تعمیر ابزار برقی و احیای آن

احیا و تعمیر ابزار قدیمی

نحوه بازیابی و احیای ابزار قدیمی به چه صورت می باشد؟

تعمیر ابزار قدیمی یک روش بسیار موثر است که کمک می کند تا ابزارهای قدیمی نیز دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. احیای ابزار قدیمی یک روش بسیار مقرون به صرفه است. بازیابی ابزار قدیمی معمولا نیاز به کار خاصی ندارد و با انجام چند روش موثر می توانیم مجدد از آنها استفاده کنیم.

هیچ احساسی بهتر از استفاده از همان ابزارهای برقی که والدین و یا پدربزرگ و مادر بزرگ ما استفاده می کنند نیست. اما در بسیاری موارد این احتمال وجود دارد که دریل ها و اره های چند دهه قبل، قدیمی و از کار افتاده  باشند، و دیگر استفاده از آنها ایمن نباشد و یا آنقدر ظاهری ضعیف داشته باشند که احتمال آتش سوزی و اتصال آنها وجود داشته باشد.

در اغلب موارد احیا و تعمیر ابزار قدیمی کار زیادی نیاز ندارد. ابزارهای قدیمی برعکس ابزارهای جدید برای طولانی مدت ساخته شده اند و با تعمیر و نگهداری صحیح برای مدت زمان طولانی می توانیم از آنها استفاده کنیم. کافی است با استفاده از کمی گریس و تعویض قطعات به احیای ابزار قدیمی بپردازیم.

 

آیا می توانیم قطعات ابزار قدیمی را پیدا کنیم؟

مانند تعمیر ماشین های قدیمی، در حقیقت احیای ابزار قدیمی به این مورد بستگی دارد که آیا شما می توانید قطعات مناسب را پیدا کنید. ممکن است شما قصد نوسازی دریل پدر بزرگ خود را داشته باشید. اما اگر قدیمی است یا احتمال پیدا کردن قطعات آن ممکن نیست بهتر است به یک جایگزین برای این ابزار فکر کنید.

سازندگان اصلی ابزاری که برای چندین دهه سازنده این ابزار بوده اند بهترین منبع برای یافتن قطعات ابزار قدیمی می باشند. بسیاری از شرکت های ابزار سالها است که وجود دارند و برندهای تولیدی خود را به صورت مداوم پشتیبانی می کنند. پیدا کردن جایگزین مناسب برای سازندگان ابزار خارجی و شرکت های کوچکتر کار دشوارتری است.

متاسفانه قطعات جدید، اغلب با ابزارهای قدیمی کار نمی کنند، بنابراین مطمئن شوید که سال ساخت، مدل، و شماره سریال ابزار را دارید. ردیابی قطعه جایگزین به این شکل راحتتر خواهد بود. احیای ابزار قدیمی که مربوط به دهه های 80 و 90 هستند امکان پذیر است، اما ابزار تولید سالهای قبل تر از دهه 80 را باید از خرده فروشان تهیه کرد، چون معمولا این قطعات کمیاب هستند. البته ما در وبسایت ابزار قطعه تمامی قطعات ابزار را برای مشتریان با کیفیت و قیمت مناسب قرار داده ایم.

قبل از اینکه به تعمیر ابزار قدیمی یا ابزار دست دوم خود بپردازید به این مورد توجه داشته باشید که ممکن است با وجود تلاش شما ابزار احیا نشود.

 

بازیابی و تعویض سیم ها

احیای ابزار
احیای ابزار

ایمنی اولین نگرانی در هنگام بازسازی و احیای ابزار قدیمی است. سیم های برق خیلی قبل از فولاد و پلاستیک و بدنه ابزار خراب می شوند. بنابراین قبل از انجام هر گونه بازسازی دیگری از سیم ها باید شروع کنیم. دو شاخه آسیب دیده را بررسی کنید. شما به راحتی می توانید این سیم ها را با سیم های جدید جایگزین نمایید.

 

 پیشنهاد خواندن: ایمنی ابزار | نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

در زمان تعمیر ابزار قدیمی گاردهای ایمنی را بررسی کنید.

قبل از استفاده از ابزارهای قدیمی باید مطمئن شوید که حفاظ های ایمنی دست نخورده و کاملا فعال هستند. دلیل وجود دارد که آن ابزار در وهله اول کنار گذاشته شود و ممکن است استفاده از آن خطرناک باشد. اگر محافظ های ایمنی دستگاه شما گم شده اند باید بررسی کنید که آیا جایگزینی برای آنها وجود دارد یا خیر، در صورت عدم وجود جایگزین از آنها استفاده نکنید.

 

تمیز کردن بت ها و تیغه ها

تعمیر گارد محافظ ابزار
تعمیر گارد محافظ ابزار

ابزارهای قدیمی برای عملکرد بهتر خود به قطعات و تیغه های تیز متکی هستند. استفاده از تیغه اره با تیغه چرخان کثیف و زنگ زده , خطرناک و غیر ایمن می باشد. بنابراین آنها را از روی ابزار بردارید و با زنگ زدا، یا ماده های تمیز کننده و برس این قطعات را تمیز کنید.

 

تعمیر قطعات شکسته

دستگیره ها ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند. بهتر است قطعات شکسته یا خم شده را با جایگزینی تعمیر کنید. اگر سازنده قطعه را در اختیار ندارید، می توانید به صورت آنلاین برای خرید قطعه ابزار خود اقدام کنید پیشنهاد ما به شما سایت ابزار قطعه است. اگر یک قطعه شکسته است، استفاده از ابزار خطرناک می باشد و استحکام ابزار را به خطر می اندازد.

 

در احیای ابزار قدیمی برس ها را تعویض کنید.   

ابزارهای برقی دارای دو برس کوچک هستند که بخشی از موتور می باشد. این برس ها با گذشت زمان از بین می روند و از راه اندازی یا کار مداوم ابزار جلوگیری می کنند. این برس ها قابل تعویض می باشند.

برای تهیه برس ها می توانید از خرده فروشی های لوازم الکترونیکی این قطعات را خریداری کنید. قبل از نصب برس ها، مطمئن شوید که گرد و خاک و غبار به آرامی پاک شود و مراقب باشید که ذرات داخل موتور نریزد.

 

چک کردن کلید و دیگر بخش های ایمنی

بازکردن و تعمیر یک دریل قدیمی
بازکردن و تعمیر یک دریل قدیمی

کلید ها بخشی از نقاط مهم ابزار هستند که ممکن است دچار شکستگی شود. ابزار را باز کنید و تمام کنتاکت های ماشه و کمربند و فنر را مورد بررسی قرار دهید. ایمنی ابزار بسیار مهم است که شما باید به آن اهمیت بدهید تا از آسیب به خود جلوگیری کنید.

 

ابزار خود را روغنکاری کنید

روغنکاری از بخش های مهم تعمیر ابزار برقی است برای اینکار یک روان کننده خشک را برای تمام قسمت های متحرک ابزار خود بمالید. ابزار را باز کنید و چرخ دنده های داخلی را روغنکاری کنید، از روغن یا گریس مبتنی بر نفت استفاده نکنید، زیرا کثیفی و گرد و غبار را به قسمت های حساس ابزار شما منتقل می کند.

اگر بعد از تعمیر همچنان با ابزار خود مشکل دارید، می توانید به مرکز خدمات مراجعه کنید تا وضعیت ابزار شما را ارزیابی کند و تخمینی از قابلیت تعمیرآن به دست آورید.

mojtaba
ارسال دیدگاه