ایرادات اره عمود بر (عیب ها)

ایرادات اره عمود بر

ایرادات اره عمود بر در برش مستقیم چیست؟

ایرادات اره عمود بر زمانی قابل لمس می باشد که شما در پایان یک پروژه کاری هستید و می خواهید یک تکه از مواد را به صورت مستقیم برش بدهید. از مهمترین ایرادات اره عمود بر شاید این نکته باشد که نمی توانید یک برش مستقیم  را توسط این اره روی چوب ایجاد کنید که این مشکل دلایل متنوعی می تواند داشته باشد.

اره عمود بر یا اره منبت یا اره مویی نمی توانند چوب شما را برش دهند زیرا قدیمی هستند و یاتاقان راهنما را برای برش مستقیم ندارند. قطعاتی مانند گیره های تیغه و یاتاقان می تواند در گذشت زمان آسیب ببیند و خراب شود. حتی می توانیم خطای انسانی در استفاده از اره عمود بر را یکی از ایرادات اره عمود بر بدانیم.

در ادامه دلایل متعددی که باعث می شود اره منبت کاری یا اره مویی نتواند چوب را مستقیم برش دهد را برسی می کنیم.

 

ایرادات اره عمود بر

1- قدیمی بودن و فاقد بلبرینگ راهنما بودن

قدیمی بودن و فاقد بلبرینگ راهنما بودن اره منبت کاری و اره عمود بر که در دهه 90 تا سال 2000 مورد استفاده قرار می گرفت یکی از ایرادات اره عمود بر بر به حساب می آمد. استفاده از این نمونه اره ها بدون یاتاقان راهنما، تصور ضعیفی از این ابزار ایجاد می کند و در مقایسه با نمونه های مدرن این نقص محسوب می شود.

یاتاقان های راهنما دومین نقطه پشتیبانی برای اره مویی هستند که حرکت تیغه را به طور کامل متوقف می کند. به همین دلیل است که اره منبت کاری و اره مویی قدیمی در وسط بریدگی ها دارای انحراف می شود و برش های شما را خراب می کند . اگر فردی مبتدی هستید و می خواهید از این دستگاه استفاده کنید بهتر است قبل از تهیه دستگاه روش استفاده از اره عمود بر را آموزش ببینید.

 

2- فشار زیاد روی تیغه ها

در صورت استفاده صحیح، اره عمود بر در زمان برش مستقیم ممکن است خم شود. اگر هنگام برش فشار بیش از اندازه به تیغه وارد شود ، این فشار می تواند تیغه را خم کند و در نتیجه باعث ایجاد بریدگی های خمیده شود.

در زمان برش زدن سعی کنید نیروی کمتری به تیغه وارد کنید، در این صورت متوجه خواهید شد که کار با اره راحت تر خواهد بود. از فشار رو به پایین استفاده کنید و بر خلاف راهنما فشار دهید. به احتمال زیاد می توانید یک برش مستقیم داشته باشید.

توجه داشته باشید که  کوچکترین فشار جانبی می تواند باعث شود که تیغه از لبه کار شما خارج شود و کل برش را به هم بریزد. با اره عمود بر ایجاد برش های مستقیم سخت تر از یک اره دایره ای یا حتی اره دستی می باشد.

این به آن دلیل است که اره عمود بر برای برش های مستقیم طراحی نشده است ، حتی اگر از لحاظ فنی این کار امکان پذیر باشد. پس ناتوانی در برش مستقیم را می توانیم از ایرادات اره عمود بر بدانیم .

استفاده از اره عمود بر
استفاده از اره عمود بر

3- خرابی قطعات داخل اره از ایرادات اره عمود بر

ممکن است برخی قطعات اره شما خراب و معیوب باشد، که این باعث توقف کار می شود. به احتمال زیاد به دلیل خرابی قطعات داخل اره مانع از انجام برش مستقیم مناسب می شود البته این در صورتی است که شما نمونه هایی از اره های عمود بر مدرن را داشته باشید. بخش هایی که می تواند باعث ایجاد ایرادات اره عمود بر شوند به ترتیب عبارتند از:

 

الف) بلبرینگ

وقتی یاتاقان راهنما یا کنترل خراب می شود ، پشتیبانی از تیغه را متوقف کرده و باعث انحراف برش ها می شود. خوشبختانه برداشتن یاتاقان خراب بسیار ساده است.

به سادگی شفت را از اره جدا کرده و بلبرینگ جدید را در آن قرار دهید و حلقه روی آن را تعویض کنید. اگر اره منبت کاری شما مستقیم بریده نمی شود و نمی تواند هیچ مشکلی را تشخیص دهید، ممکن است یاتاقان راهنما فرسوده شده باشد.

یک شیار کوچک نامحسوس می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد اره عمود بر شما داشته باشد. حتی اگر فکر می کنید که بلبرینگ مشکلی ندارد آن را تعویض کنید تا مطمئن شوید. در بهترین حالت مشکل شما را برطرف می کند. بهتر است قطعات ابزار خود را بروز رسانی کنید.

 

ب) بست تیغه ها

اگر تیغه روی اره عمود بر شما آسیب دیده و معیوب است، تیغه شما را پشتیبانی نمی کند و ضربه برش را جذب نمی کند و منحنی برش  ایجاد می شود . گیره تیغه را به صورت دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید شل نشده است.

این معمولا به دلیل جدا شدن پیچ یا شل شدن آنها در اثر ارتعاشات ناشی از عملکرد معمولی است. اگر گیره تیغه بیش از حد شل شود، هنگام قرار دادن آن در اطراف تیغه سفت نمی شود و باعث شل شدن تیغه و یا حتی افتادن آن می شود.

 

ج) تیغه ها

 مانند بسیاری از تجهیزات دیگر در زندگی برای تیغه های اره عمود بر هزینه هایی دریافت یا پرداخت می کنید. اگر از تیغه های ارزان استفاده کنید ممکن است کیفیت مناسبی در کار مشاهده نکنید و باعث ایجاد ایرادات اره عمود بر شما شود.

ممکن است فکر کنید که تیغه های ارزان قیمت می توانند مانند تیغه های تیز و گران قیمت کار برش را انجام دهند ، اما اینگونه نیست . بهتر است در زمان تهیه تیغه از یک تکنسین حرفه ای در این کار کمک بگیرید . تیغه های ارزان قیمت معمولا با آلیاژهای ضعیف تری نسبت به تیغه های خوب ساخته می شوند تا هزینه ها کاهش پیدا کند.

آلیاژ ضعیف به این معنی است که تیغه شما به راحتی خم می شود، سریعتر کدر می شود و تیغه ای با کیفیت بالا که از آلیاژهای با دوام بیشتر ایجاد شده است بریده نمی شود.

اگر در مکان یابی تیغه ها به کمک نیاز دارید، در فروشگاههای ابزار می توانید تیغه مورد نیاز خود را با کمی راهنمایی پیدا کنید. از ایرادات استفاده از تیغه های ارزان قیمت در اره عمود بر نازک بودن آنها نسبت به تیغه های گران قیمت می باشد. یکی دیگر از عواملی که در زمان خرید تیغه باید به آن توجه کرد این است که برای جلوگیری از ایجاد ایرادات اره عمود بر  توجه به تعداد دندانه ها می باشد. تیغه در این نمونه از اره ها بین 6 تا 9 دندانه می باشد.

برای برش سریع و معمولی روی چوب این اره بسیار مناسب می باشد. اما مانند اره ای که تعداد دندانه های بیشتری دارد برش های دقیق تر و زیباتری ایجاد نمی کند. بهترین تعداد دندانه 12 عدد است که به شما کمک می کند تا برش های دقیق تری ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید این اره ها چوب را به کندی برش می دهند و دلیل آن طراحی اره های با دندانه بیشتر برای برش فلز می باشد. تیغه های بهتر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما در طولانی مدت باعث صرفه جویی در وقت و پول شما می شود.

اره عمود بر
اره عمود بر

لوازم جانبی اره عمود بر

 

1- اره منبت کاری یا اره مویی

اره منبت کاری مناسب برای همه کارها نیست و همانطور که از نام آن پیداست برای کارهایی که نیاز به ظرافت دارد استفاده می شود. از نظر فنی اره منبت کاری برای برش های منحنی طراحی شده است و این نشان می دهد که برش ها می تواند با بهترین تیغه ها خم شود.

اره منبت کاری صرف نظر از شکل آن به صورت مستقیم برش ایجاد نمی کند. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از اره های دیگر برای برش مستقیم استفاده کنیم.

در هر صورت اگر اره منبت کاری یا اره مویی در اطراف خود دارید، این یک ابزار عالی است، اما برای کارهای تخصصی باید از نمونه های دیگر استفاده کنید. از ایرادات اره عمود بر و اره مویی و اره منبت کاری عدم امکان استفاده از آن برای برش مستقیم می باشد.

 

2- لبه برش

گاهی اوقات با عدم توجه به نوع اره ممکن است یک برش نامناسب داشته باشیم ، بی توجهی به این مورد را نمی توانیم از ایرادات اره عمود بر بدانیم. در حالت ایده آل باید از یک لبه مستقیم پلاستیکی یا فلزی استفاده کنید، اگر لبه برش شما صاف نباشد، ممکن است برش شما به صورت مستقیم در نیاید.

خط کش ها و سطوح دیگر انتخاب های خوبی برای استفاده  مستقیم می باشند. برای انتخاب لبه های مناسب اطمینان پیدا کنید که وسیله مناسبی را انتخاب کرده اید. اگر لبه برش به اندازه کافی محکم نباشد، فشار دادن به آن هنگام کار می تواند باعث ایجاد برش کج شود. حتی با یک لبه مستقیم هم هر نوع فشار جانبی می تواند برش را خراب کند.

مطمئن شوید که بر روی لبه و یاتاقان راهنمای خود برش زده اید.

نتیجه نهایی بررسی ایرادات اره عمود بر

وقتی اره منبت کاری و اره عمود بر مستقیم برش نمی دهد، باید به رفع ایرادات آن بپردازید:

از دفترچه راهنما استفاده کنید.

از تجهیزات مدرن روی اره خود استفاده کنید.

بررسی کنید که قطعات فرسوده و خراب نباشد.

در صورت نیاز از اره های دیگر برای برش استفاده کنید.   

mojtaba
ارسال دیدگاه