ویژگی های خاص دریل گیربکسی

دریل گیربکسی

کاربردها و ویژگی های خاص دریل گیربکسی چیست؟

دریل گیربکسی، تجهیزات صنعتی با گذشت زمان تغییرات کاربردی بسیاری به خود دیده است.تغییراتی که کار را برای کاربر راحتتر نموده است. تنوع کاربرد دریل ها یکی از تغییرات بزرگ بوده است. با استفاده از دریل ها دیگر انجام کارهای فنی چه در خانه و چه در محیط های صنعتی شرایط سخت گذشته را ندارد. یکی از این نمونه های خاص دریل گیربکسی است. دریل گیربکسی به شکلی طراحی شده است که گیربکسی که داخل آن قرار دارد دو حالت متفاوت را برای کار به موتور می دهد و با توجه به این تغییر حالت امکان کاهش یا افزایش سرعت وجود دارد. دریل گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ، قلاویز کاری، سوراخکاری هایی که به سرعت کم نیاز دارند استفاده می شود. دریل گیربکسی دارای ویژگی و قدرت ضربه ای و چکشی نیز می باشد. سرعت دریل گیربکسی در حدود 2800 دور در دقیقه است و قطر عملیات مته کاری به وسیله این نمونه دریل در مواد مختلف متفاوت می باشد. برای مثال قطر مته کاری با دریل گیربکسی در فلز 13 میلی متر، در چوب 30 میلی متر و در بتن 16 میلی متر می باشد. دریل های گیربکسی اولیه روی پایه ای قرار می گرفتند تا کاربر بتواند سوراخکاری را با قطر بیشتر انجام دهد. در حقیقت قطعه کار و قطر سوراخکاری و سختی و جنس قطعه ثابت بود. تغییر و تحولات در صنعت باعث شد تا دریل های گیربکسی نیز از این تغییرات دور نماند و با طراحی در بخشهای داخلی تغییرات زیادی در سرعت و قدرت داشته باشد. با افزایش دنده ها در گیربکس این نوع از دریل ها حجم و وزن آن تا حدود زیادی نسبت به نمونه های معمولی دریل افزایش پیدا کرد. این شکل از طراحی باعث افزایش کاربرد و کارایی دریل های گیربکسی شده است.

دریل گیربکسی

مشخصات و ویژگی های فنی دریل گیربکسی چیست؟

گیربکس یا جعبه دنده مجموعه ای از قطعاتی است که در دریل ها بین نیروی محرکی که به ماشین وارد می شود و قدرت خروجی آن توازن و تعادل برقرار می کند. این تعادل بین قطعات از روش درگیری بین تعدادی از دنده ها که به صورت ثابت و قابل تغییر در کنار هم قرار می گیرند ایجاد می شود. در حقیقت گیربکس همان جعبه ابزار و دنده ای است که در دریل گیربکسی و هر ماشین گیربکس دار دیگری می تواند نیروی محرکه که در اینجا جریان برق یا باتری است را به سرعت و قدرت دستگاه در هنگام کار تبدیل کند. قرار دادن جعبه دنده ای برای افزایش کارایی دریل ها درون آنها که شامل یک دنده ثابت آرمیچر، دنده مقابل و دنده دو پله ای است این نوع دریل ها را به ابزارهای قدرتی تبدیل کرده است. نمونه های اولیه دریل گیربکسی فقط دارای یک دنده بودند و سرعت آنها از اندازه مشخصی بیشتر نمی شد. با استفاده از دریل گیربکسی شما دو دستگاه با کارایی متفاوت برای سرعت و قدرت متفاوت را در اختیار دارید . طراحی دستگاه به شکلی است که هیچ فشار زیادی به آن وارد نمی شود که باعث خرابی قسمت های برقی گیربکس دستگاه شوند.

 

 

کاربردهای خاص دریل گیربکسی

از دریل گیربکسی برای عملیات سوراخکاری در مواد مختلف می توانیم استفاده کنیم.تغییر قدرت و سرعت در این نمونه از دریل ها باعث شده است که کاربردهای گسترده ای هم در مصارف خانگی و هم در صنعت و کارگاههای مختلف صنعتی داشته باشد. از ویژگی های مهم دریل گیربکسی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

1-قابلیت اتصال مته شش سر به این نمونه دریل

2-داشتن عملیات چرخشی که نیرویی به مته ها وارد نمی کند

3-قابلیت باز و بسته کردن انواع پیچ های بلند و بزرگ در سطوح مختلف

4-بهترین وسیله بزای استفاده در مکان هایی که دسترسی کاربر کم است

5-عدم انتقال نیروی کار دریل به دست کاربر

6-استفاده برای کارهایی که به زمان زیادی نیاز دارند.

7-امکان وارد کردن نیروی چرخشی بیشتر برای باز کردن پیچ های سخت.

8-امکان استفاده برای کار روی چوب، بتن، فلز

دریل گیربکسی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

یکی از بزرگترین تفاوت های این نمونه از دریل ها نوع کاری است که هر کدام از دریل ها انجام می دهد. اما گاهی کاربر توانایی تهیه هر دو نمونه دریل را ندارد و به همین علت تصمیم می گیرد تا یکی از آنها را برای کار انتخاب کند . دریل های گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ های بزرگ در سطوح سختی مانند بتن، سیمان، سنگ و گچ طراحی شده است، اما دریل چکشی برای سوراخکاری در سطوح سخت طراحی شده است. در نتیجه دو کاربرد متفاوت از دو دریل انتظار می رود، از مشخصات بارز دریل چکشی می توانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:

 

  • امکان استفاده از دو نوع مته برای کار
  • قابلیت سوراخکاری در سطوح سخت
  • ابعاد بزرگتر و سه نظام قطورتری نسبت به دریل گیربکسی دارد
  • تنظیماتی دارد که با فعال کردن آن می توانیم به دستگاه حالت ضربه ای و چکشی بدهیم.

 

دریل های چکشی به دلیل اینکه طوری طراحی شده اند که می توانند حدود 3 هزار دور در دقیقه داشته باشند برای شکستن و خرد کردن بتن و آجر نیز مناسب می باشند و سرعت بیشتری نسبت به دیگر دریل ها دارند. تفاوت های اصلی دریل گیربکسی و دریل چکشی را می توانیم به صورت زیر خلاصه کنیم:

-کاربرد متفاوت دو دریل

-قیمت دریل ها

-تفاوت در اندازه مته های دستگاه

-بهره مندی از نظام های متفاوت در طراحی دستگاه ها

-نوع عملکرد هر کدام از دستگاهها

در مقاله زیر ما در مورد تفاوت این دو دریل به صورت کامل توضیح داده ایم .

تفاوت دریل چکشی با گیربکسی

دریل چکشی

کدامیک بهتر است؟ دریل گیربکسی یا چکشی

یکی از موارد مهمی که در هنگام کار با انواع دریل پیش می آید این است که کدامیک برای کار بهتر است. همانطور که توضیح داده شد با توجه به کاربردی که هر کدام از این تجهیزات دارند باید برای کار انتخاب شوند. مدل نیرویی که برای کار توسط دریل ایجاد می شود متفاوت می باشد. دریل های گیربکسی را کاربر به راحتی می تواند در فضاهای تنگ که امکان دسترسی وجود ندارد برای باز کردن و یا پیچ کردن پیچ ها در سطوح سخت مورد استفاده قرار داد. در حالی که دریل چکشی بیشتر برای عملیات سوراخکاری یا تخریب استفاده می شود. با توجه به نوع کاربرد هر یک از دریل ها باید برای کار انتخاب شوند. استفاده از یک وسیله که چند فعالیت را بتواند انجام دهد شاید از لحاظ هزینه مناسب باشد ولی با گذشت زمان از طول عمر قطعات کاسته و شما را نیازمند تعمیر یا تعویض دستگاه می نماید. با یک بررسی دقیق و کلی می توانید از مشاوره افرادی که مدت زمان طولانی با این نوع تجهیزات کار کرده اند و یا فروشندگان آگاه استفاده کنید و بسته به نیاز کاری خود اقدام به خریداری دستگاه نمائید. هر دو نوع دریل با توجه به نوع کار خود کارآمد و مفید هستند. کوچکتر بودن دریل های گیربکسی شرایط کنترل آنها را برای کاربر راحتتر می کند. اگر قصد کار در محیط هایی با دسترسی سخت را دارید از دریل گیربکسی استفاده کنید و نگران خستگی دست های در هنگام کار با آن نباشید زیرا طراحی به شکلی صورت گرفته است که کمترین نیرو در هنگام کار به دست وارد شود. اما اگر کار و خدمات شما نیاز به تجهیزات قدرتی دارد باید دریل چکشی را انتخاب کنید. نیازهای متفاوت شما کاربردهای متفاوت دستگاههای امروزی را بوجود آورده است.

دریل چکشی و گیربکسی
mojtaba
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
ارسال دیدگاه