آیا قبل از پیچ کاری چوب باید آن را سوراخ کرد؟

آیا قبل از پیچ کاری چوب باید آنرا سوراخ کرد؟

آیا قبل از پیچ کاری چوب باید آن را سوراخ کرد؟

پیچ کاری چوب یکی از روش های کار روی چوب است که برای استحکام بیشتر پروژه هایی که توسط چوب ایجاد می شود مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که پیچ کاری چوب به شکلی باید انجام شود که آسیبی به بافت آن وارد نشود.

با نزدیک شدن به تابستان و پروژه های باز سازی خانه در فضای باز، یک سوال مهم برای افرادی که علاقمند به ساخت عرشه و فضا سازی در بیرون از منزل هستند پیش می آید که آیا قبل از چیدمان باید چوب را سوراخ کنیم.

هدف اصلی سوراخ هایی که قبل از حفاری روی چوب ایجاد می شود برای جلوگیری از خرد شدن آن می باشد. مخصوصا برای بخش هایی از چوب که در انتهای فضا سازی قرار دارند و باید در شرایطی خاص محکم شوند.

ایجاد سوراخ در چوب هایی مانند خاکستر، بلوط یا افرا بسیار راحتتر می باشند. در صورت امکان سوراخ هایی را که برای پیچ های داخل عرشه ایجاد می کنید با بررسی کامل انجام شود.

 

نکاتی که در روش صحیح پیچ کاری چوب در عرشه های چوبی باید توجه داشته باشید:

1–  طول پیچ برای چوب مورد نظر شما به چه اندازه باید باشد؟

2- چه پیچی برای کار شما مناسب است؟

3- عمقی که پیچ در آن قرار می گیرد چقدر است؟

 

آیا قبل از پیچ کاری چوب باید از مته استفاده کرد؟

بستن پیچ بر روی چوب

لازم نیست که فضای کار پیچ را سوراخ کنید، اما می توانید با راهنمای افراد متخصص این کار را انجام دهید. وقتی قبل از پیچ کاری چوب سوراخی ایجاد نمی کنید، باعث می شود تا فشار بیشتری به اطراف چوب وارد کنید و احتمال شکستگی یا ترک خوردن چوب افزایش پیدا کند.

پیچ کاری چوب قبل از کار روی چوب یک اقدام پیشگیرانه است که در زمان طولانی برای پروژه چوبی شما مفید خواهد بود. در هنگام کار روی چوب و جامدات موثرترین و ماندگارترین قدرت اتصال همیشه از سوراخ هایی که از قبل ایجاد شده اند حاصل می شود.

سوراخ های حفره ای روی چوب نمونه ای از حفره هایی هستند که روی تخته های چوبی برای جلوگیری از جک زدن ایجاد شده است. گودال باید آنقدر بزرگ باشد که بدنه پیچ بدون مهره بتواند در چوب جا بگیرد.

روش صحیح سوراخ کردن چوب قبل از پیچ کاری چوب

برای ایجاد سوراخ قبل از پیچ کاری چوب باید مراحل منظمی را در نظر گرفت:

1-ابتدا با بررسی دریل خود از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید. حتی می توانید از دریل شارژی نیز استفاده کنید.

2- مته اندازه مناسب خود را انتخاب کنید.

3-نقطه ای که قصد سوراخ کردن آن را دارید مشخص کنید.

4-قدرت دریل را روی سرعت 2 تنظیم کنید.

5-سوراخ را با زاویه 90 درجه روی تخته عرشه یا قاب و تیرچه مورد نظر خود ایجاد کنید.

6-تنظیم سرعت دریل را روی سطح 1 قرار دهید.

7-پیچ را مستقیما روی تخته قرار دهید و از سر به سر شدن و هم سطح شدن تخته ها مطمئن شوید.

 

چند نکته مهم که در پیچ کاری چوب باید مورد توجه قرار دهید:

1- سوراخ ایجاد شده در پیچ کاری چوب باید حداقل به اندازه قطر کوچک پیچ باشد.

2- اگر پیچ شما دارای بخش های بلند یا سفت می باشد، سوراخ ایجاد شده برای پیچ کاری چوب باید کمی بزرگتر از قطر جزئی پیچ، اما نه خیلی بزرگ ایجاد شود.

برای چوب های نرم تر سوراخ را کمی کوچکتر از قطر کوچک پیچ سوراخ کنید. همچنین مطمئن شوید که سوراخ را به اندازه ای بزرگ کنید که یک حفره بزرگتر ایجاد شود. این سوراخ بزرگتر به پیچ اجازه می دهد تا 2 تخته را به هم وصل کند.

سوراخ فاصله حداق باید به اندازه قطر اصلی پیج باشد. خارج شدن از این مرحله فاصله ای بین دو تخته ایجاد می کند و متاسفانه چسب به طور موثری فاصله را از بین نمی برد. به طور کلی چسب فقط برای بستن شکاف هایی که از ضخامت یک تکه کاغذ گسترده تر نیستند کار می کند.

 

روش صحیح نصب پیچ در هنگام پیچ کاری چوب

باز و بسته کردن پیچ با استفاده از دریل
استفاده از دریل در بستن پیچ بر روی چوب

 بهترین راه نصب پیچ ها در زمان پیچ کاری چوب در چوب شامل 6 مرحله می باشد:

1- از فروشگاههای اطراف خود یک کیت پیچ خوب خریداری کنید که دارای پیچ های ضد زنگ با حداقل طول2-2/1 اینچ باشند.

2- با قرار دادن تخته عرشه به طور مستقیم در بالای قاب شروع کنید. قسمت بالای تخته را با مداد علامت بزنید تا مشخص شود که هر تخته قرنیز در زیر تخته عرشه در کجا قرار دارد.

3- پیچ های عرشه خود را در زمان پیچ کاری چوب حداقل 1 اینچ از لبه تخته با فاصله قرار دهید. اگر پیچ ها خیلی نزدیک به لبه نصب شوند، شما می توانید تخته ها را جدا کنید.

4- مته خود را با کمترین سرعت تنظیم کنید تا کنترل کامل بر روی ابزار امکانپذیر باشد. وزن خود را پشت مته بگذارید و پیچ عرشه را مستقیم و نه با زاویه به داخل تخته بکشید.

5- در زمان پیچ کاری چوب اطمینان پیدا کنید که پیچ های روی تخته با سطح بالای صفحه تخته مماس هستند. کمی عمیق تر از فلش و علامت گذاشته شده سوراخ ایجاد کنید مشکلی ایجاد نمی کند.

6- مطمئن شوید که در زمان پیچ کاری چوب پیچ ها در فاصله تقریبا یکسانی از یکدیگر روی هر تخته نصب شده اند. این باعث می شود که پیچ ها به شکلی قرار بگیرند که قابل توجه نباشند و ظاهر تخته ها یکدست به نظر بیاید.

 

طول پیچ برای پیچ کاری چوب چقدر باید باشد؟

بیشتر پیچ های مورد استفاده برای پیچ کاری چوب به طور متوسط 8 درجه و حداقل 2 اینچ اندازه آنها می باشد. برای اتصال ایمن تخته های چوبی به تیرچه اطلاعات در مورد طول پیچ لازم است. بیشتر افراد با تجربه برای نگه داشتن قدرت بیشتر و محافظ در برابر فشار رو به بالا تخته های کوچک کننده  یا پیچ خورده، پیچ های با طول 3 اینچ انتخاب می کنند.

 

آیا از پیچ به جای میخ برای تزیین نیز می توانیم استفاده کنیم؟

 برای تزیین همیشه باید از پیچ به جای میخ استفاده کرد. میخ ها خطرناک هستند و می توانند از چوب بیرون بیایند.

چه زمانی از میخ یا پیچ استفاده کنیم ؟

 

پیچ های استفاده شده در پیچ کاری چوب چقدر باید عمق داشته باشند؟

پیچ های مورد استفاده باید حداقل 1 اینچ از لبه تخته فاصله داشته باشند. اگر پیچ ها را خیلی نزدیک به لبه نصب کنید، احتمال شکافتن چوب را افزایش می دهید. قاعده کلی این است که پیچ باید حداقل به نصف تخته برسد.

پیشنهاد مطالعه:بزرگ کردن سوراخ بدون استفاده از دریل

 

آیا باید پیچ های مورد استفاده در پیچ کاری چوب را از بین ببرید؟

به طور معمول هنگامی که یک پیچ را به داخل چوب هدایت می کنید، به محض برخورد سرپیچ به سطح متوقف می شوید. متقابلا غوطه وری پیچ در تخته به این معنا است که شما همچنان به حرکت همان پیچ در زیر سطح ادامه می دهید. اگر پیچ های مورد استفاده در چوب را رو به جلو انتخاب می کنید، بهتر است که در طرف مقابل آن از چوب ها استفاده کنید.

 

برای تخته عرشه 6 اینچی به چند پیچ نیاز دارید؟

به طور متوسط ، برای هر 100 متر مربع از سطح عرشه به 350 پیچ نیاز دارید. این بر اساس تخته های 6 اینچی پهن و تیرچه های 16 اینچی است. برای محکم نگه داشتن تخته در محل خود، از 2 پیچ در هر نقطه ای که تخته عرشه از تیرچه عبور می کند و 3 پیچ برای بستن تخته ها به تیرچه های لبه استفاده کنید.

 

بهترین پیچ های عرشه چیست؟

بهترین پیچ های مورد استفاده در عرشه ها پیچ هایی هستند که در مقابل خوردگی مقاوم هستند. در صورت امکان به دنبال پیچ های چوبی فولادی ضد زنگ یا گالوانیزه باشید. این پیچ های فولادی ضد زنگ 30-1  درجه و 2-2/1 اینچ هستد که برای تزئین، حصار کشی، راهروها، اسکله ها و کارهای چوبی معمولی مناسب هستند. آنها مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند و برای چوب سخت، نرم، و حتی چوب های تحت فشار مناسب هستند.

در نهایت دلیل اصلی حفر سوراخ ها در تخته های چوبی و پیچ کاری چوب جلوگیری از ترک خوردن و شکافتن چوب می باشد. سوراخ های ایجاد شده قبل از پیچ کاری چوب راهی است تا توسط آن بدون خراب شدن چوب پیچ را به انتهای تخته عرشه هدایت کنیم. سوراخ های عرشه مانع از  از بین رفتن و جدا شدن  بخش های مختلف پروژه های چوبی شما و ایجاد خطر و آسیب می شود.  

mojtaba
ارسال دیدگاه