تیز کردن زنجیر اره برقی

تیز کردن زنجیر اره برقی

تیز کردن زنجیر اره برقی 

تیز کردن زنجیر اره برقی یکی از کارهای حساس و خطرناک می باشد، این تجهیزات مهم یک روش بسیار مناسب برای برش چوب است . با استفاده از راهنمای دستگاه می توانید تیز کردن زنجیر اره برقی را به روش مناسبی انجام دهید.

در ابتدا به یک معرفی کلی از یک روش و تجهیزات مورد نیاز برای تیز کردن زنجیر اره برقی می پردازیم. شما در زمان این کار باید تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید . اگر از این دستگاه تا حالا استفاده نکرده اید بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید.

راهنمای خرید اره برقی

تجهیزات مورد نیاز برای تیز کردن زنجیر اره برقی:

1- راهنمای اندازه گیری عمق برای تیغه زدن زنجیرهای اره برقی

2- ابزار درمل

3- کیت تراش تیغه و زنجیر اره برقی

4-راهنمای کامل تیز کردن زنجیر اره برقی

5- سوهان تخت

6- سوهان گرد

 

استفاده از ویدئو های آموزشی برا تیز کردن زنجیر اره برقی

تیز کردن زنجیر اره برقی
تیز کردن زنجیر اره برقی

چگونه اره برقی را تیز کنیم تا برش های زشت و ناخوشایندی روی چوب ما باقی نگذارد. در زمان 10 دقیقه با کمک چند فایل و ویدئو مناسب می توانید اره برقی کند خود را تیز کنید و به یک برش عالی برای چوب های خود برسید.

این ویدئو ها کمک می کند تا شما به نحوه استفاده از ابزار مختلف برای تیز کردن زنجیر اره برقی دست پیدا کنید. یک تیغه اره برقی می تواند باعث سوختن و یا کمان زدن چوب در زمان برش شود. در ادامه چند روش موثر در مورد نحوه استفاده از تجهیزات برای یک نمونه اره برقی فانتزی با نام باب تاکی آورده شده است. این توضیحات در 9 مرحله متفاوت آورده شده است:

فهرست مطالب

مرحله اول تیز کردن زنجیر اره برقی

باید اره برقی را چک کنید تا ببینید زمان تیز کردن اره فرا رسیده است .

نکته حرفه ای: تولید گرد و غبار در زمان برش یعنی زمان تیز کردن زنجیر اره برقی است. تراشه ها نشان دهنده تیز بودن یا نبودن برش ها می باشد.

توجه: یک زنجیر ساده کند خطرناک است و ممکن است در حین کار احتمال لگد زدن و درست کار نکردن دستگاه را افزایش دهد.

نکته حرفه ای 2: اگر برش ها به راحتی انجام می شود یعنی تراشکاری راحت و آسان می باشد. اگر در اثر برخورد تصادفی یا سنگ و خاک یا اشیاء که درست جاسازی نشده اند تیغه خراب شود. برش درون چوب نیز بد خواهد بود و ممکن است بعضی موانع در سر راه برش باعث خراب شدن زنجیر شوند و شما نیاز به تعویض آن داشته باشید.

مرحله دوم: استفاده از ابزار مناسب برای تیز کردن زنجیر اره برقی

برای تیز کردن اره برقی باید ابزار مناسب در اختیار داشته باشید.

1– یک سوهان گرد تا متناسب با عمق برش

قطرهای مناسب اره برقی با کارکرد متوسط شامل 5/32، 3/16، 7/32 اینچ می باشد. دفترچه راهنما را از نظر نیاز اره خود بررسی کنید یا از شماره شناسایی زنجیره ای که روی پیوند آن مهر شده است استفاده کنید.

فروشندگان موتورهای کوچک و فروشگاههای سخت افزار نمودارهای دارند که متناسب با این عدد و قطر سوهان اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. یک راهنمای کامل برای استفاده از سوهان گرد برای تیز کردن زنجیر اره برقی وجود دارد.

نکته حرفه ای: از یک سوهان چرخشی استاندارد به عنوان دستگاه برش اره برقی استفاده نکنید. قطر مخروطی و دانه های درشت آن تیغه های زنجیر شما را خراب می کند.

انواع سوهان تیز کننده
انواع سوهان تیز کننده

2- نوع زنجیر اره برقی خود را بشناسید

 دندانه اره را روی حلقه زنجیره خود قرار دهید. لبه های برش نیم دایره ای را در نظر بگیرید که می تواند به سرعت تیغه کند اره برقی شما را تیز کند. یک باله اندازه گیری عمق در مقابل هر برش وجود دارد که مشخص می کند عمق برش چه اندازه می باشد. زاویه های را به چپ و راست تغییر دهید تا برش اره مستقیم شود. 

برش های دارای لبه های برش نیم دایره ای دارای قطرهای خاص هستند. برای تیز کردن آنها از یک سوهان گرد با قطر هم اندازه برشی که می خواهید استفاده کنید. این عمق به اندازه ی یک تار مو، کوتاه تر می باشد. در مقابل هر برش یک عمق سنج قرار دهید و یک قطعه فلز به شکل باله کوسه تا بتواند عمق را کنترل کند.

پس از تراش های مکرر برش ها می توانند با اندازه گیری عمق هم تراز شوند و از خرابی اره جلوگیری می شود. پایین آوردن اندازه گیری عمق در ارتفاع مناسب یا یک سوهان ساده و صاف بسیار راحت است.

زنجیر اره برقی
زنجیر اره برقی

مرحله سوم برای تیز کردن زنجیر اره برقی آماده شوید

ترمز زنجیره ای را بگیرید و میله را به آرامی در عقب گیر بیندازید. راهنما را بین زنجیرها قرار دهید، در حالی که فلش ها روی راهنما به سمت جلو میله قرار دارد زاویه صفحه برش بالایی را دنبال کنید. غلطک های راهنما شما را از رفتن به عمق صفحه کناری برش باز می دارد.

 

مرحله چهارم: آماده کردن سوهان

سوهان تخت را در زاویه راست قرار دهید و سوهان گرد را در جایگاه راهنمای سوهان وصل کنید. این کار را یک بار با یک زاویه 30 یا 35 درجه انجام دهید. برش های اره خود را بررسی کنید و به میله به صورت افقی و از یک زاویه راست و به صورت عمودی نگه دارید.

 

مرحله پنجم: نشانه گذاری

یک پوسته عمیق دو اینچی را در یک چوب برش دهید و میله اره را وارد آن کنید تا در هنگام تراشیدن محکم شود. سوهان و راهنمای برش را در یک مسیر در بالا و نزدیک به انتهای میله قرار دهید.

قسمت بالای این برش خودکار را با نوک نمدی علامتگذاری کنید تا مشخص کنید محل استفاده از دستگاه اره برقی را از کجا شروع کرده اید. توجه کنید که این زاویه 30 تا 35 درجه در ضلع بالایی خود به شما کمک می کند تا هنگام کار کردن بتوانید زاویه مناسب را حفظ کنید. با حفظ زاویه مناسب برش موازی با زمین و دور از بدن یک ضربه ایجاد کنید.

توجه: راهنمای سوار شدن بر بالای برش و عمق سنج را در نظر بگیرید. ممکن است ضربه های یک برش معمولی باعث لرزش دست شما شود. با استفاده از ضربات آرام و یکنواخت به هر برشی 5 تا 6 حرکت بدهید تا به صورت برش نقره ای براق شود.

نکته حرفه ای: هنگامی که در لبه خارجی برش احساس جوشکاری به شما دست داد تیغه تیز می باشد.

نکته مثبت: ضربات خود را بشمارید و به همان تعداد ضربه روی هر کاتر استفاده کنید.

تیز کردن
سوهان کاری اره

6- مرحله ششم به راهنمای برش اره برقی توجه کنید.

از طریق این راهنما می توانید به جستجوی ردیف برش و فایل مورد نظر خود دست پیدا کنید. توجه: هر تیغه را به آرامی تیز کنید و سپس به سمت برش بعدی حرکت کنید.

مرحله هفتم: تیز کردن زنجیر اره برقی

زنجیره ها را پیش ببرید.

پس از تیز کردن چند برش، ترمز زنجیره ای را رها کنید. زنجیره را به جلو بچرخانید تا برش های بیشتری برای تراشیدن در معرض دید قرار بگیرد.

نکته حرفه ای: هنگام پیشبرد زنجیر از دستگیره استفاده کنید. با این حال ، در هنگام پر کردن برش ها ممکن و در حالت خاموش دستگاه با دست تیغه ها را بررسی کنید. ترمز را دوباره تنظیم کنید و قسمت جدید را تیز کنید. این مرحله را تکرار کنید تا زمانی که یک طرف زنجیر تیز شده باشد.

 

مرحله هشت: طرف دیگر زنجیره را تیز کنید.

برش تراش را ادامه دهید تا به برشی که مشخص کرده اید برسید. به سمت دیگر میله اره بروید و دندانه های برش اره را در زاویه های مختلف تیز کنید، دوباره به همان تعداد ضربه در هر تیغه دیگر استفاده کنید.

 

9- مرحله نهم: اندازه گیری

در حین کار ارتفاع سنج را بررسی کنید و هر بار که تراش می دهید ارتفاع دستگاه را اندازه گیری کنید تا عمق برش را اندازه بگیرید. اگر از راهنمای بایگانی بیرون زدند آنها را با سوهان تخت تراز کنید.

 

 

تیز کردن
تیز کردن زنجیر

نکات مهم در تیز کردن زنجیر اره برقی

1- اگر اره شما هنگام برش به یک سمت کشیده می شود دلیل آن این است که یک سمت اره تیز تر از بقیه قسمت ها می باشد. برای اینکه برش های آن طرف تیز تر هم در مسیر مورد نظر شما قرار بگیرد آن را در یک خط مستقیم قرار دهید و در مورد پر کردن هر دستگاه برش با همان تعداد حرکت و فشار برابر کار انجام دهید.

 

2- قبل از اینکه زنجیر نیاز به تعویض داشته باشد تیغه ها می توانند تا ده برابر تیز شوند. اگر بعد از چند تراش برش های شما به صورت یکنواخت پوشیده شده باشد یک متخصص می تواند به راحتی آنها را به مسیر اولیه برگرداند.

 

3- اگر چند سال است که از همان زنجیر استفاده می کنید باید یک زنجیره جدید بخرید. زنجیره جدید به راحتی با زنجیر چرخ و میله تیز نمی شود. این باعث برش های سخت تر و سایش سریع اره می شود.

 

باب تاکی کارشناس اره برقی توصیه می کند: دو زنجیره اضافی بخیرید و گهگاهی میان این سه زنجیره یک دوره استراحت قرار دهید. به این ترتیب تمام اجزای برش میله زنجیر برق و زنجیره ای کنار هم با طول عمر بیشتری در اختیار شما خواهد بود.

راهنماهایی که به نوار چوب می چسبند زاویه های برش مناسب تری در اختیار شما قرار می دهند. لبه برش را به زاویه دقیق زمین و کارخانه برگردانید. بنابراین احتمال اینکه دوباره زنجیره خود را توسط یک صاف کننده حرفه ای احیا کنید کمتر می شود. در صورت شک زنجیره خود را به یک حرفه ای بسپارید. یک فرد حرفه ای می داند که چگونه از یک تیغه اره برقی استفاده کند تا پس از تیز کردن زنجیر اره برقی به عمق و زاویه دلخواه دسترسی پیدا کنید.

mojtaba
ارسال دیدگاه