12 مشکل رایج مته ها

مته ها

12 مشکل رایج مته ها

مشکل رایج مته ها و شناخت آنها کمک می کند تا راهکارهای مناسب برای رفع آنها پیدا شود. گاهی اوقات این مشکلات در اثر استفاده نامناسب از قطعه و تجهیزات به وجود می آید. اطلاع از مواردی که ممکن است باعث مشکل رایج مته ها شود کمک می کند از انجام آنها در زمان کار با مته خودداری کنیم. زمانی که یک کاربر در حال ایجاد سوراخ  است، انتخاب مته مناسب راحت به نظر  می رسد. چون شما فکر می کنید که کار با مته فقط شامل انتخاب مته، قرار دادن آن در جایگاه مناسب و کار با دستگاه می باشد. در حالیکه  واقعیت کمی متفاوت خواهد بود. در ادامه 12 مشکل رایج مته ها در حفاری و راهکارهای جلوگیری از بوجود آمدن آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

مته ها

راهنمای عیب یابی و مشکل رایج مته ها

1- مته شکسته شده است

ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد که در حال سوراخ کردن یک قطعه باشید و در یک لحظه متوجه می شوید که مته در دستگاه وجود ندارد. چرا این اتفاق رخ می دهد و چگونه می توانیم از بوجود آمدن آن جلوگیری کنیم؟ علت ها:

– سرعت اتصال بالا

مته های کوچکتر (1-5 میلی متر) معمولا در سرعت های بالا در مقایسه با مته هایی که با قطر بزرگتر استفاده می شوند بیشتر در سرعت های بالا احتمال شکستن دارند.

-انتهای سوراخ

 برای جلوگیری  از مشکل رایج مته ها در زمان حفاری و ایجاد سوراخ های بزرگ، مهم است که هنگام رسیدن به انتهای سوراخ، نیرو و فشار را کاهش دهید. در غیر اینصورت سرعت و فشار وارد به مته می تواند باعث شکستن مته شود.

-فلوت ها با تراشه مسدود شده اند

برای جلوگیری از این کار از فلوت ها یا مته های پهن استفاده کنید و یا از فلوت های صیقلی استفاده نمایید. مته را در فواصل زمانی معین بیرون بیاورید تا تراشه ها پاک شوند. اگر تراشه ها شکسته نشده اند، از روش های دیگر برای شکستن تراشه ها و خارج کردن آنها استفاده کنید.

-گوشه های بیرونی مته فرسوده شده اند

سرعت دستگاه و بخش های خنک کننده آن را بررسی کنید. اگر جریان خنک شدن دستگاه نادرست یا ناکافی باشد، و دستگاه به موقع خنک نشود، می تواند باعث فشار بیش از حد به مته در زمان کار شود و در نتیجه مته شکسته شود.

-ایمن نگه داشتن مته

یکی از  راههای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل رایج مته ها استفاده از تجهیزات نگهدارنده کافی برای ثابت نگه داشتن کار می باشد.

جلوگیری از فشار بیش ازحد با کاهش نیرو و فشار

-کند شدن مته ها

برای این کار مته ها را دوباره تیز کنید و در صورتی که دیگر قابل استفاده نیستند آنها را تعویض کنید. از مته های ارزان قیمت استفاده نکنید و کیفیت را در نظر داشته باشید.

مته

2- لیز خوردن مته از 12 مشکل رایج مته ها

ممکن است متوجه شوید که مته به خوبی در دستگاه قرار نمی گیرد و نمی تواند مته شما را محکم نگه دارد. مته شل است و شما می خواهید آن را ایمن تر و محکم تر کنید. آیا شما یک مته یا شفت گرد استاندارد دارید. سعی کنید از یک مته با سه تخته روی شفت برای محکم کردن آن استفاده کنید. اگر مته باز هم لیز خورد باید جایگاه قرار گرفتن آن را بررسی کنید.

 

3– تراشه هایی که به درستی شکسته نمی شوند می توانند در طولانی مدت به صورت  مجموعه رشته های  بلند باقی بمانند و  دور بخش های متحرک ابزار بپیچند. به این معنی که برای باز کردن مجدد آنها باید کار را متوقف کنید.

علت چیست؟ چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟ جریان نامناسب و ناکافی از نیرو و فشار خود را افزایش دهید.شاید مته نیاز به تیز کردن داشته باشد. نقطه مناسب را برای کار انتخاب کنید.

 

4- زاویه نقطه ای که قرار است کار انجام شود آسیب دیده است

در محل آسیب دیده قبلی کار نکنید. همچنین اگر مته به درستی در محل قرارگیری خود جای نگرفته باشد، فشار بیش از اندازه می تواند به آن آسیب برساند. مهم است که مطمئن شوید مته تیز نگه داشته شده است. در غیر اینصورت گرم شدن بیش از اندازه فلز مته می تواند در زمان حفاری و ایجاد سوراخ باعث شکستن آن شود.

 

5- سوراخ کمی بزرگ است

شما از مته با اندازه مناسب استفاده کرده اید، اما سوراخی که ایجاد کرده اید به نظر کمی بزرگتر از اندازه مته می باشد. راهکار چیست: چه باید کرد؟

-سوراخ کردن نقطه و سوراخ پیلوت

هنگام سوراخ کردن هر چیزی  که معمولا قطر آن بزرگتر از 6 میلی متر است، تمرین خوبی است که دو سوراخ در کنار یکدیگر ایجاد کنید و سپس با مته سوراخ کوچکتری را به وجود آورید، این مساله کمک می کند تا مته در مرکز قرار بگیرد، بدون اینکه سوراخ اصلی ایجادشده خراب شود. نقطه مته خارج از مرکز است. با تیز کردن و جایگزینی  سوراخ های جدید ایجاد کنید.

-ماشین تنظیم نیست یا درست کار نمی کند

-قطعه کار شل یا لرزان است

مته

6- خشن بودن مته یکی دیگر از 12 مشکل رایج مته ها

هیچکس سوراخی را که  لبه های ناهموار دارد نمی خواهد. سوراخ پیلوت را سوراخ کنید و با انجام این کار مته را  در مرکز قرار دهید تا احتمال سرگردانی مته در سوراخ حفاری شده را کاهش دهید.

– مته کند را با یک مته تیز تر عوض کنید

فشار بیش از اندازه را کاهش دهید و از مایع های خنک کننده نادرست و ناکافی استفاده نکنید این کار به ایجاد سوراخ تمیز  و همچنین تیز نگه داشتن مته برای مدت طولانی تر کمک می کند.

 

7- بیت ها به راحتی کند می شوند و دوام ندارند

یک مشکل رایج مته ها بیت های آنها می باشد، زیرا به اندازه کافی دوام ندارند و سریع کند می شوند. خنک کننده های خود را در زمان استفاده از مته حتما بررسی کنید، چون بر عملکرد مته و اجزاء آن تاثیرگذار است.

-از سرعت بیش از اندازه استفاده نکنید

-نوع نقطه یا مته اشتباه را مورد استفاده قرار ندهید

 

 

8-چیپس روی لبه ها

در مورد ناهار صحبت نمی کنیم بلکه منظور ما از چیپس در مورد بریدگی هایی است که در لبه مته وجود دارد. بوجود آمدن این بریدگی ها نشان دهنده خراب شدن مته شما می باشد. چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد؟اگر فاصله بیش از حد از لب (بیش از 15 درجه) باشد باعث شکسته شدن لب های مته در زمان برش می شود.

-مته را مجددا تیز کنید یا مته جدید جایگزین کنید

نداشتن فاصله کافی زیر 9 درجه باعث می شود تا فشار بیشتری در کار به مته وارد شود، اینکار می تواند باعث شود که مته شکافته شود و نیاز به جایگزینی قطعه جدید داشته باشید.

مته در کار

9- چیپ کردن روی لبه

 تراشه های روی مته در این مشکل رایج مته ها به خوبی کار نمی کند. علت آن می تواند خروجی بزرگ اتصال مته یا یک چاک شل باشد. چاک مته را بررسی کنید، تنظیم کنید یا یکی دیگر را انتخاب کنید. سرعت برش یا تغذیه بیش از اندازه را کاهش دهید. مایع حفاری یا خنک کننده  استفاده کنید. زیرا باعث کاهش سایش می شود.

 

 

10- شکستگی در گوشه های بیرونی مته را جدی بگیرید

این مشکل می تواند  به دلیل عدم استفاده از مایع خنک کننده کافی یا استفاده نادرست  از آن باشد. یا اینکه سرعت بیش از اندازه کاهش یا افزایش داشته است. پوسته یا تکه های سطحی که روی آن کار می کنید نیز تاثیرگذار است.

 

 

11- مته سرگردان است

تمرین های شغلی می تواند باعث خرابی مته شود برای جلوگیری از سرگردانی مته، سوراخ پیلوت را سوراخ کنید و با انجام این کار مته را در مرکز قرار دهید و احتمال سرگردانی را به حداقل برسانید. برای چسبندگی بهتر استفاده از مته استاندارد 118 درجه یا از مته نقطه شکافی کارساز است.

 

 

12- حفاری را سریعتر انجام دهید

مته های مختلف می تواند بر سرعت کار شما تاثیرگذار باشد. برای کار روی هر سطحی از مته متناسب با آن استفاده کنید تا حفاری سریعتر و دقیق تر انجام شود. مایع خنک کننده حفاری را فراموش نکنید. زیرا استفاده از آن باعث کاهش سایش و به حداقل رسیدن ایجاد گرما می شود. با رعایت این موارد می توانید از بروز انواع مشکل رایج مته ها جلوگیری نمایید.

 

mojtaba
ارسال دیدگاه