آموزش برش شیشه با شیشه بر

شیشه بریدن

آموزش برش شیشه با شیشه بر

برش شیشه به روش های متعددی انجام می شود و دلیل آن هم نیاز به اندازه های متفاوت برای استفاده های متنوع می باشد. در گذشته وسایل محدودی برای برش شیشه وجود داشت و همین مورد باعث می شد تا استفاده از شیشه  محدودتر باشد. در حال حاضر یک بخش بزرگ از زندگی ما را شیشه تشکیل داده است و برش شیشه برای مصارف متعدد مورد توجه است.

در قرون وسطی از میله های آهنی گرم برای برش شیشه استفاده می شده است. امانمی توانستند لبه های تیز را در اندازه های متفاوت برش دهند. در قرن های چهاردهم  و شانزدهم استفاده از ابزارهای برش برای شیشه رایج شد. برای اولین بار در ایتالیا از شیشه برهایی با نوک الماس استفاده شد. این ابزارها می توانستند که شیشه را بسیار دقیق تر از دیگر ابزارهای برش، برش دهند و این آغاز علاقه مردم برای استفاده از ابزارهای دستی برش شیشه بود. با پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر و تولید شیشه، روش های متعدد و جدیدی برای برش شیشه ابداع شده است که به صورت نیمه اتوماتیک و یا گاهی اوقات با استفاده از یک کامپیوتر CNC بودند. اما بسیاری از مردم هنوز، تمایل دارند این کار را در خانه با استفاده از توانایی های خود انجام دهند. در ادامه روش های متعدد برش شیشه معرفی خواهد شد.

ابزار مورد نیاز برای برش شیشه

برش شیشه
برش شیشه با شیشه بر

ابزارهای متنوعی برای برش شیشه می تواند استفاده شود که برخی از آنها مصارف خانگی هم دارند. این ابزارها کاملا تیز هستند و می توانند با سرعت مناسب و فشار کافی شیشه را بشکنند، قسمت باریکی از شیشه له و گود می شود و در نتیجه شیار نازکی در آن ظاهر می شود.

انواع روش های برش شیشه و شیشه بری

وقتی کاتر شیشه ای با نوک الماس را می کشید، سمت مورب آن مانند یک چرخ عمل می کند و به دو سمت شیشه فشار وارد می کند. در نتیجه شیشه ترک می خورد و دو قسمت شیشه جدا می شود. اگر جدا نشدند  می توانید با یک ضربه کوچک به پشت نوک الماس شیشه را جدا کنید. توصیه می شود که ابتدا این کار را روی یک تکه شیشه استفاده نشده تمرین کنید تا سرعت و فشار لازم برای برش بهتر شیشه را یاد بگیرید. برای تمیز کردن محل برش می توانید از تیغ استفاده کنید.

دو نوع شیشه وجود دارد: نازک و ضخیم.

برش شیشه نازک تر آسان تر است. شیشه های تخت تا قطر 6 میلی متر را می توانیم مانند شیشه های معمولی برش دهیم،  اما برای برش شیشه سکوریت دو یا چند لایه که با پلاستیک شفاف به هم چسبانده می شود، به ابزارهای خاصی نیاز دارد.

نکته1: باید توجه داشته باشید که برش شیشه و کار بر روی آن نیازمنده ابزار مخصوص خود است.

آیا می توانیم روی شیشه های حرارتی با دریل کار کنیم?

نکته2: در زمان برش اگر شیشه شکست باید آن را به روش درست جابه جا کنید.

چگونگی جابه جایی شیشه شکسته

 

روش استفاده از شیشه بر

شیشه بر
شیشه بر

برای برش شیشه با استفاده از نوک الماس می توانیم از ابزارهاییمختلفی که در بازار موجود است استفاده کنید، ابتدا باید شیشه را روی سطح مناسبی قرار دهید. سطح مورد نظر باید صاف باشد و به گونه ای نباشد که شیشه را خراش بدهد. توجه داشته باشید که مکانی را برای برش شیشه انتخاب کنید که پس از اتمام به راحتی تمیز شود. به عنوان مثال بریدن شیشه در مکان هایی که موکت روی زمین است توصیه نمی شود. زیرا در این شرایط  نمی توانید خورده شیشه ها را به راحتی جمع کنید و این امر می تواند باعث ایجاد حوادث خطرناکی شود.

نکات ایمنی را حتما جدی بگیرید. سطح شیشه ها در زمان برش شیشه باید از هر گونه آلودگی مانند سیلیس یا دوده تمیز شود.

آلودگی روی شیشه می تواند به برش شیشه آسیب برساند. برای تمیز کردن شیشه کافی است از مواد شوینده استفاده کنید.

با استفاده از الماس شروع به ایجاد شیار روی شیشه نمایید. توجه داشته باشید که برای خط کشی شیشه نیازی به فشار زیاد به سطح نیست.

قبل از برش شیشه می توانید مسیر دقیق برش خود را با استفاده از خط کش مشخص کنید. توصیه می کنیم از مقدار کمی روغن شیشه یا روغن سبک برای برش شیشه استفاده کنید. این کار برش شما را آسان تر می کند.

وقتی برش کامل شد، احتمالا شیشه در همان جهت ترک می خورد و می شکند. اگر شیشه از محل تعیین شده جدا نشد، با استفاده از کارتر شیشه به آرامی بر روی آن ضربه بزنید تا تکه های شیشه جدا شوند.

پس از برش شیشه لبه های تیز آن را با تیغ یا سمباده صاف کنید. اگر برای اولین بار است که لیوان را با استفاده از الماس برش می دهید، توصیه می کنیم که همه نکات ایمنی را جدی بگیرد و از لیوان های بی مصرف برای این کار استفاده کنید.

در آخر باید گفت برش شیشه کاری آسان اما ظریف است که شما باید روش انجام درست آن را بلد باشید و در زمان اینکار حتما نکات مهم و ایمنی را مورد توجه قرار دهید.

برش شیشه به صورت فیلم

mojtaba
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه