چه زمانی از میخ یا پیچ استفاده کنیم ؟

زمان استفاده از میخ و پیچ

چه زمانی از میخ یا پیچ استفاده کنیم؟

میخ یا پیچ این سوالی است که هنگام انجام کارهای فنی به ذهن هر فردی می رسد. میخ و پیچ از فن آوری های قدیمی برای چفت و بست هستند که در حال حاضر نیز کاربرد فراوانی دارد. اما اینکه از کجا بدانیم میخ یا پیچ کدامیک بهتر است به پروژه ما بستگی دارد.

پاسخ این سوال در دهه های پیش راحت تر بود زیرا در حال حاضر تنوع میخ ها و پیچ ها به اندازه ای زیاد شده است که روش های متفاوتی برای انتخاب بین این دو و استفاده از آنها وجود دارد. بنابراین تنها راه انتخاب بین میخ یا پیچ کسب اطلاعات در مورد تفاوت ها وشباهت های آنها می باشد تا بتوانید در زمان مناسب انتخاب درستی داشته باشید.

 

میخ یا پیچ یا میخ در مقابل پیچ

 در اینجا می توانیم در مورد یک تاریخچه صحبت کنیم. بهتر است که مطلب را اینگونه بیان کنیم که هر دو مورد میخ یا پیچ وقتی اندازه آنها به درستی انتخاب و نصب شده باشد می توانند اتصال دهنده های خوبی باشند.

در بسیاری از موارد می توانید از میخ یا پیچ برای اتصال محکم و پایدار استفاده کنید. انتخاب مناسب اغلب به ابزاری که برای بست نیز استفاده می شود بستگی دارد. ابعاد تکه چوب های به هم چسبیده به پروژه نجاری شما که ساخت خانه است یا یک کار کوچک بسیار وابسته است.

در برخی از زمانها میخ ها به پیچ ها ترجیح داده می شود. زیرا چکش زدن روی میخ راحتتر است و سریعتر از استفاده از پیچ گوشتی دستی یا پیچ گوشتی ضامن دار برای بستن پیچ می باشد. ظهور پیچ های سر فیلیپس در دهه 1930 همه چیز را تغییر داد و حرکت آرام چکش زدن را به پیچ های محرک تغییر داد.

پیچ های فیلیپس در مقابل پیچ هاش شکاف دار که سرعت نصب آنها بسیار کم است قرار دارد. با معمول شدن استفاده از پیچ گوشتی های برقی و پنوماتیک محبوبیت پیچ ها به شکل تصاعدی گسترش یافت. جهش کوانتومی واقعی زمانی اتفاق افتاد که برای  پیچ های محرکهای برقی مانند دریل ها نیز بوجود آمدند.

محبوبترین ابزار های برقی فنی دریل های ضربه ای شارژی بودند و آچارهای ضربه ای که کمک می کند تا یک کار در زمان طولانی تر و برای نمونه های از پیچ های ضخیم تر استفاده شود.

نمونه های از میخ و پیچ
نمونه های از میخ و پیچ

سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا استفاده از میخ ها زیاد است؟ جواب این است که نه کاملا، وقتی مردم به سرعت و استفاده راحت از کمپرسورهای هوا و میخ های پنوماتیک پی بردند، میخ ها یکبار دیگر برای بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ که نیاز به اتصال داشتند استفاده شدند. 

 

چگونه انتخاب درستی داشته باشیم و از میخ یا پیچ استفاده کنیم؟ 

هنگام تصمیم گیری بین پیچ و میخ به خاطر داشته باشید که میخ ها شکننده کمتری دارند. بنابراین مقاومت برشی آنها کمتر است. ممکن است تحت فشار خم شوند اما به ندرت گیر می کنند. از طرف دیگر پیچ ها ممکن است چندان مفید باشند و شافت ها رزوه دار آنها بهتر در چوب باقی بماند و تخته ها را را محکم تر کند.

پیچ همچنین در هنگام انبساط و انقباض چوب می تواند مفیدتر باشد. همانطور که قبلا توضیح داده شد. میخ یا پیچ فرقی نمی کند و بسته به نوع کار شما می توانید یکی را به جای دیگری استفاده کنید به طور کلی میخ ها برای کار نجاری محبوب هستند به چند علت:

1- قاب بندی دیوارها و سقف ها

2- ایمن سازی غلاف تخته سه لا

3- پایین آوردن کف هایی با چوب های سخت

4- نصب سایدینگ و سقف

معمولا میخ هایی با قطر کوچک از جمله میخ هایی که برای توری ها استفاده می شوند در این موارد بسیار کاربرد دارند. میخ کاری قالب های داخلی مانند تخته پایه، ریل صندلی و محفظه پنجره و در نتیجه نصب روکش های داخلی خانه از جمله تخته های چنگک، فاشیا، فریز و تخته های گوشه ای بسیار استفاده می شود. از موارد دیگری که میخ در آن کاربرد دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

– اتصال استیل و ریل به کابینت

– لبه های چوب های سخت به قفسه های تخته سه لا

و در نتیجه هر جایی که نمی خواهید سطح چوب را با پیچ محکم کنید می توانید از میخ استفاده کنید. پیچ ها برای کارهایی مانند موارد زیر کاربرد دارند:

– نصب دیوار آویزها

– قرار دادن تابلوهای دفتری

– نصب کابینت

– چفت و بست چوب

– ساخت اسباب بازی های چوبی، کتابخانه ها و دیگر پروژه های نجاری

– برای اتصال چوب به چوب که ممکن است لازم باشد آنرا جدا کنید.

نکته اصلی این است که انتخاب بهترین بست- میخ یا پیچ به انتخاب بست مناسب نیز بستگی دارد و سپس استفاده از مناسب ترین ابزار برای سوق دادن آن به داخل چوب در درجه بعدی قرار دارد. پس از کسب تجربه عملی از طریق آزمون و خطا انتخاب صحیح و کاملا واضح و روشن خواهد شد. البته شما باید برای کار با پیچ یا میخ وسیله مخصوص آن را مورد استفاده قرار دهید و در زمان کار موارد ایمنی را رعایت کنید تا از حوادث بتوانید جلوگیری کنید، برای رعایت موارد ایمنی مقاله زیر را مطالعه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه