تفاوت اره دستی و اره فارسی بر

اره فارسی بر

تفاوت اره دستی و اره فارسی بر در چیست؟

دانستن تفاوت اره دستی و اره فارسی بر باعث می شود تا در انجام پروژه هایی که با چوب سر و کار دارید انتخاب های متفاوتی داشته باشید.

شما اره برقی را دیده اید و از آن استفاده کرده اید، تنوع در طراحی این اره را در کارهای متفاوتی مورد توجه قرار داده است. شناخت تفاوت اره دستی و اره فارسی بر کمک می کند تا انتخاب مناسب تری برای پروژه خود داشته باشیم. دو نمونه از رایج ترین اره های مورد استفاده اره دستی و اره فارسی بر هستند.

اما این سوال مطرح است که کدامیک از این دو نوع اره باید مورد استفاده قرار بگیرد؟

یکی از موارد مهمی که تفاوت اره دستی و اره فارسی بر را بهتر به شما نشان می دهد این است که اره فارسی بر دقیقتر و زاویه دار است و برای برش قطعات چوب بزرگتر و ضخیم تر طراحی شده است. همچنین برای پایان کار و برش های پیچیده استفاده می شود. در حالی که اره دستی یک ابزار دستی کوچک است که برای برش خشن استفاده می شود.

یک اره مدور می تواند با اره دستی برش های متقاطع و کار بریدگی را انجام دهد. حال که تفاوت اره دستی و اره فارسی بر را متوجه شدید می توانید انتخاب کنید که هر کدام به صورت جداگانه و به شکل مقایسه ای مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است برای آشنایی بیشتر با تفاوت اره دستی و اره فارسی بر به بررسی بیشتر بپردازید.

تفاوت اره دستی با اره فارسی بر
تفاوت اره دستی با اره فارسی بر

 بررسی اره دستی و اره فارسی بر

اره دستی یا مدور یک نوع ابزار برقی است که از تیغه دندانه دار برای برش انواع مواد مختلف از جمله سنگ، فلز یا پلاستیک و به شکل عمده برای چوب استفاده می شود.  اره دستی برای برش های خشن و بریده روی قطعات کوچک چوب و همچنین برش تخته سه لا ایده آل است.

اره فارسی بر یک ابزار قدرتمند و تخصصی است که برای زاویه دار بریدن چوب طراحی شده است. دارای تیغه ای است که روی بازوی چرخان نصب شده است و می تواند برای افزایش تنوع در برش به چپ یا راست بچرخد. این اره برای ایجاد برش های متقاطع دقیق و پیچیده که بر خلاف دانه بندی چوب لازم است انجام شود مورد استفاده قرار می گیرد.

اکثر مدل ها ، هر چند نسبتا کوچک و قابل حمل بیشتر یک ابزار ثابت هستند و می توانند تیغه هایی با اندازه های مختلف در هر نقطه از 8 تا 12 اینچ را در خودی جای دهند . 

روش استفاده از اره فارسی بر

برش چوب با اره فارسی بر
برش چوب با اره فارسی بر

اره دستی یا مدور برای چه مواردی استفاده می شود؟

یکی دیگر از موارد تفاوت اره دستی و اره فارسی بر استفاده از ابزار برای ساخت چهارچوب در کاشی کاری و نمای آجر می باشد.

مصالح ساختمانی توسط این نمونه اره به راحتی و با سرعت دقت برش داده می شود. این نمونه اره برای برش های تخته سه لا یا برش های خشن و طولانی بسیار ایده آل می باشد . هزینه های که برای خرید اره دستی یا مدور پرداخت می شود متغیر می باشد.

 

موارد استفاده از اره فارسی بر

اره فارسی بر برای انجام کارهای تر و تمیز از جمله کار روی قرنیزها، قالب تاج، قاب درها و پوشش پنجره و غیره ایده آل می باشد. هزینه تهیه اره فارسی بر نسبت به اره های دستی بالاتر می باشد.

اگر خرید و تهیه این ابزارهای برای شما سخت است می توانید با اجاره ابزار این مشکل را برطرف کنید.

 

آیا می توانیم اره دستی را به جای فارسی بر استفاده کنیم؟

با وجود تفاوت اره دستی و اره فارسی بر این سوال پیش می آید که آیا می توانیم اره دستی را به جای فارسی بر استفاده کنیم؟ ممکن است از اره دایره ای برای ایجاد برش های مورب که با اره فارسی بر انجام می شود استفاده کرد.

با این حال قبل از انجام این کار باید تجربه زیادی در استفاده از اره های مدور داشته باشید. به هنگام انجام برش های زاویه دار با استفاده از اره مدور که برای برش های مستقیم یا خشن مناسب است، باید احتیاط کنید.

اره دستی
انواع اره دستی

 اره دستی بخریم یا فارسی بر؟

تعیین اینکه کدامیک از این دو نمونه اره را برای کار خریداری کنید به کار شما بستگی دارد. اگر قصد انجام نجاری یا کارهای تزئینی را دارید، باید برای خرید یک اره فارسی بر سرمایه گذاری کنید. زیرا نه تنها خطوط دقیق بلکه خطوط پیچیده را در اختیار شما قرار می دهد.

از طرف دیگر اره دستی از تنوع بیشتری برخوردار است و سبک و قابل حمل می باشد و به راحتی می توانید با خود در محل کار آن را جابه جا کنید و این یکی دیگر از تفاوت اره دستی و اره فارسی بر می باشد. اگر قصد دارید تخته سه لایه را برش دهید یا کار قاب بندی را انجام دهید این ابزار مناسب شما می باشد.

همچنین اگر از نظر اقتصادی هزینه ها برای شما مهم نیست، می توانید از یک ابزار برقی لوکس مانند اره فارسی بر استفاده کنید و کارهای اره دستی را نیز با آن انجام دهید .

 

آیا در صورت داشتن اره دستی به اره فارسی بر نیازمند هستیم؟

این مورد که شما به یک اره گرد نیاز داری یا اره فارسی بر نه تنها به نوع کاری که دارید بستگی دارد بلکه به مهارت شما ، کیفیت اره و وضعیت تیغه ها نیز بستگی دارد.

اگر سال ها تجربه کار با اره مدور  و اره دستی را دارید باید به وضعیت تیغه ها توجه کنید . ممکن است برش های مختلفی را به راحتی و به طور دقیق با آن انجام دهید و بنابراین نیازی به اره فارسی بر نیست .

سخن آخر

به طور خلاصه، پس از بررسی تفاوت اره دستی و اره فارسی بر برای انجام برش های دقیق و کارهای ظریف بهتر است از اره فارسی بر استفاده کنیم. همچنین می توانیم برش های زاویه دار در قطعات بزرگتر و ضخیم تر چوب را سریعتر و با دقت بیشتری توسط اره فارسی بر انجام دهیم.

اره فارسی بر برای کارهای نجاری نهایی استفاده می شود در حالی که اره دستی برای کارهای برش زبر مانند قاب داخلی و خارجی و همچنین کاربردهای ساختاری شامل تخته سه لا استفاده می شود.

یک اره فارسی بر فقط می تواند برش های متقاطع انجام دهد، در حالی که یک اره دستی برای برش های متقاطع و همچنین بریدگی ها به کار می رود. به طور کلی اره مدور یا دستی نسبت به اره فارسی بر چند منظوره تر و ارزان تر می باشد.

با این حال کارکرد اره فارسی بر معمولا راحت تر و ایمن تر از اره دستی است. در هنگام کار با این دو اره ایمنی را حفظ کنید و از حوادث احتمالی دور باشید.

mojtaba
ارسال دیدگاه