برای خرید تیغ اره دیسکی به چه مواردی باید توجه کرد؟

اره دیسکی

در زمان خرید تیغ اره دیسکی به چه مواردی باید توجه کرد؟

تیغ اره دیسکی یک دیسک شامل تیغه فولادی کربنی و دندانه های کاربید تنگستنی می باشد. از این وسیله برای برش انواع چوب سخت و نرم و میخ استفاده می شود. تخته سه لا، نئوپان، ورقه آلومینیوم و مواد آهنی را نیز می توانید با این وسیله به راحتی برش دهید. ویژگی اصلی این نوع دیسک ها دندانه های آن است که از نظر تعداد کل با توجه به موادی که برش می دهد تغییر می کند.

یکی از موارد مهم شناخت هندسه این تیغه ها می باشد. تیغ اره دیسکی چگونه است؟ همانطور که قبلا توضیح داده شد، دیسک های این مدل از یک تیغه کربنی با مقاومت بالا ساخته شده است. و می توانند دارای دو کیفیت باشند:

استانداردSTD

کیفیت بالا HQ

تیغه ها  HQ  با تیغه های استاندارد متفاوت است: سر و صدای کمتر، گرمایش و ارتعاشات و پیچ خوردگی تیغه در حین برش.

این تفاوت ها به چه دلیل می باشد؟

شیارهای لیزری که ممکن است در مرکز تیغه قرار داشته باشند یا شیارهای انبساط در لبه ها، شیارهای انبساط مسئول گرم شدن کمتر لبه دیسک در هنگام برش هستند.

وجود این شیارها بسیار بهتر است زیرا باعث بالا رفتن عمر مفید دندانه ها می شوند. صفحه پیچ نمی خورد و مقاومت بیشتری در برابر پیچ خوردگی دارد. با این حال، شیارهای لیزری بر جذب ارتعاشات و کاهش سطح سرو صدا نظارت می کنند. به همین دلیل آن را تیغه خاموش SS می نامند.

ویژگی اصلی این نمونه از دیسک ها دندانه های آن می باشد. در ادامه توضیحات بیشتری داده می شود. برای استفاده از این دستگاه بسیار مهم است که موارد ایمنی را لحاظ کنید تا از حوادث جلو گیری شود . شما می توانید با خواندن مقاله زیر کاری ایمن را انجام دهید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

تیغ اره دیسکی چه مشخصاتی دارد؟

تیغ اره دیسکی
تیغ اره دیسکی
تیغ اره دیسکی
اره دیسکی

در تصویر نشان داده شده است که بخش هایی از تیغ اره دیسکی از دندانه های کاربید تنگستن درست شده است. تیغه برش مسئول برش است. جایی که زاویه کار و برش اهمیت دارد. گام بخشی است که فاصله بین دندانه ها و تعداد دندان ها را مشخص می کند. هر چه فاصله بیشتر باشد تعداد دندانه ها کمتر است و بالعکس.

هندسه دندانه ها که بسته به ماده مورد برش می تواند صاف، متناوب و یا ذوزنقه ای باشد. در مرحله بعد هر قسمت را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

تیغ اره دیسکی با دندانه های برش کاربید تنگستن

نمای دندانه

تیغه برای ایجاد برش استفاده می شود و بسته به زاویه و شکل برش متفاوت خواهد بود. زاویه برش نشان دهنده شیب دندانه ها با توجه به چرخش است و همه اینها می تواند در درجات مختلف مثبت یا منفی تنظیم شود.

هر چه زاویه مثبت بیشتر باشد، برش محکم تر و سریعتر خواهد بود و احتمال خرد شدن و آسیب دیدن به دندانه ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود که آنها باید با مواد نرم مانند چوب استفاده شوند. بنابر این برش توسط این نمونه از تیغ اره بدون مشکل است.

اگر زاویه برش منفی باشد عکس حالت قبل اتفاق می افتد. برش کندتر و دقیق تر می شود و به همین دلیل استفاده از آن با مواد سخت مانند آلومینیوم یا لمینت راحت تر است. با این حال زاویه برش مستقیما به ارتفاع و هندسه دندان بستگی دارد. با توجه به این متغیرها نوع برش می تواند بالاتر و پایین تر قرار بگیرد.

 

ارتفاع و تعداد دندانه های تیغ اره دیسکی  

وقتی در مورد گام صحبت می کنیم، به فاصله بین دندان های دیسک اشاره می کنیم. وقتی بزرگتر هستند دندانه های کمتری وجود دارد و بنابراین برش بسیار سریعتر و دقیق تر است. برعکس وقتی ارتفاع کمتر است تعداد دندانه ها بیشتر است و برش کندتر و دقیق تر می باشد.

بسته به موادی که قصد برش دارید دندانه ها باید چگونه باشد؟

اگر دندانه ها بسیار ضخیم است بهتر است دیسک دندانه های کمتری داشته باشد. این امر از گیر کردن نادرست تراشه و در نتیجه کندتر کردن برش یا گرم شدن آن جلوگیری می کند. با این حال اگر ماده بسیار سخت است، بهتر است که دیسک دارای تعداد بیشتری دندانه باشد تا از آسیب در طول فرآیند جلوگیری شود.

هندسه دندانه های تیغ اره دیسکی

زاویه دندانه های تیغ اره دیسکی
زاویه دندانه های تیغ اره دیسکی
زاویه دندانه های تیغ اره دیسکی
زاویه دندانه های تیغ اره دیسکی

در مورد هندسه دندان ها تنوع زیادی وجود دارد. تیغه های ATB برای برش چوب و تیغه های TCG برای برش ورقه ورقه آلومینیوم و فلز می باشند.

موارد متفاوت و متنوع تیغه ATB به شرح ذیل می باشد:

– پهنای متفاوت – بالای ATB:

با لبه مورب دندانه ها و جهت هر یک از آنها از چپ به راست برای جلوگیری از خرد شدن چوب استفاده می شود.

– ATB با سیستم حفاظتی

بریدن چوب با میخ بدون آسیب رساندن به دندانه ها

– ATB بدون سیستم حفاظتی

TCG(Triple Chip Grind) با یک دندانه صاف به دنبال ذوزنقه ای دیگر تراشه را به سه قسمت تبدیل می کند و به این ترتیب برش به پایان می رسد.

پس از دانستن اینکه تیغ اره دیسکی چه قسمت هایی دارد. باید به این نکته توجه داشت که چگونه کار باید انجام شود تا در زمان برش سطح زیر کار ترک نخورد. این مسئله را ما توضیح خواهیم داد.

 

ساخت تیغ اره دیسکی

دندانه های ABT
دندانه های ABT
دندانه های tcg
دندانه های tcg

1-در مرحله اول تیغه فولادی برش لیزری دارد تا از صاف بودن سطح کشش خوب و در نتیجه شرایط سخت کار در مورد آن مطمئن شویم.

2- پس از آن سمباده زدن محل نشستن دندانه های تنگستن کاربید جوش داده می شوند.

3- سند بلاست می شوند تا اطمینان حاصل شود که جوش کامل شده است و در زمان برش نمی شکند.

4- در این مرحله بسته به کاربردی که قرار است داشته باشد، صفحه دندان با توجه به زاویه برش تیز می شود.

5-در نهایت هنگامی که بررسی شود که دیسک تمام شرایط را دارد. علامت گذاری و برچسب گذاری در پایان کار انجام می شود.

 

 

 

mojtaba
ارسال دیدگاه