نحوه خارج کردن پیچ شکسته

خارج کردن پیچ شکسته شده

چگونه پیچ شکسته را خارج کنیم؟

  خارج کردن پیچ شکسته یکی از کارهایی است که باید اصولی و صحیح انجام شود تا آسیبی به تجهیزات و سطوح ما وارد نکند. بسیار پیش آمده است که در اثر فرسودگی بخش هایی از پیچ در وسایل و سطوح باقی بماند و درآوردن آن به راحتی امکان پذیر نباشد.

خارج کردن پیچ شکسته بدون آسیب و ایجاد خرابی را می توانیم به عنوان یک کار تخصصی و فنی خاص بدانیم. برای جلوگیری از به وجود آمدن شرایط نامناسب برای پیچ ها در آینده می توانید چندین راه پیشگیرانه استفاده کنید:

 

1– پیچ های مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.

برای مثال اگر کار گچ کاری انجام می دهید پیچ های معمولی آن را برای کار در چوب انتخاب نکنید چون نوع سطح و متریالی که باید در آن کار شود متفاوت می باشد.

 

2- از ابزار برقی مناسب عملیات سوراخکاری هر سطح استفاده نمایید.

برای مثال شما می خواهید سوراخی در چوب ایجاد کنید، بهتر است ابزار برقی دریل مناسب آن را استفاده کنید. مثلا برای کابینت دریل شارژی گزینه مناسبی است با اینکه برای بتن باید از دریلی با قدرت بیشتر استفاده شود.

 

3– از پیچ هایی با سر کشیده استفاده نماید.

اگر فراموش کرده اید که حفره مناسب را ایجاد کنید یا پیچ را به سرعت در حفره وارد کنید، می توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی قدرتمند اقدام به باز کردن پیچ نمایید. در این روش پیچ در حفره پایین تر نمی رود و شما می توانید به راحتی پیچ مناسب کار خود را انتخاب کنید.

 

4 – در هنگام کار به موارد ایمنی اهمیت دهید.

پیچ کاری روی چوب
پیچ کاری روی چوب

در هنگام کار بهتر است موارد ایمنی را رعایت کنید تا آسیب به شما وارد نشود و یا امکان خطا وجود نداشته باشد.

ایمنی ابزار | نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

– استفاده از مقوا برای جلوگیری از آسیب به سطح چوب

انبر دست ها در حین کار ممکن است حرکت کنند و اطراف پیچ آسیب برسانند. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است یک تکه مقوا کوچک را به صورت شکاف دار تهیه کنید و در اطراف پیچ قرار دهید تا از سطح زیر آن محافظت کند. با اینکار در صورت حرکت انبر یا پیچ گوشتی به سطح چوب آسیبی نمی رسد.

 

-برای پیچ های شماره 12 و بزرگتر از آن که سر پیچ با چوب پیچ خورده است از یک خارج کننده پیچ یک حفره عمیق 8/1 اینچی در مرکز سر پیچ ایجاد کنید تا به راحتی از وسیله مناسب خارج کردن پیچ شکسته  برای خارج کردن پیچ استفاده کنید.

 

-نوک استخراج کننده را در سوراخ قرار دهید و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این کار را به آرامی انجام دهید تا پیچ از چوب جدا شده و در جهت مناسب بچرخد. پس از آن می توانید با انبردست پیچ شکسته را خارج کنید.

 

 

خارج کردن پیچ شکسته که سر آن از بین رفته است.

پیچ آسیب دیده
پیچ آسیب دیده

اگر سر پیچ از جای خود پیچید و  شکست شما مشکل بزرگتری دارید باید ابتدا پیچ شکسته را از جای خود خارج کنید و با تثبیت کننده سوراخ دیگری ایجاد کرده و پیچ دوم را در فاصله 4/1 اینچی از پیچ اول قرار دهید.

اما شرایط هنگامی بدتر خواهد شد که جایگاه فعلی که برای ایجاد سوراخ انتخاب کرده اید قابل تغییر نباشد، برای مثال زمانی که می خواهید لولا را نصب کنید. بهتر است که بعد از خارج کردن قطعه شکسته محل آسیب دیدگی را وصله بزنید.

 

پیشنهاد خواندن: بزرگ کردن سوراخ بدون استفاده از دریل

 

به طور کلی خرابی و شکستن پیچ سه حالت مختلف دارد :

1- بخشی از ساق پیچ هنوز در چوب وجود دارد و سر آن جدا شده است . برای این کار ساقه پیچ را با انبر دست قفل کنید و به آرامی بپرخانید تا پیچ خارج شود .

 

2- پیچ در سطح چوب شکسته است.

برای خارج کردن پیچ شکسته به این شکل بهتر است با استفاده از یک چاقوی نوک تیز چوب های اطراف ساقه پیچ را به اندازه کافی برش دهید تا انبر قفل شود. سپس یک سوراخ با قطر 2/1 اینچ روی سوراخ پیچ ایجاد کنید و سپس جای خالی پیچ را رولپلاک کنید.

 

3- پیچ با اندازه بیشتر از 8/1 اینچ در سطح می شکند.

در اینجا باید دقت داشته باشید و ببینید که به چه اتصال دهنده ای در آن مکان نیاز دارید. با استفاده از ابزار یک پیچ یا میخ 2/1 اینچی در انتهای بخش شکستگی قرار دهید و در اطراف آن پنج یا شش سوراخ ایجاد کنید.

سپس از سوراخ هایی32/3 و 64/7 اینچی برای ایجاد سوراخ در اطراف پیچ شکسته استفاده کنید و حفره را به اندازه طول پیچ ایجاد کنید. حالا آزاد هستید تا یک سوراخ را با مته 2/1 اینچی تمیز کنید و پیچ جدید را وارد کنید.

 

نکته: هنگام خارج کردن پیچ های خراب به آرامی کار کنید. سرعت باعث افزایش فشار و استرس می شود و ممکن است در محل اتصال پیچ به سطح نیز شکستگی هایی به وجود بیاید.

ترمیم سوراخ پیچ
ترمیم سوراخ پیچ

خارج کردن پیچ شکسته و پر کردن سوراخ های کج کنار آن

سوراخ های ایجاد شده را رولپلاک کنید. اگر انتهای میخ با حفره شما مطابقت ندارد با یک برش مناسب یک تکه چوب برش بدهید و این کار را با دقت انجام دهید تا چوب از بین نرود. سپس سوراخ را با چسباندن و قرار دادن یک برش میخی که 2/1 اینچ کوتاهتر است رولپلاک نمایید. برای خارج کردن پیچ شکسته  به این شکل سه مرحله با دقت باید انجام شود:

 

1- از یک دریل مناسب بخش هایی را که باید با رنگ و دانه های ثابت شده سطح شما مطابقت داشته باشد استفاده کنید.

 

2- یک پیچ گوشتی تخت را در سوراخ پیچ قرار دهید و پیچ شکسته را از پایه خارج کنید.

 

3- انتهای شاخه را به شکل موازی وارد سوراخ مورد نظر کرده و با چکش به آن ضربه بزنید. بخش های باقیمانده را با یک سنباده برقی صاف کنید یا اینکه با استفاده از یک اسکنه تیز سطح آن را تراشیده و با سطح کار خود یکدست کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بستن پیچ با دریل کلیک کنید. 

mojtaba
ارسال دیدگاه