8 روش ضد صدا کردن اتاق

8 روش ضد صدا کردن اتاق

چگونگی ضد صدا کردن اتاق

ضد صدا کردن اتاق ها از زمانی مورد توجه قرار گرفت که انسانها برای فرار از سرو صدای بیرون دنبال راه چاره بودند. خانه ها به عنوان یک محل استراحت باید به وسیله ای از دنیای پر سر و صدای بیرون جدا می شدند و یکی از راههای انجام این کارضد صدا کردن اتاق از روش های متفاوت بود.

اگر در خانه کار می کنید و نیاز به این دارید که در تنهایی خود هیچ مزاحمت و سرو صدایی نداشته باشید بهتر است از راه حل عایق کردن سر و صدا برای جلوگیری از ورود هیاهوی ترافیک،آژیرها، صدای هواپیما و دیگر سرو صداهای داخل و خارج محدوده محل سکونت خود از روش های ویژه ای استفاده کنید.

هدفون ها کاهش دهنده سر و صدا نیستند و باید از تکنیک های پیشرفته تری برای کاهش سر و صدا استفاده کنیم. یکی از موارد و تکنیک های پیشرفته کاهش صدا استفاده از محصولات جذب کننده صدا می باشد.

در ادامه به مواردی که از لحاظ تکنیکی به کاهش سر و صدا کمک می کنند اشاره می کنیم.

 

راهکار هایی برای ضد صدا کردن اتاق

نصب عایق صدا به دیوار
نصب عایق صدا به دیوار

1- نوار ضد آب و هوای درب ها

درب های داخلی ساختمان معمولا مانع ورود آب و هوا نیستند. اما اضافه کردن برخی از تجهیزات به آنها کمک می کند تا بتوانیم صداها را کاهش دهیم. برای مثال نمونه ای از لایه های لاستیکی که می تواند به عنوان یک عایق و یا یک ترکیب مهر و موم قوی برای جلوگیری از ورود رطوبت و صدا موثر باشد، هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است و هم به طرز شگفت آوری تاثیرگذار می باشد.

با استفاده از یک درپوش دراور و نصب آن در شکاف موجود در کف هم می توانید یک عایق برای ورود صدا ایجاد کنید.

 

2- حلق آویزهای دیواری یا تزئیناتی و ضد صدا کردن اتاق

سطح های سخت مانند دیوار خشک، کاشی و گچ صداها را منعکس و تقویت می کنند. بنابراین این منطقی است که سطوح نرم صداها را جذب کنند و اتاق ها بسیار ساکت تر باشند.

دیوارها را با پتوی نرم و بالشتک  و ملیله یا لحاف بپوشانید. در واقع هر ماده نرم می تواند تاثیرگذار باشد. اگر چه مواد ضخیم تر صدای بیشتری نسبت به مواد نازک جذب می کنند.

اگر اضافه کردن نمای صنعتی به اتاق برای شما مشکلی ایجاد نمی کند می توانید از پانل های جذب صدا روی دیوارها و در صورت لزوم در سقف استفاده کنید. این پانل ها از مواد با کیفیت می باشند و عایق رطوبت می باشند. مانند لاستیک های کف از الیاف پلی استر نرم و چوب پنبه تهیه شده اند.

 

3- فرش و ضد صدا کردن اتاق

کف پوش عایق صدا
کف پوش عایق صدا

صدا نه تنها از روی دیوار عبور می کند بلکه می تواند توسط کف های سخت نیز منعکس شود. اگر اتاق شما دارای کف سخت، چوبی یا ورقه ورقه است. ساده ترین راه پهن کردن فرش در اتاق ها برای کمک به جذب صدا توسط آن می باشد.

توجه کنید که فرش های ضخیم بهتر از فرش های نازک می باشد. می توانید برای تاثیر گذاری و محافظت بیشتر در برابر صدا یک زیر پوش ضخیم مخصوص زیر فرش ها نیز تهیه کنید تا درضد صدا کردن اتاق تاثیر بیشتری بگذارد.

 

4- جذب ارتعاشات و ضد صدا کردن اتاق

بسیاری از سرو صداها از طریق ارتعاشات منتقل می شود. بنابراین هر قطعه یا ماشین آلاتی می تواند یک وسیله تولید کننده صدا باشد. این شامل مواردی مانند بلندگو ها و لوازم خانگی، دوچرخه ثابت و تردمیل نیز می شود. برای کاهش لرزش ها و ساکت کردن اتاق میتوانیم از لاستیک های فوم متراکم، حصیر برای کف خانه استفاده کنیم.

 

5- عایق کردن در و پنجره خانه

نمونه درب عایق صدا
نمونه درب عایق صدا

حتی پنجره ها نیز در سطح بالا برای جلوگیری از سر و صدا موثر نیستند و هر چه پنجره بزرگتر باشد ساکت نگه داشتن اتاق نیز سخت تر است.

ساده ترین راه برای ضد صدا کردن اتاق و کاهش ورود صدا از طریق پنجره ها، پوشاندن پنجره ها با پتوی های ضخیم یا پدهای متحرک لحاف دار می باشد.اعتراف می کنیم که گزینه مناسب و جذابی نیست ولی تاثیرگذار است.

می توانیم از پرده های کاهش دهنده صدا و پرده های ضخیم و سنگین که برای جلوگیری از سر و صدا طراحی شده اند نیز در کنار جلوگیری از تابش نور شدید خورشید به عنوان عایق صدا نیز استفاده کنیم.

در صورت خرابی این تجهیزات و اگر بودجه و هزینه شما اجازه می دهد می توانید از صفحات شیشه ای که به صورت سفارشی برای داخل پنجره ساخته شده است و بسیار در جلوگیری از سر و صدا و موثر است استفاده کنید.

 

6- ساخت قفسه کتاب و ضد صدا کردن اتاق

شاید عجیب و غریب به نظر برسد اما کتابخانه ها می توانند برای ساکت نگه داشتن یک اتاق کمک کنند. به این دلیل که قفسه های پر از کتاب باعث ایجاد یک توده می شوند که سرو صدا را جذب می کند. فقط باید مطمئن شوید که قفسه کتاب طوری طراحی شده است که از کف تا سقف ادامه دارد و قفسه ها را پر از کتاب و مجله نگه دارید.

برای این کار شما به چوب و اره مناسب نیاز دارید که می توانید با خواندن مقاله های زیر اره مناسب را انتخاب کنید.

راهنمای خرید اره برقی

7- دیوارهای کاذب و خشک اضافه کنید.

یکی از راهکارهای ضد صدا کردن اتاق اضافه کردن دیوار می باشد. این روش به سرمایه گذاری قابل توجهی در وقت و پول نیاز دارد. اما یکی از موثرترین روش ها برای ساکت کردن فضای اتاق می باشد.

دیوارها و سقف های موجود را با یک لایه اضافه دیوار ضخیم به ضخامت چند اینچ می پوشانیم و برای محافظت بیشتر در برابر انتقال سر و صدا دیوار خشک را اضافه می کنیم و با استفاده از دریچه مخصوص مهار کننده صدا آن را محکم کنید و در حالی که مطمئنا می توانید دیوارها و سقف موجود را با دیوار خشک بپوشانید اقدام به قرار دادن دیوار برای کاهش صدا کنید.

این لایه پلیمری پلاستیکی چسبیده به سطح  باعث کاهش چشمگیر صدا می شود و فقط با قطر 16/5 اینچ ورق ها را می توانید به راحتی نصب کنید.

 

8- نصب کانال های انعطاف پذیر و ضد صدا کردن اتاق

این روش بسیار عالی است و یکی از روش های موثر برای ایجاد عایق صوتی برای یک اتاق می باشد. تنها مشکل این است که  ابتدا باید اتاق را با گل میخ های برهنه خراب کنید و سپس کانال های انعطاف پذیر را نصب کنید. این نوارهای فلزی به شکل هستند و بین گل میخ های دیواره خشک قرار می گیرند.

کانال های انعطاف پذیر و فنری چیزی را ایجاد می کنند که به عنوان دیوار جدا کننده شناخته می شود و باعث می شود به شکل موثری عایق صدا باشند.

عایق کردن دیوار
عایق کردن دیوار
mojtaba
ارسال دیدگاه