دریل شارژی چیست؟

دریل شارژی

دریل شارژی چیست؟ این سوالی است که برای اکثر افراد در زمان خرید ابزار برقی ممکن است پیش بیاید که ما در این مقاله به جواب دادن آن می پردازیم.

دریل شارژی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که دریل ها ابزاری برای سوراخکاری بتن چوب و فلزات هستند که در انواع و نمونه های مختلفی توسط شرکت ها تولید و در بازار عرضه می شوند . این ابزار دارای قدمت و تاریخچه قدیمی هستند که امروزه دچار پیشرفت چشمگیری شده است .

 یکی از مشکلات دریل های نوین نیازمند دسترسی به برق و سیم آن بود که باعث می شد از دریل نتوان در هر مکانی استفاده کرد ، تا اینکه شرکت های ابزار برقی به فکر ساخت دریل شارژی افتادن که دیگر نیازمند دسترسی مداوم به برق را ندارد.

دریل شارژی مانند دریل های سیم دار برای کار کردن نیازمند انرژی برق است که این انرژی را توسط باتری خود تامین می کند . وزن کم و خوش دست بودن این دستگاه باعث استفاده راحت و آسان از این دستگاه در منزل و کار های سبک شده است .

دریل های شارژی قابلیت خوردن انواع مته ها را دارند که برای سوراخکاری بتن ، چوب و فلزات از آنها می توان استفاده کرد این ابزار به علت نداشتن سیم دست و پا گیر نیستن و ابزاری بسیار مفید برای کار بر روی چوب ، ام دی اف ، دیوار و حتی استفاده در خانه می باشند.

استفاده از دریل شارژی بر روی چوب
استفاده از دریل شارژی بر روی چوب

مدت استفاده

دریل شارژی بستگی به مدل و نمونه ای که دارد زمان استفاده اش متفاوت است همچنین نوع کاری که شما می خواهید انجام دهید ، کار بر روی بتن است یا چوب ، سبک است یا سنگین و درجه حرارت هوا عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان استفاده از دریل است.

یکی از موارد دیگری که بر روی زمان استفاده از این دستگاه تاثیر دارد آمپر باتری و میزان شارژ آن است که هر چقدر باتری شما قوی تر باشد استفاده بیشتری می توانید از دریل داشته باشید همچنین مدل دریل و شرکت سازنده آن نیز بسیار مهم است .

مزایا و معایب دریل شارژی

مزایا

1-شارژی بودن و نیاز نداشتن مداوم به برق

2- سبک و خوش دست بودن

3-دارای لامپ ال ای دی و استفاده در نقاط کور

4-دارای باتری با قدرت بالا

5-جمع و جور و نیاز نداشتن به جای زیاد

معایب

1-باتری با انرژی محدود

2-برای کارهای سنگین خوب نیست.

3-زمان زیاد برای شارژ شدن باتری

4- در طولانی مدت از آن نمی توان استفاده کرد

دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی

راهنمایی خرید دریل شارژی

اگر قصد خرید دریل شارژی را دارید باید بدانید که این دستگاه از دو حالت معمولی و براشلس برخوردار است که هر دو حالت قابل تنظیم و گیربکس دار هستند . دریل های براشلس از قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به دریل های معمولی برخوردار و فاقد ذغال هستند البته دریل های شارژی براشلس قیمت بیشتری نسبت به معمولی ها دارند.

در زمان خرید باید به نیرو و قدرت موتور آن و همچنین به باتری و ولتاژ آن دقت کنید . یکی دیگر از موارد مهم در زمان خرید دریل ها سه نظام آن است که آیا از نوع اتوماتیک است یا آچاری و آیا ترکمتردار است و می توان قدرت گشتاور دستگاه را تنظیم کرد یا خیر .

شرکت های سازنده ابزار برقی و عرضه کننده آن در بازار نیز بسیار زیاد هستند که هر کدام دریل شارژی را با کیفیت و قیمت خاصی به فروش می رسانند اما از آنجای که این کشور ها خارجی هستند و قطعات و دستگاه های بعضی از آنها به سختی وارد ایران می شود و قیمت بالایی دارد و بهتر است شما دستگاهی را انتخاب کنید که دارای قیمت و خدمات مناسبی در ایران باشد.

 

اجزای تشکیل دهنده

هر دستگاهی از قطعات کوچکتری ساخته شده است که داشتن کمی اطلاع در مورد آن قطعات باعث استفاده بهتر شما از دستگاه و طول عمر دستگاه می شود به همین دلیل بهتر است مهم ترین قطعات دریل شارژی و کار آنها را بدانید.

باتری

یکی از مهم ترین قطعات ابزار شارژی باتری آن می باشد که در اصل منبع انرژی دستگاه است . باتری ها دارای نمونه های مختلفی هستند که مهمترین آنها نیکل کادیوم ، نیکل هیدرید فلز و لیتیوم یون است . باتری دریل شارژی به انتهایی دسته آن متصل می شود که شما می توانید به راحتی آن را تعویض بکنید زیرا اکثرا دارای یک باتری زاپاس می باشد.

باتری دریل شارژی دارای قدرت و ولتاژ مختلفی است که بستگی به شرکت و نوع دریل شارژی می تواند تفاوت پیدا کند مثلا AH در باتری ها نشان دهنده تولید جریان بر حسب ساعت است که در هر دستگاهی متفاوت است همچنین شارژر باتری ها دارای نمونه های مختلفی است که بعضی به همراه دستگاه وجود دارد . شارژر ها به صورت ساده نیز در بازار به فروش می رسد .

گشتاور

یکی از موارد مهم در بعضی از دریل های شارژی گشتاور آن است که باعث افزایش عمر و قدرت دستگاه می شود .

 گشتاور یعنی قدرت تولیدی دستگاه در پیچاندن پیچ یا مته که به وسیله ترکمتر سر سه نظام که اعدادی بین 1 تا 24 دارد تنظیم می شود . گشتاور دریل هر چقدر زیاد باشد قدرت دریل نیز افزایش پیدا می کند از این رو برای کار های سنگین دریل نیازمند گشتاور زیاد و برای کار های سبک نیازمند گشتاور کمی است .

 

سه نظام

سه نظام ها یکی از قطعات مهم در دریل ها هستند . این وسیله که از دو نوع آچاری و اتوماتیک برخوردار است و رابطی بین مته و دریل می باشد . این قسمت باعث جلوگیری از لغزش مته می شود و انتهای مته را در خود جای می دهد.

 در سه نظام های آچاری شما باید به وسیله آچار مخصوص سه نظام را باز و بسته و مته را تعویض کنید اما در اتوماتیک ها شما با پیچاندن سه نظام با دست خود به راحتی می توانید اینکار را انجام دهید و نیازی به آچار مخصوص ندارید.

 

لامپ ال ای دی

 از ویژگی های خاص دریل های شارژی داشتن لامپ ال ای دی بالای سر کلید دستگاه است که با فشار کلید و روشن شدن دستگاه این لامپ روشن شده و باعث روشنایی محل کار می شود . البته شما باید بدانید همه دریل های شارژی از این ویژگی برخوردار نیستند و تنها بعضی از آنها دارای لامپ ال ای دی می باشند.

 

کلید

کلید دریل شارژی از نوع دیمردار است که شما با میزان فشار بر آن می توانید سرعت دستگاه را کنترل کنید . این کلید ها از ویژگی چپ گرد و راست گرد برخوردار هستند که برای سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ مناسب و پر کاربرد است همچنین شما می توانید به وسیله قفل کن سوییچ دستگاه را در سرعت دلخواه کرده و از آن استفاده کنید.

 

این 5 قطعه مهمترین بخش دریل های شارژی هستند که شما باید نحوه کار با آنها را بلد باشید از دیگر قطعات و بخش های این دستگاه موتور آن است که باید دارای کیفیت خوب و سیم پیچی تمام مس باشد همچنین بعضی از نمونه های این دریل از مکانیزم چکشی برخوردار است که باعث حالت سوراخکاری چکشی دستگاه می شود و به وسیله کلیدی که بر سر دستگاه متصل است تنظیم می شود.

قطعات دریل شارژی
قطعات دریل شارژی

در آخر دریل شارژی دستگاهی بسیار کاربردی و مفید است که شما می توانید در مکان های مختلفی از آن استفاده کنید همچنین اگر قصد خرید این دستگاه را دارید بهتر است محصولی را انتخاب کنید که از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشد.

mojtaba
دیدگاه کاربران
16 دیدگاه
ارسال دیدگاه