدون هوا نیز باید بسیار احتیاط کنید و باید پوست خود را از نوک اسلحه دستگاه دور نگه دارید. زیرا می تواند رنگ را به پوست شما تزریق کند و سموم بالقوه خطرناکی را در پوست شما تزریق کند.

مزیا ها

پیستوله تحت فشار مستقیم معمولا از سیستم قالب رنگ یا یک سطح 5 گالنی کار می کند. با کمی تمرین می توانید یک پایان کار عالی داشته باشید. اسپری رنگ پاش بدون هوا برای کارهای بزرگ مانند رنگ کردن اطراف خانه و یا باغ مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به دنبال یک پایان کار حرفه ای هستید این دستگاه ابزار مورد نظر شما برای رنگ آمیزی می باشد.

معایب

قطره هایی که از طریق نازل چاشیده می شوند لزوما و در نهایت به سطح مورد نظر شما نمی چیبند. برخی از رنگ ها در هوا رد می شوند و باعث هدر رفتن بین 30 تا 40 درصد رنگ می شوند. هدر رفتن این حجم از رنگ با توجه به سرعت رنگ آمیزی مقرون به صرفه نیست.

دلیل دیگر این است که باید اطراف منطقه رنگ آمیزی را بپوشانید تا رنگ به آنها سرایت نکند. رنگ آمیزی در فضای باز خطرناک است. زیرا احتمال وجود نسیم می باشد. شما ممکن است در نهایت با بوته ها و خار و خاشاک مواجه شوید و یا ماشین همسایه را نیز رنگ آمیزی کنید به همین دلیل باید احتیاط بسیاری انجام دهید.

 

2- پیستوله نوع هوای فشرده

پیستوله نوع هوای فشرده
پیستوله نوع هوای فشرده

این دستگاه پیستوله با هوای فشرده کار می کند و رنگ را از آن بیرون می کشد و یک پایان صاف و یکنواخت در اختیار شما قرار می دهد. سیستم های هوای فشرده احتمالا ساده ترین کاربردها را دارند و برای تازه کاران مفید هستند و برای پاکسازی نیستند.

در زمان استفاده از سیستم های هوای فشرده باید از تجهیزات ایمنی برای محافظت از چشم و ماسک تنفسی استفاده کنیم. شما نمی خواهید و نباید هیچ رنگی را روی سطح مورد نظر استنشاق کنید.

تنظیمات پیستوله شامل اتصال پیستوله تفریحی، یک شلنگ فشار قوی که شامل و یک قوطی کمپرسور می باشد. شما اسلحه  پاششی خود را از طریق شلنگ فشار قوی که شامل تنظیم کننده است به کمپرسور وصل می کنید و میزان جریان هوا را تعیین می کنید تا رنگ مورد نظر را از ظرف بیرون بکشد. رنگ شما اغلب به آماده سازی دستی کمی نیاز دارد.

مخلوط کردن رنگ با یک حلال مناسب برای رسیدن به سازگاری مناسب برای دستگاه پیستوله یک مورد حیاتی می باشد. قبل از استفاده از رنگ روی مبلمان یا دیوارها باید ترکیب رنگ و فشار هوای مناسب را برای کنترل جریان رنگ استفاده کنید.

مزایا:

اگر شما نیاز به رنگ آمیزی کابینت و مبلمان دارید با استفاده از توزیع هوای فشرده می توانید این کار را انجام دهید.

معایب:

استفاده از پیستوله هوای فشرده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. آنها از رنگ زیادی استفاده می کنند و برای این کار به کمپرسور هوا نیاز دارند.

 

3- نوع HVLP 

HVLP مخفف کلمه High Volume Low pressure می باشد. این سیستم با استفاده از حجم مداوم هوا رنگ را از نوک تفنگ به سطح مورد نظر هدایت می کند. پیستوله محبوب هستند زیرا کنترل فشار کمتر راحت تر است و باعث ایجاد آشفتگی و اتلاف کمتر رنگ می شود. سیستم های HVLP معمولا فقط برای رنگ های نازک تر توصیه می شوند.

باید توجه داشت رنگ های سبک لاتکس به اسپری بدون هوا نیاز دارد. با این حال سمپاش های صنعتی مایعات چسبانک کمتری را اداره می کنند اما خرید این دستگاهها و اجاره آنها مقرون به صرفه نیست. اسپری رنگ پاش از کمپرسور یا توربین برای اتمی کردن رنگ استفاده می کند. اکثر مدل ها به شما امکان را می دهدکه فشار هوای اسپری را طوری تنظیم کنید تا بتوانید با ظرافت گوشه های سخت را رنگ آمیزی کنید.

مزایا:

در مقایسه با سیستم اسپری بدون هواف یک کیت HVLP هزینه قابل توجه کمتری برای شما خواهد داشت و برای کارهای داخلی و کوچکتر مانند در و دیوار مناسب است.

به دلیل تنظیمات متغیر فشار،HVLP همه کار ترین روش توزیع و استفاده از آن بسیار ایمن تر از سیتم های انتقال فشار بالاتر است.

معایب:

همانطور که گفته شد اکثر سیستم های HVLP فقط برای رنگ آمیزی نازک تر استفاده می شوند. برای مثال لکه های چوب و آستر مناسب است. اما برای رنگ های لاتکس و براق این دستگاه توصیه نمی شود .

 

تمیز کردن پیستوله

تمیز کردن پیستوله صرف نظر از روش پیشرانه می تواند وقت گیر باشد. برای جلوگیری از انسداد این کار ضروری است و هیچ اثری از رنگ در لوله ها ، تفنگ یا پمپ باقی نمی گذارد.

اگر از رنگ های روغنی استفاده می کنید ممکن است یکی یا دو گالن از حلال رنگ لازم باشد تا دستگاه شفاف شود. اگر قصد خرید و یا اجاره پیستوله را دارید نوع کاری را که باید انجام دهید در نظر بگیرید .

نکته 1: اگر یک مبتدی  هستید و به دنبال یک کار حرفه ای برای رنگ آمیزی در خانه هستید HVLP ممکن است سیستمی باشد که شما به دنبال آن هستید.

نکته 2: اگر فضاهای بزرگی برای رنگ آمیزی دارید و یک پایان کار حرفه ای را می خواهید از پیستوله بدون هوا  استفاده کنید. اما برای کار کردن با آن تمرین لازم است.

 

مقاله پیشنهادی:انواع برس رنگ آمیزی + کاربرد آن

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه