دلیل خرابی ابزار برقی در سرما

ابزار برقی در سرما

بررسی دلیل خرابی ابزار برقی در سرما

خرابی ابزار برقی در سرمابه علت چیست؟ تجهیزات و وسایل فنی نیاز به نگهداری صحیح دارند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. تغییرات تجهیزات ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی باشد، کافی است تا استاندارد های مناسبی را برای حفظ و نگهداری این تجهیزات رعایت کنید تا شاهد خرابی ابزار برقی در سرما و تغییرات آب و هوایی نباشید.

ابزار های برقی طول عمر بالایی دارند ولی این طول عمر منوط به استفاده و نگهداری صحیح در طول زمان و در شرایط مختلف می باشد. هر دستگاه و تجهیزات الکترونیکی به تناسب تفاوت در کاربردش، در نگهداری نیز از شرایط خاصی برخوردار می باشد. ابزارهای برقی از بخش های فلزی و غیرفلزی تشکیل شده است.

تمامی این بخش ها در مقابل تغییر آب و هوا ممکن است تغییراتی داشته باشند که کند شدن بخش های تیز و برنده و خشک شدن بخش های غیر فلزی و پلاستیکی از جمله این موارد می باشد.

یکی از مسائل مهمی که بسیاری از کاربرانی که از ابزارهای برقی استفاده می کنند با آن روبرو هستند خرابی ابزار برقی در سرما می باشد. نگهداری و جلوگیری از خرابی ابزار برقی به دو بخش تقسیم می شود:

 

1- شکل نگهداری از آنها

رعایت چند نکته مهم در نگهداری ابزار برقی کمک می کند تا کمتر شاهد خرابی ابزار برقی در سرما باشیم:

نگهداری و حفظ ابزار در فضایی بدون رطوبت

رطوبت یکی از عواملی است که باعث می شود در گذر زمان دستگاه شما دچار زنگ زدگی و خرابی شود و طول عمر آن کاهش یابد. وجود رطوبت علاوه بر اینکه شرایطی برای زنگ زدگی قطعات فلزی بوجود می آورد، ممکن است به دلیل یخ زدگی بخش هایی از دستگاه دچار آسیب شود.

 

حفظ و نگهداری در فضای تمیز و منظم

نگهداری در فضای تمیز و بدون آلودگی و گرد و غبار در طول عمر ابزار برقی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

نگهداری تجهیزات در فضایی با تهویه مناسب

اگر در محل نگهداری ابزار آلات و تجهیزات برقی هوا به درستی جا به جا نشود، ممکن است شرایطی برای ایجاد دم و رطوبت بوجود بیاورد که همین باعث خرابی و آسیب به ابزار خواهد شد.

 

2- اصول مراقبت و جلوگیری از خرابی ابزار برقی در سرما

نگهداری ابزار برقی در سرما
نگهداری ابزار برقی در سرما

پاکسازی تجهیزات به روش های استاندارد

هر بخش از دستگاه به شکل خاصی باید پاکسازی و تمیز شود، جا ماندن برخی مواد زائد در دستگاه از طول عمر مفید آن خواهد کاست. برای نگهداری از ابزار برقی، در دفترچه راهنمای ابزار آلات شرایط نگهداری آن در موارد مختلف برای استفاده کاربران موجود می باشد.

 

روغن کاری قطعات با استفاده از دفترچه راهنما

بسیاری از قطعات برای ماندگاری و حفظ شدن در برابر آسیب های محیطی نیازمند روغن کاری در فصل سرما می باشند.

 

حفظ و نگهداری قطعات

یک امر مهم حفظ و گهداری همچنین تعویض قطعاتی مانند ذغال است که باید به آن توجه بسیاری کرد.

 

بررسی سیم های برق در زمانی که استفاده نشده اند.

 

تعویض قطعات آسیب دیده

همان گونه که حظ و نگهداری ابزار امری مهم است تعویض قطعات آسیب دیده نیز بسار مهم است. گاهی ممکن است کلید دچار مشکل شود که سریع باید تعمیر شود تا به دیگر قطعات آسیب وارد نکند.

 

عواملی که باعث خرابی ابزار برقی فصل سرما می شود.

استفاده از ابزار برقی
چند نمونه از ابزار برقی استفاده شده در سرما

        پیشنهاد خواندن:11 ایده برای مکان نگهداری ابزار

رطوبت

وجود رطوبت در تجهیزات برقی باعث می شود تا در تغییرات آب و هوایی این رطوبت تبدیل به ذرات و قطعات یخ شده و با افزایش حجمی که پیدا می کند خرابی تجهیزات برقی را به دنبال داشته باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این شرایط این است که اگر از ابزار خود استفاده نمی کنید، حتما بخش های مختلف آن را تمیز کنید و در صورت استفاده مداوم حتما پس از هر استفاده از خشک بودن و تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

عدم روغن کاری قطعات

قطعات ممکن است در اثر عوامل محیطی خشک شوند که جلوگیری از این حالت با روغنکاری مناسب در فواصل زمانی مناسب که حتی از تجهیزات استفاده نمی کنید امکان پذیر می باشد.

 

جدا نکردن باتری از قطعات

قرار گرفتن باتری در دستگاه و بدون استفاده بودن برای مدت طولانی باعث می شود تا علاوه بر خرابی باتری شاهد خرابی بخش های از دستگاه نیز باشیم.

بهترین راه برای جلوگیری از این شرایط جدا کردن باتری و نگهداری آن در جای خشک و خنک و شارژ کردن آن در فواصل زمانی منظم می باشد.

 

کند شدن بخش های متحرک دستگاه

کار کردن با دستگاه و تغییرات آب و هوایی باعث می شود تا با گذشت زمان شاهد کند شدن تیغه های دستگاه باشیم. چکاپ های مفید در زمانی که از دستگاه استفاده نمی شود بسیار تاثیرگذار است.

 

زنگ زدگی قطعات

نوسان دما و بوجود آمدن رطوبت در محل نگهداری وسایل می تواند باعث شود تا بخش های فلزی ابزار برقی دچار زنگ زدگی شوند و پس از مدتی خراب و غیر قابل استفاده شوند. محل نگهداری ابزار برقی باید خشک و با دمای متعادل باشد.

 

شکستن قطعات در اثر سرما

بخش هایی از تجهیزات الکترونیکی، پلاستیکی می باشند و گرم و سرد شدن هوا باعث می شود تا تغییر حالت دهند. سرما باعث خشک شدن این قطعات و شکستن آنها می شود. برای جلوگیری از این شرایط دستگاه را در فضایی با دمای مناسب و ثابت قرار دهید.

 

خالی شدن باتری تجهیزات الکترونیکی

یکی از دلایل خرابی ابزار برقی در فصل سرما ممکن است به دلیل تخلیه باتری تجهیزات شارژی باشد. سرما و کاهش دما باعث می شود تا شارژ باتری تخلیه شود و دستگاه در زمان مورد نیاز کارایی مناسبی نداشته باشد. استفاده از ابزارهای بی سیم با سیستم هشدار کمک می کند تا از بوجود آمدن شرایط جلوگیری شود.

 

از بین رفتن روکش سیم ها

تغییرات آب و هوایی باعث می شود تا بخش هایی از ابزار برقی مانند سیم ها که دارای روکش هستند خشک شده و با گذشت زمان از بین برود و ایجاد خطر در استفاده های بعدی نماید.

 

روش های جلوگیری از خرابی ابزار برقی در فصل سرما

– گرم نگه داشتن محل نگهداری ابزارها در فصل سرما

– بوجود آوردن یک شرایط دمایی ثابت در محل نگهداری

– چک کردن دستگاهها و تجهیزاتی که باتری دارند و باید شارژ شوند

– پاک کردن تجهیزات از مواد زائد توسط مسواک و پارچه های نرم

– قطعات داخلی ابزار برقی را روغن کاری و چک کنید

– لوازم جانبی را تمیز و پاکیزه نگه دارید

 

نکته: بخش های جانبی ابزار برقی همیشه بیشتر در معرض آسیب در شرایط محیطی می باشند، اگر این قطعات در فضای جداگانه ای نگهداری می شوند حتما شرایط نگهداری مناسبی برای این بخش ها در نظر گرفته شود.

دریچه های کمپرسور هوای دستگاهها را پاکسازی کنید

ابزار ها را در محیطی به دور از آلودگی و رطوبت و در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید.

پره ها و بخش های برنده را به صورت دوره ای بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تیز کرده و یا تعویض کنید .

پره ها از جمله بخش هایی هستند که در اثر سرما بیشترین آسیب را خواهند دید.

 

 

کلام آخر:

به طور کلی می توانیم دلایل اصلی خرابی ابزار برقی در فصل سرما را عواملی مانند رطوبت و زنگ زدگی دانست. 

نکته قابل توجه این است که در زمان خرید تجهیزات برقی نحوه نگهداری آنها را نیز مورد توجه قرار دهید تا در اثر نا آگاهی مجبور به خرید یک ابزار جدید در پایان یک فصل آب و هوایی نباشید. خرید تجهیزات متناسب با شرایط آب و هوایی نیز از موارد مهمی است که در هنگام خرید تجهیزات برقی باید به آن توجه نمائید. 

mojtaba
ارسال دیدگاه