توضیح انواع سه نظام دریل + راهنمای خرید

توضیح انواع سه نظام دریل + راهنمای خرید

 کاربردهای انواع سه نظام دریل چیست؟

انواع سه نظام دریل، هر قطعه و تجهیزاتی از بخش هایی مختلفی تشکیل شده است که قرار گرفتن آنها کنار یکدیگر به کاربرد بهتر آنها کمک می کند. انواع سه نظام دریل از جمله قطعات مهم دریل می باشند که با قرار گرفتن روی مته و سر دریل کمک می کنند تا کارهای صنعتی خاصی انجام شود.

سه نظام دریل یک قطعه است که روی دریل قرار می گیرد و در حقیقت یک رابط بین دریل و مته می باشد. با قرار گرفتن این قطعه روی دریل می توانیم از انواع مته های مختلف برای کاربردهای متفاوت صنعتی و فنی استفاده کنیم. از انواع سه نظام دریل برای بستن قطعات گرد و یا چند ضلعی نیز استفاده می شود.

روش کار انواع سه نظام دریل مشابه یکدیگر می باشد. در طراحی آنها بخش هایی به نام فک وجود دارد که با توجه به تعداد فک ها کارایی آنها نیز متفاوت می باشد. همچنین نوع باز و بسته کردن سه نظام ها با توجه به طراحی آنها می تواند به وسیله دست یا آچار تنظیم شود.

انواع سه نظام دریل با توجه به کاربردهای متفاوت آن ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

1- سه نظام آچاری

این نوع از سه نظام ها برای کارهای صنعتی و سنگین که سرعت در آنها ملاک نمی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. برای باز و بسته کردن این نمونه از سه نظام ها از آچار مخصوص استفاده می شود. این نمونه بر روی دریل های که برای انجام کار سنگین است بسته می شود. مانند: دریل گیربکسی

2- سه نظام اتوماتیک

این نمونه از سه نظام ها برای کارهای صنعتی که سرعت بالا در آنها مورد نیاز است کاربرد فراوان دارد و شرایط عوض کردن مته ها به صورت دستی می باشد. سایزهای این سه نظام از 6.5 میلیمتر تا 16 میلیمتر متفاوت است که بیشترین سایز مورد استفاده 13 میلی متر می باشد. بیشترین کاربرد سه نظام اتوماتیک در سوراخکاری چوب می باشد. و بیشتر در دریل شارژی استفاده می شود.

جنس سه نظام اتوماتیک می تواند از انواع متفاوتی باشد:

– پلاستیکی

– نیمه فلزی

– فلزی

 

برای استفاده از نظام به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نمونه های متفاوت سه نظام
نمونه های متفاوت سه نظام

سه نظام ها بخش های مهمی در دریل را تشکیل می دهند و به همین دلیل برای انتخاب این قطعات باید به نکات مهمی توجه کرد از جمله:

1- دوام و طول عمر سه نظام

2- جنس سه نظام

3- سایز و اندازه

سایز و اندازه سه نظام در کاربرد آن در دریل اهمیت فراوان دارد. برای مثال سایزهای 8/3 اینچ اصلا برای دریل کاری قوی کاربرد ندارند و در حقیقت می توانیم بگوییم که اصلا کاربردی نیست. اگر می خواهید دریل را در کار های صنعتی و پرفشار مورد استفاده قرار دهید باید از سه نظام سایز 2/1 اینچ استفاده کنید. دوام سه نظام در کنار سایز آن اهمیت دارد.

4- مواد سازنده

در تهیه سه نظام های از ترکیبات متفاوتی مانند پلاستیک یا فلز می توان استفاده کرد. گاهی اوقات هم از هر دو جنس در ساخت سه نظام استفاده می شود.

5- تعداد فک های نگهدارنده سه نظام

جنس این فک ها نیز در ادامه کاربرد سه نظام تاثیر دارد. اگر در هنگام کار یکی از فک های نگهدارنده بشکند و از بین برود دیگر دستگاه کارایی لازم برای کارهای فنی را نخواهد داشت.

 

ظرفیت و سایز انواع سه نظام دریل

سایز های متفاوت سه نظام دریل

سایز مقدار شفت مته می باشد که داخل سه نظام قرار می گیرد. ظرفیت هم عبارت است از بالاترین حد توان باز شدن فک ها. اطلاع از سایز و ظرفیت سه نظام به انتخاب نوع مته کمک می کند و اهمیت بالایی دارد. برای مثال اگر استاندارد بیان شده برای یک سه نظام دریل 13 میلی متر باشد معنی آن این است که توانایی نگهداری مته ای با همین سایز را دارد.

برای انتخاب سایز مناسب کافی است چند قانون ساده را بدانید که پایه مته باید با سه نظام هماهنگ باشد. شما نمی توانید یک مته 10 میلیمتری را با سه نظام 13 میلیمتری استفاده کنید.

 به طور کلی انواع سه نظام در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

1- سه نظام آچاری

2- سه نظام اتومات

3- سه نظام مینیاتوری

این نمونه از انواع سه نظام ها مته های 4 میلیمتری را پوشش می دهد و بیشتر در دریل های شارژی مورد استفاده قرار می گیرد. از این نمونه های برای استفاده در فرزهای مینیاتوری و فرزهای انگشتی نیز استفاده می شود.

4- سه نظام تراشکاری

این نمونه از سه نظام ها به دلیل داشتن سه فک قوی برای نگهداری قطعه بسیار پرکاربرد می باشند و شکل مقطع آنها مربع و گرد است. 

سه نظام آچاری یا اتوماتیک؟

با توجه به نوع کاری که از دریل ها انتظار می رود انواع سه نظام دریل ها متفاوت می باشد. برای مثال در کارهایی که سرعت مورد توجه نیست و قدرت دریل بیشتر مورد نظر است باید از سه نظام های آچاری در دریل ها استفاده کرد مثل دریل چکشی.

اما برای کارهای فنی که بیشتر سرعت مورد توجه می باشد از سه نظام اتوماتیک استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر به تفاوت های این دو نوع سه نظام به مشخصات آنها اشاره می کنیم.

مشخصات سه نظام اتوماتیک:

1- به راحتی می توانیم بر روی آن مته نصب کنیم.

2- برای باز و بسته کردن آن به آچار نیازی نیست.

3- سرعت کار در آن بالا می باشد.

4- به دلیل استفاده از بخش های فلزی در این نوع از سه نظامها قیمت بالاتری نسبت به نمونه های آچاری دارند.

 مشخصات سه نظام آچاری:

1- برای کارهای قدرتی کاربرد فراوان دارد.

2- بوسیله یک آچار مته به سه نظام قفل می شود.

3- عیب این  است که در صورت گم شدن آچار دریل شما کاربرد خود را از دست می دهد. و برای عوض کردن مته با مشکلات زیادی روبرو هستید.

4- با گذشت زمان دنده های سه نظام آچاری ممکن است شکسته یا هرز شوند.

5- باز و بسته کردن این نوع سه نظام مشکل می باشد.

6- قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های اتوماتیک دارد.

 

آیا اطلاع از اندازه انواع سه نظام دریل اهمیت دارد؟

از آنجا که در هر کاری به قطعه و وسیله خاصی نیاز می باشد، اطلاع از اندازه و نوع قطعه مورد استفاده در کار اهمیت دارد. الیته این مورد برای افرادی که سابقه کار طولانی مدت با دریل و مته های آن را ندارند می باشد.

هر سایز از سه نظام ویژگی و کاربردهای مخصوص به خود را دارد، برای مثال از نمونه های 7 میلیمتری و 13 میلی متری برای کارهای حفاری استفاده می شود. برای کارهای معمولی از سه نظام های 10 میلی متری استفاده می شود. اندازه و نوع سوراخ و جنس ماده ای که قرار است عملیات سوراخکاری یا حفاری در آن انجام شود نیز دارای اهمیت می باشد.

با توجه به تمام این شرایط اطلاع از اندازه این قطعه در عملیات حفاری دارای اهمیت می باشد.

 

برای خرید انواع سه نظام دریل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 انتخاب اندازه سه نظام آچاری یا سه نظام اتوماتیک با توجه به نوع کاری که قرار است انجام دهید باید انجام شود. اما هنگام خرید هر کدام از انواع سه نظام دریل باید به نکات زیر توجه کنید:

1- نوع سه نظام را با توجه به نوع کار خود انتخاب کنید.

2- دوام دستگاه و قطعات آن مانند ذغال را مورد بررسی قرار دهید.

3- کیفیت قطعات را مورد توجه قرار دهید.

4- به اندازه و قدرت سه نظام توجه نمائید.

5- توصیه های افراد فنی و با تجربه استفاده کنید

باز و بسته کردن سه نظام اتوماتیک
باز و بسته کردن سه نظام اتوماتیک
mojtaba
ارسال دیدگاه