چرا سر و صدای ابزار برقی بلند است؟

دریل شارژی چند وات بخریم؟

چرا صدای ابزار برقی بلند است؟

صدای ابزار برقی یکی از موارد خاص است که در بیشتر مواقع باعث آزار کاربر می شود. گاهی اوقات بروز یک مشکل باعث ایجاد صدای ابزار برقی می شود. راههای زیادی برای کاهش سر و صدا وجود دارد، سرو صداهای غیر عادی معمولا نشان دهنده بروز یک مشکل در دستگاه شما می باشد.

بر هیچکس پوشیده نیست که ابزارهای برقی می توانند برای هر کسی که در نزدیکی آنها قرار می گیرد سر و صدای آزار دهنده ای ایجاد کند. مهم است بدانید که چه چیزی باعث این سر و صدا شده است تا بتوانید راه حل را پیدا کنید.

بسیاری از صدای ابزار برقی به دلیل حجم معمولی و کوچک موتور های معمولی آنها است. ابزارهای برقی سرو صدای زیادی دارند و دلیل آن هم وجود فن های پر سرو صدا در آنها می باشد. گرم شدن بیش از اندازه چرخ دنده های فلزی که در حین کار می چرخند، باعث ایجاد سر و صدای ابزار برقی می شود.

در ادامه چند دلیل برای صدای ابزار برقی، مقدار صدای آنها و نکاتی که برای بی صدا شدن آنها می توانیم انجام دهیم را توضیح خواهیم داد.

 

چه مواردی باعث بلند بودن صدای ابزار برقی می شود؟

عوامل تاثیر گذار در صدای ابزار برقی
عوامل تاثیر گذار در صدای ابزار برقی

توضیحات زیادی برای دلیل صدای بلند ابزار برقی وجود دارد که یکی از این موارد قدرت این ابزار می باشد. برخی از این سر و صداها طبیعی می باشد، در حالی که دیگر موارد نشانه هایی از فرسودگی و خرابی دستگاه می باشد.

گوش گیرها و گوشی های مخصوص از جمله وسایل ایمنی هستند که توصیه می شود در زمان کار با ابزار برقی استفاده کنید، اما این تجهیزات نمی توانند از مزاحمتی که برای همسایگان ایجاد می شود جلوگیری کنند. ابزارهای بسیار پر سرو صدا می توانند این نشانه را اعلام کنند که زمان تعمیر یا تعویض قطعات آنها فرا رسیده است.

در اینجا یک لیست از موارد مهمی که باعث ایجاد صدای ابزار برقی می شود بیان شده است.

 

1- چرخ دنده های پر سر و صدا می توانند صداهای زیادی ایجاد کنند. بر اساس گزارشی که تهیه شده است، بسیاری از سر و صدای ناشی از ابزار در دنده های دستگاه نهفته است. چرخ دنده های متعددی دور یکدیگر می چرخند و صدای آسیاب بلندی ایجاد می کنند. این مکانیسم باعث ارتعاش می شوند و قدرت و جهت ابزار را تعیین می کنند.

 

2- ابزارهای برقی دارای فن خنک کننده قوی می باشند. همه ابزارها باید سرد شوند زیرا اصطکاک فلز روی فلز باعث ایجاد گرما می شود. گرمای بیش از اندازه می تواند باعث خراب شدن موتور در عرض چند دقیقه شود. ابزارهای درجه یک به دلیل سر و صدای کم دارای طرفداران بیشتری نسبت به ابزارهای رده پایین می باشند.

 

3- عدم روغنکاری، عدم روانکاری می تواند اجزای داخلی را خرد کرده و باعث ایجاد صدای ابزار برقی شود. مانند فن های خنک کننده داخلی. روان کنندها برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات اضافه می شوند. روغن کاری در هر جایی که اجزای متحرک به یکدیگر برخورد می کنند یافت می شود. چرخ دنده ها باید از قبل روغن کاری شوند زیرا بدون آن ساییده می شوند. این فرآیند باعث کم شدن صداها می باشد.

دنده های ابزار برقی
دنده های ابزار برقی

4 قطعات فرسوده، قطعات فرسوده می توانند باعث ایجاد صدای ابزار برقی شوند، ابزار برقی بسیار بیشتر از آنچه لازم است، لرزش دارند. مته ها برای همیشه دوام نمی آورند، بنابراین ممکن است زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد.

فلز مورد استفاده برای ساختن دنده ها طول عمر آنها را تعیین می کند. تراشه های آلومینیومی ارزان، کم ارتعاش و سریع هستند. اگر موتور خراب شود یا در دورهای بالا کار کند، سرو صدا بیشتر از حد معمول خواهد بود. هر چه ابزار با قدرت بیشتری کار کنند صدای ابزار بلندتر خواهد بود. هر چه قدرت بیشتر تولید کنند صدای ابزار برقی بلندتر خواهد بود. خرابی و فرسودگی فن ها می تواند به دلیل گرم شدن بیش از اندازه ایجاد شود و باعث خرد شدن آنها شود و صداهای آزار دهنده ای ایجاد کنند. در اینجا این سوال پیش می آید که آیا صدای بلند ابزار برقی شما می تواند خطرناک باشد یا خیر.

 

 

محدوده صدای ابزار برقی چه مقدار می باشد؟

صدای ابزار برقی
صدای ابزار برقی

بسیاری از ابزار برقی به اندازه کافی دارای صداهای بلند می باشند که این می تواند به شنوایی شما آسیب برساند، به ویژه پس از تماس طولانی مدت یا نزدیک بودن به این تجهیزات. اگر نگران از دست دادن شنوایی و ایجاد مشکل در گوش هستید پیشنهاد می کنم از گوش بند یا گوشی هایی که داخل گوش استفاده میشوند استفاده کنید. در اینجا به صورت مختصر در مورد صداهای مورد انتظار توضیح خواهیم داد:

خروجی صدا و نویز از ابزار برقی

-اره مدور       101 دسی بل

دریل دستی    99 دسی بل

جدول اره        93 دسی بل

– دستگاه تسمه کمربند     94 دسی بل

اره زنجیری    109 دسی بل

روتور        95 دسی بل

دریل چکش    114 دسی بل

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر چیزی بیش از 90 دسی بل می تواند به آرامی باعث کاهش شنوایی شود، در حالی که صداهای بالاتر از 100 دسی بل می توانند در عرض 15 دقیقه صدمات جبران ناپذیری ایجاد کنند. به عبارت دیگر می توانید گوشهای خود را با گوشی مناسب محافظت کنید، حتی اگر فکر نمی کنید از ابزارها برای مدت طولانی استفاده خواهید کرد.

خبر خوب این است که شما می توانید با انجام روش های مفید تولید نویز ناشی از صدای ابزار برقی را کاهش دهید. در بخش بعدی همه کارهایی را که باید انجام دهید تا صدای ابزار برقی شما بلند نباشد را توضیح خواهیم داد.

چگونه صدای ابزار برقی را کم کنیم؟

استفاده از اره برقی
استفاده از اره برقی

چه نگران آزار افراد اطراف خود باشید و چه نگران باشید شنوایی شما آسیب ببیند، چند ترفند وجود دارد که می توانید برای کاهش سرو صدای ابزار برقی خود به کار ببرید. عوامل اصلی افزایش خروجی صدا، ارتعاشات، اصطکاک فلز روی فلز و گرم شدن بیش از اندازه می باشد. کنترل این متغیرها باعث می شود حجم زیادی از صدا قابل کنترل شود. بنابراین، چه کاری برای کاهش صدا می توانید انجام دهید؟

 

1- پروژه ای را که روی آن کار می کنید محکم کنید تا ارتعاشات اضافی را محدود کنید. در صورت امکان مواد را روی سطح جامد محکم کنید. یک تخته بدون چسبندگی به اطراف پرش می کند، باعث می شود ابزار بیشتر کار کند و صدای بلندی ایجاد کند. متاسفانه، شما نمی توانید دیوارها، کف ها و سایر اشیاء غیر منقول را ایمن کنید.

 

2- یک مجموعه بیت تهیه کنید که کیفیت خوب داشته باشد و یا از مواد درجه یک ساخته شده باشد ممکن است گاهی اوقات برای صرفه جویی در هزینه ها، اقدام به خرید قطعات ارزان قیمت وسوسه کننده باشد، اما  این کار می تواند ایجاد مشکل نماید. مته های با کیفیت بالا، تیز و با دوام سوراخ های دقیق تری ایجاد می کنند که باعث می شود صدای ابزار برقی کمتر شود.

 

3- ابزارهای برقی خود را مرتب تمیز کنید تا از داغ شدن فن جلوگیری شود. دریچه ها را بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ چیز آنها را مسدود نمی کند. گرد و غبار، تراشه های چوب، تراشه های فلزی و سایر زباله ها می تواند دریچه های فن را بپوشاند و باعث شود آنها سخت تر کار کنند. از هوای فشرده برای پاک کردن یا یک پارچه نرم برای تمیز کردن استفاده کنید.

 

4- روغن کاری چرخ دنده ها، در صورت امکان، چرخ دنده های ابزار را روغن کاری کنید. همه ابزارها را نمی توان باز کرد، بنابراین باید بررسی کنید آیا اجازه دارید قطعه را باز کنید یا خیر. اگر این یک محفظه بسته بدون پیچ است، ممکن است مجبور شوید به صدا بسنده کنید. خوشبختانه گیربکس های محصور را اغلب بسیار خوب می توانیم روغن کاری کنیم و قطعات روغن کاری شده برای مدت زیادی نیاز به تعویض ندارند.

صدای ابزار های برقی
صدای ابزار های برقی

آیا صدای ابزار برقی شارژی کم تر می باشد؟

تغییر شکل ابزارهای برقی به ابزارهای بی سیم یک راه حل ویژه برای افرادی هستند که نمی خواهند با ابزارهای قدرتمند کار کنند. معمولا بین خروجی صدا و قدرت یک معادله وجود دارد، اما ابزارهای با کیفیت بالا تفاوت را تقریبا ناچیز می کند. بیاید به فهرستی از دلایلی که باعث کم صداتر بودن ابزارهای شارژی نسبت به ابزار برقی می شود می پردازیم.

بسیاری از ابزارهای برقی بی سیم قدرت چندانی ندارند و ادعا می کنند که بسیاری از ابزارهای برقی شارژی کم سرو صدا هستند. در این نوع از ابزار گیربکس ها به اندازه یک ابزار برقی پرقدرت تحت فشار قرار نمی گیرند. قدرت کمتر معادل ترک خوردگی کمتر، سنگ زنی کمتر و ساییدگی کمتر است. یکی دیگر از کارهایی که می شود برای کاهش صدا انجام داد، استفاده از روان کننده ها می باشد.

مته های سیمی قدیمی دارای فناوری بی سیم مدرن نیستند. شاید برای شما پیش آمده است که چرا ابزار های شما این قدر پر سرو صدا هستند. ابزارهای برقی به شکلی ساخته نشده اند که آرام باشند صدایی که آنها تولید می کنند بلند است و کارهای زیادی نمی توان برای رفع این مشکل انجام داد. اگر می خواهید یک ابزار شارژی بی سرو صدا داشته باشید، باید از دستگاه رده بالا استفاده کنید.

ابزارهای شارژی با کیفیت پایین سرو صدای زیادی ایجاد نمی کنند، اما قدرت آنها کم است. گیربکس ها ضعیف تر هستند و شما باید چند سال دیگر آن را تعویض کنید.

 

راه حلی برای کاهش صدای ابزار برقی   

اکنون می دانید چرا صدای ابزارهای برقی آنقدر بلند هستند، می توانید پیشنهادات بیان شده است را برای کاهش صدای ابزار برقی استفاده کنید.

هر زمان که موتور با فن های خنک کننده کار می کند، کمی صدا به گوش می رسد. اگر چه کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید تا ابزارهای خود را بی صدا کنید، اما می توان آنها را تعمیر یا اصلاح کرد تا صدا قابل تحمل شود. به یاد داشته باشید، ابزار های شارژی می توانند ساکت تر از ابزارهای سیم دار باشند، اما قدرت یکسانی ندارند.   

mojtaba
ارسال دیدگاه