فرز سنگبری چیست؟ معرفی جامع و کامل فرز سنگبری

فرز سنگبری چیست؟

فرز سنگبری چیست؟

فرز سنگبری چیست؟ این دستگاه یکی از نمونه های پر کاربرد فرز می باشد که برای کار با اجسام سختی مانند سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی صحبت به کار با اجسامی مانند سنگ و گرانیت می رسد دیگر فرزهای معمولی کاری از پیش نمی برند و باید تجهیزات از مقاومت و استحکامی مناسب برخوردار باشند.

فرز سنگبری یکی از نمونه های پرکاربرد ابزار برقی برای تراشیدن سنگ در زاویه های مختلف می باشد. اگر بخشی از سنگ مورد استفاده در کار دارای ناصافی و بخش زاید باشد، تنها وسیله امنی که می تواند در کمترین زمان بهترین کارایی را داشته باشد همین فرز های سنگبری هستند. در ادامه به معرفی انواع فرز سنگبری می پردازیم:

1- فرز انگشتی سنگبری

وزن و اندازه این نمونه همانطور که از نامش مشخص است بسیار کوچک می باشد. از این نوع فرز برای صیقلی کردن سنگ استفاده می شود.

2- نمونه های مینیاتوری

فرزهای مینیاتوری برای کارهای حساسی مانند حکاکی و کار روی سنگ استفاده می شوند. به طور کلی در کارهایی که نیاز به ظرافت و دقت دارد از این نمونه استفاده می شود.

3- مدل ساده

این مدل از دستگاه برقی توانایی این را دارد که بتواند سنگ ها در زاویه های مختلف برش دهد.

 

تفاوت فرز سنگبری با آهنگری در چیست؟

فرز سنگبری
برش سنگ با استفاده از فرز سنگبری

فرز سنگبری مخصوص کار روی سنگ و گرانیت است، قابلیت برش سنگ های ضخیم را دارد و در حدود 6000 تا 6500 دور در دقیقه می چرخد. در حالیکه فرز آهنگری برای کار با فلز طراحی شده است و تعداد چرخش آن بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه می باشد که بیشتر از فرز سنگبری است و همین باعث تفاوت در نوع کاربرد آنها می شود.

توجه داشته باشید که اگر از فرز ها به جای یکدیگر استفاده کنید باعث آسیب به دستگاه و کاهش عمر آن می شود. آرمیچرهای هر دو دستگاه یکسان می باشد و تفاوت در دنده های فرز سنگبری می باشد که اندازه بزرگتری دارد.

فرز آهنگری
نمونه فرز آهنگری

چه نکاتی در هنگام خرید فرز سنگبری باید مورد توجه قرار بگیرد ؟

حالاکه متوجه شدید فرز سنگبری چیست؟ بهتر است در زمان تهیه آن نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

1- نوع فرز

شما در زمان تهیه فرز باید بدانید قصد انجام چه کاری را دارید. آیا می خواهید سنگ برش بزنید؟ آیا قصد برش آهن را دارید؟ با جواب دادن به این سوالات می توانید نوع فرز مناسب را انتخاب کنید.

 

2- اندازه دستگاه و ابزار

در این بخش با توجه به نوع کار دستگاه مورد نظر انتخاب می شود. کاربردی که شما از دستگاه انتظار دارید به روی بخش های مختلف آن از جمله صفحه برش فرز نیز تاثیر گذار می باشد.

 

3- وزن فرز

فرز از جمله تجهیزاتی است که کاربر باید برای کار آن را در دست بگیرد و به همین دلیل وزن دستگاه باید با توان فرد متناسب باشد.

 

4– توان موتور فرز

با توجه به تنوع کار و نمونه های متفاوت فرز هر کدام از آنها برای انجام بخشی از کارهای فنی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل قدرت موتور آنها می تواند متفاوت باشد. توجه به میزان مصرف برق دستگاه و ولتاژ مورد نیاز آن از جمله موارد مهمی است که در انتخاب این تجهیزات تاثیرگذار می باشد.

 

5- سایز دیسک دستگاه

این بخش از تجهیزات جانبی دستگاه فرز به حساب می آید و باید با توجه به اندازه و قدرت فرز سنگبری انتخاب شود.

 

6- امکان تنظیم سرعت

در حین کار با دستگاه فرز سنگبری نیازمند شرایطی هستیم تا سرعت انجام کار کاهش یا افزایش یابد، به همین دلیل نیاز است تا تجهیزات از بخش کنترل سرعت برخوردار باشند.

 

7- استفاده راحت و آسان

با رعایت نکات بالا شما می توانید مناسب ترین فرز را انتخاب کنید و اینگونه کاری راحت و آسان داشته باشید.

 

8-  ایمن بودن دستگاه

امنیت در طراحی مستقیما با سلامتی فرد در ارتباط می باشد. به همین دلیل استفاده از محصولات با کیفیت و ایمن از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در مورد ایمنی دستگاه و جلوگیری از حوادث می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

 

9– قیمت فرز سنگبری

موارد متعددی می تواند بر قیمت فرز سنگبری تاثیرگذار باشد که از آن جمله می توانیم به برند تولید کننده و کارایی های خاص اشاره کرد. بهتر است برای تهیه تجهیزاتی حساسی مانند فرز حتما از محصولات با کیفیت استفاده کنید.

آیا می توانیم از فرز ها به جای یکدیگر استفاده کنیم؟

در این بخش مقاله فرز سنگبری چیست به این می پردازیم که استفاده از فرزهای متفاوت به جای یکدیگر اگر چه در برخی مواقع که یکی از نمونه ها موجود نباشد امکان پذیر است!! اما اگر قرار باشد که کار برای طولانی مدت انجام شود و شکل کار نیز تخصص داشته باشد لازم است تا حتما از ابزار متناسب با کار استفاده شود تا هم نوع کار به درستی انجام شود و هم اینکه طول عمر دستگاه افزایش یابد.

 

در هنگام کار با فرز سنگبری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

1- قبل از استفاده از دستگاه بخش های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید.

2- از سالم بودن و تمیز بودن تیغه صفحه برش مطمئن شوید.

3-  دستگاه را در فاصله مناسبی از بدن قرار دهید.

4- از وارد کردن فشار بیش از اندازه خودداری کنید چون ممکن است به بخش های داخلی فرز آسیب جدی وارد شود.

5- مراقب پلیسه ها و خورده های سنگ باشید. برای جلوگیری از خرابی دستگاه پس از مدتی کار کردن آنرا خاموش کنید و سطح فرز را تمیز کنید.

6- اگر در حین کار مهره و بخش های مختلف دچار مشکل شد سعی نکنید از نیروی چرخشی خود فرز برای برطرف کردن این ایراد استفاده کنید.

7- از پوشیدن لباس های نامناسب و گشاد که ممکن است داخل دستگاه گیر کند خودداری کنیم.

8- برای خنک کردن دستگاه از روغن مناسب استفاده کنید.

9- بهتر از برای جلوگیری از آسیب از فرزهای دارای حفاظ استفاده شود.

 10- در زمان کار از عینک و لوازم ایمنی استفاده کنید.

 

سخن آخر:

حالا می توانیم به سوال فرز سنگبری چیست به راحتی پاسخ دهیم که این دستگاه یکی از پر کاربرد ترین ابزار صنعتی است که شما می توانید از آن برای برش و صیقل سنگ و گرانیت استفاده کنید این دستگاه نمونه های مختلف دارد که شما باید با توجه به کار خود نمونه مورد نیاز را تهیه کنید و با رعایت موارد ایمنی از آن استفاده کنید.

فرز سنگبری
فرز سنگبری دی سی ای
mojtaba
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
ارسال دیدگاه