راهنمای انواع باتری ابزار شارژی

دریل شارژی 12 ولت

باتری ابزار شارژی

باتری ابزار شارژی یکی از موارد ویژه و خاصی بود که دنیای ابزار برقی و شکل و طراحی آنها را متحول کرد. به دلیل استفاده این ابزار از منبع تغذیه ای به غیر از برق تنوع گسترده ای در شکل و نوع باتری ها مشاهده می کنیم. نحوه استفاده و نگهداری از باتری ابزار شارژی از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار می باشد.

آمپر، ولتاژ، باتری های نیکلی و باتری های لیتیومی همه اصطلاحاتی هستند که وقتی شما به دنبال یک ابزار جدید هستید با آن روبرو هستید. با کمی آموزش و راهنمایی می توانید انواع باتری ها را شناسایی کنید و اطلاعات کاملی در مورد انواع باتری بی سیم و باتری ابزار شارژی به دست آورد. با تسلط به این مفاهیم می توانید به تمام اطلاعات دست پیدا کنید و تصمیم گیری آگاهانه ای داشته باشید.

 

پیشرفت فن آوری انواع باتری

اگر در 15 سال پیش به نجاری بگویید که برای انجام تمام کارهای پیچ و مهره خود به جز دریل به چیزی متکی نبوده اید، او به شما می خندید. اما در حال حاضر دریل های شارژی و سایر ابزار شارژی پرکاربردترین دستگاههای امروز می باشند.

فن آوری تولید باتری ها در دهه های گذشته بسیار پیشرفت کرده است و در بعضی موارد توانسته اند به خوبی ابزارهای سیم دار عمل کنند. یکی از اصلی ترین مشکلات باتری ها در گذشته توانایی دوام بالا در طول کار بود. امروزه باتری های لیتیوم یون مدرن ترین باتری ها هستنداند و برای مدت زمان طولانی انرژی را تامین می کنند. همچنین به سرعت شارژ می شوند و خرید آنها یک سرمایه گذاری ارزشمند می باشد.

باتری ها در این دوره بسیار مهم اند زیرا ابزار شارژی استفاده خود را به آن ها وابسته اند و از این ابزار بسیار استفاده می شود یک نمونه این ابزار دریل های شارژی اند. 

 

بهترین نوع باتری ابزار شارژی 

باتری قابل شارژ
باتری قابل شارژ

صنعت باتری ابزار شارژی از زمان تولید باتری لیتیوم رشد و پیشرفت چشمگیری نسبت به انواع باتری های قدیمی داشته است. درست است که بسیاری از انواع باتری ها منسوخ شده اند. اما هنوز هم کاربردهای خود را دارند و در حال حاضر برای بسیاری از ابزارهای بی سیم دیگر مانند دستگاههای چمن زن استفاده می شوند.

اگر می خواهید که به سرعت متوجه شوید که کدام یک از باتری ها بهترین هستند. بهتر است به توضیحات باتری لیتیومی دقت کنید. نکات بسیار مهمی وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

 

1- درک ظرفیت و مشخصات باتری ابزار شارژی

هنگامی که در حال خرید یک ابزار شارژی هستید متوجه می شوید که با اطلاعات زیادی در مورد باتری های مختلف بمباران شده اید. رایج ترین مشخصات موجود در بسته بندی های باتری ها اطلاعات زیر می باشد:

-ولتاژ v

-آمپر ساعت A

-نوع باتری(NiMH,NiCd,Li-ION)

خوب مطمئنا این کار راحت است که اگر بزرگترین اعداد را انتخاب کنید بهترین باتری را انتخاب کرده اید ولی اینگونه نیست. پاسخ به این پرسش واضح به نظر می رسد اما عوامل زیادی در آن تاثیرگذار می باشد . پس بهتر است بعضی از اصطلاحات متداول در مورد باتری های شارژی را توضیح دهیم.

راهنمای مشخصات باتری
راهنمای مشخصات باتری

آمپر ساعت AH یعنی چه؟

آمپر ساعت کل شارژی است که باتری شما می تواند در یک ساعت تحویل دهد. به عنوان مثال در شرایط ایده آل یک ماشین چمن زنی بی سیم که به طور مداوم 2.0 آمپر جریان را مورد استفاده قرار می دهد.

شارژ کلی باتری 0/2 آمپر را در 1 ساعت تخلیه می کند. بنابراین با این منطق یک باتری 0/4 آمپر ساعتی باید در همان ماشین برقی الکتریکی 2 ساعت دوام بیاورد. البته این فرض بر این است که ماشین چمن زنی 2/0 A ثابت شارژ را مورد استفاده قرار می دهد و شرایط باتری ایده آل است و هیچ اتفاقی در دنیای واقعی مانع از این کار نمی شود.

نکته دیگری که در اینجا باید در نظر گرفته شود این واقعیت است که باتری 4/0 آمپر ساعتی دوام نخواهد داشت. در بعضی شرایط ممکن است بیش از دو برابر دوام داشته باشد.

همه اینها به نوع باتری، نحوه سیم کشی و مدار کنترل در خود باتری بستگی دارد. اما هنوز می توانید از استدلال اساسی ذکر شده در اینجا برای قضاوت تقریبی در مورد دوام باتری استفاده کنید. بنابراین AH در باتری چه معنایی دارد. به بیان ساده تر AH اندازه گیری میزان شارژ باتری است، یک تشبیه ساده اندازه مخزن سوخت در اتومبیل است.

 

 

پیشنهاد خواندن:آیا باتری ابزار شارژی قابل تعویض هستند؟

 

 

2- معنی ولتاژ در باتری ابزار شارژی

ولتاژ در باتری ها به معنی اندازه گیری توان آن باتری است به بیان خیلی ساده هرچه ولتاژ بالاتر باشد، باتری قدرت بیشتری دارد. برخی از دستگاههای بی سیم برای کار کردن به انرژی بیشتری نیاز دارند.

بنابراین یک دریل شارژی که برای حفاری چوب های سخت طراحی شده است به انرژی بیشتری نسبت به دریل های دیگری که برای کارهای سبک طراحی شده است نیاز دارد.

بله ولتاژ بالاتر به معنای قدرتمند تر بودن ابزار است، اما این به معنی وزن بیشتر در ابزار نمی باشد. این ابزارهای ولتاژ بالاتر طوری طراحی شده اند که هزینه بیشتری برای خرید آنها لازم است. همه موارد انتخاب یک ابزار مناسب به نوع کار و شغلی که با آن انجام می شود برمی گردد. به یاد داشته باشید که بزرگتر همیشه بهتر نیست.

 

 

3- حافظه باتری

گاهی اوقات باتری دائما حالت نیمه خالی دارد و یا اینکه گاهی کاملا حالت شارژ شده را نشان می دهد. این شرایط در حالتی به وجود می آید که به ما خاطرنشان کند که چه میزان از باتری از قبل شارژ شده است و کمک می کند تا مدت زمان لازم برای ادامه شارژ را به عنوان ظرفیت باتری در نظر بگیریم . همه باتری ها این اثر حافظه را ندارند.

 

 

4- عمر چرخه باتری ابزار شارژی

چرخه شارژ باتری نشان می دهد که باتری چن بار قبلا شارژ شده است و در حقیقت چقدر توانایی حفظ شارژ را دارد. به عنوان مثال باتری های Li-Ion در ابزارهای شارژی عموما دارای عمر چرخه 300- 500 هستند. بنابراین از نظر تئوری می توانید باتری Li-Ion را حداقل 300 بار شارژ کنید، قبل از اینکه نیاز به تعویض باشد.

 

 

5- خود تخلیه شدن

پس از شارژ شدن باتری ابزار شارژی اگر باتری بلافاصله استفاده نمی شود شارژ تخلیه خود را به آرامی از دست می دهد. سرعت تخلیه خود در برخی از فن آوری های باتری بسیار سریعتر از دیگر نمونه ها می باشد.

به خاطر داشته باشید که سرعت تخلیه سریعتر همیشه بد نیست. اگر وسایل شما برای مدت طولانی از استفاده دور نماند . احتمالا شما اصلا به میزان خود تخلیه باتری توجه نمی کنید. این اثر با درصد شارژ از دست رفته در ماه اندازه گیری می شود.

 

 

6- تخلیه عمیق

تخلیه عمیق باعث می شود که باتری با استفاده از آن انرژی را به طور کامل تخلیه کند. این می تواند برای بعضی از انواع باتری ها مشکل ساز باشد و ظرفیت چرخه باتری ها را به شدت کاهش دهد . در سمت دیگر برخی از انواع باتری وجود دارد که به منظور حفظ سالم بودن باتری، به طور دوره ای اجازه تخلیه عمیق را داشته باشد.

 

 

انواع باتری ابزار شارژی

یک نمونه باتری ابزار شارژی
یک نمونه باتری ابزار شارژی

بیشتر راهنمایی های که در مورد باتری دریافت کردید در مورد باتری های لیتیومی بود و این دلیل خوبی می باشد برای اینکه به بهترین انتخاب برای ابزار شارژی تبدیل شده اند:

 

1- آنها انرژی زیادی را از یک باتری کوچک تامین می کنند.

2- می توان آنها را بارها شارژ کرد.

3- ظرفیت بالایی دارند.

4- اثر حافظه باتری در آنها کم است.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم بهتر است نگاهی به 4 تفاوت اصلی بین انواع باتری ها بیندازیم، با یک مقایسه می توانید انواع باتری های مختلف را بررسی کنید.

از اطلاعات باتری ها می توانیم برای کاربردهای متفاوتی استفاده کنیم از جمله:

برای برنامه های کاربردی با جریان بالا مانند دوربین های دیجیتال، مشعل های با قدرت بالا NiMH بهترین انتخاب می باشند. این به دلیل آن است که این باتری ها قادر به تامین انرژی بسیار زیادی می باشند. اما نیروئی که آنها در واقع می توانند ذخیره کنند از یک باتری لیتیومی کمتر است.

باتری اسید سرب و نیکل کادمیوم این روزها از رده خارج به حساب می آیند. یک باتری لیتیومی می تواند برای مدت زمان بیشتری جریان کمتری ایجاد کند اما یک باتری NiMH در صورت نیاز می تواند جریان های زیادی را تحریک کند.

حالا کمی بیشتر در مورد هر باتری توضیح می دهیم .

باتری نیکل کادمیوم (NiCd)

باتری نیکل کادمیوم سابقه طولانی دارد، در واقع اولین بار در سال 1899 اختراع شد. البته در سال 1946 تولید انبوه آن آغاز شد و از آنجا بود که محبوبیت زیادی به دست آورد. عملکرد آنها به طور کلی از دو باتری NiMH,Li-Ion بهتر است.

 

خصوصیات این باتری شامل موارد زیر می باشد:

1- عمر چرخه 1000

2- 10% خود تخلیه شدن دارد.

3- درجه آمپر آن بین 2.2 تا 1.2 آمپر می باشد.

4- بسیار مقرون به صرفه است.

5- مقاوم است و به راحتی آسیب نمی بیند.

6- چرخه عمر طولانی و حدود 1000 آمپر جریان دارد.

 

نکات منفی باتری NiCd

1- در مقایسه با باتری های دیگر سنگین می باشد.

2- ظرفیت کمی دارد.

3- قبل از شارژ مجدد باید خنک شود.

4- به تخلیه عمیق نیاز دارد.

5- بسیار سمی است و سازگار با محیط زیست نمی باشد.

6- اثر حافظه روی این باتری تاثیرگذار می باشد.

 

باتری های نیکل فلز هیدرید (NiMH)

این نمونه از باتری ابزار شارژی در سال 1989 به تولید انبوه رسید. فناوری آنها بسیار جدید بود و از بسیاری جهت ها یک بهبودی در باتری های NiCd محسوب می شوند. نکته اصلی این است که هنگام دفع برای محیط زیست سمی  نیستند و ظرفیت قابل توجهی را بهبود می دهند.

 

از مشخصات این باتری ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- عمر چرخه باتری حدود 600 می باشد.

2- در صورت شارژ و ذخیره صحیح می توانیم این وضعیت را بهبود دهیم.

3- خود تخلیه شدن باتری بین 9/13 در دمای اتاق می باشد.

4- جریان آمپر آن بین 3.0 تا 2.2 آمپر می باشد.

 

نمودار انرژی باتری
نمودار انرژی باتری

نکات مثبت این نمونه از باتری

1- ظرفیت بالاتر از باتری های NiMH

2- ظرفیت بالاتر از باتری های NiCd

3- ایمنی برای محیط زیست

4- هزینه کمتر از باتری های لیتیومی

5- با ذخیره و شارژ صحیح باتری می توانیم عمر آن را افزایش دهیم

6- امکان انتقال مقدار زیادی جریان به دستگاههای با قدرت بالا

باتری NiMH

 این باتری ها به دما حساس می باشند و باید فقط زمانی که بین 33 تا 103 درجه فار نهایت مورد استفاده قرار بگیرند. به طور منظم هر 2 تا 3 ماه به تخلیه عمیق نیاز دارند. اما اگر این کار به صورت مداوم انجام پذیرد باعث کاهش عمر آن می شود. عدم استفاده در مدت زمان  طولانی می توان به طول عمر باتری و ظرفیت باتری آسیب برساند.

هنگام استفاده نباید اجازه بدهید ظرفیت باتری به زیر 70 درصد برسد مگر در مواردی که نیاز به تخلیه عمیق باشد. تاثیر حافظه باتری در این نمونه از باتری ابزار شارژی بیشتر از Ni-Cd  است. تخلیه مناسب و تا حدی برگشت پذیر باعث کاهش ظرفیت آنها می شود. با راه حل های ساده می توانید تاثیر این شرایط را در طول عمر باتری کم کنید.

باتری لیتیوم یون مورد توجه ترین باتری ابزار شارژی

سال ورود این باتری به دنیای تجارت 1991 بود . جدیدترین فناوری باتری لیتیوم یون بهترین گزینه برای ابزارهای شارژی می باشد. این باتری ها برای انواع ماشین چمن زنی بی سیم و یا دریل ها مورد استفاده قرار می گیرند. باتری لیتیوم یون تحت تاثیر اثر حافظه قرار نمی گیرد و تحت تاثیر عادت های ضعیف شارژ قرار نمی گیرد و در عوض باتری های لیتیوم یون به دلیل افزایش سن و استفاده به مرور زمان فرسوده می شوند. چرخه عمر این نوع باتری ها نسبتا کوتاه است و بسته به نوع طراحی آنها متفاوت می باشد. در دمای 21 درجه سانتیگراد شروع به خود تخلیه شدن می کند.

از مشخصات دیگر آن می توانیم به مواردی از جمله:

1- باتری کوچک و کم وزنی می باشد.

2- میزان تخلیه آن در دمای طبیعی اتاق کم است.

3- اثر حافظه در آن تاثیر ندارد.

4- ظرفیت بسیار بالایی دارد.

5- نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد.

6- جریان 0/3 آمپر را پوشش می دهد.

نکات منفی باتری های لیتیومی

1- دمای بالا در زمان شارژ می توان باعث انفجار شود.

2- به گرما و ضربه حساس هستند.

باتری ابزار شارژی نوع اسید سرب

در مورد ابزارهای بی سیم معمولا باتری اسید سرب هنوز هم در ماشین های چمن زنی و بسیاری از ابزارها استفاده می شوند. برای اولین بار این باتری ها در سال 1859 در واگن قطار مورد استفاده قرار گرفت. بدیهی است که از آن زمان به بعد اصطلاحات زیادی در این زمینه برای کاربرها مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل استفاده در ماشین های چمن زنی وجود فضای مناسب در آنها برای قرار دادن این باتری ها می باشد .

خصوصیات باتری اسید سرب

1- عمر چرخه 1000

2- خود تخلیه شدن تا 20 درصد

3- جریان آمپر آن در باتری های متفاوت فرق می کند.

4- اثر حافظه در آن تاثیر ندارد.

5- بسیار ایمن است. به ندرت منفجر می شود.

6- ارزان قیمت است.

7- ظرفیت قابل توجهی از خود را در سرما نسبت به نمونه های لیتیومی از دست می دهند.

8- استخراج آنها از محیط زیست سخت تر از باتری های لیتیومی می باشد.

9- ولتاژ را به راحتی از دست می دهد و در نتیجه انرژی کمتری می گیرد.

10- در صورت تخلیه طولانی مدت توانایی کمتری می گیرد.

11- بسیار سنگین است.

این روزها بیشتر باتری های قابل شارژ مختلف با یکدیگر مطابقت دارند و برای این کار طراحی شده اند. به خصوص آنهایی که باتری های لیتیوم یون دارند.

خواهید فهمید که باتری اسید سرب به روش های مختلف شارژ می شود که دستورالعمل این کار را می توانید در زمان تهیه ابزار از فروشندگان تهیه نمایید. در حال حاضر هیچ فناوری جادویی باتری در حال توسعه نیست که بتواند جهان را تغییر دهد. در حالی که برخی از نظریه های فناوری وجود دارد که ممکن است در آینده باتری ابزار شارژی تغییرات گسترده ای داشته باشد.

با این وجود هزینه های زیادی برای بهبود فناوری باتری لیتیومی صرف شده است. این امر به دلیل افزایش اتومبیل های برقی و ذخیره انرژی باتری های ثابت است. بنابراین ما شاهد نسل جدیدی از باتری های لیتیومی در سطح بازار هستیم.

 

سوالات متداول در مورد باتری ابزار شارژی

1- آیا می توانیم باتری ابزار شارژی را دوباره تعمیر کنیم؟

بله امکان تعمیر باتری ابزار شارژی وجود دارد. در برخی از روش ها ذکر شده است که می توانید باتری خود را کاملا از نو بسازید. اگر چه در این مورد باید مراقب باشید زیرا کار بسیار خطرناکی می باشد.

2- باتری های یون لیتیوم چه مدت دوام می آورند ؟

عمر باتری های لیتیوم یونی تا 1900 سیکل می باشد و به طور کلی سلولهای یون لیتیوم  قبل از اینکه نیاز به تعمیر داشته باشند 2 تا 3 سال دوام می آورند.

3- باتری های دریل شارژی چه مدت دوام دارند؟

این مساله به نوع باتری و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. اما یک قانون کلی خوب این مورد می باشد که شما می توانید 2 تا 3 سال از اکثر انواع باتری های دریل بی سیم استفاده کنید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
14 دیدگاه
ارسال دیدگاه