تفاوت بتن کن با چکش تخریب در چیست ؟

چکش تخریب

تفاوت اساسی چکش تخریب با بتن کن چیست؟

چکش تخریب و بتن کن، به طور کلی تجهیزات و ماشین آلات جدید صنعتی با توجه به بخشهای مختلف و  نیازهای کاری و فنی ما در دنیای امروز تغییرات زیادی داشته اند. برای هر بخش از کارهای فنی، تجهیزات، وسایل و ماشین آلات جداگانه ای تولید و طراحی شده است. چکش تخریب و بتن کن از مهمترین ابزار برقی هستند که در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، و طراحی آنها کمک بزرگی به بخش صنعت و ساختمان سازی کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزار تخریب ساختمان کلیک کنید.

اولین تفاوت در نوع کار هر کدام از این تجهیزات است که از نام آنها پیداست. چکش های تخریب برای خراب کردن بخش هایی از دیوار یا ساختمان به کار می روند مثلا تخریب سقف های بتنی حال آنکه وظیفه کندن بتن  از یک سطح بر عهده بتن کن می باشد. گاهی اوقات عملیاتی که توسط چکش تخریب و بتن کن انجام می شود تکمیل کننده یکدیگر می باشد.

در کل بتن کن های برای تخریب هابی جزئی و سوراخکاری های عمیق مورد استفاده قرار می گیرند. اما چکش تخریب تنها برای تخریب های بزرگ مورد استفاده است.

 در ابتدا به معرفی هر یک از این تجهیزات به صورت جداگانه می پردازیم:

بتن کن :

بتن کن ها یکی از انواع دریل می باشند که برای سوراخ کردن بتن مورد استفاده قرار میگیرد. روش کار بتن کن بر اساس فشار هایی است که به دستگاه وارد می شود و باعث حرکت رو به جلوی آن می گردد. قدرت بتن کن بیشتر از دریل های چکشی است و یک ابزار با دوام می باشد.

از بتن کن برای انجام کارهای سنگین نیز استفاده میشود. بتن کن ها دارای سه نوع تنظیم متفاوت برای مته می باشند که در آن مته یا حرکتی ساده دارد، یا حرکت چکشی و یا فقط چکشی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بتن کن ها کلیک کنید.

 

چکش تخریب:

اگر قرار باشد دیواری خراب شود و یا بخش های بزرگ ساختمان خراب شود به وسیله قدرتمندی نیاز است. وسیله ای که برای این شرایط طراحی شده است، چکش تخریب می باشد. چکش تخریب می تواند به صورت برقی، بنزینی، یا موتور احتراق داخلی باشد. از مهمترین استفاده های چکش تخریب، کندن و تخریب فونداسیون  سقف و دیوار سنگین می باشد.

یکی از پرطرفدارترین ابزارهای ساخت و ساز در حفاری ها و جاده سازی ها چکش تخریب است البته باید دانست که چکش تخریب سنگین تر از دیگر تجهیزات است و حرکتی عمودی شکل دارد. یک تفاوت چکش تخریب با بتن کن در قدرت و توان بالای چکش تخریب می باشد که می تواند برای تخریب انواع سطوح غیر فلزی استفاده شود.

ظرافت بتن کن ها باعث می شود که به عنوان ابزار تخریبی مناسبی به نظر نیایند اما چکش های تخریب می توانند به راحتی سنگهای سخت و آسفالت را جدا کنند در حالیکه این کار از عهده بتن کار بر نمی آید.

البته در سالهای اخیر با طراحی قطعات جدید برای بتن کن ها قدرت و توان آنها نیز افزایش یافته است .

بتن کن
بتن کن

مهمترین تفاوت چکش تخریب با بتن کن چیست؟

1- اندازه

 بزرگترین تفاوت چکش تخریب با بتن کن در اندازه آن می باشد، چکش تخریب برای کارهای سخت و سنگین استفاده می شود و به همین دلیل اندازه آن نسبت به بتن کن بزرگتر است .

2– قابل حمل بودن

بتن کن سایز و اندازه کوچکتری دارد، جزو وسایل و تجهیزات سبک و راحت در حمل و نقل می باشد اما چکش تخریب با توجه به اندازه بزرگترش سنگین تر می شود و به راحتی قابل جابه جایی نیست.

3– قدرت

نوع و حجم دستگاه نشان دهنده قدرت آن در کار می باشد. چکش تخریب قدرت بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد تا به وسیله آن روی سطوح سخت کار کند.

4– تاثیر گذاری و اثر بخشی

مقدار نیرویی که هر کدام از تجهیزات بر سطح وارد می کنند با واحد ژول اندازه گرفته می شود. به همین دلیل چکش تخریب با 20 ژول نیرویی که در هنگام کار به سطح وارد می کند نسبت به بتن کن با نیروی 10 تا 15 ژول تاثیر گذاری بیشتری بر سطح دارد.

5–  فضا و مکان مورد استفاده

چکش تخریب برای بخش هایی از ساختمان که قرار است به صورت موضعی خراب شود به کار می رود. برای مثال وقتی قرار است بخش هایی از دیوار خراب شده و قاب درب و پنجره در آن نصب شود. اما بتن کن یا پیکور برای سوراخ کردن بخش هایی از بتن که قرار است بعدا تغییراتی از جمله لوله گذاری یا عبور داکت از درون بتن باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

6– اختصاصی بودن کار هر کدام از این تجهیزات

 

7– تفاوت در برند و کارخانه تولید کننده

قطعا تولید کننده این تجهیزات تاثیرات زیادی بر کیفیت کار هر کدام از دستگاهها خواهد داشت.

8– قیمت

یکی از مهمترین بخش تفاوت چکش تخریب با بتن کن در قیمت این تجهیزات می باشد. با توجه به تفاوت کارایی هر کدام از این تجهیزات قطعا قیمت آنها متفاوت خواهد بود .

9– تجهیزات

چکش های تخریب اغلب مجهز به به تجهیزاتی هستند که کار را برای کاربر راحتتر می نماید. این تجهیزات شامل بخش هایی مانند لرزش گیر دستگاه است که در هنگام کار کاربر با آن کمک بزرگی در فعالیت های طولانی مدت می باشد.

چکش تخریب با قدرت بالا
چکش تخریب با قدرت بالا

با توجه به تفاوت چکش تخریب با بتن کن کدام یک را برای کار خود انتخاب کنیم؟

نوع کار و فعالیت یک کسب و کار عملیاتی باعث می شود تا تجهیزاتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد نیز متفاوت باشد. بتن کن یا پیکور از خانواده دریل ها هستند و برای کار روی سطوح سخت غیر فلزی مانند سازه های بتنی و آسفالت ها و عملیات های تخریبی و برشکاری استفاده می شوند. بسیاری از کارهای نصب تاسیسات و تعمیر و تخریب و بازسازی ساختمان ها بدون حضور این وسیله سخت و زمان بر خواهد بود. وجود انواع متفاوت از بتن کن ها با ظرفیت های مختلف کارهای ساخت و ساز و تعمیرات و باز سازی را راحت تر کرده است.

چکشهای تخریب از جمله ابزارهایی است که برای تخریب سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین تفاوتی که چکش تخریب با بتن کن دارد قدرت تخریب چکش می باشد. با توجه به تفاوت های که هر کدام از این دستگاه در کار دارند شما برای کار می توانید نمونه های مختلف از ابزار را مورد استفاده قرار دهید. اگر شما برای مدت کمی قصد استفاده یکی از این دستگاه ها را دارید بهتر است این دستگاه را اجاره کنید ما در مقاله زیر در مورد دستگاه اجاره ای و فواید آن صحبت کرده ایم .

آیا اجاره ابزار یک انتخاب خوب است.

تخریب بتن
تخریب با استفاده از بتن کن

آیا با وجود تفاوت چکش تخریب با بتن کن امکان استفاده از یکی از این ابزار به جای دیگری ممکن است؟

توان، قدرت هر کدام پارامتر های مهمی برای انتخاب بتن کن و چکش تخریب هستند، گاهی اوقات ممکن است به دلیل هزینه بالای خرید تجهیزات تصور شود که می توانیم از یکی از این وسایل به جای دیگری استفاده کنیم این کار به شما توصیه نمی شود. چون باعث می شود که در اثر گذشت زمان کارایی دستگاه کم شود، و شما مجبور به هزینه دوباره برای تهیه دستگاه شوید.

از چکش های تخریب در حوزه عملیات حفاری استفاده میشود و از بتن کن در بخش نصب تاسیسات خاص ساختمان استفاده می شود.

 از موارد مهمی که باید در انتخاب هر کدام از این تجهیزات در نظر داشته باشید درنظر گرفتن موارد زیر میباشد:

1– استانداردهایی که در تولید آنها استفاده شده است .

 

2-خدمات پس از فروش و  استراتژی های حمایت از مصرف کننده .

 

3- قیمت ابزار با توجه به کیفیت آن .

 

4- قدرت و توان هر کدام از تجهیزات .

 

5- استفاده از استانداردهای کیفی و ارگونومی در ساخت تجهیزات .

توجه داشته باشید که انتخاب هر کدام از این تجهیزات را بر اساس نیاز کاری خود انتخاب کنید و بر اساس نوع فعالیت خود که می تواند سنگین یا نیمه سنگین باشد تجهیزات را خریداری کنید. دریافت مشاوره از افراد با تجربه و متخصص در این راه کمک شایانی به شما خواهد کرد. و به یاد داشته باشید که شما در هنگام استفاده از چکش تخریب یا بتن کن باید موارد ایمنی را در نظر بگیرید. برای فهمیدن موارد ایمنی بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

mojtaba
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
ارسال دیدگاه