دریل شارژی چکشی چیست؟|روش استفاده+مهمترین نکات آن

دریل شارژی چکشی

دریل شارژی چکشی یکی از انواع مختلف دریل هاست که توسط شرکت های ابزار تولید می شود. این دریل ویژگی های منحصر به فردی نسبت به دیگر دریل ها دارد و به راحتی می توان با آن بر روی اجسام سخت مانند بتن سوراخکاری کرد. 

دریل شارژی چکشی چیست؟

دریل شارژی چکشی شاید برای تازه کاران یک ابزار برقی عجیب و سخت به حساب بیایید. اما استفاده از آن مستلزم رعایت نکات ایمنی روش استفاده درست از آن است. این دریل از حالت ضربه در کنار چرخش برخوردار است که برای کار بر روی سطوح سخت ابزاری مناسب و مفید می باشد. همچنین این دریل دستگاهی بسیار خوش دست و سبک است که کار با آن می تواند به راحتی انجام شود.

مزایای استفاده از دریل شارژی چکشی

دریل شارژی چکشی مانند دیگر ابزار شارژی نسبت به ابزار برقی از مزایایی برخوردار است. مثلا این دریل دارای سیم یا کابل برق نیست و با استفاده از باتری قابل شارژی کار می کند که باعث می شود شما بتوانید از آن در هر مکانی که به برق دسترسی وجود ندارد استفاده کنید. 

از دیگر مزایای استفاده از این دریل نسبت به دریل شارژی بهره مندی از حالت چکشی است که باعث می شود بتوان از آن بر روی سطوح سخت و محکم مانند بتن، آجر و سنگ استفاده کرد. توصیه می شود برای استفاده بر روی فلز از حالت چکشی آن استفاده نکنید.

از طرفی دریل چکشی برقی وزن بیشتری نسب به دریل شارژی چکشی دارد و این باعث می شود که شما بتوانید به راحتی و بدون سختی از دریل شارژی چکشی استفاده کنید و حتی با یک دست نیز آن را کنترل کنید.

نکات مهم استفاده از دریل شارژی چکشی؟

دریل شارژی
دریل شارژی چکشی

برای یادگیری روش استفاده از دریل شارژی چکشی، یک اصطلاح کلی وجود دارد که باید بدانید. چاک دستی در مته های شارژی معمولا 8/3 اینچ(10 میلی متر) یا 2/1 اینچ(13 میلی متر) است. مته های ترکیبی از حرکت چرخشی استفاده می کنند که سوراخ کردن را در سنگ تراشی آسان می کند. ولتاژ باتری در دریل های شارژی از 10.8 تا 36 ولت است. برای حفاری سوراخ هایی با قطر بزرگتر، ولتاژ بیشتر و گشتاور بیشتر نیاز است که این عوامل باعث سنگین تر شدن ابزار می شود. بهترین نمونه از دریل شارژی چکشی با مشخصات کارآمد و وزن مناسب دریل شارژی 14.4 یا 18 ولت است.

 

موارد مهمی که باید در زمان استفاده از این دریل ها در نظر داشته باشید عبارتند از:

دریل های شارژی مانند دریل های سیمی ممکن است دارای تنطیمات سرعت باشند. یک گیربکس سرعت را کنترل می کند و انتخاب تنظیم سرعت کمتر در دریل شارژی چکشی گشتاور بیشتری را برای سوراخ کردن حفره هایی با قطر بزرگتر فراهم می کند. در صورت نیاز به استفاده از مته برای راه اندازی پیچ هایی برای تثبیت روکش فلزی به فلز یا چوب می توانید مدل هایی از این ابزار با حداکثر گشتاور 55 نیوتن بر متر انتخاب کنید.

مراحل کار با دریل شارژی چکشی

دریل شارژی چکشی با وسایل همراه
دریل شارژی چکشی با وسایل همراه

روش استفاده از دریل شارژی چکشی را بررسی کنید تا به راحتی آن را کنترل کنید.

1- در قدم اول دریل را برداشته و بررسی کنید که مشکلی برای آن به وجود نیامده باشد.

2- از مجموعه مته، یک مته را انتخاب کنید، سه نظام را برعکس جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود و پس از گذاشتن مته در آن دوباره سه نظام دریل شارژی چکشی را محکم کنید.

3- در قدم بعد باتری دستگاه را به انتهایی آن به روش درست ببندید. مطمئمن شوید که باتری سالم است و شارژ دارد.

4- نوع مدل سوراخ کاری را با استفاده از کلید بالا سر انتخاب کنید که می خواهید ساده باشد یا چکشی. باید توجه داشت که نوع سوراخکاری بستگی به جسمی که شما می خواهید روی آن کار کنید دارد مثلا بر روی فلز نباید از حالت چکشی استفاده کرد و برای بتن باید از حالت چکشی استفاده کرد.

5- دریل را بر روی هدف مورد نظر مثلا بتن قرار دهید و بافشار آرام دریل شارژی چکشی دکمه دریل را نیز فشار دهید تا سوراخکاری به خوبی انجام شود. برای خارج کردن مته از حالت چپ گرد استفاده کنید.

نکته: در زمان استفاده از دریل حتما موارد ایمنی را رعایت کنید.

برای مطالعه نکات ایمنی مقاله زیر را مطالعه کنید.

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

قسمت های مختلف دریل شارژی

قطعات یدکی دریل شارژی چکشی
قطعات یدکی دریل شارژی چکشی

مانند انواع ابزار برقی و شارژی که در فروشگاه ها وجود دارد، دریل چکشی شارژی نیز از قطعاتی ساخته شده است که همکاری این قطعات باعث به حرکت در آوردن و کار کردن دریل می شود.

قطعات یدکی ابزار برقی مهمترین بخش آن می باشند که شما باید به آنها توجه کنید و در زمان نیاز آنها را تهیه یا سرویس کنید.

برای تهیه و خرید قطعات یدکی ابزار برقی کلیک کنید.

قسمت های مختلف و قطعات یدکی مهم دریل شارژی ضربه ای عبارت است از:

کلید: وظیفه روشن شدن و خاموش شدن دستگاه را بر عهده دارد.

سه نظام: مکانی است که مته در آن قرار می گیرد و می تواند دارای گشتاور نیز باشد.

دسته جانبی: مکانی که با گرفتن آن می توان بر روی دستگاه کنترل داشت و کلید دستگاه را فشار داد.

کلید تغییر حالت: بر روی سر دستگاه قرار داد و به وسیله  آن می توان حالت ساده یا چکشی را برای دریل انتخاب کرد.

لامپ ال ای دی: دقیقا در زیر سه نظام و بالای کلید قرار دارد که مکان سوراخکاری را روشن می کند.

موتور دستگاه: موتور دستگاه درون پوسته قرار دارد و وطیفه آن به حرکت در آوردن سه نظام و مته برای سوراخکاری است.

باتری: در زیر دسته دریل شارژی چکشی قطعه وصل می شود که باتری نام دارد و وظیفه آن رساندن جریان برق به دریل را دارد. شاید بتوان گفت قطعه مهم ابزار شارژی باتری آن است که باید در نگهداری و حفظ آن کوشید.

روش هایی برای نگهداری از باتری دریل شارژی چکشی

به محض اینکه در دریل شارژی چکشی متوجه افت شدید باتری شدید آن را از دستگاه جدا کنید و به شارژی متصل کنید. باتری های دریل شارژی در صورتی که تا 70 درصد شارژ شوند، حتی باتری های NiCd که دارای اثر حافظه هستند باید هر ماه تخلیه شوند تا حافظه شارژ خود را حفظ کنند.

باتری باید به شکل منظم استفاده شود.

وقتی از ابزار خود استفاده نمی کنید، عمر باتری کاهش پیدا می کند. بنابراین آنها را در حال استفاده نگه دارید. اگر هر چند وقت یک بار از یک ابزار استفاده می کنید برای هر بار استفاده باتری آنرا تست کنید.

 

باتری ابزار شارژی
باتری دریل شارژی

برای نگهداری از باتری ابزار شارژی این چند نکته را رعایت کنید:

 

1- باتری ها دارای نشانگر های هستند که به شما درصد شارژی را نشان می دهند پس در زمان شارژ کامل باتری را از شارژر جدا کنید.

2- باتری ها را در مکانی خشک نگهداری کنید و آنها را در جلوی نور افتاب نیز قرار ندهید.

3- باتری های ابزار شارژی اگر در یک منطقه خشک و تحت کنترل آب و هوا نگهداری شوند طول عمر بیشتری دارند.

4- باتری ها نیاز به نگهداری در فریزر ندارند.

5- ایده خوبی است که یک باتری دوم برای ابزار شارژی خود آماده به کار داشته باشید تا بتوانید در میانه پروژه اگر شارژی باتری شما به پایان رسید از آن استفاده کنید.

شما می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد باتری ها مقاله زیر را مطلاعه کنید.

راهنمایی انواع باتری ابزار شارژی

نکته: باتری دریل ضربه ای شارژی خود را در مکان ایمن قرار دهید.

برای این کار باتری را در کیف اصلی ابزار یا یک کیسه پددار ایمن نگه دارید. برای جلوگیری از اتصال کوتاه و محافظت از پایانه ها در برابر آسیب یا رطوبت، از پوشش پلاستیکی همراه باتری خود استفاده کنید.

 

در آخر باید گفت دریل شارژی ضربه ای یکی از ابزار برقی است که استفاده از آن می تواند کار ما را به راحتی انجام دهد. شما باید به روش درست از این دستگاه استفاده کنید و در زمان نیاز آن را مورد سرویس و بررسی قرار دهید.

 

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه