ابزار مناسب جوشکاری آهن

ابزار مناسب جوشکاری

برای جوشکاری آهن چه ابزاری بهتر است انتخاب شود؟

 جوشکاری آهن یکی از فرآیندهای خاص است که به وسیله آن دو فلز همگن یا غیر همگن به صورت نقطه ای یا دائم توسط یک فلز دیگر به هم متصل می شوند. عملیات جوشکاری آهن یک کار بسیار دقیق و پیچیده می باشد زیرا در بسیاری از موارد باید بخش های مهم فلز به هم جوش داده شود.

فلز مورد مصرف در جوشکاری آهن ذوب می شود و ذوب شدن آن باعث اتصال دو فلز می شود. عملیات جوشکاری یک عملیات بسیار دقیق و پیچیده می باشد، زیرا در بیشتر موارد جوشکاری قسمتهای حساس و حیاتی یک سازه را به هم متصل می کند و اگر عملیات اشتباه  انجام شود. جدا کردن بخش های آهن و شکستن یک سازه بسیار دشوار می باشد.

از جوشکاری برای بسیاری از کاربردها استفاده می شود، نه تنها برای اتصال دو جسم آهنی بلکه برای ترمیم قطعات از دست رفته یا شکسته سازی نیز می توان از جوشکاری آهن استفاده کرد. تمام این فعالیت ها توسط یک جوشکار حرفه ای انجام می شود زیرا یک جوشکار با تجربه اصول جوشکاری آهن را به خوبی می داند.

جوشکاری به روشهای مختلف و در مراحل مختلف انجام می شود. در ادامه انواع جوشکاری و مزایای آن بیان می شود.

دستگاه جوش
دستگاه جوش

انواع جوشکاری آهن  

فرآیندهای جوشکاری به دو صورت کلی انجام می شوند:

1- جوشکاری با فیوژن

2- جوش حالت جامد

البته جوشکاری انواع مختلفی دارد که برای آهن این دو استفاده می شود شما برای آشنایی با انواع جوشکاری می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

9 روش متفاوت برای جوشکاری

دستگاه جوش
دستگاه جوش

جوشکاری آهن با فیوژن به چه صورت می باشد؟

جوشکاری با فیوژن به روشی گفته می شود که از طریق آن فلزات پایه با روش ذوب به یکدیگر متصل میشوند به عبارت دیگر اتصال و ذوب شدن لبه یا سطح قطعات و ایجاد همجوشی محلی ایجاد می شود.

این گروه از فرآیند ها نه تنها برای اتصال فلزات بلکه برای پلاستیک و سرامیک نیز استفاده می شود و گاهی اوقات به عنوان جوشکاری مخلوط شناخته می شود.

منبع انرژی در این نوع فرآیند می تواند الکتریکی یا شیمیایی باشد طبق استاندارد AWS A3.0 فرآیند جوشکاری فلزی با نام اختصاری(SMAW) نمونه ای از فرآیند جوشکاری  فیوژن با منبع انرژی الکتریکی و فرآیند جوشکاری سوخت اکسی OAW)) است، نمونه ای از این فرآیندها با یک ماده شیمیایی هستند.

 

مزایای فرآیندهای جوشکاری آهن با فیوژن

می توانیم از بیشتر فرآیندهای این گروه برای جوشکاری قطعات و مجموعه ها در طرح ها و موقعیت های مختلف استفاده کرد.

1- امکان استفاده از بیشتر فرآیندهای این گروه در محل پروژه

2-اتصال قطعات ضخیم با استفاده از جوشکاری پخ دار و چند لایه می توان از بیشتر فرآیندهای این گروه  استفاده کرد.

 

فرآیند جوشکاری آهن با حالت جامد

فرآیند جوشکاری حالت جامد شامل فرآیند چسباندن فلزات پایه با گرم کردن آنها به سطح خمیر یا روش های دیگر مانند فشار است. منبع انرژی در این گروه از فرآیندها می تواند الکتریکی ، شیمیایی و یا مکانیکی باشد.

طبق استاندارد AWS A3.0 فرآیند جوشکاری القایی IW نمونه ای از فرآیند های جوشکاری جامد با منبع برق است، فرآیند جوشکاری انفجاری EXW جوشکاری انفجاری با منبع انرژی شیمیایی و فرآیند جوشکاری اصطکاکیFRW  نمونه یک فرآیند جوشکاری با منبع مکانیکی می باشد.

مزایای فرآیندهای جوشکاری حالت جامد

1- عدم ذوب فلز پایه در این گروه از فرآیندها باعث کاهش قابل توجه تغییرات ساختاری نامناسب ،به ویژه در منطقه تحت تاثیر گرما می شود.

2-  عدم ذوب فلز پایه در آن گروه از فرآیندها ، نیاز به محافظت از استخر مذاب و در نتیجه ظهور نقص مربوط به آن را از بین می برد.

3- اتصالات در این روش گرمای ورودی و تحریف و تنش های کمتری را دریافت می کند.

4- این روش برای تولید تعداد زیادی از قطعاتی که نیاز به جوشکاری دارند مناسب است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

5- این گروه از فرآیندها اغلب با استفاده از یک اپراتور دستگاه جوش مکانیزه یا خودکار می شوند. همین کار باعث می شود که کیفیت جوشکاری نسبتا از خطاها یا مهارت های انسانی حفظ شود.

 

پیشنهاد خواندن :نکات مهم در مورد جوشکاری قوس فلزی

mojtaba
ارسال دیدگاه