تاریخچه ابزار برقی+مهمترین تغییرات در ابزار

نمونه ای از اولین دریل ها

تاریخچه ابزار برقی

تاریخچه ابزار برقی در حقیقت داستان ابزار برقی را حکایت می کند. در این داستان شما با ده ها برند و تولید کننده برتر دنیا در سراسر جهان آشنا می شوید، تغییرات ابزارها  تا تغییر آنها به سمت پیشرفته شدن جلو رفته است. نسل بشر می تواند چیزهایی بیشتری را در زمان کوتاهی ایجاد کند، خراب کند و یا نابود نماید. تاریخچه ابزار برقی نشان دهنده پیشرفت کند در تولید ابزار برقی تا بیش از 13 دهه بوده است.

در حال حاضر هیچ فردی روی زمین وجود ندارد که با ابزار برقی آشنا نباشد، برای انجام هر کاری در خانه نیاز به ابزار برقی دارید. در حالی که امروزه ابزار برقی یک نیاز معمولی در هر مکانی می باشد، اما اجداد ما آنقدر خوش شانس نبودند و مجبور بودند با ابزارهای دستی نیازهای خود را برآورده سازند که نه تنها به قدرت بیشتر و بیش از یک نفر نیاز داشتند بلکه در بسیاری موارد بسیار خطرناک نیز بود است. اختراع و توسعه ابزارهای برقی سفر جالبی  پدارد که از زمان های قدیم آغاز می شود.

 

تاریخچه ابزار برقی و نقش ابزار در زندگی ما

تاریخچه ابزار برقی
تاریخچه ابزار برقی

این تنوع و گسترشی که در ابزارها  وجود دارد باعث ایجاد مشاغل جدید و گسترده در صنعت شده است. مشاغلی که سریعتر و کارآمدتر از مشاغل سنتی فعالیت می کنند. رشد جمعیت نیاز به استفاده از ابزارها را برای غلبه بر شرایط و گاهی اوقات بلایای طبیعی فراهم کرده است. با مطالعه آثار باستانی که از زندگی هزاران سال پیش بشر کشف شده است، شما می توانید به قدرت ابزارها پی ببرید، اگر چه آنها بسیار  ابتدایی هستتد، اما ارتقاء آنها توانست مردم کشاورز را به مردم صنعتی تبدیل کند.

 

روند تکامل ابزارها از گذشته تا کنون

ابزارها چندین مرحله را طی کرده اند تا به شکل مورد نظر خود برسند. این دوره تغییر را می توانیم در دسته بندی های زیر در نظر بگیریم:

 

1- عصرحجر

ابزار در این عصر از سنگ ساخته شده و بیشتر برای شکار و قطع درختان استفاده می شده. ساختن ابزار در عصر حجر بسیار سخت و دشوار بوده است و انسان ها کار زیادی با آن ابزار نمی توانستند انجام دهند.

 

2- عصر مس و برنز

با کشف آتش، اولین ابزار فلزی شکل گرفت. و باعث پیشرفت بسیاری در این زمینه شد.

 

3- عصر آهن

با کشف آهن، انسان بهترین و قدرتمندترین ابزار برای ساختن را به دست آورد. این ابزار قدرت بیشتری نسبت به ابزار های قبلی داشتند و انسان ها استفاده بهتری می توانستد از آنها بکنند.

 

4- قرون وسطی

توسعه ابزار و اختراع ابزار جدید در این دوره رونق زیادی نداشت.

 

5- دوره گداز

این دوره که بین دوره های آموزشی و عصر صنعتی است. ساخت و ساز ابزار به کسب و کار سودآور تبدیل شد.

 

6- عصر صنعتی

سیر تکامل ابزار سازی از یک محیط کوچک به کارخانه ها و کارگاههای مونتاژ در این دوره تبدیل شد. تاریخچه ابزار برقی نشان ابزار مکانیکی که برای دمیدن در آهن مذاب و قالب گیری به جای انسانها استفاده شدند. و ابزارهای جدید ساخته شد تا در اختیار مردم قرار بگیرند.

 

6- عصر مدرن

تولید ابزار مدرن با اختراع برق، ظهور کامپیوتر و در نهایت ربات ها در این دوره تعریف می شود. تاریخچه ابزار در این دوره بسیار تغییر کرد و وارد دنیایی جدیدی شد. استاندارد بالایی که در زندگی کنونی دراختیار داریم مرهون اختراع و ترویج ابزارهای جدید می باشد.

توانایی انسانها در استفاده از ابزار خود دنیای آنها را تغییر داد. ساخت ابزار و استفاده و ارتقاء آنها برای ساخت اشیاء سفارشی یکی از معدود توانایی های انسان است. انسان با درک توانایی توانسته است در سفر به سیارات دیگر و حرکت با سرعت بالا به ابتدایی ترین بخش های حیات دست پیدا کند.

در دوره مدرن ابزار ها به صورت ابزار برقی پیشرفته و ابزار شارژی ساخته و تولید شدند که باعث پیشرفت بسیاری در زندگی انسان ها شد. زندگی با ماشین های پیشرفته یک دستاورد ارزشمند است که روز به روز انسان را دارد پیشرفته تر و قدرتمند تر می کند.

 

ابزارهای باستانی

نمونه ای از اولین دریل ها
نمونه ای از اولین دریل ها

با مطالعه صنایع دستی کشف شده از انسان های هزاران سال قبل، می توانیم تاثیر ابزارها را در زندگی آنها به راحتی مشاهده کنیم. همچنین ارتقاء ابزارها را در زندگی انسان ها به خوبی مشاهده نموده و در مورد آن اطلاعاتی را کسب کرد.

تغییر این ابزارها مردان کشاورز را به مردان صنعت تبدیل کرد. رایج ترین ابزارهای مورد استفاده توسط اجداد ما، سنگ چکش، هسته سنگ و پوسته های تیز سنگ هستند. اولین ابزارها بیشتر برای شکار ساخته می شدند، مانند سر پیکان ها.

با مطالعه تاریخچه ابزار متوجه می شویم زمانی که انسان به جای مهاجرت و در یک مکان شروع به زندگی کرد، به انواع ابزارهای دیگر مانند گاو آهن یا داس برای کشاورزی دست پیدا کرد، ابزارهای دیگری برای نوشتن و طراحی مانند اسکنه و چکش اختراع شدند. ساختن قلعه ای با معماری پیچیده به ابزارهای بسیار پیشرفته تری نیاز داشت. نیاز به ابزارهای جدیدتر و قوی تر همیشه افزایش می یافت.

ابزارهای پیچ دار

مورخان نمی دانند اولین ابزارهای پیچ شکل را چه کسی اختراع کرد، اما مشخص است که این ابزارها در قرون اول رایج بوده اند. پیچ های اولیه از چوب ساخته شده اند و در ماشین های پرس شراب، پرس روغن زیتون و برای فشار دادن لباس ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

پیچ ها و مهره های فلزی بعدها ساخته شده اند و از آنها برای بستن دو جسم به هم استفاده می شد. آنها اولین بار در قرن پانزدهم اختراع شدند. در سال 1770 سازنده ساز انگلیسی، جسی رامسدن (1735-1800) اولین ماشین تراش پیچ را اختراع کرد. در اوایل دهه 1930 پیچ سر فیلیپس توسط هنری فیلیپس تاجر اورگان اختراع شد(1889-1958).

آچار

رزوه های چرخشی به یک آچار خوب نیاز دارند، آچارها مانند همه ابزارها دارای تنوع زیادی هستند. رایج ترین آنها می تواند آچار لوله و آچار هلالی باشد که هر دو قابل تنظیم هستند.

نوع ثابت این تجهیزات همان آچارها می باشند که به صورت باز، جعبه ای یا ترکیبی شناخته می شوند. اولین آچار در سال 1835 توسط سالیمون مریک اختراع شد، رابرت اوون جونیور حق اختراع آچار دوتایی یا آچار ضامن دار را دریافت کرد که مسلما مهمترین پیشرفت در فناوری آچار در سال 1913 بود.

 تاریخچه ابزار برقی و اولین ابزار برقی جهان

امروزه استفاده از ابزارهای برقی یک امر بدیهی است و در همه محل های کاری استفاده می شوند. در بین تمام ابزارهای برقی، دریل رایج ترین ابزار مورد استفاده مردم است. تاریخچه دریل ها بعه خیلی قدیم بر می گردد. زمانی که مردم از دریل های قوس دار یا کج استفاده می کردند اکثر این دریل ها از سنگ و چوبی بود.

آرام آرام با ساخت فلز و کشف آهن دریل های آهنی که تیز تر از نمونه های اولی بودند وارد دور شد. پس از گذشته سالها دریل های برقی کم کم جای باز کرده و پیشرفته تر شدن. امروزه انواع دریل های شارژی و برقی پیشرفته تر بازار دیده می شود که شما می توانید از سایت ابزار قطعه آن را خریداری کنید.

 

تاریخچه ابزار برقی مدرن

ابزار قدیمی
نمونه دریل برقی اولیه

تولید اولین ابزار برقی مدرن با اختراع لامپ برقی رشته ای توسط توماس ادیسون در سال 1879 صورت گرفت و نوع توجه مردم به ظرفیت این ماشین آلات را تغییر داد. در واقع تنها 16 سال پس از اختراع ادیسون، اولین ابزار برقی مدرن ساخته شد. در تاریخچه ابزار برقی مدرن، شرکت آلمانی C& E fein بود که با اختراع ابزار برقی مدرن توانست قدرت یک موتور الکتریکی را به یک دریل دستی در صنعت تغییر دهد. این دریل سنگین بود، وزن آن 16.5 پوند بود، به چندین اپراتور نیاز داشت و به دلیل داشتن یک موتور الکتریکی بزرگ اما نسبتا ضعیف، کند بود. در مقایسه با استانداردها این مته دست و پا گیر و غیر مولد بود و استفاده از آنکار دشواری به حساب می آمد، اما تا 20 سال برتری خود را نسبت به دیگر ابزار حفظ کرد.

در ایالات متحده آمریکا در سال 1910، یک کارگر ابزار، ابزاری به نام دانکن بلک که ماشین کار خودش بود را به قیمت 600 دلار فروخت و به همراه دوستش آلونزو دکر، یک ماشین فروشی کوچک افتتاح کرد. این زوج تصمیم گرفتند که می توانند مته C& E را با تطبیق دادن طراحی تپانچه اتوماتیک Colt.45 بهبودسازی کنند. در عرض 6 سال از اولین افتتاح فروشگاه خود،بلک اند دکر فروش یک دریل برقی با دستگیره تپانچه و سویچ ماشه را آغاز کرد، این دریل سبک تر و استفاده از آن آسان تر و قدرتمند تر از نسخه C&E fein بود و تمام بازار را تسخیر کرد و طراحی آن به گونه ای است که تمام دریلهای برقی دستی از آن الگو گرفته اند.

امروزه انواع دریل ها و ابزار برقی و شارژی با پیشرفت روز افزون وارد بازار می شوند که توانسته اند کار های بسیار دشوار قدیم را به راحتی انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید:تغییرات ابزار برقی در قرن اخیر

سخن آخر:

تاریخچه ابزار برقی نشان می دهد ابزار ها در دوران های مختلف دچار تغییراتی شده اند تا امروزه به این شکل و کارایی در بیایند و بتوانند به راحتی کاری را برای ما انجام دهند. همچنبین باید توجه داشت که ابزار برقی و شارژی که در دنیای امروز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در همین صد سال اخیر ساخته و تولید شده است.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه