آیا می توانیم روی شیشه های حرارتی با دریل کار کنیم?

کار با دریل بر روی شیشه

آیا می توانیم روی شیشه های حرارتی با دریل کار کنیم?

 

دریل کاری روی شیشه های حرارتی یکی از مواردی است که ذهن بیشتر تکنسین های کار روی شیشه را به خود مشغول کرده است. شیشه های حرارتی یا شیشه های مهندسی توسط یک فرآیند شیمیایی و حرارتی تولید   می شوند. گرما و مواد شیمیایی باعث استحکام بیشتر شیشه می شود. این استقامت باعث می شود تا کار دریل روی شیشه های حرارتی سخت شود. اصطلاج ایمنی از این واقعیت سرچشمه می گیرد که برای جلوگیری از آسیب و جراحت شیشه خرد می شود. آیا می توانید با این شرایط در شیشه های حرارتی سوراخی ایجاد کنید؟ آیا شما نمی توانید سوراخ هایی روی شیشه مقاوم ایجاد کنید؟

 از آنجا که شیشه ها به گونه ای طراحی شده اند که در اثر ضربه خرد می شوند و ضربه مته نیز می تواند این شرایط را ایجاد کند. در صورت نیاز شیشه در زمان گرم بودن و قبل از خنک شدن باید سوراخ شود. تکنیک های پیشرفته ای وجود دارد که به صورت تجاری برای برش یا حفاری و یا کار با دریل روی شیشه های حرارتی و مقاوم استفاده می شود، مانند لیزرهای صنعتی. این تجهیزات برش شیشه در مغازه های محلی موجود نیست و ظرفیت محدودی دارد زیرا برای لایه های نازک شیشه مقاوم مناسب است.

 

چرا نمی توانیم با دریل روی شیشه های حرارتی کاری انجام دهیم؟

در مورد محصولات شیشه ای ضخیم و بزرگ، برش و حفاری برای طرح و شکل دلخواه باید قبل از خنک کاری  انجام شود. پس از گرم شدن، حتی ترک خوردگی روی شیشه مقاوم می تواند باعث خرد شدن آن شود. یکی از اهداف تولید شیشه مقاوم، استحکام آن است و در صورت آسیب دیدگی ، خرد می شود و در نتیجه از آسیب های جسمی جلوگیری می کند. معمولا در موارد دیگر، شیشه های ماشینف میزهای شیشه ای و ظروف آشپزی محافظ صفحه استفاده می شود. بیشتر شیشه های مورد استفاده در موزه ها، ادارات، رستوران ها و مراکز خرید از این نمونه شیشه ها هستند. همچنین برای درهای ورودی، وسایل، قفسه ها و رومیزی ایده آل هستند. احتمال شکستن شیشه های حرارتی بسیار کمتر است، اما حتی اگر بشکند فرآیند خرد شدن آن به گونه ای است که خرده ها به صورت دقیق و بدون لبه تیز در می آید. قبل از استفاده از آن برای اهداف مختلف، همیشه  شیشه مورد آزمایش قرار می گیرد که باید مشخصات دقیق مطابقت داشته باشد. بسیاری از کدهای ایمنی در سراسر جهان دستور می دهند فقط از شیشه ایمنی استفاده کنید. با توجه به همه این دلایل کار با دریل روی شیشه های حرارتی سخت و در مواقعی غیر ممکن می باشد. پیشنهادات زیادی وجود دارد که در کنار آن توصیه های مختلفی در مورد اره های کاشی چینی مرطوب و تیغه های الماس و کاربید مطرح شده است. این ها فقط روش هایی است که پیشنهاد می شود و کارایی چندانی ندارد. اگر شیشه در مراحل تولید باشد کار دریل روی شیشه های حرارتی ممکن است .

کار با دریل بر روی شیشه

شیشه های حرارتی یا ایمنی چه مشخصاتی دارند؟        

شیشه ایمنی از خنک کننده های حرارتی در فرآیندی که با استفاده از جت های هوا شیشه را سرد یا خنک می کنند استفاده می کند. شیشه ها با فشرده سازی تقویت می شوند، این اتفاق زمانی رخ می دهد که سطح خارجی سریعتر از داخل سرد شود. برای ضخامت های معمولی این روش کارساز است. شیشه های بسیار ضخیم با چنین پردازش مقاومتی مستعد شکستگی هستند. بدون خنک شدن، شیشه به قطعات تیز شکسته می شود که تقریبا منجر به صدمات جدی می شود. بنابراین خنک کننده باعث تقویت شیشه می شود، اما روش دیگری برای تقویت شیشه وجود دارد به نام حرارت تقویت شده. مانند فرآیند حرارت دادن، شامل حرارت با دمای بالای 1000 درجه فارنهایت می باشد. حرارت دادن به عنوان یک تکنیک عملیات حرارتی برای فلزات، آلیاژهایی مانند فولاد یا آهن برای تقویت استفاده می شود. اما برخلاف اثرات روی شیشه، حرارت سختی را کاهش داده و شکل پذیری را افزایش می دهد و باعث شکنندگی فلزات می شود.

 

چگونه بفهمیم شیشه حرارت دیده است یا خیر؟

بیش از چند روش وجود دارد که می توانید بفهمید شیشه ای که در اختیار دارید حرارت دیده است یا خیر؟

 

-شیشه های ایمنی همیشه سند بلاست می شوند. این کار باعث می شود تا به لبه های صاف تر و یکدست تر و منظم تر دست پیدا کنیم. شیشه های بدون حرارت دارای لبه هایی هستند که در هنگام لمس احساس ناهمواری به شما می دهد. علاوه بر این، تولید کنندگان مهر شیشه ای را با مهر و موم مشخص می کنند. این کار باعث افزایش فروش می شود و کمک می کند تا فروشنده از اعتبار شیشه اطمینان پیدا کند. بنابراین امضا و آرم سازنده معتبر تلقی می شود و فروش اقلام راحتتر می باشد. حتی گاهی مشخصاتی شامل امکان دریل روی شیشه های حرارتی نیز روی آن ذکر می شود.

 

– از نوع شکستن شیشه ها نیز می توانیم نوع شکست شیشه را تشخیص دهیم. نگه داشتن یک چراغ قوه یا فندک می تواند به تعیین نوع شیشه کمک کند. دو شعاع یا شعله به معنای حرارت دیده بودن می باشد. شیشه های پلاریزه نیز به تشخیص شیشه مقاوم کمک می کند. الگو ها به صورت خطوط تیره روی سطح شیشه ظاهر می شود. این به دلیل فرآیند تولید و فشرده سازی است.

 

– پایان کار نیز از عوامل دیگری است که نشان دهنده این است که شیشه ها مقاوم یا ناقص می باشند. ممکن است بر روی آن خم یا پیچیدگی ایجاد شود، اما این فقط به دلیل فرآیند حرارت زدگی و عدم ایجاد عیوب است. نقص ها خم می شوند و درجه حرارت و کیفیت مواد را تایید می کند. تمامی این موارد کمک می کند تا بررسی کار دریل روی شیشه های حرارتی حساس تر شود.

بریدن شیشه با دستگاه

این سوال مطرح است که آیا بازپخت شیشه امکان پذیر می باشد؟

 

فرآیند خنک شدن شیشه سریع است و این به معنای آن است که شیشه سفت شده حرارت داده می شود و برای کاهش سختی شیمیایی تصفیه می شود، بنابراین برش یا سوراخکاری امکانپذیر می شود. این فرآیند تبدیل شیشه های مقاوم ، بسیار مقاوم را به شیشه های معمولی و ساده که به راحتی می شکند را توجیه می کند. پس از باز پخت، ویژگی های ایمنی خود را نیز از دست می دهد. این می تواند باعث آسیب دیدگی شود. بنابراین بهتر است شیشه معمولی را انتخاب کنید که بتوان آن را به هر شکلی که بخواهید سوراخ کنید و برش دهید. این یک جایگزین بهتر است چون:

 

– زیرا شیشه مقاوم ارزان نیست.

خرید شیشه های مقاوم برای تبدیل آن به انئع دیگر شیشه زمانبر می باشد و مطمئنا مقرون به صرفه نیست.

-کار با دریل روی شیشه های حرارتی بسیار مشکل است.

خرید شیشه مورد نیاز برای این کار بسیار منطقی تر می باشد.

 

حفاری در شیشه معمولی

 به غیر از شیشه مقاوم، انواع دیگر شیشه ها را می توان سوراخ کرد یا برش داد. حفاری نیاز به مراحل دقیق دارد، بنابراین باید احتیاط کرد.

تجهیزات ایمنی برای حفاری و دریل روی شیشه های حرارتی لازم هستند. برای دستیابی به نتایج بهتر به ویژه صاف کردن باید از مته های الماس استفاده کرد. همانطور که گفته شد، حفاظت و ایمنی باید در اولویت قرار بگیرد. خرده ها و بقایای دیگر خطراتی را برای چشم ها ایجاد می کند، بنابراین باید از آنها محافظت کرد. گرد و غبار شیشه می تواند برای سلامتی خطرناک باشد به همین دلیل در زمان دریل روی شیشه های حرارتی باید حتما ماسک، دستکش و عینک بپوشید. از صاف و خشک بودن  و پایدار بودن میز کار خود مطمئن شوید . از مناطق شلخته و مرطوب خودداری کنید. شیشه را روی میز قرار دهید و یک پد لاستیکی یا مقوا در زیر آن یا به آن وصل کنید تا از لغزش جلوگیری شود. هنگامی  که این کار انجام شد، باید در ناحیه ای که سوراخ باید باشد، یک دندانه ایجاد کنید. انجام دریل روی شیشه های حرارتی با سرعت پایین تری نسبت به دیگر نمونه شیشه ها انجام می شود. پی یا مقوای لاستیکی زیرین یا متصل به آن را بردارید و سوراخ را با سرعت بیشتری ایجاد کنید. مقداری فشار ملایم روی مته که به سمت فرورفتگی وارد شده است فشار دهید. همیشه  قبل از بررسی و اتمام کار، هر گونه گرد و غبار روی شیشه را از بین ببرید. می توانید با اندازه گیری دقیق ، از اندازه و شکل دقیق شیشه خود اطمینان حاصل کنید. این را می توان با کمک یک متخصص انجام دارد که همچنین راهی مقرون به صرفه برای صدور مجوز می باشد. با خواندن مقاله زیر به راحتی شیشه های معمولی را برش دهید .

آموزش برش شیشه با شیشه بر

 

دریل کاری روی شیشه

نتیجه گیری نهایی در دریل روی شیشه های حرارتی

 دریل روی شیشه های حرارتی امکان پذیر نیست. فرایندهای شیمیایی و حرارتی روی شیشه دوام و استحکام آن را افزایش می دهد. معمولا به شیشه ایمنی گفته می شود و بسیاری از مشخصات و استانداردهای ایمنی با توجه به کاربردهایی که از آنها در آینده انتظار می رود در نظر گرفته می شود. برای شناسایی شیشه مقاوم، تولید کنندگان از تمبر و برچسب هایی که مشخصات آنها را ذکر کرده است استفاده می کنند. همچنین با شکست نور می توان آن را تشخیص داد. همه این موارد برتری شیشه های حرارتی را نسبت به نمونه های معمولی نشان می دهد و از طرف دیگر تفاوت و دلیل مشکل بودن دریل روی شیشه های حرارتی بیان می کند.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه