نحوه کار کردن دریل شارژی ضربه ای+نکات مهم آن

دریل ضربه ای شارژی

پیچ گوشتی شارژی ضربه ای چگونه کار می کند؟

پیچ گوشتی شارژی ضربه ای یا دریل شارژی ضربه ای یکی از انواع کار آمد دریل است که در پروژه های گسترده ای می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر روی یک پروژه دشوار مانند ساختمان و عرشه آن در حال نجاری هستید، این دستگاه گزینه مناسبی برای شماست. دریل های شارژی به عنوان ضربه گیر نیز شناخته می شوند. این نمونه از تجهیزات از ابزارهای دستی هستند که برای چرخاندن سریع پیچ ها  استفاده می شوند.

دریل شارژی ضربه ای یک نوع پیچ گوشتی سنگین است که برای کار با مواد متراکم، سنگین تر در مدت زمان طولانی استفاده می شود. از پیچ گوشتی شارژی ضربه ای مشابه دریل چکشی برای فعالیت های سخت استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا حرکت و پیچاندن پیچ ها در مواد سخت راحتتر انجام شود.

عملکرد دریل شارژی ضربه ای چگونه است؟

پیچ گوشتی شارژی ضربه ای
پیچ گوشتی شارژی ضربه ای

 دریل شارژی ضربه ای مشابه دریل کار می کند، با این تفاوت که وقتی موتور متحرک مقاومت را تشخیص می دهد. مکانیسم ضربه چکش با فشار دادن یک فنر داخلی به عقب فعال می شود و باعث می شود چکش به سمت جلو حرکت کند و به قطعه ما ضربه وارد کند. این مکانیسم گشتاور را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.و به شما این امکان را می دهد پیچ ها را از طریق مواد متراکم و مقاوم به راحتی سوراخ کنید.

در استفاده از پیچ گوشتی شارژی شارژی ضربه ای نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که چون کلاچی مانند دریل های شارژی در این نوع دریل ندارد. باید برای به دست آوردن عمق مناسب، پیچ های حفاری را آزمایش کرده و قبل از کار امتحان کنید. در زمان استفاده از درایورها و دریل های ضربه ای می توانید بیت ها را با کشیدن در چاک 4/1 اینچی به جلو و وصل کردن بیت به آن دستگاه را آماده کار کنید. سپس در موقعیت خود قطعات را محکم کرده و در صورت نیاز پیچ و مهره ها را سوراخ کرده  و محکم کنید.

مقایسه انواع نمونه های دریل

  دریل شارژی ضربه ای در مقایسه با دریل شارژی دارای تفاوت های گسترده ای می باشد،

1- گشتاور خروجی از یک دریل  شارژی به بیت اعمال شود در حالی که گشتاور از یک دریل ضربه ای در جهت عمود اعمال می شود. این نوع  عملکرد متفاوت باعث کارایی متعددی در این دو نمونه ابزار می شود.

2- سوراخ کردن یک ماده نرم، پیچاندن مواد نرم با پیچ در مقیاس های کوچک

در برخی از پیچ و مهره هاکه به گشتاور زیادی برای باز و بسته شدن نیاز ندارند، می توانیم از دریل های شارژی استفاده کنیم و پیچ هایی که در حال شل شدن هستند را سفت کنیم.

3- پیچ گوشتی شارژی ضربه ای در کارهایی که نیاز به سوراخ کردن و فشار دادن پیچ به مواد سخت با سرعت ثابت دارند، عملکرد بهتری  دارند. این شامل موارد متعددی می شود.

4- برای بست های با قطر بزرگ که نیاز به پیچ شدن به مواد ضخیم را دارند. برای کار بر روی پیچ و مهره هایی که چسبیده هستند و یا محکم هستند می توانیم از دریل های شارژی استفاده کنیم.

به طور کلی از هر دو نمونه دریل شارژی و دریل ضربه ای شارژی می توانیم در بخش های مختلف پروژه های کاری استفاده کنیم.

 

تفاوت بین دریل شارژی ضربه ای و آچار ضربه ای

بخش جلوی دستگاه
دریل شارژی ضربه ای

دریل شارژی ضربه ای و آچارهای ضربه ای تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند. آچارهای ضربه ای بزرگتر، سنگین تر و به طور قابل توجهی از نظر گشتاور و قدرت خروجی قدرتمند تر هستند. قدرت آچارهای ضربه ای تقریبا 7 برابر بیشتر از دریل های شارژی می باشد. علاوه بر این، آچارهای ضربه ای از یک درایو مربع(2/1 اینچی ) استفاده می کنند. معمولا برای سوکت استفاده می شود و برای بستن و شل کردن پیچ ها ساخته شده است.

اما پیچ گوشتی شارژی ضربه ای از یک درایو شش گوش 25. اینچی برای راه اندازی پیچ ها استفاده می کند که می تواند با هر بیت یا سوکتی با ساقه شش گوش استفاده شود. دریل های ضربه ای ممکن است برای طیف وسیعی از کارها استفاده شوند. با توجه به قدرت بالای ابزار، فقط باید از آچار ضربه ای برای برخی از کارهای پرقدرت مانند مونتاژ و نگهداری ماشین آلات استفاده کنید.

حفاری بتن  

دریل ضربه ای از نمونه های پر کاربرد ابزار برقی برای زمانی است که می توانید چند سوراخ کوچک را با یک مته بنایی 5-6 میلی متری روی یک ساقه شش گوش 4/1 اینچی دریل کنید. این بیشترین چیزی است که  می توانید برای حفاری بتن با دریل ضربه ای شارژی انتظار داشته باشید.

 

روش سوراخ کردن بتن با دریل ضربه ای شارژی

اگر فقط نیاز به ایجاد یک یا دو سوراخ در بتن دارید و از قبل یک دریل ضربه ای دارید، انجام این کار امکان پذیر است. کمی زمان و کار بیشتر می برد، اما زمانی که نمی خواهید روی ابزار برقی دیگری سرمایه گذاری کنید، این دریل برای یک پروژه کوچک ارزشمند است. در اینجا نحوه سوراخ کردن بتن با استفاده از پیچ گوشتی شارژی ضربه ای توضیح داده شده است:

از قطعات بنایی برای دریل استفاده کنید. مجموعه کاملی از قطعات سنگتراشی را برای استفاده با چکش ضربه ای تهیه کنید. مته هایی که برای استفاده یا چکش ضربه ای طراحی نشده اند ممکن است بشکنند. بنابر این نباید برای این کار از آنها استفاده کرد. شما باید به تدریج قطر سوراخ خود را گسترش دهید تا به قطر لازم برسد، بنابراین مجموعه ای از بیت ها را خریداری کنید که به شما امکان می دهد هر بار یک هشتم اینچ کار انجام دهید. مرکز سوراخ را علامت بزنید و با کوچکترین قطعه سنگ تراشی خود، با فشار ملایم اما ثابت  آن را دریل کنید.  اگر احساس کردید دریل مقاومت می کند، فشار را کاهش دهید. اگر ابزار شما شروع به اتصال کرد، کار را کنید.

با افزایش اندازه مته در دریل شارژی ضربه ای می توانید به همان اندازه عمق سوراخ را افزایش دهید. اگر ابزار دوباره گیر کرد، یک میخ سفت شده را در سوراخ قرار دهید و آن را با چکش بکوبید تا بتن درون آن شکسته شود. تا عمق مناسب با آن قطر را سوراخ کنید و سعی کنید دریل را تا حد امکان پایدار نگه دارید تا مته شکسته نشود. به تدریج عمق و قطر مته ها را هر بار  یک هشتم اینچ افزایش دهید تا به عمق و قطر لازم برسید. در صورت لزوم، بتن را دوباره میخ بزنید و دوباره چکش بزنید تا بتن شکسته شود و حفاری را ادامه دهید.

نکته: حفاری در بتن با استفاده از دریل چکشی و چکش دوار کندتر، سخت تر و شاید دقیق تر باشد.

 

دریل شارژی بهتر است یا دریل ضربه ای شارژی؟

دریل شارژی
دریل پیچ گوشتی

دریل شارژی، برخلاف مته های کوچک سرعت یا تنظیمات قابل انتخابی ندارد. در نتیجه اگر برای کاری دقت لازم باشد این ابزار مناسب نیست. استفاده از محرک ضربه را باید برای کارهایی محدود کنید که اندازه یا سوراخ اهمیت کمتری نسبت به مقدار گشتاور مورد نیاز دارد. این نوع از تجهیزات برای سوراخ کردن موادی مانند آجر، بتن بی اثر است. برای این کار یک دریل شارژی ضربه ای یا دریل چکشی بهترین انتخاب است.

 

چند نکته در رابطه با دریل شارژی ضربه ای

نمونه های بی سیم این دریل به جای سوراخ کردن سوراخ ها برای راه اندازی بست ها استفاده می شود. با عجله، می توانید از مته شش گوش معمولی برای سوراخ کردن فولاد سبک یا چوب نرم استفاده کنید. به شرطی که مته مناسب داشته باشید. اگر خواستید سوراخی بزرگتر از 14 اینچ را در یک ماده ضخیم تر یا متراکم تر دریل کنید، به یک قطعه دیگر نیاز دارید. در غیر اینصورت در زمان کار ابزار به دلیل افزایش گشتاور بیت از بین می رود.

این کار بستگی به نوع کارهای دارد که می خواهید انجام دهید. از سوی دیگر یک دریل کم هزینه برای تعمیرات ساده خانه کافی است. مته ها را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. این ابزار می تواند طیف گسترده ای از وظایف متوسط را به دلیل توانایی آنها در به کارگیری تعدادی از انواع بیت انجام دهند. کارشناسان معتقد هستند که هنگام گسترش مجموعه ابزار خود باید با دریل شروع کنید. با این حال باید بر اساس نوع کار خود دریل را انتخاب کنید.

انواع پروژه هایی که با این ابزار می توانیم انجام دهیم

از دریل ضربه ای شارژی برای پروژه های بزرگتر و ایجاد لنگرهایی روی تیرهای آلاچیق می توانید استفاده کنید. این ابزاری است که برای هر پروژه ای که نیاز به پیچ یا پیچ و مهره  کردن طولانی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گشتاور لازم برای کار روی چوب، چوب سخت یا فولاد سنگین تحت فشار را دارا است.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه