نحوه برش پلکسی گلس

پلکسی گلس

نحوه برش پلکسی گلس به چه شکل می باشد؟

 برش پلکسی گلس یکی از کارهای خاصی است که این روزها به دلیل استفاده زیاد از این محصول در بخش های مختلف زندگی اهمیت پیدا کرده است. برش پلکسی گلس به دلیل شکل و کیفیت خاصی که دارند شرایط ویژه ای را نیز دارد. پلکسی گلاس در همه جا هستند. این نمونه از محصولات بهترین انتخاب به جای شیشه های معمولی می باشند.

پلکسی گلاسها در ساخت ساده ترین کارها از شیشه های پوشش کابینت گرفته تا سایبان هواپیما و صفحه نمایش تلویزیون استفاده می شوند. کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف دارند. اگر نجار یا پیمانکار هستید و یا مواردی مانند دکوراسیون منازل و بهسازی آن ها سرو کار دارید و به صورت روزانه از این ترکیبات استفاده می کنید دانستن مطالب کلیدی در مورد استفاده از این محصولات دارای اهمیت می باشد.

همچنین با اصطلاحات زیادی در این باره آشنا می شوید از جمله اکریلیک یا پرسپکس که همه آنها با پلکسی گلاس یکسان هستند و دلیل تنوع این اسامی تنوع تولید کننده های آن ها می باشد.

 

مزایایی استفاده از پلکسی گلس

پلکسی گلس
پلکسی گلس

پلکسی گلاس اسمی عمومی است که برای ترکیب متیل متاکریلات استفاده می شود و استفاده از آن مزایای بسیاری دارد از جمله:

1- وزن سبک

2- مقاومت در برابر ضربه 40 برابر بیشتر از شیشه

3- طول عمر بیشتر

4- مقاومت عالی در برابر اشعه فرابنفش

5- انعطاف پذیری در تا شدن، برش دادن به شکلهای متنوع

6- تنوع در رنگ های متفاوت

این خصوصیات باعث می شود تا جایگزین مناسبی برای شیشه باشد.

تنها مشکلی که پلکس گلاس دارد مقاومت ضعیف آن در برابر گرما می باشد. و این موردی است که در هنگام استفاده از اره مدور یا هر وسیله دیگری باید مورد توجه قرار دهیم. ورق پلکسی گلاس دارای ضخامت هایی از 1 میلی متر تا 20 میلی متر هستند. به همین دلیل ما روش برش پلکسی گلس را با توجه به ضخامت مورد نظر باید در نظر بگیریم.

متداول ترین ورق ها 2 میلی متر، 3 میلی متر و 5 میلی متر هستند. کار با این مواد آسان می باشد اما برای ایجاد برش پلکسی گلس دقیق احتیاط کنید. در ادامه نکات مهم در کار با پلکسی گلس توضیح داده شده است.

 

برای برش پلکسی گلس از چه وسیله ای استفاده کنیم؟

نمونه ورق های پلکسی گلس
نمونه ورق های پلکسی گلس

برش پلکسی گلس با توجه به ضخامت شکل مورد نظر می باشد. می توانیم از ابزارهای مختلفی برای برش شیشه های پلکسی گلس نشان دهیم. محافظ پلاستیکی را از روی ورق ها برندارید تا سطح از خراشیدگی حفظ شود و یا نوار چسب ها را روی مناطق برش قرار ندهید تا از پارگی جلوگیری شود.

 

1- برش پلکسی گلس با چاقوی پلکسی گلاس

تیغ مخصوص برش پلکسی گلاس
تیغ مخصوص برش پلکسی گلاس

برای کارهای ساده و ضخامت های کوچکتر از 5 میلی متر می توانید از چاقوی پلکسی گلاس استفاده کنید.

می توانید برای این کار چندین بار چاقو را از روی صفحه عبور دهید و شیاری در آن ایجاد کنید و در سمت دیگر نیز همین کار را انجام دهید.

هنگامی که ورق به اندازه کافی برش خورد با یک دست روی میز پلکسی گلس را محکم نگهداری کنید و ورق را به سمت لبه تیز میز ببرید و با فشار مناسب فشار دهید تا ورق شکسته شود.

لازم است تمام بخش برش خورده را جدا کنید تا بتوانید از آن بدون خطر استفاده کنید.

در آخر می توانید محافظ را جدا کنید.

مطمئنا این روش لبه های تمیز و صافی به شما نمی دهد اما سرعت انجام آن بیشتر از دیگر روش ها می باشد.

 

برش پلکسی گلس با اره عمود بر

برش پلکسی گلس با اره عمود بر
برش پلکسی گلس با اره عمود بر

اگر در کارگاه خود اره عمود بر دارید که بسیار عالی است. در واقع اره عمود بر کاری ابزاری بسیار مناسب برای ایجاد منحنی یا ایجاد زاویه دقیق روی یک صفحه پلکسی گلس می باشد. برای استفاده از این ابزار برش محافظ را در هر طرف بخش هایی که قرار است برش بدهید قرار دهید. برای این کار باید تیغه مناسبی داشته باشید.

تیغه های مخصوص برش پلاکسی گلس در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بیشتر آنها در بسته های 10 تا 15 تایی ارائه می شود و لبه های صاف و بدون پارگی به شما ارائه می دهند. اگر زیادی با حالت های منحنی سر و کار دارید بهتر است اره عمود بر ها را انتخاب کنید.

نکته مهم: در زمان استفاده از هر اره برقی و در حین برش پلکسی گلس منبع تغذیه را متوقف نکنید. زیرا ممکن است باعث ذوب شدن ورق شود. اگر احساس کردید که تیغه از روی خطی که برای برش کشیده اید خارج می شود. می توانید ماشه را رها کنید تا اره متوقف شود و دوباره شروع شود.

مراحل استفاده از اره عمود بر راحت است و شما می توانید برای آموزش این مراحل مقاله زیر را مطالعه کنید .

روش استفاده از اره عمود بر

 

برش پلکسی گلس با اره مدور

بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از اره گرد برای برش پلکسی گلاس استفاده کنند. این نوع ابزار بهترین وسیله برای برش های مستقیم می باشد. زیرا برای برش به سرعت بالایی احتیاج نداریم.

 

از حرارت دادن خود داری کنید.

پلکسی گلاس سوخته
پلکسی گلاس سوخته

ورق پلکسی گلاس را حرارت ندهید. وقتی از اره های برقی مانند اره های مدور و اره برقی یا اره رومیزی استفاده می کنید باید سرعت خود را آرام و ثابت حفظ کنید. زیرا اصطکاک بین تیغه و ورق پلکسی گلاس باعث ایجاد گرما می شود. نکته مهم دیگر این است که سرعت دستگاه نباید خیلی زیاد باشد.

 

نحوه برش ورق پلکسی گلاس با اره گرد

اره گرد در بین تکنسین های و کارگران ساختمانی بسیار رایج و محبوب می باشد. در واقع شما می توانید اره نواری، اره رومیزی یا حتی اره دستی را برای این کار استفاده کنید. شما در هنگام کار برش ورق های پلکسی گلاس نیاز به برش ظریف و تمیز دارید و همه اینها می تواند توسط اره های مدور انجام شود. تجهیزات مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

1- ورق پلکسی گلاس

2- گیره برای ثابت کردن ورق

3- یک تکه چوب مستقیم

4- اره گرد با تیغه مناسب برای پلکسی گلاس

5- دنده ایمنی

6- نوار چسب(اختیاری)

 

نکات ایمنی در برش پلکسی گلس

1- از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کنید به ویژه از محافظ شنوایی و محافظ صورت. در هنگام برش پلکسی گلاس سطح صدا بسیار زیاد می شود. استفاده از عینک ایمنی باعث می شود قطعات کوچک به درون چشم شما وارد نشود. اگر چه تجهیزات ایمنی هزینه زیادی دارد اما سلامتی چشم شما مهمتر است. شما می توانید برای درک بیشتر از ایمنی در هنگام کار مقاله زیر را مطالعه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

2- ورق پلکسی را روی میز کار قرار دهید و از تمیز بودن سطح مطمئن شوید. برای اطمینان از ثابت بودن ورق می توانید از گیره استفاده کنید.

 

3- با استفاده از نشانگر مسیری را که می خواهید در دو طرف فیلم محافظ برش ترسیم کنید. برای این کار از خط کش استفاده کنید تا اندازه ها دقیق تر باشد.

 

4- قسمت تعیین شده را برش دهید.

 

5- برای جلوگیری از پریدن قطعات می توانید تکه های نوار چسب را روی خط برش قرار دهید.

 

6-اگر در زمان ایجاد برش مستقیم یک قطعه چوب مستقیم را در بالای خطوط ترسیم شده قرار دهید تا برش ها مستقیم شوند و سپس از گیره ها برای ثابت نگه داشتن آن استفاده کنید.

 

7- محافظ روی ورق پلکسی گلس بگذارید. این ورق را از ابتدا برای جلوگیری از خراشیده شدن پلکسی گلاس استفاده کنید. با اتمام کار می توانید محافظ را از روی ورق بردارید.

 

8- قبل از استفاده از اره گرد توصیه می شود از اسپری خنک کننده بر روی تیغه استفاده کنید که این اسپری برای جلوگیری از تاثیر گرما کمک بزرگی می باشد. ضخامت ورق های پلکسی حدود 2/1 اینچ و گاهی بالاتر می باشد.

 

9- اره را روی ورق پلکسی قرار دهید و صبر کنید تا در سرعت مناسب قرار بگیرد. بهترین دور در دقیقه برای برش ورق های پلکسی گلاس 3450 دور در دقیقه است و بیشتر از آن لازم نیست.

 

10- فشار دادن اره گرد در یک حرکت آهسته و روان بسیار مهم است. اگر اره را خیلی سریع حرکت دهید باعث از بین رفتن لبه و آسیب دیدن ورق می شود زیرا قطعات بزرگ پلکسی را از بین می برد.

نکات مهم در مورد برش پلکسی گلس

1- اره گرد را خیلی سریع یا خیلی آهسته وادار به حرکت نکنید چون ایجاد گرما باعث ذوب شدن ورق می شود.

 

2- اطمینان پیدا کنید که تیغه تیز است و هیچ دندان خم یا شکسته ای ندارد برای جلوگیری از بد برش خوردن ورق این کار را انجام دهید.

 

3- اطلاعات کامل در مورد زاویه تیغه در اختیار داشته باشید. زاویه باید بین 5 تا 10 درجه مثبت بهترین زاویه است.

 

پیشنهاد خواندن:ابزار برقی چیست؟

 

4- از تیغه هایی با دندانه هایی با ارتفاع ناصاف استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن لبه ها می شود.

 

5- از عمق 2/1 اینچ زیر ورق مطمئن شوید.

 

6- می توانید همزمان از دو یا چند ورق برای برش استفاده کنید و با استفاده از گیره آنها را محکم ثابت کنید. اگر قصد انجام این کار را دارید باید قبل از برش از یک ماده خنک کننده استفاده کنید. فقط کافی است مخلوطی از مواد شوینده و آب ایجاد کنید و سپس قبل از کار با اره ماده خنک کننده را روی ورق بپاشید.

 

7- هنگام برش با اره گرد منبع تغذیه را متوقف نکنید زیرا ورق گرم می شود و ممکن است به تیغه بچسبد.

 

8- اگر نیاز دارید برش منحنی ایجاد کنید بهترین انتخاب اره مویی می باشد چون شما را قادر می سازد تا برش های منحنی و کارآمدتری ایجاد کنید.

تیغه برش پلاکسی گلس
تیغه برش پلاکسی گلس

بهترین تیغه برای برش پلکسی گلس و ورق های آن    

نکته مهمی که باید به  آن توجه کنیم  این است که نوع تیغه ای که برای برش ورق های پلکسی گلاس استفاده می کنید چیست؟ از آنجا که گرما دشمن پلاکسی گلاسها است و انتخاب نوع غلطک تیغه به دلیل گرم شدن بیش از اندازه ممکن است نتیجه وحشتناکی داشته باشد و باعث ذوب شدن پلاستیک شود.

بر اساس تجربه بسیاری از افرادی که با این تجهیزات کار کرده اند بهترین نتیجه در استفاده از تیغه کاربید 10 اینچ و 80 دندانه  می باشد. با توجه به این توصیه مهم می توانید ورق های تخته سه لا و پلکسی گلاس را استفاده کنید.

سخن آخر:

پلکسی گلاس یک ماده شگفت انگیز می باشد و روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای برش ورق های پلکسی گلاس دنبال کنید. در اینجا از اره گرد استفاده کردیم و افراد دیگر ممکن است از اره رومیزی و یا اره برقی استفاده کنند. این به معنی استفاده صحیح از تیغه درست می باشد.

مطمئن شوید که گرما ایجاد نمی شود. زیرا این ماده یک ترمو پلاستیک است. به این معنی که ماده در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت خاص می تواند ذوب شود و پس از خنک شدن دوباره جامد شود.       

اگر به دنبال دیگر مطالب علمی و آموزشی هستید کلیک کنید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه