روش های نگهداری رنگ ها چیست؟

روش های نگهداری رنگ

روش های نگهداری و دفع مناسب رنگ ها چیست؟

 

نگهداری از رنگ هایی که خریداری شده و یا مقداری از آن استفاده شده است اهمیت زیادی دارد. با دانستن روشهای مناسب نگهداری از رنگ یا روش مناسب دفع آنها در حقیقت هم به خودمان و هم به طبیعت اطرافمان کمک می کنیم. سوالات زیادی ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند که آیا رنگ ها به درستی ذخیره شده است و یا اینکه چه روشی برای دفع رنگ های اضافی وجود دارد.

روش نگهداری رنگ

در ادامه چند روش مهم و کاربردی برای حل این مشکل در اختیار شما قرار می دهیم:

 

1– برچسب بزن

قبل از اینکه رنگ را کنار بگذارید حتما درب آن را محکم ببندید تا رنگ خشک نشود. اگر رنگی در شیارهای قوطی قرار گرفته است، آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. از یک پتک لاستیکی استفاده کنید تا درب را ایمن تر ببندید. هیچگاه از چکش استفاده نکنید زیرا باعث خرابی درپوش قوطی می شود. اگر پتک لاستیکی ندارید یک تکه چوب روی آن قرار دهید و سپس با چکش زدن روی چوب درب رنگ را محکم کنید.

 

2– محل

محل قرار گیری درست را برای نگهداری از رنگ انتخاب کنید. رنگ را در یک محل تاریک و خنک برای مثال در زیر زمین نگهداری کنید. اگر در زیر زمین نگهداری می کنید حتما در قفسه نگهداری کنید. رطوبت موجود در کف زیر زمین ممکن است باعث شود قوطی رنگ شما زنگ بزند. اگر زیر زمین ندارید قوطی های رنگ را در کمد یا کابینت قراردهید. دمای شدید سرد یا  گرم شدن می تواند باعث خراب شدن رنگ شود. نگهداری از رنگ در هوای سرد باعث جدا شدن رنگ لاتکس شده و همین مورد رنگ را غیر قابل استفاده می کند. گرمای زیاد هم باعث خشک شدن رنگ می شود و حتی می تواند باعث ایجاد آتش سوزی در رنگ های روغنی شود.

 

3- صرفه جویی در فضا

 اگر قوطی های نیمه استفاده شده یا تقریبا خالی دارید. باقیمانده رنگ را به داخل شیشه های کوارت یا شیشه های مناسب برای نگهداری از رنگ قرار دهید. سپس روی آن ها را برچسبی که شامل مارک تجاری رنگ، تاریخ خرید، شماره مخلوط و اتاقی را که با این رنگ آن را نقاشی کرده اید بنویسید و در قسمت بالا یا کنار ظرف رنگ بچسبانید تا برای استفاده های  بعدی به راحتی آن را پیدا کنید اگر بیشتر از یک رنگ برای اتاق استفاده کرده اید مثلا رنگ دیوار و روکش آنها را کنار هم قرار دهید. اگر نظم خاصی در کارهایتان دارید. میتوانید از برچسب ساز استفاده کنید و نام هر اتاق را جلوی قفسه نگهداری از رنگ های آن قرار دهید.

4- باز کردن قوطی رنگ

      باز کردن قوطی رنگ پس از مدت زمان طولانی که از نگهداری آن گذشته است مشکل می باشد. توصیه می شود درب قوطی نگهداری از رنگ را با پیچ گوشتی باز نکنید، چون ممکن است درب قوطی تا شود و در آینده بستن و آب بندی آن مشکل باشد. از کلید هایی که مخصوص باز کردن درب قوطی رنگ است استفاده کنید.

5- ماندگاری

  ماندگاری رنگ ها متفاوت می باشد. برای مثال ماندگاری رنگ لاتکس بر پایه آب معمولا تا 10 سال می باشد.  رنگهایی که حلال هایی بر پایه روغن دارند می توانند تا 15 سال دوام بیاورند. با استفاده از روش های زیر میتوانید از کیفیت رنگ های متفاوت بعد از گذشت زمان مطلع شوید.

رنگ لاتکس

ابتدا رنگ را بو کنید که آیا بو می دهد یا خیر. اگر بو می داد رنگ شما خراب شده است.در مرحله دوم نگاه کنید که آیا رنگ ها از هم جدا شده اند یا خیر؟ معمولا در بالای آن یک پوسته نازک وجود دارد. پوست را برداشته و با استفاده از چوب رنگ، رنگ را به هم بزنید.. اطمینان داشته باشید که رنگهایی که در پایین یا کناره های ظرف هستند خشک نشده باشند. اگر رنگ به راحتی  با هم مخلوط نشد پس رنگ مشکلی ندارد و می توانید از آن استفاده کنید. اگر هنوز هم اطمینان ندارید که کیفیت رنگ مناسب باشد مقداری از رنگ را روی روزنامه قرار دهید، اگر خشن و کلوخه مانند بود باید رنگ را دور بیندازید.

رنگ روغن

اگر رنگ روغن در معرض گرمای شدید قرار نگرفته باشد و ظرف هم به درستی آب بندی نشده باشد لایه رویی رنگ را بردارید و سپس رنگ را مخلوط کنید. رنگ روغن دارای حساسیت زیادی مانند رنگ لاتکس نیست.

 

روش های دفع رنگ در نگهداری از رنگ

دفع نادرست رنگ می تواند برای محیط زیست سمی و خطرناک باشد. مراحل کلی برای دفع لاتکس و رنگ روغن که دیگر نیازی به آن ندارید برای شما توضیح داده شده است. برای دفع رنگ محدودیت ها و شرایط متفاوتی وجود دارد.

دفع رنگ لاتکس مهمترین مراحل دفع و نگهداری از رنگ

مرحله 1:

با خاک بستر گربه آن را مخلوط کنید و سپس به مراکز بازیافت ببرید. مقداری از خاک بستر گربه را به درون قوطی اضافه کنید اگر بیشتر از نصف قوطی دارید می توانید رنگ را در یک جعبه آستر دار یا سطل زباله بریزید و سپس آنها را دور بریزید.

مرحله 2:

مخلوط رنگ و بستر گربه را مخلوط کنید به اندازه ای که غلیظ شود و نریزد. اجازه دهید تا برای مدت یک ساعت بماند.

مرحله 3:

رنگ خشک شده را پس از بستن درب قوطی درون سطل آشغال بریزید.

 نکته:

اگر رنگ زیادی در قوطی باقی نمانده است می توانید درب ظرف را ببندید و اجازه دهید تا رنگ خودش خشک شود. اطمینان داشته باشید که دفع رنگ در مکانی قرار داده شده است که کودکان و یا حیوانات خانگی نمی توانند به آنجا بروند. می توانیم از سخت کننده های رنگ تجاری که در بازار نیز وجود دارد به جای بسترگربه استفاده کنیم. فقط نکته مهم در سخت کننده های تجاری این است که باید از دستور العمل سازنده آن استفاده کنید.  

دفع رنگ روغن و مراحل دفع و نگهداری از رنگ

 رنگهای روغنی زباله های خطرناکی به حساب می آیند و باید به یک مرکز دفع یا تخلیه مناسب منتقل شوند. برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر در مورد محل دفع و نگهداری از رنگ روغن بهتر است با مسئولین شهرداری در این مورد مشورت کنید.

نکته مهم در نگهداری از رنگ و دفع صحیح آنها

اگر از خود می پرسید که چگونه رنگ را دور بریزید. بازیافت رنگ یک گزینه عالی است. می توانید باقیمانده رنگ را به یک مرکز خیریه یا محل تئاتر محلی ببرید تا از رنگ استفاده کنند. معمولا آنها روی پروژه هایی با بودجه کم کار می کنند و می توانند از لوازم اضافی که شما در اختیار آنها قرار می دهید استفاده کنند.

 

شما در مورد رنگ و رنگ آمیزی می توانید دو مقاله زیر را نیز مطالعه کنید .

پاک کردن اشتباهات رنگ کاری

انواع برس و رنگ های آن

رنگ زنی
mojtaba
ارسال دیدگاه