چکش تخریب چیست؟ معرفی نمونه ها و کاربرد چکش تخریب

چکش تخریب

چکش تخریب چیست؟ معرفی نمونه ها و کاربرد چکش تخریب

کاربرد چکش تخریب یا پیکور برای افرادی که با ساخت و ساز ساختمان سر و کار دارند پوشیده نیست زیرا در بسیاری از مواقع ساخت سازه ها و ساختمان های جدید نیاز به تخریب ساختمان های قدیمی دارد که یکی از تجهیزات بسیاری کاربردی در این زمینه چکش تخریب یا پیکور می باشد. دستگاه پیکور در ایران به چکش برقی معروف است و استفاده از این تجهیزات و دستگاهها با توجه به کاربرد آنها تعیین می شود و به همین دلیل شما باید از ابتدا نوع فعالیت خود را در نظر داشته باشید و پس از آن اقدام به خرید یا استفاده از این دستگاه کنید. استفاده درست و نگهداری درست از این دستگاه نیز بسیار مهم است .

برای کسب اطلاعات در نگهداری صحیح چکش تخریب کلیک کنید.

چکش تخریب یا پیکور بر اساس کاربرد، وزن و منبع تغذیه به چند دسته مختلف تقسیم می شود:

1-بادی

2-برقی

کاربرد نمونه برقی بسیار بیشتر از دیگر نمونه ها می باشد.

3-بنزینی

نمونه های مختلف چکش تخریب و پیکور

-بیل مکانیکی

 این نمونه از چکش تخریب و پیکور از کاربردی ترین قطعات در ساخت و ساز راه و حفاری در معادن می باشد. چکش برقی به عنوان یک وسیله جانبی روی دستگاه نصب می شود.

این دسته از پیکورها در رده نیمه سنگین و سنگین دسته بندی می شوند و برای تخریب بتن و سنگ مورد استفاده قرار می گیرند از جمله کاربرد چکش تخریب سنگین یا نیمه سنگین، تخریب سنگ در معادن و راهسازی و ایجاد تونل و حفاری در معادن است. همچنین در کارهای عمرانی برای تخریب فونداسیون یک ساختمان از این نمونه تجهیزات استفاده می شود.

-مینی لودر

برخی اوقات سطوح مقاوم هستند و برای تخریب آنها باید از قلم های قوی استفاده کرد که یک نمونه از آن تجهیزات مورد استفاده مینی لودرها هستند. این نمونه تجهیزات در رده پیکورهای سبک دسته بندی می شوند و به دلیل اینکه سایز و اندازه کوچکتری دارند در بسیاری از کارهای شهری و کارگاههای ساختمانی کاربرد دارند.  

بیشترین استفاده ای که از این نمونه پیکور می شود در کارهای زیر می باشد:

  • تخریب آسفالت
  • تخریب سنگ
  • تخریب بتن
  • تخریب ساختمان ها و ودیوارهای کوچک
  • تخریب کردن دیوارهای آجری

-پیکور بادی

این نمونه از دستگاه ها پنوماتیک هستند و از هوای فشرده برای ایجاد ضربه و تخریب سازه استفاده می کنند. از آنجا که این نمونه از تجهیزات در دسته سبک تقسیم بندی می شود باید از نیروی انسانی برای کار با آن استفاده کرد. مزایای استفاده از این نوع چکش تخریب  عبارتند از:

  • انجام کار بوسیله کمپرسور باد
  • قدرت آن چندین برابر چکش های برقی است
  • این نمونه از دستگاهها در جهت افقی و عمودی کار می کند.
  • قلم های پیکور در سایزها و اندازه های متفاوت موجود می باشد.
  • استفاده در فضاهایی که با وجود آب استفاده از نیروی برق خطرناک است.

-بتن کن

بتن کن ها از پرکاربردترین دستگاههای مورد استفاده  برای تخریب می باشد و بر اساس وزن بتن و نوع مته تقسیم بندی می شود. این نمونه از ابزارها برای دریل کاری و ایجاد سوراخ آجر و سنگ استفاده می شود. نکته مهم در استفاده از این دستگاه این است که اگر به عنوان چکش تخریب استفاده شود ممکن است عمر آن کوتاه شود. همچنین این دستگاه ها تفاوت های با چکش تخریب دارد و اکثرا برای تخریب های جزئی استفاده می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بتن کن ها کلیک کنید.

نکته : برای هر عملیات حفاری و تخریب از وسیله و دستگاه مناسب همان شرایط استفاده کنید.

چکش تخریب
چکش تخریب

کاربرد چکش تخریب در چیست؟

*تخریب قوی ساخت و ساز ها

از مهمترین کاربرد چکش تخریب ، انجام عمل تخریب ساخت و ساز هاست. همان طور که گفته شد پیکور ها دارای انواع مختلفی هستند که شما می توانید بستگی به کاری که قصد انجام آن را دارید از آنها استفاده کنید. امروزه این ابزار به یکی از مهمترین وسایل برای ساخت و ساز و تخریب ساختمان ها تبدیل شده اند.

*راحتی و آسان شدن کارها

از کاربد های دیگر پیکور ها تخریب آسان ساخت و ساز است. در قدیم با توجه به نبود وسایل مانند امروزه تخریب یک ساختمان بسیار وقت گیر بود اما امروزه با پیشرفت علم و صنعت به راحتی می توان یک ساختمان را تخریب کرد که این نیز از جمله کاربرد چکش تخریب به حساب می آیید.

ابزار تخریب ساختمان، معرفی بهترین ابزار در تخریب ساختمان

*افزایش سرعت کار

با استفاده از این تجهیزات سرعت انجام کارها در عملیات تخریب افزایش پیدا می کند. در سالهای گذشته استفاده از چکش و قلم باعث ایجاد هزینه های زیادی برای صاحب کار می شد.

دو سود بزرگ:

1-کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی

2-کاهش زمان انجام کار

 

در هنگام استفاده از چکش تخریب یا پیکور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1- رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با دستگاه و تجهیزات

باید وزن و ابعاد دستگاه مشخصات ارگونومی متناسبی داشته باشد تا کاربر در هنگام کار با آن در نگهداری و کنترل آن دچار مشکل نشود.

2- در هنگام تخریب از تمام وسایل ایمنی مانند دستکش، کلاه ایمنی، عینک، لباس کار مناسب و کفش مخصوص به همراه ماسک و محافظ گوش استفاده کنید.

3-در هنگام کار با دستگاه به استاندارد هایی که برای انجام کار بهتر است توجه کنید.

4-افراد متفرقه را از محیط کار تخریب دور کنید چون ممکن است باعث بروز حادثه شوند.

تخریب با استفاده از چکش تخریب برقی

نکات مهم در استفاده از  پیکور

-نوع قلم یا مته مورد نیاز برای کار

استفاده از قلم یا مته مناسب شرایط کار را برای شما راحتتر و آسان تر می نماید.

 

-توجه به نوع کار و یا وسعت پروژه

برای هر کاری شما باید از وسیله متناسب با آن کار استفاده کنید. در حقیقت اینجا انتخاب بین قدرت بیشتر و کمتر مورد توجه است. برای کارهایی که دارای مواد اولیه و متریال های سخت هستند باید از دستگاههایی با توان بالا استفاده کرد.

 

-وزن دستگاه

یکی از مواردی که در هنگام کار و خرید چکش تخریب باید مورد توجه قرار بگیرد،وزن دستگاه می باشد. هر چه توان و قدرت دستگاه بیشتر باشد وزن آن نیز اضافه تر خواهد شد. سبک یا سنگینی دستگاه با توجه به نوع کار دستگاه تعیین می شود و ربطی به کیفیت خوب یا بد آن ندارد.

 

-توجه به لرزشی که دستگاه ایجاد می کند.

در طراحی های جدید سیستم هایی برای دستگاه چکش تخریب یا پیکور در نظر گرفته شده است که با توجه به آن در هنگام کار دستگاه لرزش کمتری به دست اپراتور و کاربر منتقل می شود و اپراتور می تواند مدت زمان بیشتری با دستگاه کار کند.

 

-توجه به شکل ابزار گیر دستگاه

هر دستگاهی قطعات و تجهیزات جانبی متناسب با خود را دارد که نمونه های مشابه روی آن ممکن است به آن جواب ندهد. به همین دلیل متناسب با ابزار گیر باید مته و سه نظام را انتخاب کرد.

 

-خرید محصولات با کیفیت

بدون شک خرید محصولات با کیفیت و دارای ضمانت از فروشگاههای معتبر حافظ پول و کیفیت خوب کار شما خواهد بود.

 

در آخر چکش های تخریب دارای نمونه های مختلفی هستند که شما باید بستگی به کاری که قصد انجام آنرا دارید دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب کرده و کار خود را انجام دهید.

ایمنی کار با ابزار
استفاده ایمن از چکش تخریب
mojtaba
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه