نکاتی در مورد خرید صفحه اره مناسب

نکات مهم در مورد خرید صفحه اره مناسب

 

صفحه اره یکی از بخش های مهم و کاربردی در ابزار های نجاری می باشد. اره های گرد کمک بسیار بزرگی برای انجام کارهای خاص در نجاری می باشد. در حقیقت اره ها بدون این صفحات گرد کاربردی ندارند. کارهای مداوم و پی در پی نجاری تجهیزاتی را لازم دارد که علاوه بر کیفیت کارایی مناسبی نیز داشته باشند. صفحه اره

یک ابزار محکم است و در واقع  بهترین کمک برای تنوع طراحی های دکوراسیون داخلی می باشد. اره ها بدون تیغه اره مناسب وسیله ای بدون کاربرد می باشد و در حقیقت این تیغه کیفیت برشرا مشخص می کند. بنابراین انتخاب صفحه اره بسیار مهم می باشد. انتخاب صفحه اره به معیارهای زیادی وابسته می باشد که نوع کاری که قرار است انجام شود بخشی از معیار می باشد. اگر نمی دانید که چگونه این انتخاب را انجام دهید ما شما را راهنمایی می کنیم  و نکات کلیدی و معیارهایی که در هنگام خرید تیغه خوب باید مورد توجه قرار دهید برای شما بیان خواهیم کرد. اطلاعاتی که در زمینه صفحه اره به شما داده می شود شامل موارد زیر است .

1- مواد تشکیل دهنده دندانه های صفحه اره ها

2- کیفیت تیغه ها

3- دندانه های صفحه

4-قطر صفحه اره ها

 

صفحه برش

بخش هایی مهم از صفحه اره گرد

انتخاب تیغ اره گرد به چند نکته مهم بستگی دارد و مهمتر از همه موارد نوع کاربردی است که از آن انتظار   می رود و تعداد دفعاتی است که از آن استفاده می شود. بعضی از این موارد استفاده به ندرت پیش می آید و برخی از آنان برای استفاده های روزمره می باشد. برای استفاده حرفه ای و یا کارهایی که تحت فشار زیاد انجام می شود لازم است که تیغه های محکم و سفت تر استفاده کنیم. برای آشنایی بیشتر بهتر است قسمت های اصلی تیغه را بهتر بشناسیم.

1– قطر تیغه

این بخش از صفحه اره ها نوع کاری که قرار است توسط آن انجام شود را در بر می گیرد. همچنین عمق برش به قطر تیغه وابسته است. برای مثال عمق برش 3 اینچ به تیغه ای به قطر 8 اینچ وابسته است. همچنین ضخامت ماده ای که باید برش داده شود دارای اهمیت می باشد.

2– تعداد دندانه ها

دندانه ها می تواند صاف، ذوزنقه ای یا مورب باشند.

3– اندازه سوراخ ها

4- مواد دندانه ها

5- مواد بدنه تیغه

6- موادی که قرار است توسط صفحه اره برش داده شود

معرفی انواع صفحه اره ها

 

دندان های تیغه ای دایره ای 101

این تیغه ها بر اساس دو بخش مهم بررسی می شوند که شامل نوع دندانه و زاویه حمله و یا کار می باشد.

اما زاویه حمله چیست؟ این زاویه شیب نوک دندانه ها است. زاویه حمله هنگام خم شدن دندانه ها به جلو مثبت و در صورت خم شدن به عقب منفی است. از تیغه های زاویه منفی همیشه با اره های شعاعی برای برش چوب یا فلزات استفاده می شود. این حالت باعث ایمنی بشیتر هنگام کار با دستگاه می شود و مانع از برگشت تیغه به سمت کاربر می شود. انتخاب تیغه ها اساسا باید با توجه به کار انجام شده و مواد برش خورده انجام شود. اما برای بهینه سازی کیفیت برش توسط صفحه اره باید هنگام انتخاب تیغه اره مدور نوع دندان ها را در نظر بگیرید.

انواع مختلفی از شکل دندانه وجود دارد ازجمله:

 

دندانه FLAT TOP GRIND (FTG)

این دندانه ها در حقیقت چوب را شخم موی زنند و از آنها برای زمانی که  سرعت حرکت سریع برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لازم است و برش و پارگی در بخش های دیگر چوب ممکن نیست استفاده می شود. برش در این دندانه ها موازی با الیاف چوب انجام می شود.

دندانه

دندانه های (ATB)

این دندان ها مانند چاقو چوب را برش می دهند. زاویه های اریب در انواع تیغه ها و مدل ها متفاوت است. افزایش زاویه باعث بهبود در کیفیت برش می شود. دندانه های (ATB) تیغه های متقاطع دارند. از این نمونه تیغه برای چوب جامد، نئوپان، ملامین و پلیو استفاده می شود.

 

دندانه های با زاویه بالا جایگزین (ATB)

 این نوع از دندانه ها دارای زاویه شیب دار (30 تا 40 درجه) برای برش ملامین استفاده می شوند. از مزیت های استفاده از این نمونه صفحه اره حفظ روکش ملامین است. پیکربندی این دندانه ها برای چوب های سخت، تخته سه لا نیز عالی می باشد. ماندگاری این نمونه از تیغه ها کمتر از دندانه های معمولی ATB می باشد.

 

 

دندانه HI-ATB
دندانه های ATB

دندانه های (TCG)

 این نوع از دندان ها دارای گوشه های اریب هستند. روی تیغه آنها دندانه های نوعFTG جایگزین شده است. دندانه های TCG دارای دنانه ای اریب نمره گذاری هستند. بنابراین بسیار با دوام می باشند. از این نمونه برای صفحه ملامین و ورقه های ضخیم و بسیاری از مواد دیگر استفاده می شود.

 

 نکات مهمی که در مورد انتخاب تیغه ها باید در نظر داشته باشید

 

مواد برش خورده

موادی که توسط صفحه اره برش می خورد از جمله چوب، مواد کامپوزیتی، فلزات غیر آهنی، پلاستیک نوع دندانه را تعیین می کنند.   

 

ضخامت تیغه

عمق برش لازم توسط قطر خود تیغه نشان داده می شود.

 

تعداد دندانه ها

هر چه تعداد دندانه ها بیشتر باشد پایان کار بهتری دارد.

 

تعداد دور در دقیقه(RPM)

این مورد باید نسبت به قطر تیغه مورد بررسی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که فرورفتگی ها باید به شکلی باشد که فلز بتواند به راحتی در حرارت کار منبسط شود. این پره های دایره ای یا هر نوع دیگر از صفحه اره  با کار مداوم گرم می شوند.

 

موادی که تیغه اره مدور از آن ساخته شده است شامل چه مواردی می باشد؟

برای ساخت انواع تیغه اره مدور از مواد مختلفی ساخته می شوند. موادی که در ساخت تیغه به کار می رود باید مقاوم تر از موادی است که می خواهید برش بدهید. قوی ترین ماده برای برش الماس می باشد. پس انتخاب ماده مناسب با توجه به کاربرد می باشد. باید بدانید ابزار اصلی که در برش استفاده می شود صفحه اره است نه خود اره. یعنی شما می توانید از یک نمونه اره برای چند کار استفاده نمایید در صورتی که از تیغه های متفاوت روی آن به کار ببرید.

 

تیغه های کاربید

کاربید یک ماده مرکب سخت می باشد که در ترکیب آن فلز نیز اضافه شده است. در ساخت تیغه های کاربید از ترکیب چند فلز ماده سخت نیز می توانیم استفاده کنیم.

 

تنگستن

فلز سختی که دارای نقطه ذوب بالایی است و در کنار آن فشار بخار پایین و مقاومت کششی بالاتر از 1650 دارد. ظرفیت تیغه های کاربید تنگستن نسبت به تیغه های دیگر ظرفیت بیشتری دارد. برای برش فلزات غیر آهنی و پلاستیک کاربرد فراوانی دارند و دلیل استفاده از آنها هم این است که لازم نیست تیغه ها را مرتب تیز کنند.

 

تیغه های کاربید دارای مزایای بسیاری می باشد از جمله:

-مقاومت در برابر اصطکاک و خراشیده شدن به سختی

-مقاومت در برابر اختلاف دما  

-مقاومت در بابر مواد خورنده

-طول عمر بالا

تنها عیب این نمونه تیغه ها این است که تیز کردن آن ها خود سخت می باشد.  تیغه ها کاملا از ترکیب کاربید ساخته نشده اند. تیزی این تیغه ها 20 تا 50 برابر بیشتر از تیغه های فولادی است. در حقیقت این تیغه ها می توانند 10 تا 20 درصد بهره وری شما را افزایش دهند. پس از سایش می توانید تیغه را به وسیله دستگاه تراش که دارای اجزای الماس است آنها را تیز کنید. از تیغه های کاربید تنگستن می توانید برای برش های تمیز و دقیق از چوب نرم، چوب سخت، تخته هایی که با خرده چوب پوشش داده شده اند. فلز، ورق های پلکسی گلاس، تخته سه لا و روکش ام دی اف استفاده کنید. حتی از این نمونه ها می توانید برای برش آلومینیوم، مس وpvc نیز استفاده کنید.

دستگاه

تیغه های الماس

 الماس تقریبا سخت ترین ترکیب روی زمین می باشد بنابراین می توانیم از آن برای ساخت تیغه های ساینده نیز استفاده کنیم. نوک این تیغه ها با الماس تقویت شده است و این کمک می کند تا توانایی برش موادی مانند سنگ و بتن و بلوک های سنگ تراشی ، آسفالت و سرامیک را داشته باشد.

فاکتور مهمی که باید در مورد تیغه ها بدانید این است که یک پوشش بر روی مواد وجود دارد که به آن پوشش ضد اصطکاک می گویند. این پوشش ها باعث می شود تا قیمت تیغه ها بالاتر رود . استفاده از این پوشش ها باعث می شود تا دمای تیغه ها هنگام کار بالا نرود و طول عمر تیغه بیشتر شود و همچنین از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود. همچنین به شما این امکان را می دهد تا با تیغه و اره بیشتر کار کنید. این پوشش ها ممکن است از پلاتین، تفلون، کروم و تیتانیوم یا ایریدیم باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد صفحه الماس مقاله زیر را مطالعه کنید .

مناسبترین صفحه الماس برای برش سنگ فرش

صفحه الماس

قطرهای تیغه های دایره ای

تیغه های یک دیسک فلزی دندانه دار با یک سوراخ در وسط می باشند. از طریق این سوراخ ها تیغه به اره ثابت می شود. می توانید تیغه ای با قطر سوراخ بزرگتر از اره انتخاب کنبد البته به شرطی که حلقه کاهنده را روی آن قرار دهید.

 

تنظیم سوراخ

حلقه های کاهش دندانه دار را متناسب با تیغه های که سوراخ شفت دستگاه دارد انتخاب کنید. ضخامت آنها نباید از تیغه بیشتر باشد و خداقل 10 میلی متر قطر آنها بست فلنج آنها باشد. شما باید تیغه ای را انتخاب کنید که قطر آن حداکثر از تیغه های قابل نصب بر روی اره گرد بیشتر نباشد. انتخاب یک تیغه کمی کوچکتر خطرناک نیست. به سادگی می توانید عمق برش را کاهش دهید. همچنین قطر تیغه با ظرفیت و توان دور اره رابطه دارد. قطرهای کوچکتر ظرفیت دور پایین تری دارند و در جدول زیر حداکثر ظرفیت دور در دقیقه را برای هر تیغ اره مدور به شما نشان داده شده است:

نکته: قطر تیغه عمق برش را تعیین می کند. بیشترین قطر تیغه در بازار4/1-7  اینچ می باشد که به شما عمق برش 2/1-2 اینچ  را می دهد و قطر 4/1-8 اینچ عمق برش 3 اینچ را می دهد.

جدول ارتباط قطر و عمق برش

تعداد دندانه ها در صفحه اره

  تیغه هایی با 10 تا 80 دندانه وجود دارد عامل مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که تیغه شما چه تعداد دندانه دارد. زیرا این موارد به شکل مستقیم بر سرعت برش و همچنین ظرافت آن تاثیر گذار است. هر چه تعداد دندانه ها بیشتر باشد نتیجه برش بهتر خواهد بود اما ممکن است روند برش را نیز کاهش دهد. با این حال ممکن است تعجب کنید چرا تیغه های با تعداد دندان کم هم وجود داشته باشد. حقیقت این است که شما   نمی توانید سب یا چرتقال را با هم مقایسه کنید. تیغه های دارای تعداد دندانه زیاد کاربرد خاص خود را دارند و تیغه های با دندانه کمتر کاربرد مربوط به خود را خواهند داشت. از تیغه های با تعداد دندانه کم برای کارهای خراطی خشن استفاده می شود. کاربرد این تیغه ها در جاهایی که کیفیت پایان خیلی مهم نیست بسیار زیاد است همچنین فضای بین دندانه ها امکان تخلیه سریع تراشه ها را برای شما فراهم می نماید. به تیغه هایی که تعداد دندانه های زیاد دارند تیغه های چند تایی گفته می شود. آنها معمولا از HSS یا فولاد سخت ساخته شده اند.

 

چه زمانی باید تیغ اره گرد خود را تعویض کنیم؟

اطلاع از زمان تغییر تیغ اره گرد یا اره رومیزی برای پروژه ای که در حال کار با آن هستید مهم می باشد.

-اگر تیغه ضعیفی دارید و قرار نیست سرعت و برش دلخواه شما را داشته باشد. یا اینکه با اعمال فشار باید چوب را برش بدهید احتمالا این تیغه کند شده است و باید تعویض شود.

 

-اگر بیش از اندازه چوب خرد شده دارید و تراش ه های زیادی نیز روی صفحه اره وجود دارد زمان تعویض تیغه فرا رسیده است.

 

تیغ اره گرد، تیغ اره برش استیل

تیغه های اره گرد دایره ای با توجه به تنوع قطرهای موجود از8/3-5 اینچ کاملا شناخته شده اند. آنها طیف گسترده ای از دندانها را ارئه می دهند. به لطف تعداد زیاد دندان ها ، برشهای تمیز و دقیق را بدون مشکل انجام می دهد. این تیغه ها از کاربید تنگستن ساخته شده است. همه کاره و مقاوم هستند. همچنین برای مدت طولانی تیز باقی می مانند و به شما این امکان را می دهند انواع چوب نرم، چوب سخت، نئوپان، پروفیل، آلومینیوم، پلاستیک و پلکسی گلاس را بدون نیاز به تعویض تیغه برش دهند.

 

 مواردی که در مورد تیغه اره گرد می پسندیم

-برخورداری از طیف گسترده ای از قطرها و تعداد دندانه ها

-حداکثر 4200 دور در دقیقه برای تیغه8/3-5  اینچی

-برش های تمیزتری نسبت به انواع عمومی آن تولید می کند.

-سازگاری خوبی با تمام مارک های اره گرد دارد

-مقون به صرفه می باشد

 

مواردی که در مورد تیغه اره گرد نمی پسندیم

-تیغه 10 اینچی باید کیفیت بهتری داشته باشد

-برای برش آلومینیوم می توانیم از آن استفاده کنیم اما برای ضخامت های بالاتر استفاده نمی شود

-بعد از برش های زیاد، جرقه پرتاب می کتد و لبه های آن بسیار گرم می شود

 

 

در هنگام انتخاب صفحه اره مدور به 4 نکته مهم دقت داشته باشید.

 

1- مشخصات اره مدور خود را بررسی کنید با توجه به بسیاری از عوامل مانند RPM، قطر سوراخ

2-تیغه را با توجه به ماده ای که باید برش داده شود انتخاب کنید و آسان ترین راه برای دانستن آن کسب اطلاع از سازنده تیغه می باشد

3- کیفیت نهایی که در کار دارید را مشخص کنید زیرا بر اساس آن تعداد دندانه ها مشخص می شود

4- سازندگان ، مواد مورد استفاده برای ساختن تیغه ها و نوع آنها را در نظر بگیرید.

mojtaba
ارسال دیدگاه