موتور الکتریکی DC+انواع و نکات مهم آن

موتور

موتور الکتریکی DC یکی از انواع موتور الکتریکی است که در صنعت ابزار کاربرد زیادی دارد. این موتور خود به دو بخش برس دار و بدون برس تقسیم می شود که هرکدام برای کاری مورد استفاده قرار می گیرند و فوایدی دارند.

 

انواع موتور الکتریکی DC

موتور های الکتریکی DC شامل انواع برس دار و بدون برس هستند که این دو نوع از موتورها رایج ترین نمونه های موتور DC هستند. موتورهای دارای برس همانطور که از نام آنها مشخص است دارای برس هایی هستند که برای جابه جایی موتور و چرخش از آنها استفاده می شود. انواع موتور الکتریکی دارای برس و بدون برس برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. روش فعالیت آنها از نظر جاذبه و دافعه بر اصول سیم پیچ و آهنربای دائمی استوار است. هر دو نمونه موتور دارای مزایا و معایبی می باشند که بر اساس نظر کاربر می تواند یکی از مدل ها بر دیگری برتری داده شود.

موتور الکتریکی دارای برس

این نوع از موتور الکتریکی DC، برسی از جنس کربن دارد که با یک یا چند پایه و گیره متصل شده اند، این برس ها از ترکیبات متفاوت ساخته شده اند و هر کدام برای نیاز خاصی در نظر گرفته می شود و روش ساخت مخصوص به خود را دارند.

کاربرانی که از انواع موتور الکتریکی دارای برس و بدون برس استفاده می کنند باید بتوانند بین این دو نمونه تمایز قائل شوند. اما آنچه  قابل تامل است این مورد می باشد که هر دو نمونه دارای برس و بدون برس موتور الکتریکی DC کارآمدی بالایی دارند.

اجزای اصلی یک موتور DC دارای برس به شرح ذیل می باشد:

1- استاتور

یک محفظه دائمی دارای آهنربا می باشد

2- آرمیچر

آرمیچر روتوری است که تعدادی آهنربای الکتریکی روی آن نصب شده است. این قطعه در داخل استاتور به صورت آزادانه حرکت می کند.

3- کموتاتور

یک حلقه فلزی متصل به محور آرمیچر است.

4- برس ها

برای حفظ جریان الکتریسیته به سیم پیچ های آرمیچر، صفحات کربنی در تماس با کموتاتور باقی می ماند.

مزایای موتورDC دارای برس

موتور الکتریکی
موتور الکتریکی

هزینه های کلی ساخت و ساز آن کم است.

کنترل آن ساده است و هزینه کمی دارد.

برای سرعت ثابت نیازی به کنترلر نیست ویک محصول ایده آل برای شرایط عملیاتی می باشد.

 

معایب موتور DC

داری نویز الکتریکی است.

حرکت سوئیچینگ کموتاتورها با ایجاد و قطع مداوم اتصالات القایی باعث ایجاد نویزهای الکتریکی و الکترو مغناطیسی می شود.

طول عمر برس ها و کموتاتور کم است زیرا در تماس مستقیم با برس ها و شفت هستند.

 

موارد استفاده از انواع موتور الکتریکی دارای برس

از انواع موتور الکتریکی DC دارای برس در محصولات خانگی و خودروها، استفاده می شود. به دلیل قابلیت تغییری که نسبت گشتاور به سرعت در آنها دارد، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

موتورهای الکتریکی بدون برس ترکیبی از توان خروجی بالاتر و اندازه و وزن کوچکتر هستند، از اتلاف کمتر انرژی و گرما و راندمان بالاتری برخوردار هستند، سرعت عملیاتی بیشتری دارند و نویز الکتریکی بسیار کم دارند و توانسته اند بر بسیاری از معایب نمونه های برس دار غلبه کنند.

موتورهای بدون برس فاقد اتصالات الکتریکی هستند و ممکن است فرسوده شوند و در نتیجه قابلیت اطمینان بیشتر و فواصل نگهداری کوتاه تر درکاربرد های تجاری و صنعتی را دارا هستند.

 

موتور الکتریکی DC بدون برس

یک نمونه موتور الکتریکی DC
یک نمونه موتور الکتریکی DC

مزایای انواع موتور الکتریکی بدون برس

دارای خواص مکانیکی خوبی هستند که امکان سرعت زیاد و کنترل سرعت را در یک محدوده وسیع در اختیار کاربر قرار می دهند.

گشتاور عالی دارند و ویژگی های گشتاور متوسط و کم سرعت و تحمل ظرفیت بالای اضافه بار را دارا هستند.

از یک ترمز خوب برای شروع و توقف نرم موتور برخوردار است. مکانیسم ترمز مکانیکی یا الکترومغناطیسی آن بسیار خاص است.

پایداری، انعطاف پذیری، سهولت نگهداری بالایی دارد.

ابعاد آن جمع و جور، دارای وزن کم و خروجی عالی است.

مقاومت بالایی در برابر ضربه، لرزش، سرو صدا دارد.

عمر طولانی دارد.

معایب انواع موتور الکتریکی بدون برس

هزینه بالایی برای تعمیر آنها باید در نظر گرفته شود و دلیل آن پیچیدگی طراحی آنها می باشد.

برای برخورداری از یک توالی انرژی از طریق سیم پیچ های استاتور به یک کنترل کننده سوئیچینگ نیاز دارد، که این باعث افزایش هزینه های تولید می شود.

افزودن پیچیدگی و خطر شکست را افزایش می دهد.

میزان خرابی این تجهیزات بیشتر از نمونه های دیگر می باشد.

 

انواع موتور الکتریکی با سرعت ثابت

انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی با دور ثابت وجود دارد. هنگام انتخاب از میان طیف وسیعی از محصولات، برنامه های کاربردی، عملکردهای مورد نیاز، خروجی و دیگر موارد باید در نظر داشته باشید که فرآیند انتخاب موتور و گیربکس باید با بررسی کامل مشخصات موتور شروع شود تا اطمینان حاصل شود که موتوری که انتخاب می کنید مطابق نیازهای کاری شما است. آنچه برای شروع انتخاب خود به آن نیاز دارید، اطلاعات واقعی و مفید در مورد موتورها است. موتور الکتریکی با سرعت ثابت ترکیبی از یک موتور القایی با قدرت  کلاچ و ترمز است. این نمونه از انواع موتور الکتریکی  مناسب برای موقعیت هایی که موتور با سرعت سنکرون مستقل از گشتاور کار می کند می باشند.

  • موتورهای دو سرعته

موتورهای دو سرعته یک انتخاب مقرون به صرفه برای کاربردهایی هستند که فقط به دو سرعت نیاز دارند و در عین حال احتمال خرابی را نیز کاهش می دهند. این موتورها اغلب با سرعت عملیاتی و سرعت کمتر برای راه اندازی آسان تر ساخته می شوند. بدون نیاز به مبدل فرکانس، موتورهای دو سرعته ممکن است فن ها، پمپ ها، بالابرها و سایر ماشین آلات را با دو سرعت متمایز حرکت دهند.

تفاوت بین انواع موتور الکتریکی سرعت ثابت و دو سرعته در چیست؟

یکی از تفاوت های اصلی در طراحی گیربکس است. ابزارهای سرعت ثابت حداکثر سرعت و قدرت را ارائه می دهند، اما ابزارهای سرعت دو گانه را می توان برای دو حالت پیکربندی کرد: سریع و آهسته. کار با ابزار دو سرعته کارآمدتر است. برعکس ابزاری با سرعت ثابت قدرت زیادی را فراهم می کند و برای پروژه هایی که نیاز به تلاش زیادی دارند مناسب است. ابزار دو سرعته را می توان برای انواع مختلف کار استفاده کرد. اما یک دستگاه با سرعت ثابت برای کار خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال دریل دو سرعته برای سوراخ کاری، سوراخ کاری ضربه ای و بسته بندی استفاده می شود. اما یک دریل معمولی فقط برای عملیات حفاری مناسب است. تطبیق پذیری ابزارهای تک سرعته بسیار کمتر از ابزارهای دو سرعته است، حتی اگر قدرت یکسان باشد.

مفهوم گشتاور ابزار برقی در انواع موتور الکتریکی DC چیست؟

نیرویی که باعث چرخش یک آیتم می شود، که بر حسب نیوتن متر اندازه گیری می شود و بزرگترین شاخصی است که نشان می دهد مته یا محرک ضربه ای شما چقدر قوی است. هر چه این رقم برحسب نیوتن متر بیشتر باشد، نیروی چرخش بیشتری ایجاد می کند.

 

تنظیمات گشتاور ابزار برقی در انواع موتور الکتریکی

 

موتور اکتریکی
موتور های الکتریکی

هنگامی که پیچ ها را در مواد سخت استفاده می کنید، باید آهسته تر حرکت کنید و گشتاور بیشتری اعمال کنید. اگر این پارامترها را کامل انجام دهید، می توانید عمق حفاری خود را بدون آسیب رساندن تنظیم کنید. برای دستیابی به بهترین نتایج در حین سوراخ کردن، هر چه ماده سخت تر باشد، سرعت آن بیشتر می شود.

تفاوت سرعت چرخش و گشتاور چیست؟

مفهوم گشتاور سفت کردن میزان نیروی چرخشی تولید شده توسط موتور یک ابزار برقی را بیان می کند. به عنوان مثال  نیروی چرخشی یک پیچ گوشتی برای سفت کردن پیچ ها، مهره ها یا هر چیز مشابه استفاده می شود. در تعریفی دیگر گشتاور که بر حسب نیوتن متر اندازه گیری می شود، نیرویی است برای چرخاندن یک جسم و بهترین شاخص برای پی بردن به قدرت عملی یک ابزار برقی است.

نکته مهم:گشتاور و سرعت چرخش نه تنها چیزهای متفاوتی هستند، بلکه یک رابطه کاملا معکوس نیز دارند. به زبان ساده، هنگامی که یک ابزار برقی گشتاور بالایی ارائه می دهد، سرعت چرخش پایینی خواهد داشت و بالعکس.

در آخر باید گفت موتور های الکتریکی دارای انواع مختلفی می شوند که از پر استفاده ترین آنها در ابزار موتور DC است این موتور ها نیز به دو بخش برس دار و بدون برس تقسیم می شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. که شما باید بستگی به کاری که قصد انجام آن را دارید موتور مناسب کار را انتخاب کنید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه