دریل بتن کن چیست؟ + نکات مهم استفاده از آن

دریل بتن کن چیست؟

دریل بتن کن چیست و چگونه عمل می کند؟

دریل بتن کن از جمله ابزار برقی است که می توان با آن کارهای سنگینی مانند حفاری و حکاکی مواد سخت را انجام داد. از آنجا که همراه با چرخش به دیوار ضربه می زند مانند دریل چکشی عمل می کند. با این وجود چکش های دوار به جای کلاچ مخصوص از مکانیزم پیستونی استفاده می کنند. این ضربه سنگین به چکش وارد می شود و اجازه می دهد سوراخ های بزرگتر و سریعتری در دیوار ایجاد شود.

 

دریل بتن کن چگونه عمل می کند؟

در مقایسه با واحدهای قدرت کمتر پیشرفته که تحت عنوان دریل های ضربه ای شناخته می شوند، بتن کن ها بزرگتر هستند و با استفاده از فناوری موسوم به مکانیزم الکترو پنوماتیک نیرو و ضربه بیشتری ایجاد می کنند. زیرا مستقیماً از طریق برق به جای کمپرسور هوا انرژی خود را تامین می کنند.

 

دریل بتن کن ها چند پیستون دارند؟

دریل بتن کن ها دارای دو پیستون هستند:

1- پیستون فشاری

2- پیستون چرخشی

یک موتور الکتریکی میل لنگ را می چرخاند که پیستون رانش را در یک سیلندر به عقب و جلو حرکت می دهد. پیستون چرخشی در انتهای دیگر همان سیلندر قرار دارد. پیستون ها در واقع یکدیگر را لمس نمی کنند، اما فشار هوا در سیلندر EP امکان انتقال کارآمدتر انرژی را فراهم می کند.

اکثر دریل های بتن کن مدرن و همچنین تمام دریل های برقی یا دریل های چکشی از این فناوری EP استفاده می کنند. واحدهای مدرن اجازه می دهند تا از عمل چکش و چرخش به طور جداگانه یا با هم انجام بگیرد. یعنی دریل یا حالت چکشی داشته باشد یا مته یا ترکیبی یا از هر دو.

 

چگونه از دریل در حالت چکشی و ضربه ای استفاده می شود؟

یک نمونه دریل بتن کن
یک نمونه دریل بتن کن

هنگامی که از دریل در حالت چکشی استفاده می شود، این ابزار عملکرد حفاری مشابه دریل چکش را فراهم می کند. دریل های چکشی دارای یک جعبه دنده پر از روغن می باشند که به آنها امکان می دهد، با وجود نیروها و ضربه های زیادی که دریافت می کنند و چون در محیط هایی با مواد سخت اغلب از این دریل ها استفاده می شود، در طولانی مدت کار کنند و هیچ مشکلی نداشته باشند.

نوع کاری که انجام می دهند به این معنی است که آنها “محدود کننده گشتاور” نیاز دارند که در هنگام قفل شدن مته و استفاده از گشتاور کافی بر روی مکانیسم “اصطکاک” کار کند. این باعث می شود که در هنگام توقف ناگهانی با سرعت کامل، کشش شدیدی که مته بدون کلاچ ایجاد می کند به وجود بیاید و دریل را از خطر و آسیب محافظت کند.

 

آیا کلاچ همیشه از دریل محافظت می کند؟

کلاچ از اصطکاک اپراتور نیز محافظت می کند، اما همیشه مانع از آسیب نمی شود. برخی از تولیدکنندگان فناوری اضافی را برای محافظت از محرک ارائه داده اند.

Hilti دارای یک فناوری به نام (ATC)  یا (Active Torque Control) است که با قطع اتصال درایو موتور هنگامی که بدنه ابزار تحت تأثیر کلاچ مغناطیسی ثانویه شروع به چرخش بیش از حد می کند، کار می کند.

بیش از یک کلاچ اصطکاک استاندارد. DeWALT دارای یک سیستم مرتبط به نام CTC یا کنترل کامل گشتاور است که از یک کلاچ اصطکاکی دو موقعیتی استفاده می کند تا اپراتور بتواند کمترین تنظیم گشتاور را برای ایمنی بیشتر انتخاب کند.

تعدادی از “میله های ویژه” توسط چندین تولید کننده ساخته شده است. در طول سال ها، بسیاری از این سیستم های انحصاری تکامل یافته اند، اما میله های دیگر مورد استفاده امروزه عبارتند از:

+SDS

SDS-MAX

SPLINE SHANK

این میله ها ساخته شده اند تا اجازه دهند مته هنگام چرخش به جلو و عقب “بلغزد”، به طوری که مته می تواند به طور موثر نیرو را از چکش الکترو پنوماتیک به سطح کار منتقل کند.

 

استفاده از دریل بتن کن در عملیات معماری

استفاده از دریل بتن کن در ساخت و ساز
استفاده از دریل بتن کن در ساخت و ساز

 بتن کن را می توان برای “حفاری” (حفاری مکرر سوراخ های ثابت بزرگ میلگرد) و حفاری از سوراخ های دیوارهای بتنی و سنگ تراشی استفاده کرد. کار چکش به شکستن سنگ تراشی کمک می کند تا بتوان آن را به صورت قطعه ای جدا کرد.

علاوه بر عملکرد اصلی دریل بتن کنی که حفاری بتن می باشد، حرکت چرخشی را می توان متوقف کرد و فقط می توان از نیروی چکشی استفاده کرد. از مته های نوک باریک برای کارهای خرد کردن کوچک استفاده می شود. همچنین بتن کن یکی از ابزار تخریب ساختمان به حساب می آید.

در مورد ابزار تخریب ساختمان بیشتر بدانید.

 

بتن کن چهار شیار چیست و چگونه عمل می کند؟

این بتن کن از قلم و مته هایی ساخته شده است که تا قطر ۲۴ میلیمتر را می‌توان درون آن ها جا داد و از قلم پنج شیار سبک تر و نازکتر می باشد.

 

بتن کن پنج شیار چیست و چگونه عمل می کند؟

بتن کن پنج شیار می تواند همزمان با قدرت تخریبی که دارد ضربه هایی قوی به محل تخریب وارد کند. این بتن کن وزن سنگین تری دارد و مته باید از 34 میلی متر به بالا باشد.

نکات مورد توجه در زمان خرید بتن کن

در هنگام خرید دریل بتن کن توجه داشته باشید که:

1- دستگاه باید از توان و امکانات بالایی برخوردار باشد.

2- استاندارد کیفی دستگاه باید بسیار بالا باشد.

3- قیمت دستگاه باید با توجه به امکانات دریل مناسب باشد.

البته شما اگر قصد انجام عمل تخریب سنگین را دارید بهتر است به سراغ چکش تخریب بروید که تفاوت های جزئی با بتن کن دارد و بسیار برای تخریب ساختمان مناسب است.

پیشنهاد خواندن: تفاوت بتن کن با چکش تخریب در چیست ؟

 

همچنین در زمان استفاده از این دستگاه باید به نکات ایمنی نیز توجه کنید ما در یک مقاله نکات ایمنی در هنگام کار با ابزار را برای شما آورده ایم که می توانید با خواندن آن کاری بدون خطر را تجربه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

کلام آخر:

در آخر باید گفت دریل بتن کن یکی از ابزار برقی پر استفاده است که در عملیات های معماری و ساخت و ساز زیاد استفاده می شود. استفاده از این دستگاه دارای نکاتی است که باید آنها را رعایت کرد تا کاری ایمن و درست را بتوان انجام داد. این دستگاه تا حدی مانند چکش تخریب است اما تفاوت های جزئی نیز دارد.

mojtaba
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
ارسال دیدگاه