تعمیر اتومبیل زنگ زده

اتومبیل زنگ زده

تعمیر اتومبیل زنگ زده

تعمیر اتومبیل زنگ زده یکی از رایج ترین کارهایی است که در تعمیرات بخش های متفاوت خودرو انجام می شود. بدنه خودرو ها از فولاد است و تغییرات آب و هوایی و گذر زمان باعث پوسیدگی و خرابی آنها می شود. چه بخواهید خودروتان را بفروشید و چه قصد نگهداری از آن را داشته باشید باید بخش های زنگ زده را تعمیر کنید.

فلز در معرض رطوبت و هوا شروع به اکسیداسیون و زنگ زدگی می کند و شما باید برای تعمیر اتومبیل زنگ زده به فکر چاره ای باشید. تعمیر اتومبیل و رنگ آمیزی مجدد آن کار دشواری نیست اما وقت گیر می باشد می توانید ماشین را به تعمیرگاه ببرید یا خودتان آن را تعمیر کنید. اگر تصمیم دارید خودتان آن را تعمیر کنید توجه به چند نکته کلیدی دارای اهمیت است.

رعایت ایمنی در تعمیر اتومبیل زنگ زده

اتومبیل آسیب دیده
اتومبیل آسیب دیده

برای جلوگیری از صدمات احتمالی و صدمه دیدن بدن، ایمنی را در اولویت پروژه های خود قرار دهید. استفاده از دستکش ایمنی و عینک و پیراهن آستین بلند برای محافظت از بازو و دستان خود را فراموش نکنید. دستکش ایمنی و عینک ایمنی بهترین ایمنی را برای بدن شما فراهم می نمایند.

تجهیزات ایمنی که برای تعمیر اتومبیل زنگ زده نیاز دارید.

· سمباده های چرخشی

· سوهان دستی

· چرخ زاویه ای

· پولیش برقی

· برس سیمی

موادی که برای انجام کار تعمیر اتومبیل زنگ زده به آنها نیاز دارید.

. نوار نقاشی

. کاغذ سمباده با درجه های مختلف(80و400و600)

. تاک رگ

. پرکننده بدنه

. آغازگر

. رنگ پایه

. ترکیبات معدنی

. پالتو

. اسپری رنگ

چگونگی ترمیم و تعمیر اتومبیل زنگ زده در چند مرحله

تعمیر اتومبیل زنگ زده

 1- از بین بردن زنگ و رنگ اتومبیل

قسمت هایی از بدنه که زنگ زده را با نوار نقاش مشخص کنید. برای از بین بردن رنگ و زنگ قدیمی از سطح بدنه ماشین، می توانید از چرخ زاویه ای استفاده کنید. همچنین می توانید این کار را با کاغذ سنباده 80 و یک برس سیمی انجام دهید. اما کار بسیار سخت تر خواهد بود.

اگر دسترسی به ابزار چرخ زاویه ای مشکل است از یک برس سیمی یا سوهان دستی استفاده کنید تا تمام خاک و زنگ زدگی را از بین ببرید .

 

کار با فرز

2- ترمیم با ژل

الیاف شیشه سطح بدنه را به خوبی ترمیم می کند. ژل شیشه و ماده سخت کننده را مخلوط کرده و سپس مخلوط را در ناحیه آسیب دیده فشار دهید. بعد از 15 دقیقه سخت می شود و تقریبا بعد از یک ساعت می توانید آن را سمباده بزنید.

اگر ژل الیاف اضافی از سوراخ های زنگ زدگی بیرون زد با استفاده از چرخ زاویه ای و چرخ فلپر برای سنباده زدن استفاده کنید. سطح سوراخ باید کمی فرورفتگی داشته باشد تا بتواند آن را با پرکننده بدنه صاف کرد.

 

3- اضافه کردن پرکننده بدنه

پرکننده بدنه خود را با مقدار مناسب سخت کننده مخلوط کنید، سپس با استفاده از پخش کننده صاف مخلوط پرکننده و سخت کننده را به سوراخ های سطح زنگ زده فشار دهید. سعی کنید تا حد ممکن سطح سوراخ را صاف کنید تا بعدا آن را کمتر سمباده بزنید. به یاد داشته باشید که به اندازه کافی پرکننده استفاده کنید تا از ایجاد لکه، خراش و سوراخ روی سطح بدن اتومبیل زنگ زده جلوگیری نمایید.

 

4- بدنه اتومبیل را صاف کنید.

سنباده زنی
سنباده زنی

 

این مرحله وقت گیر ترین و پرهزینه ترین مرحله کار است. زیرا قبل از رنگ آمیزی باید سطح بدن را در تعمیر اتومبیل زنگ زده با سمباده پاک کنید. ابتدا سنباده مداری را استفاده کنید و مواد پرکننده بدنه را پاک کنید. اگر پرکننده خیلی سخت نباشد، سمباده سریع آن را سمباده می کند. اما در صورت سفت شدن باید بیشتر تلاش کنید تا آن را سمباده بکشید و صاف کنید.

از کاغذ سمباده 400 سنگریزه یا بلوک سمباده استفاده کنید تا مطمئن شوید که بالاخره با سطح موج دار روبرو نیستید. بهتر است در انجام سنباده زنی از سنباده های برقی استفاده کنید.

5- تمیز کردن محلی که برای تعمیر اتومبیل زنگ زده استفاده کرده اید.

از پارچه مناسب و ترکیبات معدنی برای از بین بردن و تمیز کردن آلودگی ها استفاده کنید. زیرا اثر انگشت، روغن و گرد و غبار باعث ایجاد لکه می شود . بنابراین، پاکیزگی از این مرحله به بعد بسیار مهم می باشد.

 

6- استفاده از آغازگر

یک پوشش نازک از آغازگر را روی منطقه کلی اسپری کنید. برای چند مرحله این کار را بارها تکرار کنید تا پوشش ضخیم تر شود و سپس بگذارید خشک شود .

 

7- سنباده مرطوب

منطقه اولیه باید مرطوب و با ماسه پر شود. سپس آن را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. در آخر یک لایه آغازگر دیگر روی آن بپاشید. در پایان این مرحله از کاغذ سنباده 600 درجه یک یا نباده مداری رونیکس استفاده کنید.

 

8- پوشش رنگ پایه

از یک لایه رنگ پایه استفاده کنید و آن را با یک لایه محافظ از روکش بالا بپوشانید. شما همچنین می توانید دو یا سه لایه رنگ را بدون پوشش پایه بپاشید . دو یا سه پوشش نازک از رنگ را روی پوشش آستر، محل ترمیم شده و رنگ اصلی بپاشید .

 

9- مالش دادن و پرداخت رنگ اتومبیل زنگ زده

برای مالش دادن و پرداخت لایه رنگ از براق کننده رونیکس استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا پایان کار بدنه براقی داشته باشید. با سنباده مرطوب شروع کنید . لایه دیگری از رنگ را اسپری کرده و آن را صیقل دهید تا به براقیت کامل برسید. اکنون کار شما تمام شده است .

کلام آخر:

زنگ زدن اتومبیل یا دیواره آن برای هر ماشینی ممکن است پس از مدتی اتفاق بیفتد که باعث زشت شدن اتومبیل می شود. برای تعمیر و درست کردن آن شما باید آنرا به تعمیرگاه بدهید یا خودتان آنرا تعمیر کنید که موارد بالا در زمان تعمیر باید رعایت شود.

mojtaba
ارسال دیدگاه