9 روش جوشکاری که باید بدانید.

9 روش جوشکاری که باید بدانید.

فهرست مطالب

جوشکاری یکی از روشهای پر کاربرد مورد استفاده در صنعت می باشد.  این کار و حرفه، یک حرفه تخصصی است و برای انجام دادن آن باید اطلاعات کافی از جوشکاری و نحوه انجام آن داشت. انجام جوشکاری بدون اطلاع از انواع آن پایان کار مناسبی برای شما رقم نخواهد زد.

 

روش متفاوت برای جوشکاری

 هنگامی که شروع به یادگیری جوشکاری می کنید ، به راحتی می توانید با حجم زیادی از داده ها و اطلاعات غافلگیر شوید. شروع کار جوش بدون اطلاع از انواع مختلف آن ممکن است کاری دشوار باشد . یادگیری برخی  از روش های جوش آسان تر از دیگر روش ها است، در مقابل برخی از روشهای آن بسیار سخت هستند.

برخی از انواع جوشکاری روشهای زیبایی از نظر بصری روی کار تولید می کنند و نیاز به تمیز کاری کمی دارند، اما انواع دیگر دقیقا برعکس این روش هستند. یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد نوع سطح یا نوع فلزی است که جوش باید روی آن انجام شود. نوع فلز در نوع کار ما تفاوت بسیاری ایجاد می کند.

شما در زمان جوش کاری با هرکدام این روش ها باید ایمنی خود را حفظ و از خطرات احتمالی دوری کنید. برای جلوگیری از خطرات احتمالی در هنگام کار حتما مقاله زیر را مطالعه کنید .

جلوگیری از حوادث کار با ابزار

 

1- روش جوشکاری قوس تنگستن (GTAW)

جوشکاری قوس تنگستن (GTAW)
جوشکاری قوس تنگستن (GTAW)

روش TIG همچنین با نام قوس تنگستن و گاز شناخته می شود . این نوع روش مخصوص الکترودهای غیر قابل مصرف است و از تنگستن ساخته شده است. یکی از معدود ترین روشهایی است که برای جوش فلزات استفاده می شود که در آن از فلز پر کننده استفاده نمی شود. در این روش تنها با استفاده از دو فلز جوش انجام می شود . در صورت تمایل می توانید یک فلز پر کننده اضافه کنید. 

از موارد مورد نیاز برای این کار یک مخزن گاز برای محافظت از جوش می باشد. نکته مهم این است که بهتر است این کار اگر در داخل خانه انجام می شود دور از وسایل و تجهیزات باشد.

روش TIG یک شکل دقیق و کامل است که جوش های بصری جذابی ایجاد می کند و نیازی به پاکسازی ندارد، زیرا هیچ پاششی به اطراف ندارد. با توجه به این ویژگی ها روش سختی است که برای جوشکاران با تجربه مناسب است.

 

2- جوشکاری قوس با شار FCAW

جوشکاری قوس با شار FCAW
جوشکاری قوس با شار FCAW

این نوع از جوشکاری دقیقا مشابه روش جوش تنگستن یک سیم به عنوان الکترود عمل می کند و فلز پر کننده توسط دست شما در جریان کار قرار می گیرد . در این مرحله همه چیز تغییر می کند . برای کار به روش شار سیم دارای یک هسته برای جریان جوشکاری است که به صورت یک محافظ در اطراف جوش می باشد.

این روش نیازی به تامین گاز خروجی ندارد. از این روش برای فلزات ضخیم تر و سنگین تر استفاده می شود . زیرا این روش جوشکاری با حرارت بالا انجام می شود. به همین دلیل اغلب برای تعمیر تجهیزات سنگین تر استفاده می شود.

این یک فرآیند کارآمد است که  ضایعات زیادی ایجاد نمی کند. از آنجا که نیازی به گاز خارجی نیست، هزینه آن نیز کم است.

 

3- روش جوشکاری روی فلز با قوس  (SMAW)

با این حال کمی سرباره باقی می ماند و برای ایجاد یک جوش بسیار زیبا در نهایت کمی تمیز کاری در پایان کار نیاز است.

روش جوشکاری روی فلز با قوس  (SMAW)

 این فرآیند در دهه 1930 آغاز شد. اما امروزه تغییرات زیادی پیدا کرده است و به روز شده است. این روش جوش بسیار ساده و پرکاربرد است و روش یادگیری آن آسان و کم هزینه می باشد. با این حال جزو روش های منظم جوشکاری به حساب نمی آید. زیرا به راحتی به اطراف پاشیده می شود و پاکسازی پس از آن ضروری می باشد.

یک الکترود قابل تعویض در آن نقش فلز پر کننده را دارد. قوسی که ایجاد می شود از انتهای یک چوب به فلزات پایه متصل می شود و الکترود در نقش یک فلز پرکننده ذوب می شود و جوش ایجاد می شود. سطحی که عملیات جوش روی آن انجام می شود در زمان گرم شدن با یک ابر گازی پوشیده می شود و از فلز در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. با سرد شدن، گاز روی فلز می نشیند.

از آنجا که نیازی به گاز نیست، این فرآیند را می توان در خارج منزل حتی در آب و هوای نامساعد مانند باران و باد استفاده کرد. همچنین روی سطوح  زنگ زده، رنگ آمیزی شده و کثیف به خوبی کار می کند و برای تعمیر تجهیزات عالی می باشد. انواع مختلفی از الکترودها در دسترس  هستند و تعویض آنها آسان است.

این روش برای کار روی فلزات نازک مناسب نمی باشد. این روش  به وسیله قوس یک روش ماهرانه است و یادگیری طولانی مدتی را می طلبد.

 

4- روش جوشکاری قوس فلزی گاز(GMAW)

جوش قوس فلزی گاز(GMAW)
جوش قوس فلزی گاز(GMAW)

جوشکاری قوس فلزی یک شکل ساده است که به راحتی  توسط جوشکاران جدید قابل انجام است. MIG مخفف گاز بی اثر فلزی است، اگر چه گاهی اوقات قوس فلزی (GMAW) نامیده می شود.

این یک فرآیند سریع است که شامل تغذیه فلز پر کننده از طریق عصا می شود. در حالی که گاز اطراف آن خارج می شود تا از عناصر خارجی محافظت شود. این بدان معنی است که برای استفاده  در فضای باز عالی نیست . با این حال این یک فرآیند همه کاره است و می توان از آن برای کار روی انواع مختلف فلز در ضخامت های مختلف استفاده کرد.

فلز پر کننده در این روش یک سیم مصرفی است که از یک طرف تغذیه می شود و به عنوان الکترود نیز عمل می کند.

هنگامی که قوس از نوک سیم به فلز پایه ایجاد می شود، سیم ذوب می شود. سیم به طور مداوم از طریق چوب تغذیه می شود و به شما این امکان را می دهد با سرعت مورد نظر خود کار را انجام دهید. با انجام صحیح جوشکاری MIG یک جوش صاف و محکم ایجاد می کنید که از لحاظ بصری نیز جذاب است .

 

5- روش پرتو لیزر

 این نوع جوش را می توان روی فلزات و ترموپلاست ها استفاده کرد. همانطور که از نامش پیداست، شامل استفاده از لیزر به عنوان منبع حرارتی برای ایجاد جوش است. می توان آن را بر روی فولاد ضد زنگ، فولادهای HSLA، تیتانیوم و آلومینیوم استفاده کرد. این دستگاه به راحتی به وسیله ربات خودکار می کند و بنابر این اغلب در تولیداتی مانند صنعت خودرو  استفاده می شود.

 

6- روش جوش پرتو الکترون

در این نوع از جوش  که در آن یک پرتو الکترون با سرعت زیاد گرما را از طریق انرژی جنبشی ایجاد می کند و دو ماده  را با هم جوش می دهد. این شکل بسیار پیچیده  از جوشکاری  توسط دستگاه در خلاء انجام می شود.

7- روش جوشکاری قوس پلاسما

 روش جوشکاری قوس پلاسما مشابه GTAM است ، اما از قوس کوچکتر و دقت جوش در آن بیشتر می باشد. این روش مشعل های متفاوتی استفاده می کند و دمای بسیار بالاتری را به دست می آورد. گاز در داخل عصا تحت فشار و پلاسما ایجاد می شود. سپس پلاسما یونیزه شده و رسانایی الکتریکی را ایجاد می کند. این اجازه می دهد تا قوس ایجاد شود و دمای فوق العاده بالایی تولید کند که می تواند فلزات اساسی را ذوب کند.

این روش اجازه می دهد تا روش جوشکاری قوس پلاسما بدون فلز پر کننده انجام شود و شباهت زیادی به روش TIG دارد.

این نوع از کار امکان ایجاد جوش های عمیق را با جوش های باریک امکان پذیر می سازد.

 

8- روش جوشکاری اتمی هیدروژن

 روش جوشکاری هیدروژن اتمی یک نوع از  روشجوشکاری با حرارت بسیار بالا است که در گذشته با عنوان جوش قوس الکتریکی شناخته می شد. 

در این روش جوشکاری از گاز هیدروژن برای کار استفاده می شود و برای محافظت دو الکترود از جنس تنگستن در آن استفاده می شود . این روش می تواند به دمای بالاتر از مشعل استیلن برسد و می تواند با یا بدون فلز پر کننده انجام شود. این نوع روش قدیمی است که در سالهای اخیر با روش MIG جایگزین شده است.

9- روش جوشکاری الکترودی

این نوع فرآیند بسیار پیشرفته می باشد و برای اتصال لبه نازک دو صفحه فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد . به جای اینکه جوش در قسمت بیرونی یک مفصل اعمال شود یک سیم الکترود مسی  از طریق لوله راهنمای فلزی مصرفی تغذیه می شود که به عنوان پر کننده عمل می کند.

هنگامی که برق وارد می شود ، قوس ایجاد می شود و جوش در پایین درز شروع می شود و به آرامی به سمت بالا حرکت می کند و هر چه جلوتر می رود جوش را در محل درز بیشتر ایجاد می کند . این یک فرآیند خودکار است و توسط دستگاه انجام می شود.

 

سخن آخر: روش های جوشکاری ممکن است بیش از این تعداد باشد که ما تنها به 9 روش مهم آن اشاره کردیم. شما باید در زمان جوشکاری روش مناسب جوشکاری را انتخاب کرده و کار خود را انجام دهید تا کاری درست و دقیق را انجام داده باشید.

اگر قصد جوشکاری آهن را داراید حتما مقاله زیر را بخوانید.

ابزار مناسب جوشکاری آهن

mojtaba
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه