انواع ابزار برقی

انواع ابزار برقی

انواع ابزار برقی؟

ابزار برقی گروهی از ابزار هستند که نیروی خود را از طریق انرژی الکتریکی بدست می آورند و برای انجام کارهای مختلف در صنعت ، ساختمان سازی ،خانه و حرفه های مختلف و گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزار برقی بستگی به کاری که انجام می دهند به نمونه ها و دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند . از جمله دسته بندی های ابزار، دستگاه های برش و خراش ، ابزار آلات تخریب ، ابزار آلات نظافت ، دستگاه های جوشکاری است که هر کدام این دسته بندی ها انواع ابزار برقی را در خود جای داده است که ما مهمترین آنها را برای شما توضیح می دهیم.

دریل

می توان گفت دریل پر کاربرد ترین ابزار برقی است که توسط شرکت ها در سایز و انواع مختلف ساخته شده و به بازار عرضه می شود. دریل ها در کار با چوب آهن در صنعت گرفته تا بعضی کار ها در خانه به انسان ها کمک زیادی میکنند . دریل ها دارای تاریخچه بسیار قدیمی هستند که نشان می دهد انسان ها با ابزار مختلفی کار دریل امروزی را انجام می دادند.

در اصل دریل ها ابزاری هستند که با استفاده از انرژی الکتریکی موتوری را به گردش در می آورند و آن موتور باعث چرخش مته سر دریل شده و باعث سوراخکاری چوب ، آهن ، بتن ، دیوار و دیگر اجسام می شوند. این دستگاه با استفاده از کلید روشن و خاموشی که بر روی دسته آن قرار دارد کار می کند. در انواع مختلف دریل ها قدرت ، سه نظام ، حالت دستگاه و دیگر وسایل ممکن است تغییر کند. دریل چکشی ، گیربکسی ، شارژی و معمولی از انواع دریل ها هستند.

دریل
نمونه های مختلف دریل

پیچ گوشتی برقی

یکی دیگر از انواع ابزار برقی پیچ گوشتی ها هستند این ابزار شکل و شمایلی مانند دریل ها دارند اما از قدرت و کارایی کمتری برخوردار می باشند. حتما شما از پیچ گوشتی ها معمولی در خانه یا مکانی دیگر استفاده کرده اید؟

 پیچ گوشتی های برقی همان کارایی پیچ گوشتی های معمولی و دستی را دارند با این تفاوت که آنها با استفاده از نیروی برق و با سرعت و قدرت بیشتری کار و فعالیت شما را انجام می دهند. این دستگاه نیز مانند دیگر ابزار دارای نمونه های مختلفی است که می توان به پیچ گوشتی کلاچ دار، سه نظام دار و شارژی اشاره کرد که پر کاربردترین آنها پیچ گوشتی شارژی است.

فرز آهنگری
فرز آهنگری

فرز ها

اگر به دنبال برش یا ساییدن فلزات ، کاشی ، سنگ و اجسامی در این نمونه ها هستید بهتر است به سراغ فرز ها بروید این ابزار دارای موتوری با قدرت هستند که نیرو و انرژی الکتریکی را به انرژی گردشی در می آورد و با گرداندن صفحه برش باعث برش جسم مورد نظر شما می شود.

 از فرز ها در مکان های صنعتی ، عمرانی و ساختمان سازی ، آهنگری بیشترین استفاده را می کنند. این ابزار دارای سه نوع مینی فرز ، فرز سنگ بری و فرز آهنگری است که مهم ترین آن مینی فرز می باشد و برای برش سنگ و فلزات استفاده می شود. فرز ها یک دسته در انتهایی خود دارند که معمولا کلید روشن و خاموش دستگاه بر روی آن دسته قرار دارد و همچنین بر سر گیربکس فلزی آن یک دسته کمکی متصل می شود که باعث تسلط بهتر هنگام کار می شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد فرز ها کلیک کنید.

چکش تخریب
چکش تخریب

چکش تخریب

این ابزار دستگاهی با قدرت بسیار بالا می باشند که برای تخریب بتن و ساختمان ها از آن ها استفاده می شود . چکش های تخریب با استفاده از انرژی الکتریکی ضربه به جسم مورد نظر می زنند و باعث تخریب آن می شوند. این ابزار دارای اندازه ها و نمونه های مختلفی می باشند که در هرکدام قدرت و توان موتور دستگاه تفاوت پیدا می کند . 

چکش تخریب از بدنه ای محکم ، دسته و دسته کمکی ، آرمیچر و بالشتک و دیگر وسایل تشکیل شده که با ضربه زدن چکشی تخریب را انجام می دهد. چکش تخریب ها به چند نوع ساده یا برقی ، بادی ، بنزینی و هیدرولیکی تقسیم می شوند که در هر کدام قدرت و توان تخریب متفاوت است.

استفاده از بتن کن
بتن کن

بتن کن

یکی دیگر از انواع ابزار برقی بتن کن ها می باشند . به زبان ساده بتن کن ها ترکیب دریل و چکش تخریب هستند و در کل دستگاهی هستند که با استفاده از انرژی الکتریکی باعث تخریب و یا سوراخکاری دیوار ، بتن و دیگر موارد می شوند. از بتن کن ها برای سوراخکاری یا تخریب دیوار ها و ستون های بتونی و آجری ، حفر و کندن آسفالت و زمین استفاده می شود. 

بدنه ای این دستگاه از مقاومت بالایی برخوردار است که دسته بر روی آن قرار دارد . برای تعویض حالت این دستگاه از یک کلید که بر روی آن است استفاده می شود و حالت مورد نظر (سوراخکاری – تخریب) انتخاب می شود کلید روشن و خاموش بتن کن بر روی دسته آن قرار دارد همچنین شرکت ها برای استفاده راحت یک عدد دسته کمکی که بر سر دستگاه متصل میشود همراه دستگاه به مشتری می دهند.

بتن کن ها معمولا دارای قلم های متفاوتی هستند که از انواع چهار شیار ، پنچ شیار ، شش گوش و دیگر نمونه ها برخوردار می شود.

تفاوت بتن کن با چکش تخریب در چیست ؟

سنباده لرزان
سنباده لرزان

سنباده لرزان

سنباده لرزان دستگاهی کوچک و خوش دست است که از آن برای ساییدن ، صیقل دادن و تمیز کردن استفاده می شود. این دستگاه مانند سنباده های معمولی کار می کند با این تفاوت که خود دستگاه دارای موتوری است که عمل سنباده زنی را انجام می دهد و شما تنها باید دستگاه را هدایت کنید.

 سنباده لرزان به گونه ای طراحی شده است تا شما بتوانید ورق آن را تعویض کنید همچنین بعضی از نمونه های این دستگاه دارای کیسه جمع کن غبار حاصل از کار با دستگاه است. این دستگاه برای تمیز کردن و سنباده زدن ماشین ، فلزات وچوب ، سنگ وموزاییک دستگاه مناسبی است .

سشوار صنعتی
سشوار صنعتی

سشوار صنعتی

یکی دیگر از انواع ابزار برقی سشوار ها هستند که می توانند تا دمای 600 درجه را ایجاد کنند. این ابزار مانند سشوار های معمولی هستند با این تفاوت که از انرژی و قدرت بیشتری برخوردار بوده و از آن ها در نقاشی ، صافکاری ، لوله کشی ، کابینت سازی ، نجاری و دیگر مشاغل استفاده می شود. این دستگاه دارای کلید تنظیم درجه حرارت است که دقیقا بر پشت سر آن یا روی دسته آن قرار گرفته تا شما بتوانید به راحتی در حین کار دما را تنظیم کنید . 

سشوار ها دارای سری های متفاوتی می باشند که برای کار های گوناگون از آن استفاده می شود. این دستگاه به صورت شارژی نیز طراحی شده است تا در زمان و مکانی که افراد به برق دسترسی ندارند نیز از آن استفاده کنند.

به غیر از این ابزار پولیش ، فرز انگشتی ، آچاربکس ، اره گردبر و افقی بر، فارسی بر ، بلوور ، پروفیل بر ، میخکوب و منگنه کوب پرکاربرد ترین ابزار هستند که در سایز و نمونه های مختلف از طرف شرکت های گوناگون در سرتاسر جهان تولید و در بازار ارائه می شوند که برای خرید آنها باید نحوه کار و استفاده از آن را با رعایت ایمنی هنگام کار با این ابزار دانست و رعایت کرد.

mojtaba
دیدگاه کاربران
12 دیدگاه
ارسال دیدگاه