روش باز و بسته کردن پیچ با دریل

باز و بسته کردن پیچ با استفاده از دریل

چگونه از دریل برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده کنیم?

باز و بسته کردن پیچ با دریل یکی از کارهایی است که در طول روز بسیار انجام می شود. گاهی اوقات پیچ گوشتی در دسترس نیست و شما می توانید با استفاده از دریل به راحتی کاری را انجام دهید که با پیچ گوشتی انجام می دادید.

باز و بسته کردن پیچ با دریل اصولی دارد که حتما باید به آن توجه کنید. بیشتر دریل های شارژی در سالهای اخیر برای پیچاندن پیچ ها نیز طراحی شده اند. اگر تا به حال از این دستگاه برای باز کردن پیچ استفاده نکرده اید و یا در زمان استفاده موفقیتی کسب نکرده اید. با استفاده از چند راهنمایی می توانید در این کار موفق شوید.

 

مته مورد نیاز برای باز و بسته کردن پیچ

باز و بسته کردن پیچ بر روی چوب
باز و بسته کردن پیچ بر روی چوب

 نوع مته یا بیت شما به شکل روی پیچ بستگی دارد. یکی از رایج ترین نمونه های مورد استفاده سر فیلیپس شکل ستاره ای دارد. برای این کار شما به مدل شماره 2 فیلیپس نیاز دارید تا متناسب با اندازه اکثر پیچ ها بتوانید از دریل تان استفاده کنید.

از دیگر درایورهایی که شما با آن آشنا می شوید انواع شش گوش داخلی هستند که برای پیچ های باتلاقی سر شاخه می باشند. از نمونه های مربع شکل برای پیچ های استفاده شده در کف پوش و پیچ های استفاده شده در سقف می توانیم استفاده کنیم.

دریل پیچ گوشتی و مته های مختلف
دریل پیچ گوشتی و مته های مختلف

کدام سرعت دریل برای پیچ های محرک مناسب می باشد؟

سرعت کم دریل به شما امکان کنترل بیشتر روی پیچ های محرک را می دهد. به خصوص برای افراد مبتدی اگر سر دریل فیلیپس استفاده شود که در پیچ به درستی قرار نمی گیرد نمی توانند به درستی از آن استفاده کنند. هنگامی که به استفاده از دریلهای خود به عنوان پیچ گوشتی عادت کنید می توانید سرعت را زیاد کنید تا کار سریعتر پیش رود.

عملکرد مناسب را انتخاب کنید

تنظیمات عملکرد مته با کلیدهای آن بر اساس ظاهر پیچ، مته و چکش می باشد. اگر آن را در قسمت پیچ بچرخانید به این معنی است که مته آماده باز و بسته کردن پیچ می باشد. دیگر تنظیمات مربوط به کارهای عمومی تر مانند قرار دادن مته در حالت چکشی هنگام حفاری در آجر یا بتن نیز بر اساس عملکرد مناسب باید تنظیم شود.

مطالعه بیشتر: دریل چکشی چیست؟ معرفی جامع و کامل دریل چکشی

 

تنظیم گشتاور در باز و بسته کردن پیچ

تنظیم گشتاور دریل
تنظیم گشتاور دریل

تنظیم گشتاور یک بخش قابل تنظیم روی دریل است که تعداد زیادی شماره روی آن قرار دارد. گشتاور قدرت چرخش دریل است و تنظیم گشتاور به شما این امکان را می دهد تا مقدار نیروی لازم برای چرخاندن پیچ را کنترل کنید. قرار دادن مته در تنظیم گشتاور صحیح به این معنی است که پیچ بیش از اندازه فشار به آن وارد نشود.

بهتر است آن را در ابتدای کار امتحان کنید تا تنظیمات مناسب با کار شما انجام شود. به طور کلی مواد نرم گشتاور کمی نیاز دارند در حالی که مواد سخت تر گشتاور بیشتری را نیاز دارند.

 

ایرادی که ممکن است در باز و بسته کردن پیچ با دریل به وجود بیاید.

مته دریل به درستی در پیچ قرار نگیرد.

این امر در پیچ های سر فیلیپس اتفاق می افتد زیرا سر مته آن مانند دیگر نمونه ها در پیچ قفل نمی شود. اگر این اتفاق افتاد سریعا کار را متوقف کنید چون ممکن است پیچ شما خراب شده و در پایان کار با مشکل بزرگتری مواجه شوید.

در اینجا یک راهنمای چهار مرحله ای برای استفاده از سر های فیلیپس ارائه می شود:

1- اطمینان پیدا کنید که دریل با سرعت کم کار می کند.

2- بررسی کنید اگر سر پیچ در وضعیت مناسبی قرار دارد . یک ذره فرسودگی ممکن است در پیچ شما تاثیر بزرگی بگذارد.

3- هنگام کار مته را به شکل مناسب فشار دهید. با نزدیک شدن به سطحی که پیچ در آن قرار گرفته است دیگر فشار وارد نکنید. آن را روشن نگه دارید تا با تنظیم گشتاور مته در محل متناسب متوقف شود.

4- سعی نکنید پیچ را در جایی که قبلا پیچ شده قرار دهید. می توانید آن را بیرون کشیده  و در یک جای جدید قرار دهید. یا اینکه از پیچ های آسیب دیده استفاده نکنید.

مطالعه بیشتر: بزرگ کردن سوراخ بدون استفاده از دریل

 

سخن آخر:

به طور کلی باز و بسته کردن پیچ با استفاده از دریل امروزه خیلی راحتتر از کار با پیچ گوشتی است. اما انجام این کار نیازمند مهارت و تجربه خاصی است که باید رعایت شود تا ایرادی در هنگام کار برای شما پیش نیایید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه